Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Aaaah oké, ik dacht al... :biggrin2:

Ik zou vleesbot altijd combineren met orgaanvlees en/of spiervlees. Spiervlees en orgaanvlees kan zachte ontlasting opleveren, maar misschien moet je het even aanzien. Ik doe het zelf altijd andersom; 2 spiervleesdagen, 3 dagen vleesbot met orgaanvlees. De spiervleesdagen en botvlees+orgaanvleesdagen zijn om en om. En dan ook 1x per week een pensdag. En ik geef ook nog 1x in de week vis.
Laatst gewijzigd door Angela_Bodhi op za 26 feb 2011, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik werk volgens onderstaand schema:
Ik ga nooit uit van kaal bot. Dus ik reken niet 60 - 15 - 15 maar 45 spier - 15 orgaan en 40 vleesbot.
Heb het even uitgewerkt op 240gr, zodat je ineens een beeld krijg van hoe het voor Phelan zou zijn.
Wat je geeft kies je natuurlijk zelf, heb geen idee wat je in je vriezer hebt :)

Maandag = spiervlees en orgaan 180 + 60
Dinsdag = Vleesbot 240
woensdag = Spiervlees en orgaan 180 + 60
Donderdag = Pens of vis (compleet) of lamskop 240 (de mijne krijgen een dubbele portie dan, dus voor Phelan zou dit dat 480 worden)
Vrijdag = vasten (je kan hier altijd nog een extra dag compleet kunnen voeren maar dan niet dubbel voeren op donderdag)
Zaterdag = Spiervlees en orgaan 180 + 60
Zondag = Vleesbot 240

Dan zit je niet met iniminieporties bot om te geven.

Totaal per week =
Spiervlees = 540
Orgaan = 180
Vleesbot = 480

Hondjes doen het er super op hier :)
In mijn vriezer heb ik momenteel nog niks liggen, buiten KVV & spiervlees. Pas als dat op is, wordt hij volledig op NRV gezet.

Maar ik zou dus mijn schema houden (dat snap ik eindelijk zelf helemaal :biggrin2:) en dan zou hij op maandag & donderdag 142 gr (kaal) bot krijgen. De overige dagen niks van bot.
Ik heb nog een vraag over het orgaan-gedeelte.
Er word aangeraden om wekelijks lever & nier te geven, maar mag je bv zeggen: om de 3weken geef ik zoveel lever en nier? Of mag dit niet, omdat ze dan in 1x teveel lever/nier binnen krijgen?
En wat vinden jullie van een orgaanmix van hart, lever, nier en maag? Zouden jullie dit geven, want dan weet je uiteindelijk ook niet hoeveel lever & nier je hond binnen heeft.
Ik zou zelf iedere week lever en nier geven. Lever en nier is behoorlijk laxerend, dus ik zou dat niet opsparen en dan 1x per 3 weken geven.
Een orgaanmix kun je wel geven, als je weet hoeveel % er van alles in de mix zit. Soms wordt dit wel aangegeven, van 4 soorten ieder 25% bijvoorbeeld.
Haa, dan zal ik het volgende keer navragen wat de % zijn van die orgaanmix.
Maar als ik hem goed begrepen heb, zit er meer hart dan iets anders in omdat hart ook als spiervlees (kan) worden gerekent.

Morgen start het NRV-avontuur.
En ik zit met een laatste probleem/vraag.
Phelan is het gewend van 2x per dag eten te krijgen. Nu 2x per dag brokken uit een zak scheppen was gemakkelijk, de KVV vond ik al wat vervelende (zijn KVV in 2 delen pff). Maar nu met die NRV, alles zit per dag in een zakje. Als ik dan 2x per dag iets uit dat zakje moet gaan prutsen....
Dus, besloten om het te proberen van hem op 1x voeren per dag te zetten.
MAAR....Phelan eet altijd na ons, dus dat is al gauw na 19u. En op de dinsdag & zaterdag is het hondenschool, dan krijgt hij al gauw zijn eten rond 23u. Is dat niet laat? Heb nl. wat schrik dat hij gal gaat beginnen overgeven door de honger. Geef ik zijn eten dan beter vroeger, rond 17u (alleen als ik naar de HS ga kan dit niet). Of dan toch beter 2x per dag voeren? Smorgens voeren zie ik niet zitten, ik sta nogal last minute op en kan dus niet blijven kijken tot zijn maaltijd op is. En ik wil hem ook niet alleen laten met zijn eten, stel dat er eens iets misloopt wil ik tijdig kunnen ingrijpen.
1x Per dag kan prima. Op wisselende tijden doe ik altijd zelf.
Als hij dan 'zeurt' kun je hem idd 's morgens nog wat geven, ook om gal spuwen te voorkomen. Gal spuwen kun je eigenlijk grotendeels voorkomen door op wisselende tijden eten te geven.

