Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

inge58 schreef: Tsjonge jonge zeg,ik wil toch nog reageren.
Wat een discussie is dit.
Iedereen valt over elkaar heen over wel of niet barfen en over hypocriete uitlatingen.
Ik weet dat dit een barf forum is,en ik weet dat bewerkt vlees ook een dier is geweest,en Oh oh wat een stoere mensen zijn jullie allemaal en wat weten jullie het allemaal goed.
Het enige wat ik te zeggen had is dat ik het een heel akelig(oke walgelijk) gezicht vind en daarom naar mijn norm onestetisch om naar deze foto's en filmpjes te gaan zitten kijken.
En dat ik het nooit zo zou voeren.Mijn kinderen zouden vragen of ik gestoord was.
Al voeren jullie een hele koe,maakt mij niet uit.
Maar ik mag toch wel zeggen wat ik ervan vind?
Ook al is het op een barf forum?

Ik ben sinds kort weer terug op kvv met de hondjes en ben daar juist zo blij mee (en de hondjes ook)
Sorry als voor mij de grens bereikt is met een enkel kippevleugeltje. Het is niet anders.
Weet je wat onestetisch is?

Dat het diertje anders op een grote hoop wordt geflikkerd met tig andere dieren.
Ik denk dat wij hier die dode diertjes nog met respect behandelen, en dat de hond die het diertje eet, dat op hondse manier doet.
Op deze manier heeft de geboorte van die kleine nog nut gehad, anders was het totaal zinloos geweest.
Iedereen valt over elkaar heen over wel of niet barfen en over hypocriete uitlatingen.
Ik weet dat dit een barf forum is,en ik weet dat bewerkt vlees ook een dier is geweest,en Oh oh wat een stoere mensen zijn jullie allemaal en wat weten jullie het allemaal goed.
Het enige wat ik te zeggen had is dat ik het een heel akelig(oke walgelijk) gezicht vind en daarom naar mijn norm onestetisch om naar deze foto's en filmpjes te gaan zitten kijken.
En dat ik het nooit zo zou voeren.Mijn kinderen zouden vragen of ik gestoord was.

Ik ben sinds kort weer terug op kvv met de hondjes en ben daar juist zo blij mee (en de hondjes ook)
Sorry als voor mij de grens bereikt is met een enkel kippevleugeltje. Het is niet anders.
Er zegt toch niemand dat jij dat niet mag vinden? En je mag hier toch ook gewoon zeggen dat je het niets vindt? Veel mensen zijn het alleen niet met je eens. That's all.
Prachtige hond Allard!

Ben zelf soms ook nog wel een watje, als dieren geen koppie meer hebben wordt het watjesgehalte al snel minder, da's ook hypocriet, maar ik kon wel naar de filmpjes kijken. Ik zie ook niet wat er erg aan is als een doodgeboren lam als maaltijd dient i.p.v. naar de destructie wordt afgevoerd.

W.b. het "opvoedingsgedeelte": heb tegenover een slachthuis gewoond waar dieren werden aangevoerd die dagen onderweg waren geweest vanuit het buitenland. Zal niet in details treden, maar daar heb ik mijn zoon destijds zoveel mogelijk tegen proberen te beschermen.  Of iemand KVV wil geven of hele prooidieren, dat moet iedereen zelf weten, maar op Barfplaats kun je dit soort foto's/filmpjes verwachten.
Wil je er niets van weten,kijk dan gewoon niet.
*milik* schreef: Prachtige hond Allard!

