*Dorothea* schreef:
Zo
professor Plat-Coelers houdt collega 
maar geweldig dat je je er zo in verdiept
Je ziet inderdaad vaak dat het IC over 4 of 5 generaties wordt berekend, ik had ook altijd begrepen dat het zinloos was om het over meer dan 6 generaties te berekenen, maar jouw voorbeeld laat zien dat dat dus wel degelijk belangrijk is.

. En dan moet je weten: ik haat rekenen
Maar goed, het is dus de vraag, of je wel of niet na 5 generaties moet kijken..... De helft van de mensen die ik spreek/mail die zeggen dat het zinloos is om verder dan 4 of 5 generaties te kijken. De andere helft zegt dus dat het stom is om te zeggen dat het zinloos is. De mensen die het zinloos vinden om verder te kijken hebben als argument dat die voorouder genen niet meer zo van invloed zijn.
Maar, daar wordt bij de berekening natuurlijk al rekening mee gehouden. Dat wat in de eerste 3 generaties aan honden op de stamboom staat van grotere invloed is dan wat verder in de 7de generatie staat.
Ik denk dat het te makkelijk gezegd is, dat je niet verder dan 4 a 5 generaties moet kijken. Ja, ik snap het wel, waarom men dat zegt. Na die 5 a 6 generaties wordt het ineens minder leuk (afhankelijk van je ras - de breedheid van de fok-basis, etc)! Na die 5 a 6 generaties blijf je oplopen (dat schrijft EstherQ eerder ook al) tegen alsmaar dezelfde honden. De 'foundation-dogs'. Maar zijn die ineens niet meer belangrijk? En zo ja, waarom?
Ik kan je zo een naam van een reu noemen waarbij ik bij 1 blik op de 5 generatie stamboom kan zeggen (hoef ik dus niet eens voor te rekenen) dat het Inteelt Coefficient met Biscuit lager is. Ik vermoed zo'n 3%. Maar het ancestor loss coefficient zal niet spectaculair veel hoger zijn. Ik vermoed zo'n 65%. Doordat ook deze reu al diezelfde honden in zijn stamboom heeft.
Maar goed, ik ben geen geneticus. Dus misschien is het wel waar hoor, dat je niet verder hoeft te kijken dan 5 generaties. Alleen heb ik nog niet 1 keer 1 goed argument gehoord van wie dan ook waarom het na generaties er allemaal niet meer toe doet. Maar ik sta open voor alles!