Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Meike en Daisy
[quote="mysmoothcollies"]
Ziet er goed uit, maar ik snap het niet helemaal moet ik zeggen, ben niet zo'n rekenwonder. Botmixen met vleesmixen afwisselen snap ik, maar hoe bedoel je de genoemde % precies? Als je uitgaat van 400 gram en 600 gram per dag hoe zou dat er dan uit zien bv?
[/quote]

Ja het is vrij ingewikkeld allemaal he? Maar je hebt het allemaal nodig om iets compleets met juiste verhoudingen en alle benodigde diersoorten en organen te hebben. Ik zal als ik morgen tijd heb eens even kijken of ik een menu kan berekenen voor je. Ik neem dan wel wat minder overige denk ik, want dat is niet zo nodig.

Als het je vooral om de prijs en het bezorgen gaat, denk ik dat het simpeler is om lotgering te bestellen en af en toe af te wisselen met Haaksbarf.
Door Meike en Daisy
trouwens, barfen is nog simpeler dan het hele herby-mixen-menu. Op basis van een simpel maar compleet menu bij Herby ben je zo'n 2 euro per kilo kwijt. Ik heb een menu berekend op basis van nrv-verhoudingen en dan kom ik uit op 1.97 euro per kilo.
Door mysmoothcollies
[quote="Meike en Daisy"]
trouwens, barfen is nog simpeler dan het hele herby-mixen-menu. Op basis van een simpel maar compleet menu bij Herby ben je zo'n 2 euro per kilo kwijt. Ik heb een menu berekend op basis van nrv-verhoudingen en dan kom ik uit op 1.97 euro per kilo.
[/quote]Da's een heel mooi bedrag! Heb maar 3 lades en een kleine lade in de vriezer. Geen plek om er nog iets bij te zetten. Leen nu vaak plek van iemand in haar vriezer, da's heel mooi, maar niet wanneer ze t.z.t gaat verhuizen. Lotgering daar leek mijn jongste collie op te reageren. Maar deze week weer helemaal geen jeuk.....? :-X :-\ Nu doe ik ook regelmatig wat ander spul ertussen om de prijs wat te drukken. Maar de mixen van Herby/Richard zouden daarop een mooie en welkome aanvulling zijn in een kompleet menu. Dus ik ben nog steeds erg benieuwd hoe dat er dan uit zou zien......dus als je tijd hebt. Graag! ;D :D ;)
Door May Linn
Om de prijs wat te drukken kun je toch ook gewoon wat barfdingetjes toevoegen. Hoef je niet voor te rekenen als je grotendeels complete kvv geeft en toch ook leuk en lekker voor ze.
Of je plant bv 1 of 2 dagen in dat de herbymixen geeft met spiervlees. de mixen bestaat uit 70% bot en 30% vlees, dus op een kg botmix voeg je 200gr spiervlees toe om te zorgen dat je niet teveel bot voert. Jij voert een kg per dag, dus dan neem je ongeveer 750gr botmix en dan 250gr spiervlees erbij.
En een dag bv de gemalen zalmmix van herby en zo ben toch weer iets voordeliger uit en varieer je ook mooi.
Door hedwig
Ik ben ook niet goed in rekenen, maar ik zou eerder 750 gram spiervlees doen en 250 gram botmix, aangezien de verhouding van een prooidier is: 70% spiervlees, 15% bot, 15% orgaan.
Ik gebruik de botmix (2) voor mijn katten, want die weigeren echte botjes te kraken. Voor een hond kun je bij Herby heel veel heel goedkoop heel bot krijgen, dat is nog veel leuker ter afwisseling.
Door May Linn
[quote="hedwig"]
Ik ben ook niet goed in rekenen, maar ik zou eerder 750 gram spiervlees doen en 250 gram botmix, aangezien de verhouding van een prooidier is: 70% spiervlees, 15% bot, 15% orgaan.
Ik gebruik de botmix (2) voor mijn katten, want die weigeren echte botjes te kraken. Voor een hond kun je bij Herby heel veel heel goedkoop heel bot krijgen, dat is nog veel leuker ter afwisseling.
[/quote]

