Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door kimi
[quote="Hope"]
Ik kom er niet meer uit, sorry.
Naast het feit dat ik heel slecht in rekenen ben, rekening moet houden met de leverancier, geen idee meer heb hoeveel ik nu wat moet voeren en ook nog eens een niet zo rijk gevulde portemonnee heb.

Wat ik wel heb berekend is dat hij per dag 270 gram vleesbot moet hebben, 108 gram orgaanvlees, 81 gram spiervlees en 81 gram groenten. Maar hoe ik dat orgaanvlees dan weer goed moet verdelen is me echt een compleet raadsel geworden. Die orgaanmix is geen optie, omdat ik dan eend en konijn ga voeren en dan niet meer weet wat ik moet nemen zou ik moeten gaan elimineren.

Iemand een idee hoe ik nu verder moet?!!
[/quote] Ik vind het ook ingewikkeld, maar wat ik je wel kan zeggen over dat orgaanvlees is dat de helft pens moet zijn en de andere helft hart, nier, lever. Dus van je 108gram orgaan moet er 54gram pens zijn. Best is dan natuurlijk dat je die mix maakt op grotere hoeveelheden want je kan geen die andere 54gram orgaan moeilijk in 3 of 4 gaan splitsen :-) Ik vind het fijn om niet de enige leek te izjn :-) We komen er wel uit! ;-)
Door Hope
Oke, je verduidelijkt al wel een boel zo!!! (ik ben wiskundig echt vreselijk slecht en voel me redelijk stom nu, haha!)

Dus, ik voer per dag 54 gram pens, en 54 % ander orgaan.
Dan bijvoorbeeld maandag hart, dinsdag nier, woensdag lever.
Maar dat kan ook niet, want dan heb ik 4 dagen tekort.

Of kan ik ook hart, nier en lever mengen en dat mengsel dan 4 dagen geven? En geef je van die organen evenveel? Of ook weer meer hart dan lever bijvoorbeeld?
Dan wordt het al een stuk makkelijker. Want dan maak ik gewoon een menu met pens en orgaanmix.
Rekent een stuk makkelijker.
Is het erg als die organen in de eerste 6 weken van 1 dier zijn (rund), tenzij ik aan kippenniertjes kan komen is dat ook goed? En dan lamspens.
Door Jump
Je kunt ook 1 dag spiervlees doen en de andere dag orgaan,kun je wat grotere porties maken.
Dus 216 gr orgaan,waarvan ruim 100gr pens en ruim 100gr(35gr lever,35gr nier,35gr hart)orgaan.1x in de 2 dagen
Lijkt mij makkelijker rekenen.
Door Hope
Nogmaals dank voor de hulp.

Misschien is dat inderdaad makkelijker.
Smaakt misschien ook gevarieerder voor de hond. Vind ik zelf een voordeel van barf.

Nee, niet makkelijker (whahahahaha wat een gedoe!!!)
Ik snap er echt niks meer van.
Laatst gewijzigd door Hope op za 23 jul 2011, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kimi
Ik zou inderdaad een gelijkmatige mix maken van die drie organen en dat dan in porties delen. Maar luister toch ook eerst eens naar de anderen ;-) ik ben namelijk ook nog niet gestart met BARF, maar denk wel dat het zoiets moet zijn. Heb ook gehoord dat je niet TEveel lever mag geven. Misschien moet je in die orgaanmix dus de helft pens en de andere helft opsplitsen in de helft hart en de andere helft nier en lever. Dus bijvoorbeeld 200 gram orgaan = 100gram pens, 50gram hart, 25gram nier en 25gram lever :-) Lijkt dit op iets? :-)
Door Jump
[quote="kimi"]
Ik zou inderdaad een gelijkmatige mix maken van die drie organen en dat dan in porties delen. Maar luister toch ook eerst eens naar de anderen ;-) ik ben namelijk ook nog niet gestart met BARF, maar denk wel dat het zoiets moet zijn. Heb ook gehoord dat je niet TEveel lever mag geven. Misschien moet je in die orgaanmix dus de helft pens en de andere helft opsplitsen in de helft hart en de andere helft nier en lever. Dus bijvoorbeeld 200 gram orgaan = 100gram pens, 50gram hart, 25gram nier en 25gram lever :-) Lijkt dit op iets? :-)
[/quote]
Gewoon van ieder evenveel,kan best(zit ook in mijn orgaanmix)
Door Hope
Tjongejonge ik voel me een steeds grotere kluns  :-[

Hij heeft een dagelijkse behoefte van 540 gram.
Ik weet nu na al die cijfers niet eens meer hoe ik die 540 gram op moet delen.
108 gram orgaanvlees, is dat dan niet heel veel? Moet het niet 81 gram orgaanvlees zijn, en 108 gram spiervlees?

