Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
sandra1 schreef: Dat wist ik niet. Die komt er ook niet meer in.

Sandra

Nee, ik zou dat echt niet meer doen als ik jou was. Ja, je loopt natuurlijk een risico, maar dat loop je (in mijn ogen) ook wanneer je wel ent tegen Weil.

Als ik trouwens lees dat het ook veroorzaakt kan worden door parasieten..., dan begin ik me eigenlijk ook wel af te vragen of het niet in verband staat met de giardia besmetting....?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 03 okt 2004, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sandra1
Als ik trouwens lees dat het ook veroorzaakt kan worden door parasieten..., dan begin ik me eigenlijk ook wel af te vragen of het niet in verband staat met de giardia besmetting....?

Dat vraag ik me dus ook af. Hij heeft een half jaar met die giardia rondgelopen voordat het eindelijk weg was. Dit omdat mijn vorige da geen panacur wilde geven maar alleen metrodinazole.

Vandaag ook struisvogel met groentes gegeven en meneer haalt zijn neus ervoor op en prefereerd zijn brokken. >:(. Stom beest.

Sandra
Door Lizzy
Misschien dat Tannetje daar nog iets zinnigs over kan zeggen... (over die giardia besmetting en nu deze ziekte).

Hij moet geen struisvogel en heeft liever brokken :o ??? ::). Nou ja zeg! Wat voor groente heb je hem gegeven? Lust hij het vlees ook niet? Heb je dat gekookt of gestoomd of gebakken? Misschien moet je het lekker maken met een scheutje olijfolie (ivm zijn darmproblemen zou ik dan geen extra virgin nemen) en een kwart teentje knoflook?
Door sandra1
Hij kreeg struisvogel bij zijn eliminatiedieet. Hij werd toen zo ziek dus ik denk dat hij het wel lust (verdedigt het wel tegen de katten) maar niet wil. Ik ga maar een andere vleessoort halen. Hij kreeg wortel met sperciboon en dat eet hij zo wel op.

Sandra
Door Lupa
Lizzy schreef: Oh oh... Weil is echt de allerrottigste enting die je kunt hebben hoor! De ergste en meeste bijwerkingen heb je bij de Weil enting. Ik zou hem dat dus zeker NIET meer geven...

En laat hem maar gerust zwemmen want Weil is ook overdraagbaar via hondenpies aan lantaarnpalen. Om die reden noemen ze het in Amerika ook wel de "lantaarnpaalziekte".
is het niet zo dat weil overdraagbaar is via vossenpis en besmetten ratten? die ook in het water zwemmen?
Door Hitam
Ik had op mijn dierenartsenexamen een hond met een eosinofiele enteritis veroorzaakt door Giardia. Dus het kan wel degelijk!
Door Lizzy
Lupa schreef:
is het niet zo dat weil overdraagbaar is via vossenpis en besmetten ratten? die ook in het water zwemmen?
En via hondenpies dus.
Door sandra1
Sinds gisteren wil Tommie niet eten. Ik heb hem al vanalles voorgezet, maar niets hoor. Ik heb vanmorgen nog lever en kip gekookt. Normaal is hij dol op kip, maar nu eet hij het echt niet. Ik mag hem alles geven wat ik wil en de internist hoopt dat het tijdelijk dipje is en kan ook niet meer voor hem doen op dit moment. Ik weet het even niet meer en kan wel janken. Hij voelt zich ook duidelijk niet lekker. Wil niet meer spelen en slaapt erg veel en dat terwijl hij eergister nog vrolijk was en niet kon stoppen met spelen.

Sandra
Door willieD
sandra1 schreef: Sinds gisteren wil Tommie niet eten. Ik heb hem al vanalles voorgezet, maar niets hoor. Ik heb vanmorgen nog lever en kip gekookt. Normaal is hij dol op kip, maar nu eet hij het echt niet. Ik mag hem alles geven wat ik wil en de internist hoopt dat het tijdelijk dipje is en kan ook niet meer voor hem doen op dit moment. Ik weet het even niet meer en kan wel janken. Hij voelt zich ook duidelijk niet lekker. Wil niet meer spelen en slaapt erg veel en dat terwijl hij eergister nog vrolijk was en niet kon stoppen met spelen.

Sandra
waarom geef je hem dan niet eerst weer even tijdelijk zijn brokken?? ::)
als die wat opgeknapt is kan je langzaam overschakelen op zelf klaarmaken.
Mogens schrijft dit ook in zijn boek
sterkte!!!
Door sandra1
Zijn brokken wil hij ook niet. Hij wil echt niets eten. Ik ben echt een beetje ten einde raad. Vlees vindt hij normaliter heerlijk vooral kip. Hij is niet zo een brokkeneter. Van de prednison zouo hij honger moeten krijgen, maar daar merk ik nu niets van.