Het procent vleesbot is aardig variabel van 30-50% in een menu. Klopt idd dat in een prooidier nooit 50% bot zit, maar niet alle honden/katten doen het goed op 30% bot, net als niet alle dieren het goed doen op 50% bot. Is gewoon even naar je dier afzonderlijk kijken. Vandaar deze richtlijn  :)
Door May Linn
Oh en even gerekend, was nieuwsgierig.
750gr spiervlees + 250gr botmix = 175gr kaal bot + 825gr spiervlees oftwel 17,5% kaalbot en 82,5% spiervlees.
Door hedwig
Als je er dan wat orgaan bij doet, en wat spier eraf, zit je dus helemaal goed.
Door mysmoothcollies
Hoi,

Komt goed hoor! Ben al aardig aan het expirimenteren met de mixen van Kiezenbrink erbij. Zalmkoppen eten de meiden van de visboer, evenals vis. Die gaan ook compleet naar binnen. Ik ben gewoon wel nieuwsgierig naar hoe een Herbymix menu eruit zou kunnen zien en ben helaas zelf absoluut geen rekenwonder, dus alleen % daar kom ik dan net niet uit.....hoeveelheden qua gram /verhoudingen wel.....Groetjes,
Door May Linn
[quote="Meike en Daisy"]
Het is best mogelijk om met de mixen een compleet menu te berekenen, maar dan moet je wel aanvullen met wat spiervlees en runderhart. Om precies te zijn heb je dan nodig: vleesmix 1, vleesmix 2, botmix 2, botmix zalm, orgaanmix, kalkoenvlees, paardenvlees en runderhart, zie je dat zitten? Dan zit je dus wel met een menu.

Als je dit aanhoudt heb je vrij goede verhoudingen:
botmix 2 10%
vleesmix 1 30%
vleesmix 2 10%
botmix zalm 10%
orgaanmix 5%
kalkoenvlees 10%
paardenvlees 10%
runderhart 3%
Overige 12% (als je groentenmix wilt geven, en/of een eitje, en/of extra vuile pens en/of vis of iets dergelijks)

Exclusief vleesmix 2 (want die samenstelling is wisselend) en 'overige' zijn de verhoudingen dan als het goed is: 60% spiervlees, 22,5% bot en 17,5% orgaan (7,5% pens, 5,3 hart, 1,55% nier, 1,55% long, 1,55% lever)

Ja, rekenen is mijn hobby :biggrin2:

Ik hoop dat je er wat mee kan.
[/quote]

Ik kom op andere percentages, namelijk:
botmix 2 10% (70% bot + 30% vlees) = 7% bot + 3% vlees
vleesmix 1 30% (20%kipkarkas, schakel ik onder bot + 60% vlees + 20% pens) = 6%bot + 18%vlees + 6%pens
vleesmix 2 10% (geen flauw idee wat daar in gestopt wordt, maar ik reken het onder vlees)= 10%
botmix zalm 10% (ongeveer 50% bot + 50% vlees) = 5% bot + 5% vlees
orgaanmix 5% (lever, hart, nier en long, heb van allemaal 25% genomen) = 1,25% lever + 1,25% hart + 1,25% nier + 1,25 long
kalkoenvlees 10% = 10% vlees
paardenvlees 10% = 10% vlees
runderhart 3% = 3% hart
Overige 12% = 12%

Bij elkaar opgeteld: 36% vleesbot + 38% spiervlees + 15,25% orgaan (waarvan: 6% pens, 1,25 lever, 1,25 long, 1,25% nier en 4,25% hart) + 12% overig.
Leg ik dit naast de percentages die aanbevolen worden, dan kom ik wat vleesbot tekort, ook de lever is wat aan de lage kant en vrij veel overig/groentemix.
Daarnaast vindt ik het jammer dat er vleesmix 2 gevoerd wordt, want je hebt geen flauw idee wat erin zit, dat vindt ik heel lastig om te zien of je hond compleet dingen binnen krijgt.
Moet ik wel zeggen dat ik dit zeker wel een goed idee vindt voor mensen die een minder grote portomonee hebben en geen barfmenu willen voeren.
Maar ik denk dat het het met de producten van herby beter kan qua menu.
Laatst gewijzigd door May Linn op wo 08 sep 2010, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door May Linn
Omdat ik dan toch nieuwsgierig was hoe ik het zelf zou doen.
Zo zijn ik samenstellen met de herbymixen:
Botmix 2 15%
botmix zalm 10%
vleesmix 1 40%
runderlever 2%
rundernier 2%
lamshart                  4%
paardenvlees 10%
kalkoenvlees 10%
overig/groente 7%

