Lizzy schreef:
Hee meis, wat leuk om je van je te horen 
Jeetje, Qyan blijft je verbazen he!! Allemachtig, wat heb jij veel met hem meegemaakt, en nog. Dank je wel voor je tips. Ik zal ook die medicijnen gaan bekijken die jij hem geeft. Ik hoop dat je nog lang van je ventje mag genieten
Tja, Qyan is een bijzonder dier, ontzettend sterk en wil graag leven. Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Qua medicatie: Benakor is volgens mij ongeveer hetzelfde als Enacard, ook een ACE-remmer. Vetmedin zou de pompkracht van het hart moeten verbeteren/ hartspierversterker. Mijn eigen dierenarts werkt alleen nog met Vetmedin en schrijft digoxine alleen in uitzonderlijke gevallen nog voor. Te moeilijk qua doseren, met een minimale werking en voor Dobers bovendien toxisch en die mogen het dus niet hebben. Taurine/carnitine zitten wel in vlees, maar hoe meer, hoe beter voor het hart. De prilactone zijn we mee begonnen vanwege een kalium-tekort (kaliumsparend licht diureticum) maar heeft meer gunstige bijwerkingen dan alleen kalium sparen, dus die zijn we blijven geven om onderstaande reden:
Hij kreeg toch al zoveel pillen, dat de prilactone er ook nog wel bij kon

Verder krijgt hij ook nog prednison, maar dat is meer voor de huidontstekingen die we niet onder controle kregen zonder.
http://www.cbip-vet.be/nl/texts/NCVOOOL1AL2o.php
In experimentele modellen bij honden bleek dat therapie met een aldosteronantagonist op lange termijn een toenemende disfunctie van de linker hartkamer voorkomt en de remodellering van de linker hartkamer bij honden met chronisch hartfalen vermindert. In een klinisch onderzoek lieten honden die naast de standaardtherapie (ACE-remmers) spironolactone kregen een vermindering zien in de cardiovasculaire verslechtering, in vergelijking met honden die alleen de standaard therapie kregen. Spironolactone kan de effecten van “aldosteron-escape” tegengaan wanneer het gebruikt wordt in combinatie met ACE-remmers