Als je de hond per se wilt laten eten nadat jullie hebben gegeten (roedelregel?), dan kun je ook bijvoorbeeld een tussendoortje eten of doen alsof je aan het eten bent  ::)... en dan zijn eten geven.
Groenten ga ik niet geven :) Door zijn allergie durf ik het niet, uit schrik dat hij op een bepaalde groenten ook gaat reageren. Ik vind het trouwens ook niet nodig voor een hond.
Maar ja, als hij toch begint gal over te geven ofzo kan ik mss wel iets van spiervlees geven zodat er toch iets in zn maag zit. We zien wel.

Hij eet na ons wegens de roedelregel inderdaad. En ook omdat het gewoon gemakkelijk is, nu toch..het is een gewoonte geworden. Hij weet ook als ik mn bord weg zet, dat het tijd is voor hem (tenzij het dus HS is, dan moet hij eerst gaan werken :biggrin2:)
Het probleem is dat ik met vroeges & lates werk.
Als ik de vroege heb, ben ik in de namiddag thuis en kan ik bv om 17u een yoghurtje eten en hem nadien zijn eigen eten geven. Maar als ik de late heb, ben ik maar om 18u thuis en dan is het te laat om nog iets kleins te eten (tegen 18u30 is het eten meestal klaar). Het gaat denk ik ook verwarrend worden voor mij, als ik hem de ene dag voor het eten zijn portie geef, en op andere dagen na het eten. Dus ik zal gewoon proberen wat het geeft om hem pas savonds eten te geven. Lukt het niet, dan kan ik nog kijken wat ik doe om het op te lossen :)
Ik ben benieuwd morgen, wat het gaat geven. Vooral dat orgaan...bot & spiervlees kent hij ondertussen al maar orgaan heeft ie nog nooit gegeten.
De 1e NRV-maaltijd is binnen.
Wat een verschil. Zijn KVV was vaak al op nog voor ik deftig binnen was (dus echt hap-slik-weg). Nu heeft em op zijn gemak de nek zitten kraken.
Vanaf maandag komt er ook orgaan bij, ben benieuwd of hij dat ook zonder probs gaat opeten maar ik verwacht niet echt een probleem...mijn allesetertje.
Hoe zit het eigenlijk met orgaan?
Lever & nier mag je maar in bepaalde hoeveelheden geven. Maar als je nu elke dag prooidieren geeft, dan krijgen ze toch elke dag lever & nier binnen? Dan hebben ze op een week tijd toch teveel binnen?

Voor de rest doet ie het super. Nog wat twijfelend bij het zien van nieuwe dingen (vandaag was het pens).
Lap, had de verkeerde portie uitgepakt!
Ipv een makkelijke kleine eendennek, was het een kalkoennek dus.
Maar hij heeft dat goed gedaan! Alles goed zitten breken, zelfs dat laatste stukje heeft hij zitten kraken tot het makkelijk binnen ging, had nogthans gedacht dat hij het in 1x zou binnen slikken.
Twas wel een goed stuk om te knabbelen en doen...goed tegen zijne tandsteen :)

Kheb van mn meter een konijnenkop gekregen. Kvroeg mij af of ik die over 2weken al mocht geven, of is dat nog te moeilijk? Theeft toch een heel andere vorm dan een nek, wat hij zo in zn bek kan nemen he...
Nog een vraag...
Phelan begint weer meer en meer aan zijn oren te krabben (deed hij tijdens zn allergie ook). Nu, dat hij krabt trek ik me zo weinig mogelijk aan maar hij begint toch weer wondjes op zn oren te krijgen.
Patje88 geeft vette vis bij, tegen de huidschilfers van Jasco. Zou dit ook helpen als ik dit bij geef voor meneerke Phelan?
Een kop is wel een stuk harder... Ik geef zelf geen konijn, dus ik weet niet hoeveel harder dan is dan karkas. Over een paar weken zou je het kunnen proberen.

Dat je hond jeuk krijgt, is niet zo goed... Waar is de hond allergisch voor?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door