Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
martine-tom schreef: Ik ben een mietje...ik laat het doen. Tom heeft zwarte nagels en dat vind ik gewoon eng om te doen.
hmm ik heb het nog nooit gedaan, durf het ook niet zo goed. zal nu wel even zoeken naar iets waar ik het kan laten doen, en dan mee kijken. Ben wel bang dat het enorme stress voor Reus gaat worden... hij is vrij goed te behandelen hoor, maar als hij iets niet wilt gooit hij zijn  hele lijf in de strijd om weg te komen.
Nena knaagt haar nagels hier ook soms bij, vooral haar wolfsklauwen durft ze wel eens beknabbelen.  Ik knip trouwens wel zelf de nageltjes.  Ik heb het Nena aangeleerd door te belonen met hééééél veel koekjes. En dan al een koekje in het begin omdat ik gewoon met de schaar aan haar nagels kwam , zonder dat ik echt knipte.  Nu hoeft het niet zo vaak te gebeuren bij haar, ze loopt ze mooi kort maar soms vin d ik er toch eentje iets langer worden als ze wat mankt omdat ze aan haar pootjes zelf knaagt.
Ik heb het de eerste keer ook wel door de DA laten doen en dan goed gekeken...dat was toen nog bij Bono.  Ik doe het ondertussen met een schaartje dat ik trouwens bij de zeeman kocht.  Een "guillotineschaar" die we kochten bij de dierenspeciaalzaak werd na verloop van tijd niet zo goed meer bevonden door Bono en ik vond het echt een gedoen om elke keer zijn nageltjes in die "guillotine" te steken omdat hij het altijd terug trok.  Ja onze Bono vond nagels knippen ook niet zo super leuk.
Door Poedelpret
Bij de DA kan je nagels laten knippen of bij een trimsalon, zal rond de 10 euro zijn vermoed ik.
Wel kan ik je adviseren dit toch met enige regelmaat te doen (of zelf leren natuurlijk), het "leven" / de ader in de nagel wordt ook langer en je kan ze daardoor steeds minder kort knippen zonder bloeden als eea niet goed slijt of regelmatig er een klein stukje afgeknipt wordt. Ook het wolfsklauwtje (de nagel) kan helemaal rond groeien en zelfs in zn vlees groeien / ontsteken. Er zijn op youtube wel nagel knip of dremel filmpjes te vinden.
Het tikkende geluid is voor mij altijd een seintje dat er iets vanaf moet, ongeacht of ze krom groeien of niet.
Door nienk
ok, ik zal hier in de buurt eens rondvragen naar een goede trimsalon, mocht het nou enorme stress worden dan heb ik liever niet dat Reus dat koppelt aan de dierenarts. (daar is ie hele goede vriendjes mee en dat wil ik graag zo houden)

tikken op straat deed hij altijd al wel, maar hij lijkt er nu dus last van te hebben. dwz, hij knaagt aan zijn teentjes en knokkels, terwijl daar niets bijzonders aan te zien is.
Door Poedelpret
Goed plan om het niet te koppelen aan je eigen dierenarts  ;)

Zelf heb ik mooie harde nagels die heel makkelijk lang worden / blijven.
Op een bepaald punt (ca. 1 cm lang) worden mn nagels / nagelbed gevoelig terwijl er aan de nagels niks te zien is.
Wellicht heeft Reus ook zo een punt?

Tip: ook bij de trimsalon niet teveel in 1x eraf laten halen (kans op bloeden het grootste en pijnlijke / nare ervaring), desnoods 1x per maand een klein stukje met veel gedroogde vleesjes. Gelijk goede training en hij doet positieve ervaring op bij trimsalon EN nagels knippen  :)
Door nienk
Claudia N schreef:
Zelf heb ik mooie harde nagels die heel makkelijk lang worden / blijven.
Op een bepaald punt (ca. 1 cm lang) worden mn nagels / nagelbed gevoelig terwijl er aan de nagels niks te zien is.
Wellicht heeft Reus ook zo een punt?
daar lijkt het inderdaad op ja. ik  heb er nu net eens opgelet, en ik  heb ook het idee dat hij er met lopen op straat toch een beetje  irritatie aan heeft. als hij even  gaat zitten dan zie je zijn nageltjes anders staan dan anders, denk ik. misschien duwt de nagel terug zijn voetje in als hij loopt ofzo?