Is er niet ergens een startersmenu ofzo?  ;)
Klopt het trouwens (ik kijk op kiezenbrink) dat paardenvlees goedkoper is dan rund? Lijkt mij zo onwaarschijnlijk. Als dat zo is krijgt hij alleen spiervlees paard.
Laatst gewijzigd door Hope op za 23 jul 2011, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kimi
ik heb het per week uitgerekend.
Voor jou zou het 3780gram per week zijn aan BARF.
50% vleesbot zijn, dus 1890gram per week
20% orgaan (waarvan de helft pens), dus 756gram per week (waarvan 378gram pens)
20% spier, dus 756gram per week
10% groenten, dus 378gram per week
dan las ik dat je best iedere dag vleesbot geeft, 3x/week orgaan, 4x/week spier en 5x/week groenten. Dus je deelt nu gewoon de wekelijkse hoeveelheden door het aantal keer dat je per week moet geven om de portie te kennen.
Door Kaela
Niet te moeilijk doen met die organen!

Oscar krijgt 100-120 gram orgaan per dag. Vijf dagen in de week krijgt hij dit in de kvv, 2 dagen per week geef ik hem zelf orgaan. Ik heb runderhart, lever en nier per 100 gram verpakt. Elke keer als ik orgaan voer pak ik er een die ik niet de vorige keer al gevoerd heb. Een keer in de drie weken krijgt hij een leuke lap pens, waarbij ik ietsje minder let op hoe zwaar die is.

Het komt niet op grammen aan en het komt niet op een dagelijks compleet menu aan. Dus gewoon bestellen wat je bestellen kan en beginnen! Kijk in de komende 6 weken gewoon eens bij een slager of je daar nier kan bestellen. Hij valt echt niet om als hij die in de eerste 6 weken niet krijgt.

Gebruik de rekentool hier op de site en hou gewoon je eerder gemaakte menu aan.

Je weet nu dat daar twee kleine kantekeningen aan zitten. Je menu is voor de lange termijn eenzijdig, maar dat heeft een reden en komt op de lange termijn goed als je langzaam diersoorten toe gaat voegen. En nier mist, maar dat komt ook wel goed als je wat rond informeert of bij je volgende bestelling.

Komt goed!
Door Hope
Kimi: je bent geweldig!
Kaela: je stelt me een hoop gerust!

Moet ik iedere dag wel op die 540 gram voedsel uitkomen?
Ik denk het een stuk makkelijker wordt als ik 3 dagen orgaan geef en 4 dagen spier.
Dat rekent al een stuk makkelijker.

Maar kaela, jij hebt ook een heel goed punt. Ik moet nog beginnen, en ik heb ook nog niet echt een idee hoeveel ruimte ik nodig heb. Als ik het menu zoals dat helemaal vooraan staat zou bestellen heb ik 13,5 kg voor 1 maand. Ma zegt dat het makkelijk past. Maar hoeveel ruimte neemt een kg vlees in? Geen idee. Als ik de pondsverpakkingen gehakt allemaal netjes stapel dan pas het er gemakkelijk in. Maar of dat vlees dat ik thuiskrijg en verdeel ook zo mooi verpakt is? Misschien neemt het veel "lucht" en dan heb ik ruimte te kort.
Als ik nu eerst eens gewoon maandag mijn eerste menu bestel. En ik zou bij de slager nog aan nier kunnen komen. Dan kan ik (tenzij ik vandaag nog uit een nieuw menu kom) de volgende keer een op en top menu voor hem klaar hebben liggen. Wie weet kan ik dan ook al met iemand uit de buurt samen bestellen en vallen die bezorgkosten ook wel mee.
Toch?

