Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
[quote="Helen"]
[quote="Lizzy"]
Ja, ik denk zeker wel 40%. Als je het vlees van de RMB's + vlees bij elkaar optelt, dan zit je ook zomaar aan 40%. Maar ik denk dat dat nog weinig zegt over wat je je pup te eten zou moeten geven?
[/quote]

Ik denk dat konijn een belangrijk prooidier is voor de wilde voorouders van onze huishonden en dat je in ieder geval kan concluderen dat je niet te snel een hoeveelheid eiwitten geeft die te hoog is voor in dit geval pups.
[/quote]

Ik ben dat toch geneigd niet met je eens te zijn, maar ja, dan moeten we helemaal terug naar de oorspronkelijke discussie "moet je je hond voeren zoals een wolf eet" en ik zeg daarop nee. Ik vind dat een wolf mogelijk niet zo perfect eet als dat sommige denken dat hij eet. Hij eet wat hij te pakken krijgt. En dat is niet gelijk aan 'het allerbeste'. Niet voor niets sterven ze gemiddeld heel jong. Ten tweede is een hond een gefokt exemplaar. Zowel de grootte als het gewicht wijkt in vele gevallen af van die van de wolf. En ook zijn er in de diverse rashonden toch echt geniepige verschillen (met de wolf) geslopen waardoor ze (in mijn ogen) niet 1 op 1 te vergelijken zijn.

Daarnaast voer ik geen hele konijnen, inclusief vel, haar, bloed en de hele mikmak. Dus gemiddeld gezien is het gewoon niet mogelijk om werkelijk hele prooidieren te voeren, slechts een slap aftreksel. En vooral een slap aftreksel omdat het gemiddelde voer dat wij onze hond voeren niet wild is. Geen dieren die jarenlang in de zon en frisse lucht hebben doorgebracht.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 nov 2004, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
[quote="Lizzy"]
[quote="Helen"]
[quote="Lizzy"]
Ja, ik denk zeker wel 40%. Als je het vlees van de RMB's + vlees bij elkaar optelt, dan zit je ook zomaar aan 40%. Maar ik denk dat dat nog weinig zegt over wat je je pup te eten zou moeten geven?
[/quote]

Ik denk dat konijn een belangrijk prooidier is voor de wilde voorouders van onze huishonden en dat je in ieder geval kan concluderen dat je niet te snel een hoeveelheid eiwitten geeft die te hoog is voor in dit geval pups.
[/quote]

Ik ben dat toch geneigd niet met je eens te zijn, maar ja, dan moeten we helemaal terug naar de oorspronkelijke discussie "moet je je hond voeren zoals een wolf eet" en ik zeg daarop nee. Ik vind dat een wolf mogelijk niet zo perfect eet als dat sommige denken dat hij eet. Hij eet wat hij te pakken krijgt. En dat is niet gelijk aan 'het allerbeste'. Niet voor niets sterven ze gemiddeld heel jong. Ten tweede is een hond een gefokt exemplaar. Zowel de grootte als het gewicht wijkt in vele gevallen af van die van de wolf. En ook zijn er in de diverse rashonden toch echt geniepige verschillen (met de wolf) geslopen waardoor ze (in mijn ogen) niet 1 op 1 te vergelijken zijn.

Daarnaast voer ik geen hele konijnen, inclusief vel, haar, bloed en de hele mikmak. Dus gemiddeld gezien is het gewoon niet mogelijk om werkelijk hele prooidieren te voeren, slechts een slap aftreksel. En vooral een slap aftreksel omdat het gemiddelde voer dat wij onze hond voeren niet wild is. Geen dieren die jarenlang in de zon en frisse lucht hebben doorgebracht.....
[/quote]

Tja, je komt dan idd altijd weer terug bij de discussie der discussies...Zo ver terug wilde ik iig ook niet gaan. Maar ik denk nog steeds dat ondanks dat een wolf niet perfect zou eten en dat het vast beter zou kunnen. Als je naar de prooidieren kijkt die een wolf eet. Dan krijgt hij een fors percentage vlees binnen. De roedels wolven in Yellowstone krijgen pups in het voorjaar wanneer er meer dan genoeg prooidieren zijn. De wolven zijn dan in topconditie en er is dan meer dan genoeg voer voor de pups. Zo worden ze de eerste maanden van hun leven groot gebracht, met een overvloed aan prooidieren. Het is daar ook regelmatig te zien dat als er heel veel prooidieren zijn ze niet eens een prooi helemaal opeten. Ze eten de beste stukken en pakken dan de volgende prooi. De pups komen dan ook niets te kort in de eerste maanden van hun leven. Ik denk dat je in die periode misschien wel van bijna ideale omstandigheden uit kan gaan.
Door Lizzy
Ja, maar een echte wolvenpup heeft bijv. geen problemen met het verteren/verwerken van purine. Om maar eens een blommige te noemen. En een wolvenpup is geen Duitse Dog. Hoeft geen 1 meter hoog te worden en 80 kilo te wegen.

