Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
Ben nu toch wel blij dat Kobus groot ontzag heeft voor onze paarden!
Stel je voor dat hij er een te grazen neemt :o
Lekker sappig paardenbieffie :P
Door Janet
Zat ik me laatst te bedenken (als dat hier even mag): bibi bevat (vermoedelijk) vrij veel orgaanvlees. Als ik nou dagelijks ca. 250 gr per dag vervang door rmb's (spareribjes met vlees e.d.), zou dat problemen opleveren?
Door Lizzy
Ik weet niet Janet... kom je dan weer niet in de knel met de hoeveelheden calcium/fosfor?
Groetjes, Lizzy
Door Janet
Daar ben ik dus niet helemaal zeker van ???, het zou zomaar kunnen.
Door Lizzy
Daar ben ik dus niet helemaal zeker van ???, het zou zomaar kunnen.
Ik dus ook niet... Maar ik weet 1 ding wel: versvlees is compleet en gebaseerd om op iedere dag te voeren. Alle verhoudingen zouden in de juiste hoeveelheden aanwezig moeten zijn. Laat je het een dus weg en voeg je het ander toe, dan heb je dus kans dat de boel uit balans is. Ik zou dus eerder op 1 dag zelf gaan knutselen en zelf geen orgaanvlees geven. Een of zelfs twee dagen in de week "niet compleet" eten is natuurlijk helemaal geen probleem! Wat zou je daar van denken?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 27 jul 2003, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
Moet je eens wat weten Liz !!!

Komt daar iemand uit Suriname effe op de Barf world lijst vertellen dat ze kalveren heeft gefokt met een botgehalte tussen de 36 en 39 %.

Komplete waanzin.........

Ik heb zelf een twee maanden geleden 15 complete konijnenkarkassen tot op het bot afgeschraapt en ik kom op een percentage van ongeveer 11% ( het waren geen wilde konijnen maar gekweekte) en ik heb 1 maand geleden een schaap van een half jaar oud volledig in de prak gesneden;
Bottenpercentage tussen de 14 en 15 %
Morgen en dinsdag doe ik mijn tweede schaap , bij wijze van kontrole !
In Suriname hebben ze kalveren met een bottenpercentage van 36 to 39% , wie knoopt daar een touw aan vast !!!!!

Gr.
Roger.
Door 202spots
In Suriname hebben ze kalveren met een bottenpercentage van 36 to 39% , wie knoopt daar een touw aan vast !!!!!
Gr.Roger.
Door de hitte misschien? ;D
Of hele magere beesies...vel over bot :-/
Door Paul_Barte
Roger, een klein beetje speurwerk op het internet levert de volgende gegevens op:

Skelet van een potvis
Dit jonge mannetje van een jaar of tien oud spoelde op 15 december 1979 aan op het strand van Egmond aan Zee . Sinds de middeleeuwen zijn er minstens veertig potvissen verdwaald geraakt in de Noordzee. Dat was meestal fataal, want in het ondiepe water van de Noordzee werkt de sonar, het middel waarmee de potvis zich kan oriënteren, niet goed.
Als we naar het kijken zien we dat de voorste ledematen, de vinnen, op handjes lijken; de achterste ontbreken.
Bovenop de kop bevindt zich het, een soort tank waarin zo'n 3000 liter spermaceti-olie is opgeslagen. Door dit orgaan is de potvis instaat tot 3000 meter diep te duiken, maar hoe het precies werkt is niet bekend.
Het skelet is 14,20 meter lang, de schedel 4,75 m. De breedte van de staart is 4 meter. Het gewicht is zo'n 2,5 ton. Bij zijn leven woog de potvis 30 ton en was 15,22 meter lang.

Skelet van een duif
Om de vogel zo licht mogelijk te maken, zijn de meeste beenderen hol en gevuld met lucht. In de skeletdelen waar extra krachten opkomen, zoals de vleugels, zijn benige "spijlen" ingebouwd die het bot extra versterken, zonder dat er veel gewichtstoename plaatsvindt. Het gewicht van het skelet is maar 10% van het totale lichaamsgewicht.

Skelet van een mens
Ongeveer 10% van het wenselijk gewicht.

Skelet van een hond:
Het skelet geeft stevigheid aan het lichaam. Het gehele skelet bevat 279-282 botten. Het aandeel van de beenderen in het totale gewicht hangt af van de grootte van de hond, maar is ongeveer 7 tot 8.5% van het totaal gewicht. Bij kleine rassen is het aandeel van de botten groter dan van grotere honden. De beenderen bevatten kalk en fosfor. De voeding zal derhalve voldoende mineralen en voedingsstoffen moeten bevatten om de beenderen stevig te houden
(Bron Doggynet!!)