Waar valt vis eigenlijk onder? Spiervlees denk ik, niet?
Laatst gewijzigd door Hope op za 23 jul 2011, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kimi
Als startende barfer begin je best met kippennekken zeker? Geef je daar dan best wat meer orgaan bij om te voorkomen dat de stoelgang te hard wordt, of maakt het niet zo uit?
Dus je hoeft geen organen mix te maken als je bijvoorbeeld maakt dat hij iedere keer een ander orgaan eet. Bijvoorbeeld maandag alleen lever, woensdag alleen nier, vrijdag alleen hart en dan de week erop ook eens maag of long... Die pens hoeft dus niet noodzakelijk de helft te zijn van het orgaanvlees per week? De ene beweert van wel, de andere niet...
Door Hope
Poging 2  :D
Wat vinden jullie hiervan:

Maandag:
270 gr. kippennekken
189 gr. spiervlees paard
75 gr. groenten

Dinsdag:
270 gr. kippennekken
252 gr. orgaanmix
75 gr. groenten

Woensdag:
270 gr. kippennekken
189 gr. spiervlees (paard of rund)
75 gr. groenten

Donderdag:
270 gr. kippennekken
252 gr. orgaanmix
75 gr. groenten

Vrijdag:
Vis
270 gr. kippennekken
189 spiervlees

Zaterdag:
270 gr. kippennekken
252 gr. orgaan
75 gr. groenten

Zondag:
440 gr. gemalen kipmix (poelier, complete kip, gemalen)
75 gr. groenten

Orgaanmix bestaat uit: 127 gr. lamspens, 45 gr. runderhart, 40 gr. nier (ligt er nog aan waar ik aan kan komen), 40 gr. runderlever. Na 6 weken wil ik ipv runderlever eendenlever.)

@Kimi, je was me net voor (was aan het typen). Een orgaanmix maken lijkt mij wel heel handig. Hoef je maar 1 x klaar te maken en dan gewoon 3x per week een zakje uit de vriezer halen.

Waar kan je trouwens een foto van je hond plaatsen? Ben erg benieuwd of jullie denken dat dit nog goed gaat komen...
Laatst gewijzigd door Hope op za 23 jul 2011, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hope
Hoi Senta,

Hope is een labrador van 25 kg. Hij moet naar de 27, misschien mag het zelfs wel iets meer. Hij is flink afgevallen.
Vind het nog steeds erg moeilijk.
Het vriezer probleem is opgelost! Ik woon nog bij mijn ouders, maar ga (ben 24) vast een keer op mezelf. Thuis hebben we ruimte genoeg dus mag van pa en ma nu voor mezelf een vriezer aanschaffen. Die neem ik dan als ik uit huis ga gewoon mee. En wie dan leeft, wie dan zorgt!
Dat probleem is dus al opgelost. Zit ik alleen nog even met de leverancier. Maar als ik voor bijvoorbeeld 3 maanden kan bestellen vallen die bezorgkosten ook weer goed mee.

Als je een menu zou willen maken, super graag.
Ik twijfel zo, omdat Hope gewoon niet goed gaat. Hij mag nu niks tekort komen, hij heeft niets meer te verzetten.
Waar ik aan kan komen:
Paardenvlees (spier), Rundvlees (spier), Runderhart, Runderlever, Rundernier (denk ik), Lamspens, kippennekken, gemalen complete kip, en later ook aan eend (orgaan) en konijn (orgaan)

Nogmaals: als je zou willen helpen, heel graag!
(wat geweldig zeg, al die hulp op dit forum!)
Door Hope
Mooi, ben ik er toch redelijk uitgekomen met dat menu dan!
Hoewel jij vond dat ik met orgaan wel makkelijker kon doen. Kan je dat nog eens uitleggen?

Wat voor vis weet ik nog niet. Moet even kijken wat er is op de markt.
Ondertussen heb ik ook al een paar adressen gevonden voor nieren en andere diersoorten.

Die kippennekken, is dat belangrijk om die te vervangen? Stel dat hij dat (ik zeg niet dat ik dat doe hoor, maar ik ben echt vreselijk bang om mijn schrokkende hond bot te voeren) voor de rest van zijn leven als vleesbot krijgt, krijgt hij dan wat te kort?

Ik heb bedacht dat ik straks ook nog wat geit bij kan voeren (met mate bij mijn gecastreerde labrador), lam, konijn, eend en kalkoen. Moet inderdaad gewoon nog even mijn weg vinden.
Door Hope
Hier is hij dan, onze hond Hope.
Hij lijkt niet meer op de hond die hij ooit was. Officieel is het een zwarte labrador.

Afbeelding

Hij lijkt in de verste verste niet meer op wie hij een jaar geleden was:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hope op za 23 jul 2011, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door