Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Toen ik er was, voerde ik mijn katten helaas nog brokken, dus ik zou niet weten hoe hij tegenover vers voeren staat. Maar hij stond onlangs wel in een tijdschrift waarin hij zei dat de gebitten van honden die regelmatig een flink bot hadden om op te kauwen er beter uit zagen als dieren die alleen brokken en nat voer kregen. Dus misschien? Bij onze katers heeft hij het overigens niet over eten gehad, maar aangezien jouw katzel nog erg jong is, kan dat zeker wel aan bod komen. Heel veel succes!
Dymphia had met een maand of 6 zo enorme ontstoken tandjes/gebitje, dat er geezgd werd dat er 70% kans bestond dat het niet over ging en ze al haar tanden moesten trekken. Ze was ook te jong voor zo'n heftige reactie.
Ik heb haar 2 weken voornamelijk vleesbot gegeven of iig zoveel mogelijk knaag [en veel tussendoortjes zoals kuikentjes en muisjes]. Haar gewone menu was dus even aan de kant gezet. Daarna was ze er zo goed als vanaf. Ze stinkt niet uit haar bekkie, maar heeft nog wel een licht rode randje rondom de tandjes. Dat gaat op en af. Tandsteen heeft ze amper.

Ze missen hier allemaal voortandjes. Varierend van 1 tot meerdere. Ik dacht dat ik ze te hard bot had gevoerd ofzo, maar lees net dat ze ook spontaan kunnen uitvallen. Ik zou me iig niet zo druk maken er om.
Ik wacht even af wat er wordt gezegd dinsdag, en dan ga ik me er verder in verdiepen.

Ik ben nu wel dagelijks aan het oefenen op bekje open en bekijken, en dat doe ik met alledrie. Jet mist een reeks ondervoortandjes, en 1 bovenvoortandje, Kai mist 1 ondervoortandje en Plien mist niets. Nu heb ik ook een fret met maar 3 hoektanden (ze had een wilde pubertijd, en op een dag viel ze twee keer uit de gordijnen, sprong vol tegen de tv - die spiegelt als hij uitstaat - en rende daarna nog eens tegen een muur, binnen 4 minuten. Toen ik haar toen oppakte was er van 1 hoektand nog maar de helft over), dus ik weet dat tandjes kwetsbaar zijn, en ik denk dat die van Kai er gewoon uitgelazerd is toen hij ergens tegenaan rende of ergens vanaf viel (hij is niet zo handig, mijn kater).

Met Jet is het iets anders, want die mist er gewoon teveel, maar ik lees overal dat bij alle tandproblemen het eerste symptoom is dat ze minder gaan eten, dus ik betwijfel of ze er last van heeft. (Nu zijn die ondervoortandjes ook niet zo belangrijk bij eten natuurlijk.) En ik hoop dat dat een indicatie is dat het niet ernstig is.
Ik wilde sowieso kippen/eenden/kalkoennekken halen, want ik vind dat Plien te weinig knaagt, dus ik zal Jet een tijdje extra nekken voeren.

Is het 8 dagen binnenhouden na sterilisatie trouwens echt nodig als ze verder alleen naar buiten gaat in een afgezette tuin? Het wondje is al zo goed als dicht, dus hoe schadelijk zou het zijn buiten? (Ik kan ook niet naar buiten, want dan willen Kai en Plien en Jet mee, en als ik alleen Kai en Plien meeneem wordt Jet waarschijnlijk erg chagrijnig - ze kan ook heel vrolijk, lief en knuffelig zijn hoor, als ze haar zin wel krijgt, en ze heeft nu duidelijk geen goede week)
Dat is heel erg vervelend dat je kat op zo'n jonge leeftijd al zo'n ontstekingen heeft in zijn bekkie. Onze Guybrush heeft ook slecht tandvlees. Als kitten was hij heel veel ziek en redelijk veel AB gehad. Hierna kwamen we erachter dat we een mega schimmelprobleem hadden. Er achter gekomen doordat ik onder de plekken begon te zitten. Nu na anderhalf jaar hebben we voor het eerst een negatieve uitslag gehad. Door de schimmel en de medicatie die ze krijgen, kunnen we schijnbaar het bloed op die ene ziekte niet testen. Dus voor ons is het even afwachten. Want het kan ook gewoon een overreactie zijn op het wisselen...Het wordt in ieder geval niet erger.

Enfin...heel veel succes aankomende dinsdag, ik hoop dat het mee gaat vallen
Het is wel forl, maar het lijkt nog niet zo heel erg te zijn. Op dit moment zijn de voortandjes aangedaan, en er zit iets bij de voorste kiesjes onderin, met goed voeren (prooi) en een mondspoeling kunnen we het misschien stoppen, of voorkomen dat het erger wordt, maar misschien ook niet.
Voor nu is het gunstig dat ze geen pijn heeft, alleen als je op een ontstekingsbultje duwt met je nagel is het gevoelig (vond ik niet zo gek).

Mevrouw gedroeg zich voorbeeldig bij de dierenarts (in de taxi was het helaas anders) dus hij heeft goed kunnen kijken, maar toch denkt hij dat poetsen niet echt mogelijk gaat zijn, vandaar de mondspoeling.

Nu ga ik kijken wat Jet's lekker plekje is. Bij Kai mag ik alles doen als we samen op de wc zitten, dus ik hoop dat Jet ook zo'n plek heeft. Ze heeft iig makkelijke momenten, dus daar maak ik sowieso gebruik van.
Haha, oh jee... En nu?
Dat bah gezicht kan ik me zo voor mijn geest halen. De rode kater die inmiddels alweer een aantal maanden overleden is, heeft ook ooit is AB gehad. Hij nam pillen gewoon aan in wat kattenlax, maar dat vond hij wel inmens goor. ;) En ja, toen trok hij ook een bah gezicht. :biggrin2:
Geluksvogel die ik ben heb ik tot nu toe alle pillen gewoon geven met de woorden "hier een snoepje", trapten ze altijd in  ;)

Jet haat me nu niet opeens, dus ik probeer het vanavond gewoon nog een keer erin te gieten als ze toch op schoot zit (en ik moet plassen, want ze is dan wel in één keer weg). Als dat niet gaat, moet ik het op een gaasje doen, rond een wattenstaafje doen en die in haar bek porren zodat ze erop gaat bijten, lijkt me nog naarder dan gewoon iets naar binnen gieten.
Het was even experimenteren met de mondspoeling, in de buik spuiten werkte niet omdat het dan ook in de keel kon komen en dat vond ze eng, porren met een wattenstaafje met een gaasje eromheen werkte ook niet, want Jet wenst niet gepord te worden, een gaasje geven en haar erop laten kauwen werkt gelukkig wel, als ik het op de badkamer doe, met de deur dicht, en daarna 20 minuten met haar knuffel.

Naast dat het goed werkt voor ons, omdat ik nooit zoveel knuffelde met Jet (Jet knuffelde liever met Kai) en dat nu wel doe, dus wel veel hechter worden, is de roodheid in het bekje nu veel minder en meer roze. Dat geeft de burger moed, dus zo gaan we nog een tijdje door.

Ik ga ook nog een afspraak maken bij een alternatief dierenarts, om te kijken wat er nog aan ondersteuning nodig is. Maar dat moet even wachten tot ik geen werklui meer in mijn huis heb.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door