Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
wijkje schreef: Er is volgens mij ook hier op het forum wel nodige over geschreven...Heeft ook te maken wat je voert ivm verhoudingen calcium/fosfor.Ian Billinghurst zal wel niets voor niets schrijven :
Te eenzijdige voeding kan zorgen voor problemen. Voer naast kippenbotten ook lamsribben, nekken en flanken.
Kleinere varkensbotten, ossenstaart en runderribben zijn ook prima.
Geef jonge, zachte botten met gezond vlees van elke diersoort, die in uw omgeving verkocht worden tegen redelijke prijzen.
Er word altijd aanbevolen om verschillende soorten Vlees(botten) te voeren, wanneer je lamsvlees hebt en dat aan 'n rib geeft is 't logies dat je de rib ook geeft,
wanneer je alleen lamsvlees zou geven en daar gemalen eierenschaal als calciumbrom doorheen doet dan is 't ook goed.
Door wijkje
BubbaBling schreef: Maar die meneer zegt ook dat varkensbotten goed zijn  :-X
Oeps..had ik niet gelezen.. maar wat ik eigenlijk duidelijk wil maken dat bij iedere botsoort verschillen zijn qua calcium-fosfor..Als je met zoekfunctie zoekt op calcium vindt je hier voldoende over..
Ik heb even niet beste stukje gekopieerd... 8)
Door TMG1961
*milik* schreef: Oke,duidelijk, Milik krijgt 15 % orgaan dat is wel ietsje meer. Toch heb je wel een punt: tel je gewoon soorten vlees op of laat je de soorten waarvan ze het meest krijgen de doorslag geven?
Pixie krijgt 17% orgaan, maar aangezien daar de helft pens van is blijft er voor de rest 8,5% over. Ik zorg wel dat ze zo veel mogelijk verschillende diersoorten kwa bot en spier per week krijgt. Ze krijgt 40% vleesbot en 33% spier daar zit niet echt gigantisch veel verschil tussen per dag.
Door 202Spots
TMG1961 schreef: Ze krijgt best weinig orgaan, het is in totaal voor lever, nier en hart net 8,5%. En om dan te zeggen dat de 70 gram lamsnier die ze krijgt als een aparte diersoort te laten tellen vindt ik een beetje overdreven, daar is het in mijn ogen echt te weinig voor. 
Het kleine beetje orgaan wat nog in de kip zit tel ik niet eens mee, en de enige orgaan die ik extra koop is lamshart en lamslever en kippenhartjes, en als ik 't kan vinden soms 'n bakkie groene pens wat bevroren is.
Ik reken alles onder orgaan.
Door TMG1961
Ik heb van vleesbot: duif, eend, kip, konijn, kwartel, parelhoen
van spiervlees: kip, rund, lama, konijn, kalkoen, eend, paard, zalm
orgaan: kalkoen, rund, kip, geit, lam
Door millyckk
202Spots schreef: Het kleine beetje orgaan wat nog in de kip zit tel ik niet eens mee, en de enige orgaan die ik extra koop is lamshart en lamslever en kippenhartjes, en als ik 't kan vinden soms 'n bakkie groene pens wat bevroren is.
Ik reken alles onder orgaan.
Even nieuwsgierig: geef jij geen nier?
Door 202Spots
*milik* schreef: Even nieuwsgierig: geef jij geen nier?
Nee...ze trekken hun neus er voor op, en ik vind 't niet belangrijk genoeg om te forceren... ;)
Door 202Spots
Senta schreef: Alleen al de verschillende onderdelen van kip bevatten verschillende vitamines en mineralen, dan zal dit ook gelden voor andere diersoorten.
Daarom wordt het ook aangeraden af te wisselen.
http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Ja ik ben 't er heus wel mee eens dat verschil in vlees zit, de donkere kip en kalkoenvlees (van de poot b.v) is anders dan het witte vlees van de de borst filets.
Ik zoek eigenlijk het verschil van calcium in de botten van verschillende diersoorten.
Door Lizzy
wijkje schreef: Er is volgens mij ook hier op het forum wel nodige over geschreven...Heeft ook te maken wat je voert ivm verhoudingen calcium/fosfor.Ian Billinghurst zal wel niets voor niets schrijven :

Geef nooit botten van slechts één diersoort zoals kip, tenzij er goede redenen zijn.

Te eenzijdige voeding kan zorgen voor problemen. Voer naast kippenbotten ook lamsribben, nekken en flanken.

Kleinere varkensbotten, ossenstaart en runderribben zijn ook prima.

