Ik snap heel goed dat mensen het onprettig vinden om te zien. Dat mag ook. Ik hoef het eerlijk gezegd ook niet persee te zien want ik ben daar ook wat te teer-hartig voor. Als ik natuurfilms zit te kijken en een leeuw vangt een bambi, zap ik ook liefst even weg.
Maar ik vind het niet walgelijk of onethisch en ik vind het jammer dat mensen dat wel roepen en vervolgens in de echte discussie daarover afhaken.
Ik voer geen hele prooidieren aan mijn honden. Omdat ik het persoonlijk ethisch onverantwoord vind, om dieren speciaal dood te maken voor mijn honden. Dus ik voer hen zoveel mogelijk kwaliteits-vlees-afval. Vleesbotten, orgaanvlees, kopvlees, etc. Allemaal spullen die wij mensen tegenwoordig niet meer eten (omdat het te herkenbaar is of omdat het oneetbaar is).
Zo'n lammetje wordt doodgeboren en gaat normaal gesproken de kliko in. En dat is pas zonde, want dan is de dood van het lammetje zinloos geweest. En nu wordt het lammetje 'gerecycled', door het de hond te eten te geven. Mooier en ethischer kan het in mijn ogen niet.
En daarom ging ik deze discussie nogal fel aan. Want ik vind het raar, om het voeren van een doodgeboren lammetje walgelijk en onethisch te noemen, om vervolgens zelf een gemalen bio-industrie-vleesprak aan je hond te geven. Ik vind dat een rare manier van tegen de dingen des levens aan te kijken. Natuurlijk mag je die mening hebben, maar als je die ventileert, neem ik het recht om te zeggen dat ik het een rare mening vind.