Hitam (oftewel Tannetje) heeft in een ander topic geschreven dat pups nog niet allergisch kunnen zijn voor bijv. vlooien. Dus laten we dat van het lijstje schrappen. Het lijkt mij dat je contact allergie dan ook wel van het lijstje kunt schrappen (right Tannetje?).
Blijft er volgens mij (even heel kort door de bocht want er zullen nog veel meer oorzaken kunnen zijn, maar de meest waarschijnlijke zijn:) over:
*Mijt (ik zie in mijn boek over huidproblemen veel kale plekjes en jeuk en dat soort dingen vaak dat het veroorzaakt wordt door mijten).
*Voeding (er zit iets in de voeding waar hij niet goed op reageert).
*Ontgiften.
Volgens mij lijkt het me daarom niet onverstandig om aan dringen op een afschraapsel van een van de plekjes. Doe dit desnoods bij een andere dierenarts. Gewoon, om dingen uit te sluiten.
Het lijkt me ook niet onverstandig om jouw hondje extra probiotica te gaan geven. Dat is altijd goed en ook goed voor de anaalklieren. Geef de darmen ook maar even een boost. Ook gezien het feit dat hij nu wat dunne ontlasting heeft (dit kan ook komen door ontgiften trouwens).
Nou, ik denk dat je het dan nog een paar weken uit moet zingen om te kijken of het minder wordt. Er zijn vast wel uitwendige zalfjes (zoals die van Prodier) die de jeuk op de wondjes kan stillen (smeer dit er pas op NADAT er een afkrabsel is gemaakt!!). Ik weet niet of het een goed idee is om Macho ook een beetje af te sponzen met water waarin dode-zee-zout is opgelost? Angelique??? HELLUP! Misschien helpt dat het ontgiften en tegen de jeuk?
Als het over een paar weken niet minder is, dan vrees ik dat je toch zal moeten gaan proberen om hem ander voer te geven. Ik denk dan aan een totaal ander merk of aan de eend & rijst versie. Gewoon om voer problemen uit te sluiten. En specifieke overgevoeligheden voor specifieke voedingsmiddelen uit te sluiten. Ik geef maar een voorbeeld: in Carnibest Natuurvoer zit volgens mij lijnzaadolie. Sommige honden krijgen daar jeuk van. In Carnibest Eend en Rijst zit deze olie niet. Dus zou je dit kunnen gaan geven (minimaal 6 weken!) om te kijken of het dan beter gaat. In feite weet je dan nog niks, want misschien kan Macho wel niet tegen pens of kippenvlees (ik noem maar wat), maar daar kom je dan vanzelf achter wanneer je nieuwe dingen gaat introduceren. Zelf samenstellen is overigens ook een perfecte optie, maar ik weet niet of je daar zin in hebt.