Sandra
Door Lizzy
He gatverdamme... :'(. Het zit je ook niet mee he, met Tommie... Jeetje, wat moet je hier nu toch weer mee?

Ik zit hier in het boek van Juliette de Bairacli Levy te lezen en zij schrijft:

"een zieke hond moet, evenals alle andere zieke dieren, een reinigende vastenkuur ondergaan, maar bij de hond kan deze kuur wel veel langer duren dan bij een planteneter. Het is zelfs heel goed voor de hond. De langste tijd dat ik een hond heb laten vasten was drie weken: hij kreeg in die tijd alleen water en honing. Het betrof hier een dashond die aan longontsteking leed en door het gebruik van orthodoxe geneesmiddelen niet genas. Hij werd als ongeneeselijk beschouwd maar door het vasten herstelde hij volledig.
De voornaamste reden om een hond te laten vasten is de aanwezigheid van koorts. De grondregel bij het behandelen van een zieke hond moet altijd zijn: geef nooit vast voedsel aan een hond die koorts heeft. Zenuwaandoeningen of gewoonte-honger zal de hond, die koorts heeft, er vaak toe bewegen, aangeboden voedsel tot zich te nemen. De resultaten hiervan zijn meestal ernstige complicaties van het zenuwgestel, vaak met de dood als gevolg. Bij ziekte moet de hond dagelijks worden opgenomen. Wanneer deze 1 of 2 graden boven normaal is (38) moet hij nog langer vasten. Men geeft het dier water of water met wat honing (rauwe honing!): een volle theelepel pure honing op een kopvol water. De hoeveelheden kruiden en voedsel die ik voorschrijf zijn voor een middelgrote hond: zo ongeveer het formaat van een collie. Is de hond groter of kleiner, dan wordt de hoeveelheid respectievelijk vermeerderd of verminderd. Honing is het krachtigste geneesmiddel voor honden. Het is de enige hartstimulant, die niet verdooft. De werking ervan is geweldig heilzaam en voedzaam. Knoflook is het inwendige desinfectiemiddel bij uitstek en moet dan ook steeds tijdens het vasten gegeven worden. Men kan deze knoflook geven in de vorm van rauwe teentjes (4 a 6 stuks), fijn gemaakt om het innemen te vergemakkelijken, of in de vorm van 1 a 2 knoflooktabletten 's morgens en 's avonds.
Wanneer het dier vast, moet men dagelijks een purgeermiddel geven: sennepeulen zijn hiervoor veilig en doeltreffend. Men geeft drie peulen, in een dessertlepel koud water geweekt (4 tot 6 uur) en doet hierbij een snufje gemalen gember. Geef dit als drank. Onderbreek het vasten, als de temperatuur weer normaal is, een paar dagen met melk (rauwe melk) en honing: driee maal daags 1/4 liter verse, ongekookte melk, een beetje verwarmd en die hierdoor een dessert lepel honing. Geef dan langzaam aan weer vast voedsel: verdik de melk en honing met gerstenvlokken en zorg voor wat eiwitten. Het eerste eiwitmaal na het vasten moet gestoomde vis zijn, na twee dagen gevolgd door rauw vlees (een kleine hoeveelheid). Volle graanmaaltijden kunnen dan de gerst vervangen. Een hond mag ook oud tarwebrood hebben.
Dit is het perfecte dieet voor de behandeling van een zieke hond. Het heeft het leven van vele zieke honden van allerlei ras gered.
Mocht tijdens het herstel een soort terugval optreden, dan moet de hond opnieuw vasten, vooral wanneer de koorts weer opkomt. Het vasten hoeft dan echter niet lang te duren. Houdt de koorts erg lang aan en gaat de hond er uitgemergeld uitzien, dan mag hij melk met honing hebben of wat druivensap".

Goed, ik weet niet of Tommie koorts heeft, maar ik denk dat je hem alleen maar een plezier doet om hem te laten vasten... Ik heb wel geleerd dat als een hond niet eet, je hem vooral geen eten voor moet schotelen...
Door sandra1
Hij heeft geen koorts. Maar misschien even wat rauwe honing halen en kijken of hij dat wil. Eten kan ik wel vergeten dat doet hij toch niet. Ik maak me ongerust omdat hij dit de vorige keer ook had (niet eten) en dat de voorbode was van die heftige diarree. Daar ben ik dus bang voor. Van de internist moet hij eten omdat zijn eiwitgehalte in het bloed te laag was. Ik ga in ieder geval honing proberen.

Wat zijn eigelijk sennepeulen en wat is een purgeermiddel?

Sandra
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door