Geef jonge, zachte botten met gezond vlees van elke diersoort, die in uw omgeving verkocht worden tegen redelijke prijzen.

Misschien kunt u aan hele kippen komen. Prima, maar geef ze niet continu: te weinig bot en te veel vlees, vooral voor opgroeiende honden.

Maar Lizzy kan het vast en zeker veel beter uitleggen... :biggrin2:

Runderribben vind ik 10 keer niks zoals jullie weten maar varkensbotten worden inderdaad over de hele wereld gevoerd, behalve zo'n beetje hier in NL/BE. In landen waar de ziekte van Aujeszky niet voorkomt, voeren mensen varken. NL is ook Aujeszky-vrij maar ik wacht liever even af voor hoe lang dat is (ze zijn namelijk gestopt met vaccineren en niet alleen ik maar ook sommige dierenartsen zijn wel bang voor nieuwe uitbraken).

Over het voeren van 1 soort vleesbot (van 1 diersoort): ik zou het zelf niet doen. Maar technische gezien kan het blijkbaar wel. Want de KVV's die bot gebruiken, gebruiken meestal alleen kip (en sommige eend in hun eendenversie maar die wordt toch niet vaak standaard gevoerd). Dus gaat je hond er dood van? Nou, ik denk het dus niet. Ik zou dan wel aanraden om, stel je voert kippenbotten, in de rest van je spullen geen kip te gebruiken. Dus geen kip orgaan en geen kipspiervlees. En ik zou ook aanraden om verder echt heel gevarieerd te voeren. Want zoals May Linn al terecht opmerkt, vleesbot maakt wel een groot deel uit van je menu! En dus is het al gauw heel eenzijdig.

Wat ik ook niet zou aanraden is om van dat ene diersoort dan ook 1 botsoort te voeren. Dus bijv. alleen maar nek. Of alleen vleugels. Wissel de delen van het dier dan ook goed met elkaar af. Voor de zekerheid. 

Tenzij er echt een hele goede reden is om maar 1 diersoort te voeren qua vleesbot, zou ik het niet doen. Waarom zou je het wel doen eigenlijk?
Door millyckk
Lizzy schreef:
Tenzij er echt een hele goede reden is om maar 1 diersoort te voeren qua vleesbot, zou ik het niet doen. Waarom zou je het wel doen eigenlijk?

Ik doe het zelf niet,maar diegene waar ik mee aan de klets raakte, vertelde dat ze goedkoop aan kipkarkas kon komen en daardoor in staat was om meer aan spier en orgaan uit te geven: puur een financiele kwestie dus! Zij ging uit van "calcium is calcium"
Ik had er geen goed gevoel over maar op dat moment ook niet de argumenten anders dan: "veel afwisseling is beter", vandaar de vraag!
Door TMG1961
Hoeveel verschillende diersoorten kwa bot zou je dan minimaal moeten voeren als je van elke diersoort slechts 1 soort bot gebruikt?
Door 202Spots
Wat ik ook niet zou aanraden is om van dat ene diersoort dan ook 1 botsoort te voeren.
Dus bijv. alleen maar nek. Of alleen vleugels. Wissel de delen van het dier dan ook goed met elkaar af. Voor de zekerheid.  
Ja daar ben ik 't zeker mee eens, en met zelf samenstellen of barfen, is de kippen nekken 'n ander bot dan de kip vleugels en poten en karkas
Maar in de KVV gemalen kipbot, zal waarschijnlijk alle botten van de kip inzitten denk ik.

TMG1961 schreef: Hoeveel verschillende diersoorten kwa bot zou je dan minimaal moeten voeren als je van elke diersoort slechts 1 soort bot gebruikt?
Sjorrie...ik begrijp de vraag niet goed denk ik :-[
Bedoel je wanneer je b.v alleen maar kippenbot als bot gebruikt, hoeveel verschillende soorten spiervlees je er bij moet geven?
Zelf denk ik minimaal 3, maar er zijn genoeg honden die alleen maar 1 soor KVV eten en dus eigenlijk maar 1 soort vlees en 1 soort bot krijgen.
En dat is dan ook voldoende toch?
Door kira
Maar die kvv die alleen kip als bot gebruiken die hebben wel supplementen. Ik meende dat ze gesupplementeerd zijn omdat er dus niet voldoende aan mineralen etc in zat juist doordat er maar 1 soort gebruikt wordt. Of zit ik er nu naast.

@Lizzy, als Ned nu vrij is, zou je dan wel varken kunnen geven?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door