Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ine
Sjips, volg ik het zo goed en mis ik dat kleine stukje :-[
Dank je! :-*
Door Nitus
Misschien is het een idee als Eva de hele berekening van het aantal moleculen per gram en aantal bindingen enz. in de Bieb zet? Volgens mij is dit sluitend bewijs dat je geen tekorten aan biotine krijgt als je een rauw ei voert, dan kunnen we een volgende keer meteen daarna verwijzen als er weer zo'n vraag komt.
Door Nitus
Ine schreef: Sjips, volg ik het zo goed en mis ik dat kleine stukje :-[
Dank je! :-*
Het duizelt mij hier ook af en toe, hoor. ;)
Door Sander
Even wat getalletjes op een rijtje:

avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!
Door Lupa
Sander schreef: Even wat getalletjes op een rijtje:

avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!
Afbeelding

dus? :-[ :-[
Door Sander
Lupa schreef:

Afbeelding

dus? :-[ :-[
Dus als alle getalletjes kloppen en ook mijn veronderstelling dat de verhouding eigeel/eiwit 2:1 een beetje in de richting zit, dan zit er in de eierdooier MEER biotine dan de avidine uit het eiwit kan binden, zoals altijd al beweerd werd.
Door sylvia
Sander schreef:

Dus als alle getalletjes kloppen en ook mijn veronderstelling dat de verhouding eigeel/eiwit 2:1 een beetje in de richting zit, dan zit er in de eierdooier MEER biotine dan de avidine uit het eiwit kan binden, zoals altijd al beweerd werd.
oftewel.....ja wasbeer een rauw eitje voeren kan zonder gevaar en is niet ongezond mits je geen 10 eieren op een dag voert.
Door cattystyle
Ik lees dit nu pas (daarom late reactie!). Tess roofde bij haar tweede eigenaar altijd kippeneieren uit de schuur. Het gekke is dat ze ze dan in zijn geheel opat. Nu moet ze niets hebben van de schaal. Ze krijgt bijna elke dag een ei in haar yoghurt of Biogarde bij het ontbijt. Af en toe denk ik bij mezelf: nu effe niet, hoor, even geen ei. Aangezien Tannetje, wiens mening ik heel hoog acht, zegt dat je veilig 6 eieren per week kan geven, denk ik dat het dus niet zo slecht is. Soms krijgt ze ook wel eens een week of twee weken geen eieren, als ik niks in huis heb.
Door Lizzy
cattystyle schreef: Ik lees dit nu pas (daarom late reactie!). Tess roofde bij haar tweede eigenaar altijd kippeneieren uit de schuur. Het gekke is dat ze ze dan in zijn geheel opat. Nu moet ze niets hebben van de schaal. Ze krijgt bijna elke dag een ei in haar yoghurt of Biogarde bij het ontbijt. Af en toe denk ik bij mezelf: nu effe niet, hoor, even geen ei. Aangezien Tannetje, wiens mening ik heel hoog acht, zegt dat je veilig 6 eieren per week kan geven, denk ik dat het dus niet zo slecht is. Soms krijgt ze ook wel eens een week of twee weken geen eieren, als ik niks in huis heb.
Volgens mij zijn de schalen van ECHT verse eieren veel zachter en daarom smakelijker. En Brutus eet altijd de schil op (misschien ook meer behoefte aan calcium?) en Pinkel heel vaak niet. Nu is het mij ook op gevallen dat Pinkel de schil wel op eet als ik de eieren eerst een aantal minuten in warm/heet (niet echt heel heet) water heb gelegd. De schil is dan misschien weer zachter (net als dat bot van kip en vis weer zachter wordt als je het in heet/warm water legt). Ook heb ik gemerkt dat de ze schil van de Demeter eieren (van de reformwinkel) ook makkelijker op eet als de schillen van de biologisch eieren van de Albert Heijn. En het gekke is dat die schillen (van de Demeter eieren) ook echt veel zachter zijn.

Nu vertelde Leo mij deze week dat: kippen speciaal voer krijgen waardoor de schillen harder worden en gelijkmatiger van dikte. Dit spaart geld uit omdat er minder ei-uitval is.