(en voor de rest zit er zeker ook wat in, in wat je daar schrijft ;D).
Door Helen
[quote="Lizzy"]
Ja, maar een echte wolvenpup heeft bijv. geen problemen met het verteren/verwerken van purine. Om maar eens een blommige te noemen. En een wolvenpup is geen Duitse Dog. Hoeft geen 1 meter hoog te worden en 80 kilo te wegen.

(en voor de rest zit er zeker ook wat in, in wat je daar schrijft ;D).
[/quote]

Ja daar heb je zeker gelijk in. Maar dan nog denk ik dat je van een wolvenmenu uit moet gaan met aanpassingen die alleen betrekking hebben op het bewuste probleem (afbraak purine bijv.).
Een duitse dog moet idd belachelijk groot worden. Waar moet je dus op letten: dat hij zo langzaam mogelijk groeit. Maar daar moet je bij alle grotere rassen op letten. Je kan hem niet belachelijk laag in de eiwitten voeren, want dan doe je de hond ook op andere fronten te kort en loopt hij tekorten op (die mogelijkerwijs net zo schadelijk zijn als de gevolgen van te snel groeien). Ik denk dat je de groei beperkt door weinig te voeren (maw de pup schraal te houden) en niet door belangrijke onderdelen van de voeding op "rantsoen" te voeren.
Laatst gewijzigd door Helen op do 18 nov 2004, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Eens. Maar goed, ik bedoel natuurlijk ook niet dat je hem belachelijk weinig zou moeten voeren. Of uberhaubt te weinig. Ik denk dat je 'genoeg' moet voeren. Maar dat wil, in mijn ogen, niet direct zeggen dat je 10% bot en de rest vlees en orgaanvlees moet voeren.

Trouwens, blijf ik vinden dat al onze zogenaamde prooidieren die wij aan onze honden voeren een slap aftreksel zijn van de werkelijkheid.
Door Helen
[quote="Lizzy"]
Eens. Maar goed, ik bedoel natuurlijk ook niet dat je hem belachelijk weinig zou moeten voeren. Of uberhaubt te weinig. Ik denk dat je 'genoeg' moet voeren. Maar dat wil, in mijn ogen, niet direct zeggen dat je 10% bot en de rest vlees en orgaanvlees moet voeren.

Trouwens, blijf ik vinden dat al onze zogenaamde prooidieren die wij aan onze honden voeren een slap aftreksel zijn van de werkelijkheid.
[/quote]

Nee, dat vind ik ook. Zeker bij een pup zal dat bij mij echt wel tussen de 15 en 20% liggen en waarschijnlijk meer in de richting van 20% omdat 15 %nu al ook gewoon niet lukt.

Tja, het is behelpen. Maar dat geld niet enkel voor honden. Het geldt net zoveel voor ons.
Laatst gewijzigd door Helen op do 18 nov 2004, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ducktails
Lizzy, ik vind het menu er goed uitzien.
Ik heb even opgezocht wat Blanca kreeg met 8 weken.
Is een gekopieerd verhaaltje......
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet zo van de weeg... voer meer op het oog. S'morgens kreeg Blanca van 8 weken een bordje lammerenmelk met bambix.
Om 11uur ongeveer 3 ons gemalenkip karkassen.
Om 5 uur een gf -mix van huttenkase, yogurt, je kunt toevoegen, olijfolie, of visoliecaps of maiskiemolie, of lijnzaadolie en soms levertraan.
Verder havermouthvlokken en een vierde gedeelte van een ei.
De groente en vooral fruit moet het liefst aan de rijpe kant zijn.
Begin met 1 nieuw soort groente en of fruit.
Verder kun je in de mix eventueel vit C of zeealgkelp tabletten toevoegen en een gemalen eierschaal.
Giet deze mix over wat gesneden orgaanvlees of pens, of rundvlees of vis., ongeveer drie ons.
Je ziet het , een verscheidenheid aan eten, havermouthvlokken, gemalen eierschaal, pens, allemaal kalkbronnen.
Het belangrijkste is om aan gemalen kipkarkassen te komen.
Met ongeveer drie maanden heb ik Blanca de eerste ongemalen kipkarkassen gegeven.
Nu met 4 maanden eet ze alle botten, kippepootjes, borstbeen runderknarsbeen, een appeltje , zo weg, pruimen , zo uit de hand, alle soorten fruit vind ze heerlijk.
Ik geef Blanca ook gekookte tafelresten.
Mijn advies, kijk naar je pup, geef meer of minder naar gelang zijn gewicht.
Als hij te mager is b.v. wat extra olie, een half ei, en wat meer havermouth.
Je moet net de ribben kunnen zien.
Kijk naar de ontlasting.
De poep is bij Blanca vaak wittig , dus kalk genoeg.
Omdat de kalk natuurlijk is ben ik niet bang voor teveel kalk.
Omdat haar eten elke dag anders is, ben ik ook niet bang voor tekorten.
Geef 1 nieuw produkt per keer.
Je eerste fruitmix bestaat b.v. uit een appel .
De volgende keer voeg je een stuk banaan toe.
Volg je gevoel en varieer .
Geef natuurlijk meer als de pup groter wordt.
Hou de ribben in de gaten zodra je de ribben meer ga zien, meer geven.

