Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Hitam (oftewel Tannetje) heeft in een ander topic geschreven dat pups nog niet allergisch kunnen zijn voor bijv. vlooien. Dus laten we dat van het lijstje schrappen. Het lijkt mij dat je contact allergie dan ook wel van het lijstje kunt schrappen (right Tannetje?).

Blijft er volgens mij (even heel kort door de bocht want er zullen nog veel meer oorzaken kunnen zijn, maar de meest waarschijnlijke zijn:) over:

*Mijt (ik zie in mijn boek over huidproblemen veel kale plekjes en jeuk en dat soort dingen vaak dat het veroorzaakt wordt door mijten).

*Voeding (er zit iets in de voeding waar hij niet goed op reageert).

*Ontgiften.

Volgens mij lijkt het me daarom niet onverstandig om aan dringen op een afschraapsel van een van de plekjes. Doe dit desnoods bij een andere dierenarts. Gewoon, om dingen uit te sluiten.

Het lijkt me ook niet onverstandig om jouw hondje extra probiotica te gaan geven. Dat is altijd goed en ook goed voor de anaalklieren. Geef de darmen ook maar even een boost. Ook gezien het feit dat hij nu wat dunne ontlasting heeft (dit kan ook komen door ontgiften trouwens).

Nou, ik denk dat je het dan nog een paar weken uit moet zingen om te kijken of het minder wordt. Er zijn vast wel uitwendige zalfjes (zoals die van Prodier) die de jeuk op de wondjes kan stillen (smeer dit er pas op NADAT er een afkrabsel is gemaakt!!). Ik weet niet of het een goed idee is om Macho ook een beetje af te sponzen met water waarin dode-zee-zout is opgelost? Angelique??? HELLUP! Misschien helpt dat het ontgiften en tegen de jeuk?

Als het over een paar weken niet minder is, dan vrees ik dat je toch zal moeten gaan proberen om hem ander voer te geven. Ik denk dan aan een totaal ander merk of aan de eend & rijst versie. Gewoon om voer problemen uit te sluiten. En specifieke overgevoeligheden voor specifieke voedingsmiddelen uit te sluiten. Ik geef maar een voorbeeld: in Carnibest Natuurvoer zit volgens mij lijnzaadolie. Sommige honden krijgen daar jeuk van. In Carnibest Eend en Rijst zit deze olie niet. Dus zou je dit kunnen gaan geven (minimaal 6 weken!) om te kijken of het dan beter gaat. In feite weet je dan nog niks, want misschien kan Macho wel niet tegen pens of kippenvlees (ik noem maar wat), maar daar kom je dan vanzelf achter wanneer je nieuwe dingen gaat introduceren. Zelf samenstellen is overigens ook een perfecte optie, maar ik weet niet of je daar zin in hebt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 sep 2004, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
danja schreef: Smeer de plekken ook in met Hydrocortiderm. Want een antibiotica kuur wordt zo'n langdradig en duur verhaal.
Je hebt gewoon een hond met een gevoelige huid.

Sterkte Anneke ;)
Pas je wel op met die Hydrocortiderm?
Want als je al een hond hebt met een gevoelige huid, maakt dat spul het er niet beter op.
Dit maakt de huid nl op den duur gevoeliger, dunner.
Je hoort zelf ook handschoenen aan te hebben als je het opsmeert, en dat zegt wel wat, dunkt me.

Kort gebruik kan best, langer gebruik is af te raden.

Ik gebruik zelf Hydrocortiderm voor mijn paard.
Die heeft een eiwitallergie en als ze er veel last van heeft, schuurt ze haar staart kapot (vooral in de zomer dus).
De haren scheer ik er dan vanaf en behandel het even met dat spul, maar niet te lang dus.
We gaan zo weer langs bij de DA . Hij krijgt zijn laatse inenting. Zoals jullie weten heeft hij ook last van jeuk. Het lijkt nu minder, maar is nog steeds aanwezig. Soms denk ik dat hij krabt en bijt, omdat hij zich verveelt.

Zijn er nog vragen die ik kan stellen? Ik wil vragen of hij een afkrabsel wil maken, omdat ik dan schurft kan uitsluiten, hoop ik.

Zijn er nog andere dingen die ik kan vragen?
Misschien anaalklieren, oortjes en poten nakijken?

Alle tips zijn welkom, ik heb om 13.00 een afspraak.

Groetjes Bounty
Jammer...., ik ben ook te laat..... ik had de hond namelijk nooit laten enten... Alleen honden die 100% gezond zijn mogen geent worden. Een hond die alsmaar jeuk heeft mag je gewoon niet enten. Die is namelijk in mijn ogen ook niet 100% gezond. Trouwens, entingen veroorzaken juist vaak huidproblemen.
Hij had de inentingen nodig, omdat dat verplicht is op puppycursus. De Dierenarts en zijn assistente hebben geen afkrabsel gemaakt, omdat hij zeker weet dat het geen puppyschurft is. Hij heeft namelijk geen rode of kale plekken en ook geen schilfers.

Volgens de Da heeft hij jeuk omdat hij nu nog een puppyvacht heeft.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat de jeuk momenteel sporadisch is. Misschien was het toch door het ontgiften.

Oja, hij heeft zijn anaalklieren geleegd, die waren aardig vol.

Ik blijf gewoon KVV (Carnibest) voeren en 1 a 2 x per week Farm food brokken :-[
Probeer eens de Energique Speciaal, dit is speciaal voor honden met een gevoelige huid, darmen etc. En laat de farm food eens weg. Mijn Maltezer Bneji had een verschrikkelijke huid heel erg rood en krabben dat hij deed. Steeds zei ik er wat van, want volgens mij gaat het bij de honden ook tussen de oortjes zitten(gewoontegedrag). Nu hij bijna 4 maanden Speciaal heeft gehad en nu op de Energique gewoon zit is zijn huiduitslag verdwenen en hij krabt niet meer. Zijn talgklieren werkte te hard, doordat hij steeds andere brokken kreeg van zijn vorige baasje. Dus een evenwichtige goede voeding is ook erg belangrijk.

Sterkte Anneke ;D
Hoi allemaal,

Daar ben ik weer en ik heb weer advies nodig ;D

Macho heeft nu sporadisch last van jeuk. Hij bijt in zijn ellebogen, knieen en poten. Hij is nu ook aan het wisselen.

Ik heb Borageolie al geprobeerd (potje is nu leeg), maar zag geen resultaat, misschien tekort bezig ???

Ik ga morgen waarschijnlijk naar de groothandel en wil zalmolie of visolie proberen. Welke raden jullie mij aan i.v.m. jeuk?

Oja ik voer KVV ;D
Groetjes Bounty
Tot het potje op was ongeveer 20 dagen. Ik gaf hem 2 stuks per dag.

Ik heb zalmolie gekocht en volgende keer koop ik visolie bij de groothandel.

Ik hoop dat het werkt en hij heeft nu sporadisch last van jeuk.
Lizzy schreef: Ik raad visolie aan. Puur omdat de meeste zalmolieen gemaakt zijn uit gekweekte zalm.

Of je borage-olie lang genoeg hebt geprobeerd...? Moeilijk te zeggen. Hoe lang heb je het gegeven?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door