wijkje schreef:
Er is volgens mij ook hier op het forum wel nodige over geschreven...Heeft ook te maken wat je voert ivm verhoudingen calcium/fosfor.Ian Billinghurst zal wel niets voor niets schrijven :
Geef nooit botten van slechts één diersoort zoals kip, tenzij er goede redenen zijn.
Te eenzijdige voeding kan zorgen voor problemen. Voer naast kippenbotten ook lamsribben, nekken en flanken.
Kleinere varkensbotten, ossenstaart en runderribben zijn ook prima.
Geef jonge, zachte botten met gezond vlees van elke diersoort, die in uw omgeving verkocht worden tegen redelijke prijzen.
Misschien kunt u aan hele kippen komen. Prima, maar geef ze niet continu: te weinig bot en te veel vlees, vooral voor opgroeiende honden.
Maar Lizzy kan het vast en zeker veel beter uitleggen... 
Runderribben vind ik 10 keer niks zoals jullie weten maar varkensbotten worden inderdaad over de hele wereld gevoerd, behalve zo'n beetje hier in NL/BE. In landen waar de ziekte van Aujeszky niet voorkomt, voeren mensen varken. NL is ook Aujeszky-vrij maar ik wacht liever even af voor hoe lang dat is (ze zijn namelijk gestopt met vaccineren en niet alleen ik maar ook sommige dierenartsen zijn wel bang voor nieuwe uitbraken).
Over het voeren van 1 soort vleesbot (van 1 diersoort): ik zou het zelf niet doen. Maar technische gezien kan het blijkbaar wel. Want de KVV's die bot gebruiken, gebruiken meestal alleen kip (en sommige eend in hun eendenversie maar die wordt toch niet vaak standaard gevoerd). Dus gaat je hond er dood van? Nou, ik denk het dus niet. Ik zou dan wel aanraden om, stel je voert kippenbotten, in de rest van je spullen geen kip te gebruiken. Dus geen kip orgaan en geen kipspiervlees. En ik zou ook aanraden om verder echt heel gevarieerd te voeren. Want zoals May Linn al terecht opmerkt, vleesbot maakt wel een groot deel uit van je menu! En dus is het al gauw heel eenzijdig.
Wat ik ook niet zou aanraden is om van dat ene diersoort dan ook 1 botsoort te voeren. Dus bijv. alleen maar nek. Of alleen vleugels. Wissel de delen van het dier dan ook goed met elkaar af. Voor de zekerheid.
Tenzij er echt een hele goede reden is om maar 1 diersoort te voeren qua vleesbot, zou ik het niet doen. Waarom zou je het wel doen eigenlijk?