Ik kom dan op: 47% vleesbot (incl zalm), 30% spiervlees, 16% orgaan (waarvan 8% pens, 2% lever, 2% nier en 4% hart) en 7% overig (bv groente of vleesmix 2)
Qua diersoorten zijn dat er 8 stuks + vis, waarvan 5% haas, 5% konijn, 5% eend, 8% kip, 32% rund, 4% lam, 10% kalkoen, 10% paard en 10% zalm.
Prijs per kilo gemiddelt is dan:  € 1,93
Laatst gewijzigd door May Linn op wo 08 sep 2010, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Meike en Daisy
je hebt gelijk. Ik had de percentages zonder 'overige' berekend, omdat ik zelf geen overige in mijn menu bereken. Maar de percentages worden dan wel scheef getrokken. Ik heb het menu nu berekend met minder overige en heb die categorie samengetrokken met vleesmix 2. Verder heb ik paard vervangen door gert en de orgaanmix vervangen door losse organen, dat is goedkoper. Het is gaan lijken op jouw berekening. En het ziet er zo uit:
Vleesmix 1 35%
Botmix 2 15%
Kalkoenvlees 12%
Hertenvlees 12%
Botmix zalm 9%
Runderhart 5%
Runderlever 3%
Rundernier 2%
Overige/vleesmix 2 7%

Verhoudingen zijn dan: 54% spiervlees, 22% bot en 17% orgaan. (ik snap even niet hoe jij op ongeveer net zoveel uitkomt met minder spiervlees) 

Voor een hond die 500 gram per dag eet kom je dan per week uit op:
Botmix 2  525 gram
Vleesmix 1  1225 gram
Botmix zalm  315 gram
Kalkoenvlees  420 gram
Hertenvlees 420 gram
Rundernier  70 gram
Runderlever 105 gram
Runderhart 175 gram
Overige/vleesmix 2  245 gram
(houd er bij het maken van het menu rekening mee dat je niet teveel botmix geeft in één keer, ivm het hoge botpercentage)

Gemiddelde kosten per kilo: 1,784
Door May Linn
Ah leuk menu zo samengesteld  :) lijken idd wel wat op elkaar.
Ik reken in vleesbot ipv kaal bot, miss dat dat te maken heeft met dat ik net zoveel orgaan heb als jou met minder spiervlees.
Als ik die van jou naar vleesbot zet kom ik op: 44% vleesbot, 32% spiervlees en 17% orgaan.

Voor de honden van hedwig die 400gr en 600gr per dag eten, ziet de gewichten er dan per week zo uit:
                                    400                      600
Botmix 2:                      420gr                  630gr
Vleesmix 1:                  980gr                1470gr
Botmix zalm:                252gr                  378gr
Kalkoenvlees:              336gr                  504gr
Hertenvlees:                336gr                  504gr
Rundernier:                    56gr                    84gr
Runderlever:                  84gr                    126gr
Runderhart:                  140gr                  210gr
Overig/vleesmix 2:        196gr                  294gr
Door Meike en Daisy
Ja, ik reken liever in kaal bot, vind ik duidelijker. Dan is het ook duidelijker hoeveel spiervlees je eigenlijk geeft. Maar nu ik het even nareken zie ik dat je niet meer spiervlees in jouw berekening hebt dan ik, maar een heel klein beetje minder.

Ik heb trouwens de vleesmix 2 niet meeberekend in de percentages, maar dat als overige gehouden, omdat het niet duidelijk is wat en hoeveel ervan inzit. Het percentage van de vleesmix 2/overige heb ik gewoon als 7% overige gerekend. Vleesmix 2 is wel in de gemiddelde kiloprijs berekend.

Jij hebt lamshart genomen ipv runderhart en dat zou inderdaad mooi zijn ivm de afwisseling, maar ik heb nu voor de budget-optie gekozen. Herby heeft ook kippenlever, dat zou ik ook verkiezen boven runderlever, omdat rund al een groot aandeel heeft door vleesmix 1.

Ik hoop dat er mensen mee geholpen zijn, fijn dat je ook meedenkt May Linn :)
Door mysmoothcollies
Wouw of Wauw! Ben onder de indruk van jullie uitkomsten!!! :D Bedankt en er zijn vast meer mensen mee geholpen die niet zo'n groot budget hebben. Hartstikke goed! Dikke zoen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door