Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik snap heel goed dat mensen het onprettig vinden om te zien. Dat mag ook. Ik hoef het eerlijk gezegd ook niet persee te zien want ik ben daar ook wat te teer-hartig voor. Als ik natuurfilms zit te kijken en een leeuw vangt een bambi, zap ik ook liefst even weg.

Maar ik vind het niet walgelijk of onethisch en ik vind het jammer dat mensen dat wel roepen en vervolgens in de echte discussie daarover afhaken.

Ik voer geen hele prooidieren aan mijn honden. Omdat ik het persoonlijk ethisch onverantwoord vind, om dieren speciaal dood te maken voor mijn honden. Dus ik voer hen zoveel mogelijk kwaliteits-vlees-afval. Vleesbotten, orgaanvlees, kopvlees, etc. Allemaal spullen die wij mensen tegenwoordig niet meer eten (omdat het te herkenbaar is of omdat het oneetbaar is).

Zo'n lammetje wordt doodgeboren en gaat normaal gesproken de kliko in. En dat is pas zonde, want dan is de dood van het lammetje zinloos geweest. En nu wordt het lammetje 'gerecycled', door het de hond te eten te geven. Mooier en ethischer kan het in mijn ogen niet.

En daarom ging ik deze discussie nogal fel aan. Want ik vind het raar, om het voeren van een doodgeboren lammetje walgelijk en onethisch te noemen, om vervolgens zelf een gemalen bio-industrie-vleesprak aan je hond te geven. Ik vind dat een rare manier van tegen de dingen des levens aan te kijken. Natuurlijk mag je die mening hebben, maar als je die ventileert, neem ik het recht om te zeggen dat ik het een rare mening vind.
Fijn, dank je wel voor deze verkapte aanval over het terug trekken uit een discussie.
Ik ben niet zo'n omroeper van wat ik vind,ik reageer zelden of nooit op discussie topics omdat ik vind dat iedereen zijn eigen gedachten mag hebben.
Dit topic vond ik een beetje too far gaan,dus ik stak mijn nek een keer uit.
Dom.....moet je dus niet doen....weer iets geleerd.
Orb schreef: Omdat dit barf is, is het gerechtvaardigd?
Een lamskop is niet van een doodgeboren lammetje, maar van een veel ouder (meestal) ramlam.
De "waarschuwing" is heel anders te interpreteren, helemaal in het topic waarin je het had geplaatst.

Het is een questie van gevoel. Moet er niet aan denken te zien dat een van mijn allessies een lammetje zou opvreten. Ook al is die dood......
Ik wil hier nog even (in zijn algemeen) op zeggen dat de bar wel een onderdeel is van BARFplaats en dat een reportage als deze daarom in principe gewoon  daar...eventueel met waarschuwing zoals nu het geval was....geplaatst kan worden. Omwille van de lieve vrede (mislukt  ::)) én omdat bartopics op den duur geruimd worden heb ik deze reportage naar de BARF-afdeling geplaatst.  
Maar dit is op de eerste plaats wel BARFplaats en geen KVVplaats en al helemaal geen Libelleplaats en de barmodjes zijn de enigen die een verplichting hebben alle topics even te bekijken en de rest kan bij de aanblik van de 1ste druppel bloed meteen wegklikken. :biggrin2:
inge58 schreef: Fijn, dank je wel voor deze verkapte aanval over het terug trekken uit een discussie.
Ik ben niet zo'n omroeper van wat ik vind,ik reageer zelden of nooit op discussie topics omdat ik vind dat iedereen zijn eigen gedachten mag hebben.
Dit topic vond ik een beetje too far gaan,dus ik stak mijn nek een keer uit.
Dom.....moet je dus niet doen....weer iets geleerd.
Je trok je toch ook terug uit de discussie met de mededeling dat je het voeren van hele prooidieren walgelijk vind e.d. ? Als iemand dat dan bij de naam noemt en dat jammer vind, dan is dat een aanval?