Blanca is nu twee jaar en heeft nog niet 1 keer diarree gehad of gespuugd. Ben met haar nog nooit bij een DA geweest, behalve twee entingen. Alleen als pup heeft ze een ontwormingskuur gehad, daarna nooit meer.Een boxerfokster vertelde me dat ze een goede bouw heeft met een mooie bespiering.
Dus voor mijn volgende pup weer Barf natuurlijk....
gr. Ria
Laatst gewijzigd door ducktails op zo 19 dec 2004, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Stan
hey

ik kan hierin ducktales zeker het beste volgen.
wie nou altijd het meest gelijk heeft is moeilijk.maar de variatie vind ik ook belangrijk.en het bot gehalte zal ik niet rap boven de 20 procent gaan.gemiddeld
momenteel heb ik een nest van 8 pups en op de 17e dag heben ze hun eerste gemalen biefstuk gegeten met rijst dat met de mixer tot een papje gebracht en ze smullen hoor , echt koddig omzien derna laat ik de moeder erbij en zij maakt met veel plezier de pups proper en eet de restjes op
van toevoegsels ik geef geregeld tarwekiemolie,zonnebloemolie,olijfolie en momenteel eten ze veel winter groenten , koolsoorten boontjes en mijn woefies zijn verzot op meloensoorten als lekkernij.
en de mamma haar menu wordt nu af en toe aangevuld met roze zalm en kabeljauw.tussen haar kip, rundsvlees en haar vuilepens

ps het nieuwjaarsmenu.
op nieuwjaarsdag krijgt elke hond een heerlijk malse entrecote van eigen kweek met pureepattatjes en bloemkool met gesmolten kaas.ze mogen ook eens feestelijk eten of niet soms.
Door Sonja
[quote="Stan"]
hey

ik kan hierin ducktales zeker het beste volgen.
wie nou altijd het meest gelijk heeft is moeilijk.maar de variatie vind ik ook belangrijk.en het bot gehalte zal ik niet rap boven de 20 procent gaan.gemiddeld
momenteel heb ik een nest van 8 pups en op de 17e dag heben ze hun eerste gemalen biefstuk gegeten met rijst dat met de mixer tot een papje gebracht en ze smullen hoor , echt koddig omzien derna laat ik de moeder erbij en zij maakt met veel plezier de pups proper en eet de restjes op
van toevoegsels ik geef geregeld tarwekiemolie,zonnebloemolie,olijfolie en momenteel eten ze veel winter groenten , koolsoorten boontjes en mijn woefies zijn verzot op meloensoorten als lekkernij.
en de mamma haar menu wordt nu af en toe aangevuld met roze zalm en kabeljauw.tussen haar kip, rundsvlees en haar vuilepens

ps het nieuwjaarsmenu.
op nieuwjaarsdag krijgt elke hond een heerlijk malse entrecote van eigen kweek met pureepattatjes en bloemkool met gesmolten kaas.ze mogen ook eens feestelijk eten of niet soms.

