Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Toller
Het is aangetoond dat honden die 15% minder eten krijgen een langere levensduur hebben dan wanneer zij niet die 15% minder zouden krijgen.
Vandaar dat er beweerd wordt dat gecastreerde honden statistisch langer zouden leven omdat ze minder eten nodig hebben vanwege de veranderde spijsvertering na de castratie.
Laatst gewijzigd door Toller op zo 07 nov 2004, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sjakie
sylvia schreef:
Ik vraag het mij af, want laten we eerlijk zijn het is niet te bewijzen , hoe je het ook wend of keert het is onmogelijk te bewijzen dat een hond jonger zou zijn overleden als zij/hij niet was gecastreerd.
Nee dat is waar...... Maar het is wel zo dat het significant is dat gesteriliseerde teven langer leven en minder mamatumoren en baarmoederontstekingen krijgen. Helaas, ik kan het niet anders voor je maken.....

De precieze interpretatie van de statistieken ken ik ook niet. In de verantwoording van het boek wordt verwezen naar o.a. Textbook of veterinary Internal Medicine geschreven door Stephen J. Ettinger. Daarnaast zijn de teksten in het boek geredigeerd door o.a. Dr. Dick White, Chirurg en hoofd van de klinische afdeling van Cambridge University's Veterinary School.

Misschien dat er in dat Textbook inzage gegeven wordt over de interpretaties??
Laatst gewijzigd door Sjakie op zo 07 nov 2004, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Toller
sylvia schreef:
Ik vraag het mij af, want laten we eerlijk zijn het is niet te bewijzen , hoe je het ook wend of keert het is onmogelijk te bewijzen dat een hond jonger zou zijn overleden als zij/hij niet was gecastreerd.

Ja...het blijft inderdaad ook een kwestie van uitkijken met oversteken ;D
Eigenlijk raar...gecastreerde honden zouden langer leven terwijl gecastreerde mannen beter zouden gaan zingen...in Wenen dan he ;)
Laatst gewijzigd door Toller op zo 07 nov 2004, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sjakie
gecastreerde honden zouden langer leven terwijl gecastreerde mannen beter zouden gaan zingen
Voornamelijk HOGER zingen toch....... of dat nou per definitie ook gelijk beter is ;) Ze hoeven in ieder geval niet voor het zingen de kerk uit :-X ;D
Door oebaya
Als sterilisatie nou zo gezond is, waarom was een veterinair endocrinoloog (hormoon deskundige dus), desgevraagd zo tegen sterilisatie? Aangezien de vraag voor hem verder buiten het onderwerp van zijn lezing viel, wilde hij er niet verder op ingaan, maar hij heeft wel voor een zaal vol mensen zijn 'tegen' uitgesproken en de man is ook verbonden aan de diergeneeskundige faculteit. Zijn naam: dr. M.B.H. schilder.
gr.
Nicolette
Door Toller
Ja...dat weet alleen de beste man zelf denk ik?
Door Sjakie
oebaya schreef: Als sterilisatie nou zo gezond is, waarom was een veterinair endocrinoloog (hormoon deskundige dus), desgevraagd zo tegen sterilisatie? Aangezien de vraag voor hem verder buiten het onderwerp van zijn lezing viel, wilde hij er niet verder op ingaan, maar hij heeft wel voor een zaal vol mensen zijn 'tegen' uitgesproken en de man is ook verbonden aan de diergeneeskundige faculteit. Zijn naam: dr. M.B.H. schilder.
gr.
Nicolette
Wie heeft het erover dat sterilisatie gezond is???
Buiten dat het helpt mamatumoren te voorkomen, de kans op baarmoederonstekingen afneemt en de honden statistisch gezien ouder worden, zullen er heus ook nog wel de nodige nadelen aan kleven. Wellicht kan je het hem eens vragen.
Door sylvia
Sjakie schreef:

Nee dat is waar...... Maar het is wel zo dat het significant is dat gesteriliseerde teven langer leven en minder mamatumoren en baarmoederontstekingen krijgen. Helaas, ik kan het niet anders voor je maken.....

