Een DA die mij meer kan vertellen over titeren en/of vaccineren kan ik in de regio niet vinden.
Ze weten mij wel te vertellen dat er geen referentiewaarden zijn, dus als je iets aan antistoffen in het bloed vindt, dan wil dat niet zeggen dat er voldoende bescherming is. Volgens de de laatste wetenschappelijke onderzoeken is het nodig katten en niesziekte om het jaar te herhalen. Dat kreeg de assistente door van het labo.
Vervolgens vertelde ze dat door de economische crisis veel mensen hun katten niet hebben laten enten en daardoor hebben ze zware gevallen van niesziekte binnen gekregen.
Als ik mijn kat niet ent, dan kan hij wel drager zijn en bv de kat van de buurvrouw aansteken die dan wel ziek wordt. Bij dieren werkt het immuunsysteem ook anders dan bij mensen, daarom moet het elk jaar herhaald worden, dat is wetenschappelijk bewezen. Titeren is in ieder geval weggegooid geld.
Mijn idee:
Wel geënt is mijn kat volgens mij ook drager en als de kat vd buurvrouw geënt is mag dat volgens het verhaal vd assistente dus geen probleem zijn, gezien de enting besmetting met niesziekte voorkomt
Als er geen referentiewaarde is voor de bescherming, hoe weten ze dan dat er om het jaar nog een nieuwe prik in moet? Volgens mij is het immuunsysteem qua werking voor de zoogdieren redelijk gelijk.
Ok, als er geen refentiewaarden zijn, dan heeft een Titer misschien ook geen zin. Ik dacht alleen, zelfs al is er een lage concentratie antistoffen aanwezig, op het moment van infectie krijg je toch een reactie dat het aantal antistoffen laat toenemen? En er bestaat toch ook iets als geheugen cellen, speciaal voor dat doel? Die zijn alleen niet te testen.
De grote vraag: Als kitten op 9 weken nies & kattenziekte en op 12 weken weer (+ leucose

Wat is nu wijs om te doen?! Straks krijgt meneer toch kattenziekte, dat vergeef ik mezelf nooit. Maar misschien had hij dat met enting ook nog wel gekregen...
Alle meningen/ideeën/tips zijn welkom
edit: typfout