Sjakie schreef:
Nee dat is waar...... Maar het is wel zo dat het significant is dat gesteriliseerde teven langer leven en minder mamatumoren en baarmoederontstekingen krijgen. Helaas, ik kan het niet anders voor je maken.....
De precieze interpretatie van de statistieken ken ik ook niet. In de verantwoording van het boek wordt verwezen naar o.a. Textbook of veterinary Internal Medicine geschreven door Stephen J. Ettinger. Daarnaast zijn de teksten in het boek geredigeerd door o.a. Dr. Dick White, Chirurg en hoofd van de klinische afdeling van Cambridge University's Veterinary School.
Misschien dat er in dat Textbook inzage gegeven wordt over de interpretaties??
Het is natuurlijk logisch dat als je geen baarmoeder hebt dat je er geen ontsteking aan kunt krijgen, en dat der een minder risico is op mamatumoren geld alleen als je vrij vroeg castreerd maar dat zegt niet dat het risico op kwaadaardige mamatumoren veroorzaakt door het geslachtshormoon zo hoog is dat het een castratie rechtvaardigt. Het percentage mamatumoren wordt namelijk gemeten met alle soorten door elkaar dus de goedaardige en de kwaadaardige.
Honden kunnen ook hun staart breken , eerder hadden we daar een leuke optie voor , couperen, maar dat mag niet meer, want het is onzin volgens iedereen en vooral zielig en een schending van het dier.
Bij honden en katten is geconstateerd dat entingen ook kanker kunnen veroorzaken maar dan is dat risico ineens geen indicatie om het niet te doen
als je castreerd is er ook zoveel risico op een incontinente hond,op een hond met vetzucht, huid en vacht problemen en dan vooral bij sommige rassen, lusteloosheid en andere gedrags veranderingen die niet gewenst zijn.
Aangezien alle onderzoeken die verricht zijn er op gericht zijn geweest om het belang van castratie aan te tonen om de honden populatie in toom te houden, lijkt me dat het misschien niet helemaal objectief is. In Amerika is dat nog steeds van de allerhoogste orde , om castratie aan de man te brengen alsof het het beste is wat je je hond cadeau kunt doen, het liefst al met 10 weken.