De precieze interpretatie van de statistieken ken ik ook niet. In de verantwoording van het boek wordt verwezen naar o.a. Textbook of veterinary Internal Medicine geschreven door Stephen J. Ettinger. Daarnaast zijn de teksten in het boek geredigeerd door o.a. Dr. Dick White, Chirurg en hoofd van de klinische afdeling van Cambridge University's Veterinary School.

Misschien dat er in dat Textbook inzage gegeven wordt over de interpretaties??
Het is natuurlijk logisch dat als je geen baarmoeder hebt dat je er geen ontsteking aan kunt krijgen, en dat der een minder risico is op mamatumoren geld alleen als je vrij vroeg castreerd maar dat zegt niet dat het risico op kwaadaardige mamatumoren veroorzaakt door het geslachtshormoon zo hoog is dat het een castratie rechtvaardigt. Het percentage mamatumoren wordt namelijk gemeten met alle soorten door elkaar dus de goedaardige en de kwaadaardige.
Honden kunnen ook hun staart breken , eerder hadden we daar een leuke optie voor , couperen, maar dat mag niet meer, want het is onzin volgens iedereen en vooral zielig en een schending van het dier.
Bij honden en katten is geconstateerd dat entingen ook kanker kunnen veroorzaken maar dan is dat risico ineens geen indicatie om het niet te doen
als je castreerd is er ook zoveel risico op een incontinente hond,op een hond met vetzucht, huid en vacht problemen en dan vooral bij sommige rassen, lusteloosheid en andere gedrags veranderingen die niet gewenst zijn.
Aangezien alle onderzoeken die verricht zijn er op gericht zijn geweest om het belang van castratie aan te tonen om de honden populatie in toom te houden, lijkt me dat het misschien niet helemaal objectief is. In Amerika is dat nog steeds van de allerhoogste orde , om castratie aan de man te brengen alsof het het beste is wat je je hond cadeau kunt doen, het liefst al met 10 weken.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 08 nov 2004, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
Even een reactie hierop

Hoe komt het dan dat vroeger de honden helemaal niet leeg moesten worden gehaald en ook een respectabele leeftijd bereikten.
Ik denk dat eigenaars het ook wel gemakkelijk vinden om een hond vroeg leeg te laten halen omdat het dan geen problemen verder meer oplevert. Maar men vergeet hierbij dat iedereen mens en dier alles nodig heeft die hij bij zijn ontstaan heeft meegekregen. De natuur schept niet iets wat geen funktie heeft. Geslachtsorganen zijn niet alleen voor de voortplanting maar hebben ook hormonale funkties i.v.m. het lichaam.

Er zijn rassen die gevoelig zijn voor hardnekkige teenonstekingen, waarbij dan de tenen op het laatst moeten worden geamputeerd, daar kun je toch ook niet van zeggen, amputeer alvast maar hun tenen zodat de ontstekingen kunnen worden uitgesloten.!!!!

Een gecastreerde- of gesteriliseerde hond kan ook nog altijd kanker krijgen aan andere lichaamsdelen of ingewanden, dus je kunt het een uitsluiten maar het zal zich dan soms weer manifesteren in het andere.

Ik ben ervan overtuigd dat primair de soort voeding die de hond krijgt veel bijdraagt aan gezond zijn of niet, net zoals de voeding en levensstijl bij mensen.
Door Lizzy
Melkklierkanker is de meest voorkomende kanker bij teven. Men heeft ontdekt dat wanneer je ze castereerd vOOr de 2de loopsheid, dat de kans op melkklierkanker afneemt tot bijna nihil. Deze gegevens worden echt niet uit de duim gezogen natuurlijk.

Ik vind tenen amputeren of staarten afhakken dan ook eerlijk gezegd niet erg te vergelijken met casteratie. Heeft 1 van jullie z'n hond wel eens verloren aan kanker? Enig idee wat een afschuwelijke situatie dat is? Persoonlijk vind ik niet dat je ontstekingen en staartbreuken moet vergelijken met kanker. Daarmee doe je mijn angst voor kanker bij honden wel ernstig tekort, mag ik wel zeggen.