Ik vind het een "aanval" dat je op een BARFforum roept hoe je over het voeren van prooidieren denkt..onethisch en walgelijk, maar zodra ze gemalen zijn, dan is het allemaal helemaal oké volgens jouw visie. 
Ik voer ook geen hele prooidieren, om o.a. dezelfde reden als Lizzy, maar als mijn buurman hier wat van die dode lammetjes zou brengen, dan zeg ik geen nee. Of ik ze dan opvoer of een ander draait ze door jouw ethisch verantwoorde kvvtje heen, dat maakt voor lammie niets meer uit.

Iedereen mag zijn eigen gedachtengang hebben, maar als ik op Vegatopia ga roepen hoe vreselijk lekker en goed een vette speklap voor de mens is, dan ben ik daar ook zo exit.
inge58 schreef: En stel nou......je loopt met je hond een gezellige wandeling te maken.Het is mooi weer en er zijn veel mensen buiten.
Je komt langs een weiland en ach jee ......er ligt een lammetje dat zojuist is overleden.
Je hond steekt een paar bananen in zijn oren,springt over het slootje en begint smakelijk aan het lammetje te vreten.
Dat mag ie thuis ook dus........
Ik denk dat ik er niet blij mee zou zijn als het mijn hond was,en de omstanders gaan het je ook niet in dank afnemen.

Mij zal het niet gebeuren want mijn hondjes zijn gelukkig niet aan hele prooien gewend.
Ja, want dat gebeurt ook dagelijks?!  ::) Mijn hond mag thuis ook dode vogels eten. Maar laat een dode vogel op straat toch echt gewoon liggen hoor, gewoon, omdat ik zeg dat dat moet. Dat heet opvoeden.

Ik vind er niets zieligs aan. Ja, tuurlijk is een dood lammetje altijd 'zielig' maar ik vind deze foto's een stuk minder zielig dan de fijne kiloknallerpakketten waar heel Nederland op zaterdag en masse de winkelwagen mee volmikt.

We zitten hier met mekander op een Barfforum notabene, een forum dat is opgericht voor mensen die hun hond dode beesten geven. En dan vinden we het zielig als dat dode beest 'heel' is, maar niet als het door de schredder is geprakt met een toefje peterselie? Kom nou...
Barfplaats is een plek voor mensen die barfen, dat zegt het namelijk in de naam.
En daarbij hoort ook het voeren van hele prooidieren.
Wil je dat zelf niet? Prima, maar roepen dat het walgelijk en onethisch is, en dan gaan roepen dat je je honden kvv geeft omdat je dan niet kan zien waar het vandaan komt en er niet over na hoeft te denken, DAT vind ik walgelijk.

Als jij uit de discussie wilt stappen, om dan vervolgens nu het slachtoffer uit te hangen en vaarwel te zeggen tegen BP, moet je dat maar doen, maar ik denk dat we er niks aan missen.
Het kale feit dat je een doodgeboren lam voert kan ik alleen maar toejuichen -en Jara werd duidelijk blij van haar maaltje  :)- na een aantal jaar barf-en vind ik t ook helemaal niet schokkend om te zien
Zelf vind ik t steeds lastiger om onduidelijk vlees te voeren [lees supermarkt];
patrijskarkasjes waar alleen de luxe pootjes en filetjes vanaf zijn voor de mens, kwartelkoppies van mensenkwartels, uitgevlogen duiven, uitgelegde kwartel, mannelijke kuikens... allemaal restanten van 'n [extreem] luxe-mensenleven en nu prachtig voer voor mijn dames ik kan daar helemaal niks on-etisch in zien anders dan de verkwistende manier waarop door mensen omgegaan wordt met voedselbronnen.

In t prille begin stond er kwartel op t menu, ineens was er een 10-jarige logé... kwartel moest nog gedeeld worden, uiteindelijk heb ik samen met t kind een studie gemaakt van de binnenkant .. "wat zou dat zijn, is dat t hart, kunnen we dat van dichtbij bekijken.. eigenlijk hartstikke mooi hè"
T kind heeft doodstil op z'n hurken zitten kijken en luisteren hoe de meidjes genoten van hun hap
inge58 schreef: Iedereen mag vinden wat ie wil.
Ik dus ook.
En ik vind het etisch onverantwoord en walgelijk om je hond hele prooidieren te voeren.
Bovendien daar dan ook nog filmpjes van te maken,is in mijn ogen ronduit respectloos voor het dode dier.
Of het nu een vis,een cavia of een kuiken is.