dacht net naar een trimsalon te lopen, kwam ik daar, nergens te vinden. merkwaardig!

dank voor de tips!
Door Martine-Tom
Bij Tom kan je zien dat hij op zijn polsjes gaat lopen als zijn nagels echt lang worden.
Mijn trimster doet het gratis, mijn vorige vroeg 6,50 per keer.
Door nienk
Van het weekend bij de DA geweest voor Reus zijn nageltjes, bij Erwin van AnyAnimal dit keer. (moesten we toch langs) aan nagels was niks te doen zonder bloedende toestanden, dus alleen zijn klauwtjes zijn even afgeknipt. Wat het knagen aan de pootjes dan is, geen idee. wie weet wordt het van zelf wel minder. als hij moe is/afleiding heeft is het sowieso veel minder (afgelopen dagen met een andere hond in huis geweest, heb hem amper zien knagen), dus wellicht zit het 'gewoon' in zijn koppie. heb maar een vracht aan knaagjes gekocht (wàt een leuke winkel!) ter afleiding.

Maarrrr had ie verdorie weer gekke ontlasting! nu eens goed, dan weer geel, stukje stevig, dan weer dun, onregelmatig, etc. geen lijn in te vinden, ook niet met wat hij gegeten of gedaan heeft. heb pro-biotica gekocht en ga hem dat maar weer geven. als het nou met een week of 2 nog niet over is, dan moeten we maar grover geschut in  gaan zetten (geen idee wat, dat mag de DA bedenken), want nu duurt het al wel heel lang!

Aan de positieve kant: dus 3 dagen met een andere hond in huis geweest, had verwacht dat dat toch wel enigszins stress voor hem zou zijn, maar het tegendeel was het geval! rust, lekker beetje spelen, soms een beetje jaloers, maar uiteindelijk hartstikke lief en gezellig samen op een kussen liggen slapen.ook buiten had hij echt steun aan de andere hond (wat ook echt een lieve, relaxte goedzak is), zo mooi om te zien!
sella schreef: Heeft Erwin ook naar zijn rug gekeken?
nee, ik was er echt alleen voor de nageltjes, en daar bleek dus weinig aan te doen. achteraf dacht ik ook, had hem wel even kunnen laten bekijken. maar ja, moesten ook nog ergens anders heen, hadden nog een hond mee, etc.
Reus heeft nu ongeveer een week niet zijn Doils olie gehad, (het meet-spuitje was stuk en ik had er geen meer) zijn vacht is raar vettig, dof, hij heeft veel bijt jeuk voornamelijk op zijn rug. ook lijkt hij een heel klein beetje iets van roos te hebben. ik gooi hem straks even onder de douche met de vet gold cream shampoo (knapt ie altijd mega van op) en hij krijgt vanaf vandaag de olie weer, goed om te weten dat die blijkbaar zo belangrijk voor hem is!
Reus is inmiddels weer zo goed als stabiel, jeuk is wel aanwezig, maar niet verontrustend. ontlasting is de laatste week al weer helemaal prima. voor de zekerheid wel van het weekend zo'n wormentest kit gedaan en opgestuurd naar Het Woud, ik heb Reus in de bijna 2 jaar dat ik hem nu heb maar 1 keertje ontwormd. hij drinkt wel eens uit plassen en vreet ook wel eens wat van straat, dus lijkt me goed om het eens te laten checken.

Zijn vacht is weer een heel eind opgeknapt nu hij de Doils weer krijgt.

Vorige week was hij dus snipverkouden, maar ik heb hem vandaag nog niet zien/horen niezen, dus ik denk dat hij er weer helemaal bovenop is en het gewoon een virusje was.

maarrr aangezien het  dus allemaal stabiel ok is, hebben we vandaag maar weer eens een nieuwe diersoort toegevoegd! lama. (met dank aan Limpy, die het van Bordie had, die het van... had. lekker barfplaats netwerk product). Hij vindt het in ieder geval reuze lekker, er moest zelfs helemaal met de snuit over het vloerkleed gewreven worden.  :D (dat doet ie wel vaker, maar nu schapenvacht er nog even niet is alleen van hele lekkere dingen). Ik verwacht geen reactie, maarja, je weet het natuurlijk nooit.

tot zover de update!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door