En natuurlijk heeft voeding een grote invloed op kanker. Maar de invloed van voeding op borstkanker bij de mens lijkt behoorlijk laag, dat lijkt ook het geval te zijn bij de hond, aangezien het hormoon geinduceerd is.

Goed, neemt natuurlijk niet weg dat er zeker heel veel gemak voor de eigenaar bij komt kijken wanneer reu of teef (beide worden gecastereerd) gecastereerd wordt.
Door sylvia
Ik heb teven gehad met mamatumoren, maar er is er geen 1 aan overleden, en ook niet aan geopereerd.
Heb ik misschien geluk maar dan alle ongecastreerde teven die ik ken dan van alle mij bevriende fokkers ook.
En natuurlijk is kanker erger dan een gebroken staart maar laten we wel zijn er zijn meer soorten kanker waar honden aan overlijden, ik denk zelfs (misschien een leuke om te onderzoeken) dat er meer honden aan andere soorten kanker overlijden dan aan melkklierkanker. Ik vind nog steeds dat alle nadelen die een castratie teweeg kunnen brengen niet opwegen tegen een de verhoogde kans op mamatumoren , en op die verhoogde kans is er dan een nog kleiner percentage kans op kwaadaardige tumoren.
Als je teef met twaalf een mamatumor ontwikkeld en daar gewoon 15 mee wordt en overlijd aan weet ik veel wat of inderdaad aan de gevolgen van de tumor, waar heb je het dan over vraag ik me af.
voor mijn ras heb ik dan zoiets of 15 jaar leven met een ellendige vacht en huid, een bijna standaard overgewicht om een risico op een mamatumor te voorkomen.......nah nee
Door Toller
Ja...mijn hond stierf aan mammatumoren helaas.
En om die reden kan ik me dan ook voorstellen dat er mensen zijn die juist daarom de hand laten castreren.
Hahaha ik moest altijd zo lachen om cursisten die heel fel tegen castratie waren...met hun gecoupeerde honden. ;)
Laatst gewijzigd door Toller op ma 08 nov 2004, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
sylvia schreef: Ik heb teven gehad met mamatumoren, maar er is er geen 1 aan overleden, en ook niet aan geopereerd.
Heb ik misschien geluk maar dan alle ongecastreerde teven die ik ken dan van alle mij bevriende fokkers ook.
En natuurlijk is kanker erger dan een gebroken staart maar laten we wel zijn er zijn meer soorten kanker waar honden aan overlijden, ik denk zelfs (misschien een leuke om te onderzoeken) dat er meer honden aan andere soorten kanker overlijden dan aan melkklierkanker. Ik vind nog steeds dat alle nadelen die een castratie teweeg kunnen brengen niet opwegen tegen een de verhoogde kans op mamatumoren , en op die verhoogde kans is er dan een nog kleiner percentage kans op kwaadaardige tumoren.
Als je teef met twaalf een mamatumor ontwikkeld en daar gewoon 15 mee wordt en overlijd aan weet ik veel wat of inderdaad aan de gevolgen van de tumor, waar heb je het dan over vraag ik me af.
voor mijn ras heb ik dan zoiets of 15 jaar leven met een ellendige vacht en huid, een bijna standaard overgewicht om een risico op een mamatumor te voorkomen.......nah nee
Misschien heb je hier overheen gelezen: "mammatumoren is de meest voorkomende vorm van kanker bij teven".

En het zou dus heel goed kunnen zijn dat jouw honden geen kwaadaardige tumoren hadden. Dat weet je niet wanneer je er geen biopt van hebt laten nemen of ze weg hebt laten halen. Van goedaardige melkklierkanker gaat de hond inderdaad niet dood. Van kwaadaardige daar-in-tegen wel. En daar leeft een hond ook niet nog drie jaar mee, geloof mij maar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door