Just my opinion.
Ik zou het zelf niet kunnen maar vlees is vlees.
En je kan je kop wel in het zand steken maar KVV is ook een DOOD dier.
Het is wel niet herkenbaar maar toch.
@ allard , ik vond t mooi om te zien hoe jara begon aan het lammetje , mooie filmpjes  ;)
( het enigste waar ik nooit aan zal wennen zijn de eruit bungelende oogjes  :biggrin2: )
vind het jammer dat ik hier van die barfmutsen heb die me al raar aankijken als ik ze een konijnenkop voorschotel :)
ben overigens ook benieuwd naar de ontlasting , in hoeverre de vacht verteerd.....

enne .... jara ziet er super uit , mn complimenten.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wel 5 dagen mee gelopen op een geiten boerderij, 5 lammetjes zijn linea recta in de 'afval-kliko' gedumpt en de andere 7 na minimaal 1 dag liggen creperen tot ze overleden. Vertrapt door volwassen geiten, te weinig melk kunnen krijgen of met een afwijking geboren.

Als je lammetjes zielig vindt, dan moet je vooral niet op een schapen/geitenboerderij gaan kijken. Het ethische gevoel om het eerst in stukjes te snijden, dan is het minder wreed ??? Dat is typisch menselijk, puur vanuit een hond gekeken is zo'n heel lam echt wel geweldig!! Zoals je ook op de filmpjes kan zien.

Ik denk dat dit lam geluk gehad heeft, het was meteen dood bij de geboorte en heeft toch nog nut gehad. Dat is vele malen meer dan het gemiddelde zwak geboren bioindustriebeest, gezien euthanasie te veel kosten met zich mee brengt...

Katten die muizen/vogels vangen, mee spelen en eten kan wel, prooidieren worden er zelfs voor gefokt en ingevroren! vice versa voor konijnen, kwartels, kippen. eenden, etc etc.

en nee, een hond legt echt geen link tussen wat levend rond wandelt en dood als eten door de baas, thuis, aangeboden wordt.

Barfen met je huiscarnivoor en dan dit onethisch vinden, dat vind ik toch wat hypocriet.
Ik ben een beginnende barver, nou ja ik niet maar mijn hondjes en ik vindt discussie maar erg raar, vlees is vlees.
of het nu om een lammetje gaat of om een kuikentje.

zelf heb ik 3 Yorkshire teriers in variable grotes en in weze doet de grootste precies het zelfde als de hond met het lam doet.

hierbij een filmpje (niet geschikt voor mensen die het niet aankunnen)

en dan nog twee filmpjes van het ontleden van een kuikentje door een mini yorkshire terier

Tsjonge jonge zeg,ik wil toch nog reageren.
Wat een discussie is dit.
Iedereen valt over elkaar heen over wel of niet barfen en over hypocriete uitlatingen.
Ik weet dat dit een barf forum is,en ik weet dat bewerkt vlees ook een dier is geweest,en Oh oh wat een stoere mensen zijn jullie allemaal en wat weten jullie het allemaal goed.
Het enige wat ik te zeggen had is dat ik het een heel akelig(oke walgelijk) gezicht vind en daarom naar mijn norm onestetisch om naar deze foto's en filmpjes te gaan zitten kijken.
En dat ik het nooit zo zou voeren.Mijn kinderen zouden vragen of ik gestoord was.
Al voeren jullie een hele koe,maakt mij niet uit.
Maar ik mag toch wel zeggen wat ik ervan vind?
Ook al is het op een barf forum?

Ik ben sinds kort weer terug op kvv met de hondjes en ben daar juist zo blij mee (en de hondjes ook)
Sorry als voor mij de grens bereikt is met een enkel kippevleugeltje. Het is niet anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door