[/quote]
Met welk doel geef je tarwekiemolie, zonnebloemolie en olijfolie? Daar ka een hond toch heel weinig mee? Als ik olie geef dan kies ik liever voor vis- of borageolie.
Door mirjan
even mijn reactie op de vraag van marion op 16 november over of te veel calcium voor een pup goed is ook al zijn ze in de groei.
Bij kleine rassen is dit niet zo'n probleem bij grote rassen kan dit leiden tot vergroeiingen en groeipijnen.
Dit omdat ze te hard groeien maar zoals zo vaak zijn hier de meningen over verdeeld. Ik heb hier jammer genoeg na 3 pups pas de "wijsheid" van gekregen en ben pas rauw voer gaan voeren de standaard die bij brokken voor grote honden (calciumpercentage) geld is minder dan 1% calcium na 3 pups is nu de 4 in de groei wat ook weer voor een mechelaar een extreem grote is maar wel zonder pijn en vergroeiing evenals wat vrienden die ook zijn overgestapt op een laag calciumgehalte. Anders vraag het bij meerdere dierenartsen even a de meningen zijn hier erg jammer genoeg verdeeld over. Mijn advies kwam van dierenkliniek de langstraat in waalwijk en van de universiteit utrecht maar let op de meeste dierenartsen willen toch hun eigen producten met een hoge prijs aanprijzen
Door mirjan
ik zie dat sommige mensen havermout en koolsoorten voeren is het niet zo dat havermout te snel de maag verlaat en de voedingstoffen meesleept de darmen in en dat bij koolsoorten de hond gasophopingen krijgen(net als bij ui en prei) hierop graag wat reactie en de vraag aan iemand die weet wat er zo erg is aan ganzenvlees voor honden dit omdat een vorige hond in shock naar de dierenarts moest en ik weet niet meer wat het was maar een soort vergiftiging had opgelopen hierdoor evenals mijn huidige pup die in de bossen een kadaver had gevonden (hier was vergif aan toe gevoegd) door jagers die leggen dit neer voor vossen dus let op mensen Even de eerste pup had dit niet gevonden hier was niets aantoegevoegd dit was zuiver ganzenvlees. Graag jullie reactie
Laatst gewijzigd door mirjan op za 25 dec 2004, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Hoi Mirjan, om je eerlijk de waarheid te zeggen begrijp ik niet echt wat je vragen zijn.... Je eerste verhaal over calcium: daar begrijp ik maar weinig van. Bedoel je dat je ooit brokken hebt gegeven waar teveel calcium in zit? En dat je nu zelf het voer voor je honden/pups maakt? Nou, gelukkig is een hond (en pup) in staat het natuurlijke calcium uit rauwe botten uit te scheiden wanneer hij daar genoeg van heeft binnen gekregen!

Havermout voer ik zelf niet dus ik weet niet of dat snel de maag verlaat en voedingsstoffen meesleept. Eigenlijk zou ik niet weten waarom....

Koolsoorten kunnen gasophoping veroorzaken en daarom raden we hier ook aan ze slechts in hele kleine hoeveelheden te geven. Aangezien kool wel gezond is en rauwe kool veel minder gasophoping problemen geeft, is het niet erg om zo nu en dan een klein beetje kool te voeren. En als je een hond hebt die er niet goed tegen kan, dan voer je het gewoon niet.

Ui en prei zijn van een andere orde grote. Deze zijn beide niet goed voor de hond.

Erg aan ganzenvlees? Niks. Er zijn hier wel leden die ganzenvlees aan hun hond geven hoor. Zonder problemen. Wat zou er loos moeten zijn met ganzenvlees dan?
Door mirjan
in ganzenvlees zit blijkbaar iets waar honden niet tegen kunnen netals in varkensvlees hoe het precies zit weet ik dus niet.
Het calcium verhaal is dat ik met een aantal pups problemen heb gekrgen door teveel aan calcium in de brok blijkbaar scheidde hun dit dus niet af of het kan zijn dat dit anders is als met calcium in botten
Door Lizzy
[quote="mirjan"]
in ganzenvlees zit blijkbaar iets waar honden niet tegen kunnen netals in varkensvlees hoe het precies zit weet ik dus niet.
Het calcium verhaal is dat ik met een aantal pups problemen heb gekrgen door teveel aan calcium in de brok blijkbaar scheidde hun dit dus niet af of het kan zijn dat dit anders is als met calcium in botten
[/quote]

Van varkensvlees is mij bekent dat het met de ziekte van Aujeszky besmet kan zijn. En dat is dodelijk voor honden en katten. Ik heb daar in tegen nog nooit gehoord dat er iets met gans aan de hand zou zijn...?!
Door mirjan
Wat het is geweest weet ik niet maar het kan ook dat alleen deze pup ergens niet tegenkon en dat het net als ik in ff voorstellen vroeg over agressief worden dat degene die mij dit toen vertelde ook zo'n anti vlees voerder is maar voor de zekerheid voer ik geen gans meer er is vlees genoeg de schrik zit er in ieder geval goed in
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door