Ik geloof dit direct. Want nogmaals, bij Demeter doen ze dat soort dingen zeker niet en die eierschalen zijn veel zachter. Toen we nog zelf kippen hadden waren de eierschalen ook altijd veel zachter.....
Door Nelly
Toen ik zelf nog kippen had gaf ik ze, behalve maagkiezel, altijd kippengrit, mede om de eierschaal wat harder te maken. Bedoel je dat soms Lizzy? Overigens blijf ik gewoon doorgaan met m'n hondjes af en toe een lekker eitje te geven hoor :D
Door Lizzy
Nelly schreef: Toen ik zelf nog kippen had gaf ik ze, behalve maagkiezel, altijd kippengrit, mede om de eierschaal wat harder te maken. Bedoel je dat soms Lizzy? Overigens blijf ik gewoon doorgaan met m'n hondjes af en toe een lekker eitje te geven hoor :D
Nee, dat bedoel ik niet. Mijn kippen kregen dat ook altijd en de Demeter kip krijgt dat ook. Nee, het schijnt echt een een of ander apart/bijzonder "goedje" te zijn. Ik ga wel ff zoeken!
Door 202spots
Dit misschien?

Causes for thin egg shells
Calcium is the primary mineral that makes up eggshells and when not supplied in the diet, the hen does not have the basic materials needed to make the shell. The problem is produced when whole grains or feeds deficient in minerals and vitamins make up the bulk of the laying hen diet. Thin egg shells are observed when calcium, phosphorus and vitamin D3 are not provided in diets at adequate levels. It is more often observed during periods of hot weather because calcium is conserved and retained within the hen's body less efficiently.

The quality of the shells is improved by feeding a complete laying ration as the only diet. This diet supplies all nutrients in the proper proportions so the hen can produce good shells. If thin egg shells becomes a problem, it is advisable to add 2 pounds of oyster shells (as an oyster shell flour or hen-sized oyster shells) to every 100 pounds of complete layer ration.

This will provide a quick remedy to the problem and should restore egg shell quality within a short period of time. After the egg shell quality is restored, the addition of oyster shell can be eliminated and the complete layer diet can then maintain good egg shell formation. It is also advisable to also add a vitamin supplement to the drinking water while the oyster shell is being added to the feed. This will help ensure that calcium and phosphorus in the diet is being properly absorbed through the digestive system and will be available for deposition as shell on the egg. http://msucares.com/poultry/feeds/poult ... hells.html
meer op:
http://www.abc.net.au/science/news/envi ... 696876.htm
Door tieneke
cattystyle schreef: Ik lees dit nu pas (daarom late reactie!). Tess roofde bij haar tweede eigenaar altijd kippeneieren uit de schuur. Het gekke is dat ze ze dan in zijn geheel opat. Nu moet ze niets hebben van de schaal. Ze krijgt bijna elke dag een ei in haar yoghurt of Biogarde bij het ontbijt. Af en toe denk ik bij mezelf: nu effe niet, hoor, even geen ei. Aangezien Tannetje, wiens mening ik heel hoog acht, zegt dat je veilig 6 eieren per week kan geven, denk ik dat het dus niet zo slecht is. Soms krijgt ze ook wel eens een week of twee weken geen eieren, als ik niks in huis heb.
Van Tannetje kreeg ik ook het advies om een eitje of 6 aan Kobus te geven toen hij volledig barfde.
Hij vond het heerlijk,zo'n vers scharrelei :P
Tinus en Tara krijgen zo'n 2 keer per week een eitje.
Door Nelly
Dory, volgens mij is oystershells hetzelfde als kippengrit, dat zijn nl. gemalen oesterschelpen ;)
Door cattystyle
Eigenwijs als ik ben, kom ik toch altijd wel weer tot inkeer...zo ben ik tenslotte ook aan het vers vlees geraakt! Heb nog eens nagedacht over wat hier staat, en ik heb besloten Tess nog maar 4 keer per week een rauw ei te geven. Overkill is ook weer niet goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door