W.b. het "opvoedingsgedeelte": heb tegenover een slachthuis gewoond waar dieren werden aangevoerd die dagen onderweg waren geweest vanuit het buitenland. Zal niet in details treden, maar daar heb ik mijn zoon destijds zoveel mogelijk tegen proberen te beschermen.  Of iemand KVV wil geven of hele prooidieren, dat moet iedereen zelf weten, maar op Barfplaats kun je dit soort foto's/filmpjes verwachten.
Wil je er niets van weten,kijk dan gewoon niet.
En dat doe ik dus ook niet. Ik kijk niet. En ik confronteer hier thuis ook niemand met zoiets. Komt er plots iemand langs en er zou b.v. een kuiken op de grond liggen, dan zou ik deze even opruimen. Is de kat net ermee aan het eten, dan laat ik het zo.
maar ik zou als er hier kleine kinderen zijn en ik zou hele prooidieren geven, dit toch afzijdig van de kinderen geven. Maar het zou mij er niet van afhouden. Als kinderen tv kijken en ze zien een leeuw een hertje pakken, dan leg je toch ook hen uit dat het de natuur is? En dat jagen en daarna te pakken krijgen is toch veel schokkender, dan het opeten? Tenminste, zo ervaar ik dat. En ze zullen toch ook wel eens gezien hebben dat de kat een vogel of muis ving? Zo gaat dat gewoon. Maar zoals hierboven beschreven, het slachthuis, dat kun je kinderen nauwelijks verklaren. Niet natuurlijk en vaak onaanvaardbaar.

Ik denk niet dat het er omgaat dat jij niet mag zeggen wat je vind, iedereen mag dat natuurlijk.
Het kwam over als dat je het niet vind kloppen dat iemand een heel lam voert aan een hond.
En vele zullen daar een andere mening in hebben, ik ook.
Want als je je hond vlees voert, voer je dode dieren in welke vorm dan ook.
Als je dat onderkent of iets in die zin vinden ik en andere met mij (zo te lezen) raar omdat dat natuurlijk ook zo is.

Maar het is jou goed recht natuurlijk om het filmpje walgelijk te vinden.
Je zult ook zeker niet de enige zijn die zo'n filmpje niet prettig vind om naar te kijken  ;)
inge58 schreef: Fijn, dank je wel voor deze verkapte aanval over het terug trekken uit een discussie.
Ik ben niet zo'n omroeper van wat ik vind,ik reageer zelden of nooit op discussie topics omdat ik vind dat iedereen zijn eigen gedachten mag hebben.
Dit topic vond ik een beetje too far gaan,dus ik stak mijn nek een keer uit.
Dom.....moet je dus niet doen....weer iets geleerd.
Nee hoor, het was geen verkapte aanval. Het was niet verkapt. En het was ook geen aanval. Ik vind het oprecht heel jammer dat je de discussie niet inhoudelijk in gaat.
Er valt niet zoveel inhoudelijk te discusseren van mijn kant.
Deze manier van voeren stuit mij tegen de borst,en ondermijnd alle normen van respect waarmee ik ben opgegroeid.
Ik heb geleerd dat je zoiets niet doet.Je voert het ene hele dier niet aan een ander dier op.Punt uit
Ik ben de vijftig gepasseerd,en misschien wel ouderwets hierin.
Maar gevoelsmatig weet ik dat mijn gedachten hierover de enige voor mij acceptabele zijn.
Dus nogmaals,ieder het zijne.Maar voor mij is dit een grote stap te ver.
En dat is precies wat ik in mijn eerste posting ook al zei.

Ik zal hier zomaar niet weglopen,ondanks dat er al iemand was die duidelijk liet blijken dat ik zeker niet gemist zou worden.(waarvoor dank)
Maar het barfgedeelte laat ik in het vervolg aan mij voorbij gaan.
(Ik heb de filmpjes trouwens ook beslist niet bekeken)
inge58 schreef: Je voert het ene hele dier niet aan een ander dier op.
Heel is niet ethisch, gepureerd wel. 

Die kan zo in het woordenboek bij de definitie van hypocriet. Dat mag, het is jouw mening en dat is helemaal prima, maar het is wél hypocriet.

