[quote="Meike en Daisy"]
Het is best mogelijk om met de mixen een compleet menu te berekenen, maar dan moet je wel aanvullen met wat spiervlees en runderhart. Om precies te zijn heb je dan nodig: vleesmix 1, vleesmix 2, botmix 2, botmix zalm, orgaanmix, kalkoenvlees, paardenvlees en runderhart, zie je dat zitten? Dan zit je dus wel met een menu.
Als je dit aanhoudt heb je vrij goede verhoudingen:
botmix 2 10%
vleesmix 1 30%
vleesmix 2 10%
botmix zalm 10%
orgaanmix 5%
kalkoenvlees 10%
paardenvlees 10%
runderhart 3%
Overige 12% (als je groentenmix wilt geven, en/of een eitje, en/of extra vuile pens en/of vis of iets dergelijks)
Exclusief vleesmix 2 (want die samenstelling is wisselend) en 'overige' zijn de verhoudingen dan als het goed is: 60% spiervlees, 22,5% bot en 17,5% orgaan (7,5% pens, 5,3 hart, 1,55% nier, 1,55% long, 1,55% lever)
Ja, rekenen is mijn hobby
Ik hoop dat je er wat mee kan.
[/quote]
Ik kom op andere percentages, namelijk:
botmix 2 10% (70% bot + 30% vlees) = 7% bot + 3% vlees
vleesmix 1 30% (20%kipkarkas, schakel ik onder bot + 60% vlees + 20% pens) = 6%bot + 18%vlees + 6%pens
vleesmix 2 10% (geen flauw idee wat daar in gestopt wordt, maar ik reken het onder vlees)= 10%
botmix zalm 10% (ongeveer 50% bot + 50% vlees) = 5% bot + 5% vlees
orgaanmix 5% (lever, hart, nier en long, heb van allemaal 25% genomen) = 1,25% lever + 1,25% hart + 1,25% nier + 1,25 long
kalkoenvlees 10% = 10% vlees
paardenvlees 10% = 10% vlees
runderhart 3% = 3% hart
Overige 12% = 12%
Bij elkaar opgeteld: 36% vleesbot + 38% spiervlees + 15,25% orgaan (waarvan: 6% pens, 1,25 lever, 1,25 long, 1,25% nier en 4,25% hart) + 12% overig.
Leg ik dit naast de percentages die aanbevolen worden, dan kom ik wat vleesbot tekort, ook de lever is wat aan de lage kant en vrij veel overig/groentemix.
Daarnaast vindt ik het jammer dat er vleesmix 2 gevoerd wordt, want je hebt geen flauw idee wat erin zit, dat vindt ik heel lastig om te zien of je hond compleet dingen binnen krijgt.
Moet ik wel zeggen dat ik dit zeker wel een goed idee vindt voor mensen die een minder grote portomonee hebben en geen barfmenu willen voeren.
Maar ik denk dat het het met de producten van herby beter kan qua menu.