Dus:
Potvis zo'n 8%
Duif zo'n 10%
Mens zo'n 10%
Hond zo'n 7-8,5%

Surinaamse kalf zo'n 36-39%?????????????????????????
Door Lizzy
Hoi Roger en Paul, ik heb het inmiddels ook gelezen op barfworld. En Roger, bedankt voor jouw "bijval" op barfworld! Het is gewoon niet mogelijk dat een dier (welke het dan ook mogen zijn) voor zoveel % uit bot bestaat. Dat gaat tegen alle natuurwetten in. De enige verklaring voor 60% RMB's zou zijn dat pups opgezadeld worden met de leftovers van de volwassen wolven en hier geloof ik (gelezen in zeer betrouwbare studies) helemaal niks van. Met andere woorden: ik ben erg benieuwd naar het antwoord van Ian B.!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 27 jul 2003, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
dat is vast een kalf met een rugzakje reservebotten op zijn rug ??? ;) ;D
Door Nelly
dat is vast een kalf met een rugzakje reservebotten op zijn rug  ??? ;) ;D
Of een kalf met 8 poten ???
Door sylvia
Of een kalf met 8 poten ???
nee nelly dat was het schaep met de vijf poten ;D
Door Nelly
nee nelly dat was het schaep met de vijf poten  ;D
Dan is het vast een mutatie van dat schaep :o ;D ;)
Door Lizzy
Er is vandaag een nieuwe reactie op barfworld gekomen waarbij gesteld wordt dat een natuurlijke prooi van de wolf:

A)Uit ongeveer 9% bot bestaat, zoals een konijn, en deze wordt in z'n geheel opgegeten.

B)Uit ongeveer 15% bot bestaat, zoals een hert, en deze wordt niet in z'n geheel opgegeten. Met andere woorden: de zware/gewichtdragende botten worden door de wolf niet opgegeten.

Ik heb dit al diverse malen eerder gelezen uit boeken van wolfexerts (en de reacties op de ARF Lijst van onze wolf expert), dus het blijft mij een raadsel waarom een hond/pup met 60% RMB's gevoerd moet worden (en dus met 30% bot). Een echt goed antwoord is er nog niet gekomen...

Nou maar afwachten tot er een antwoord komt waaruit blijkt dat een geevalueerde hond meer bot en dus calcium nodig heeft als een wolf ;D.

Nee, even zonder dollen: wij houden jullie natuurlijk op de hoogte van deze discussie op barfworld!

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
Even wat algemene (Engelstalige info) over wolven:

Wolves kill only to eat - to survive. Because wolves usually hunt for large animals, (although wolves are opportunistic and will eat smaller prey) they work together to catch their prey. Wolves will eat a healthy, strong animal if they can catch it.(Wolves need an average of three to ten pounds of meat each day).

Wolves eat in a certain order, the alpha male eats first, and turns go down the rank. The only time the order changes is if a member of the pack is pregnant or has recently had pups, then that member eats first.

Wolves' digestive systems operate somewhat differently than ours. They are adapted to process huge amounts of food at a time, then eat nothing for three days or more. Biologist David Mech witnessed a pack of 15 wolves kill a 600- pound moose and eat about half of it in an hour and a half, meat, bones, fur and all. This works out to about 20 pounds of food per wolf! Mech estimated that the wolves he witnessed in this encounter were about 85 pounds each, which means they each ate about 23% of their body weight. They don't do much chewing, mostly just tearing chunks off and swallowing them whole. After eating their fill, wolves will either spend a few hours relaxing and digesting, or return to the den to regurgitate food for the pups and other pack members who did not join in the hunt. A wolf's digestive system can handle a large amount of food quickly and efficiently, processing the meat and fat so thoroughly that only bones and fur are excreted in the scat.

The wolves at the park are fed mostly deer, from road kill. They brought in a carcass while I was there, fascinating to watch. The alpha female went over and tore open the throat and began eating the muscle meat from the neck and shoulder, exposing the ribcage. She had to work at it, bracing herself and pulling to get the hide out of the way and rip off pieces of meat. Her muzzle was red (reminded me of the infamous dogs in elk story). Apparently, muscle meat is considered the choicest part of the carcass -- I asked about organ meats, and was told that they will tend to eat those first if they have not had organ meat for awhile. These wolves do not eat the stomach contents at all and only sometimes eat the intestines and the harder bones, like the leg bones, depends on how hungry they are. Sometimes, when food is plentiful, they don't eat that many bones, but other times they will finish off a whole carcass (except for the stomach). Another wolf came up when the alpha female was done and pulled off the tail and munched on part of it, then ate some meat from the hindquarters. They said that wild animals open the belly first because the skin is thinnest there and easiest to open -- at the park, they make a few cuts in the hide with a butcher knife to make the access easier, which may explain why neither of these two started with the belly.

The wolves are only fed three times a week, though they may eat parts of the carcass that are left over on other days. The carcasses are ripe and stinky and sit out in the sun with flies on them, doesn't bother the wolves at all and I've never heard of them having trouble with bacteria

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door