:-* :-*
Je hebt mij ook niet horen zeggen dat het niet hypocriet is,het zal ongetwijfeld hypocriet zijn.
Maar so what?
De grootste wereldleiders zijn hypocriet,over veel grotere zaken dan het voeren van een hond.
Moet ik me in een hoekje gaan zitten schamen over wat ik denk en vind,omdat er op dit forum mensen zijn die een andere mening hebben?
Die mensen moeten zich schamen over de wijze waarop ze ander forumlid benaderen.

Maar ojee,dan ben ik ook weer fout bezig natuurlijk. :-\
Inge ik vind dat JIJ je moet schamen over de manier waarop je je mede forumlid benaderd die een lam voert , nee je hoeft het niet leuk te vinden om te zien en je hoeft geen bravo te roepen maar jij gaat zelf ( met nog meer mensen , die zich spontaan stil houden  ??? ) de frontale aanval aan , dit kan je dan verwachten , wie de bal kaats.......
en nogmaals jou KVV zijn dode gemalen dieren , jij voert dus ook het ene dier aan het ander ( alleen gemalen ) en jij eet neem ik aan toch ook een stukje vlees ( dan voer je ook het ene dier aan het ander )
Ik zou het wel zo netjes van je vinden als je je excuses aan zou bieden aan de topic starter wegens het verzieken van zijn topic .
inge58 schreef: Maar ojee,dan ben ik ook weer fout bezig natuurlijk. :-\
Waarom vat je de boel zo persoonlijk op?
Dat is niet lekker discussiëren zo en het geeft voor mijn gevoel een minder idee van respect naar de mensen die wel inhoudelijk met je willen discussiëren. Je zo opstellen is een ander bijna te kakken zetten, want die krijgt dan mogelijk het gevoel op de tenen te moeten lopen. Terwijl het hier gewoon om een meningsverschil gaat en niet over jouw persoon, want die kennen we niet, we zitten hier in een virtuele wereld.

Ik begrijp op zich best wel dat je moeite ermee hebt om dode dieren opgegeten te zien worden door een hond
maar voor mij zit geen verschil tussen herkenbaar vlees of niet herkenbaar. Ik vind het ook geen fijn gezicht als mijn honden een heel konijn opeten maar ik kan wel heel erg genieten van het feit dat mijn honden kunnen voldoen aan hun natuurlijke behoeftes, daardoor gezond blijven, zowel geestelijk als lichamelijk want ik ben er absoluut van overtuigd dat honden die barfen geestelijk veel gezonder zijn dan brokkenhonden en zelfs kvv want dat is hap slik weg.
Maar dat verschil maken tussen een lappie vlees en herkenbaar vlees begrijp ik absoluut niet.
inge58 schreef: Er valt niet zoveel inhoudelijk te discusseren van mijn kant.
Deze manier van voeren stuit mij tegen de borst,en ondermijnd alle normen van respect waarmee ik ben opgegroeid.
Ik heb geleerd dat je zoiets niet doet.Je voert het ene hele dier niet aan een ander dier op.Punt uit
Maar gevoelsmatig weet ik dat mijn gedachten hierover de enige voor mij acceptabele zijn.

Ik zal hier zomaar niet weglopen,ondanks dat er al iemand was die duidelijk liet blijken dat ik zeker niet gemist zou worden.(waarvoor dank)
Jij hebt het er over dat jij je aangevallen voelt. Maar ik ben van mening dat menig BARF-er hier te kakke wordt gezet door tal van jouw vooroordelen die kant noch wal slaan.
Nu heb je het weer over je opvoeding waarin normen en respect hoog aan het lijstje stonden. Alsof menig BARF-er hier die normen en waardenstelling heeft gemist, omdat die toevallig prooidieren voeren. Het maakt mij niet uit dat jij tegen het voeren van prooidieren bent, hoor. Integendeel. Maar de vooroordelen die je erbij haalt, om jouw 'visie' kracht bij te zetten...eenmaal prooigevoerd gaan ze zelfstandig op jacht en is niets meer veilig buiten, vlees uit de bio-industrie, ontdaan van het jasje is dan gerechtvaardiger en respectvoller dan een prachtig zuiglam dat een natuurlijke dood is gestorven en waarvan een eigenaar de kans heeft om zijn hond zo optimaal mogelijk te kunnen voeren. Omgekeerde wereld, met name het deel over respect, normen en waarden. Dat je daar dan op wordt aangesproken, is niet zo verrassend. ;)
Door Martine-Tom
Eens met grotendeels voorgenoemde!
Ik ben voor een deel in het versvoeren blijven hangen om mijn schuldgevoel weg te nemen.
Schuldgevoel? Ja.
Omdat ik mij als mens schuldig maak aan de consumptiemaatschappij van tegenwoordig.
Respect voor vlees omdat je geen heel dier voert?
Dát is juist respectloos....

Een kwarteltje moest sterven omdat JIJ 1 filetje wilde voeren aan je woef.
Ik ga vervolgens naar de handelaar en koop de rest van het karkas zodat het diertje iig niet alleen voor het luxe gevoel is gestorven maar gestorven voor de natuurlijke kringloop.
Ok het is een kringloop die we kunstmatig opgezet hebben maar toch.
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat van de 100 kilo beest wat geslacht word er tussen de 30 en 40 kilo in de kliko beland.
Is dat respect?

Die kilo's zijn voor een deel natuurlijk dingen waar zowel mensen als dieren niks mee kunnen, gal, darminhoud, hele harde botten dat soort dingen.
Maar een groot deel zijn ook de karkassen die overblijven nadat jouw filetje eraf is, en wat denk je van de kiloknallers die nu in de koelkasten liggen, die zijn dinsdag vergeten en zodra het nieuwe boodschappenbriefje gemaakt word word die kilo gehakt en kilo kip weggeflikkerd zodat er weer nieuwe aanbiedingen gehaald kunnen worden.
Is dat respect?

Ik ben heus niet roomser dan de paus, ik voer idd ook geen hele dieren, hoewel...muizen en kuikens wel...
Maar dat is alleen omdat ik het een rotzicht vind om op te kijken, niet omdat ik het niet etisch vind...juis niet!
Ik zal nooit maar dan ook nooit zomaar vlees weggooien!
Ik koop ook kiloknallers, ik zal wel moeten wil ik binnen budget blijven, maar ik ga er met respect mee om, elke gram gaat of naar de dieren of word verwerkt tot een maaltijd voor mijzelf.

KVV is niks mis mee maar hoe je het ook bekijkt, diezelfde dieren en karkassen worden in de hakselaar gemikt om JOUW KVVtje te mixen dus wat is het verschil?
Dat je niet kan zien dat het een leuk lammetje is, met een gezellig kipje en een kwetterend kwarteltje?

Sorry maar dat is toch echt het toppunt van hypocriet, wat niet erg is, ieder zijn mening, maar hypocriet is het wel...
inge58 schreef: Er valt niet zoveel inhoudelijk te discusseren van mijn kant.

OK, duidelijk. Je wilt er dus niet inhoudelijk over discussieren. Mag ik je dan iets anders vragen? Want waar ik dan serieus benieuwd naar ben is wat je wilde bereiken, wat je poogde, met je bericht dat het voeren van een heel dood lam walgelijk en onethisch is? Wat is/was je doel?

Want als ik geweten had dat je de inhoudelijke discussie niet wenste aan te gaan, was ik 'm ook niet aangegaan. Ik vind de inhoudelijke discussie overigens wel interessant (interessanter dan allemaal van die bijzaken die erbij worden gehaald over of je dat wel of niet zou mogen schrijven - het is een vrij land, dus je mag alles schrijven), waarom het voeren van een dood lam onethisch en walgelijk is en waarom het voeren van een KVV prak dat niet is. Ik zou zo'n stelling graag willen begrijpen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door