Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

hier doen ze het wel hoor. het woord FOTO is in mijn posts een linkje naar de betreffende foto. zo hoefde ik ze niet heel erg te verkleinen en blijft het voor iedereen leesbaar.

om karkasjes te malen heb je een echte en degelijke molen nodig. menig plastic gehaktmolen van de blokker is idd niet geschikt.
::)Even een vraagje, jij gebruikt dezelfde molen als die ik hier gebruik maar heb nu kippevleugels gemalen en kom toch nog wel stukjes bot tegen, voor mijn doen vrij scherp..kan dit kwaad?????
koekje schreef: Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je gemalen voer geeft, ipv zo heel mogelijk. Poes doet truttig met botjes kauwen (mijn reden om te malen), zonder tanden valt er zelf weinig meer te kauwen (is vooral een bejaarden-probleem), je hebt teveel katten om het allemaal handig in stukken aan te bieden, je vindt kvv te duur en te weinig variatie bevatten, je zit met een eliminatie-dieet, je vindt het moeilijk om een weekmenu in dagmaaltijden te verdelen, etc.

Voor al deze redenen is er een hele mooie oplossing; de vleesmolen!

Het recept voor 3 kilo zelf gemalen barf:
- 1 vleesmolen
- 1,5 kilo vleesbot (2 parelhoenkarkassen [ 1 had nog vleugeltjes] en 1 konijnkarkas dat zeer goed bevleesd was)
- 600 gram orgaan (200 gram lamshart in rodi-burgervorm, 160 gram kippenmaagjes, 240 gram kippenlever)
- 900 gram spiervlees (rundvleeslappen)

Je zet eerst het vlees in schalen, zodat het een beetje kan ontdooien. Das makkelijker te malen dan kilo's bevroren vlees.
FOTO

Zet de schalen in de koelkast, dan ontdooit het gelijkmatiger en geef je bacteriën minder kans om zich te vermenigvuldigen.
FOTO

Zet de vleesmolen in elkaar en zet hem vast aan de eettafel en leg een schaal onder de uitgang. Hak de vleesbotten en het spiervlees daarna in stukken, en leg het weer in de grote schaal. Laat je Otje even keuren.
FOTO

Doe nu de stukken in de vleesmolen en draai aan het hengsel. Zo komt het er uit.
FOTO

Kijk, Nijntje verdwijnt in de molen.
FOTO

Als laatste heb ik het orgaan gemalen. Eerst de maagjes, toen de lever (dat wordt een beetje snotterig) en daarna ook de lamshart-burgers. Zo krijgt alles dezelfde structuur, en de lamshart haalt het laatste restje lever uit de molen.
FOTO

Doe alles bij elkaar in 1 bak (in mijn geval de grootste soeppan).
FOTO

Meng alles nu goed door elkaar.
FOTO

Maak porties van het mengsel.
FOTO

Alle portiezakjes in 1 grote hersluitbare diepvrieszak, en je hebt mooie porties met zelfgemalen barf. Zet de zak dan in de diepvries.
FOTO
Natasja22 schreef: dus een scherp puntje van een botje kan geen kwaad?
Ik wil heel graag barfen maar vind het best nog eng, gaf hiervoor alwel Kvv en Haaksbarf kat
af en toe smuldier kip ect
Kan geen kwaad, het verteerd in de maag. Rauwe botten zijn namelijk flexibel.
In haaksbarf en smuldierkip zitten ook gewoon gemalen botten.
Leuk dat je nu zelf samensteld :)
Moet nog wel veel leren, maar dan zit ik op het juiste forum! ;)
Voor de honden koop ik kant en klare mixen, eind van de maand 100 kilo lam/groentemix en a.s. week 20 kg schaap.
May Linn schreef: Kan geen kwaad, het verteerd in de maag. Rauwe botten zijn namelijk flexibel.
In haaksbarf en smuldierkip zitten ook gewoon gemalen botten.
Leuk dat je nu zelf samensteld :)
Dit was mijn eerste Barf vermaal maaltijd, Porkert 22 met snijschijf 8 mm, intussen heb ik ook een 14 mm schijf die ik persoonlijk voor de botten ietsje te grof vind en ik heb een 10 mm schijf bij
En Garde in Den Haag besteld.
ingredienten: 1 Hele Kip (1kg.) 2 kippenbouten 100 gr. kippenlevertjes en 250 gr. Lamshart
Dit was mijn eerste probeersel de 2e vermaling bestond uit 3 mixen, Lammix, Kipmix en Konijnmix (Hele konijnen en kippen, kippennekken, kippenhartjes, Lamslever, Lamshart, Lamsniertjes, Lamsspiervlees)
komt neer op (per mix) 5% lever/niertjes, 10% Hart, 10-20% bot, 65-75% spiervlees.

Afbeelding

Afbeelding
Leuke foto's!
Maar waarom voer je zo weinig lever en nier tov hart? In een dier is de lever ong 2 a 3x zo groot als hart dus als je een beetje in verhouding wilt blijven ligt meer lever voor de hand. Ik mis overigens ook de maagjes.
En waarom zo weinig bot? Iha is rond de 20% bot voor de meeste katten optimaal, voor honden vaak nog wat meer.
Mevroi Kruim schreef: Leuke foto's!
Maar waarom voer je zo weinig lever en nier tov hart? In een dier is de lever ong 2 a 3x zo groot als hart dus als je een beetje in verhouding wilt blijven ligt meer lever voor de hand. Ik mis overigens ook de maagjes.
En waarom zo weinig bot? Iha is rond de 20% bot voor de meeste katten optimaal, voor honden vaak nog wat meer.
Ik heb hier ergens gelezen dat 5% Lever volstaat, de extra hart ivm. Taurines, ik ga ervanuit dat de gegevens die ik hier lees wel kloppen en dat een hele kip bijvoorbeeld uit ongeveer 15% bot bestaat
plus de bouten die een hoger gehalte aan bot bevatten kom ik uit op ongeveer 20% kale bot. (tikfoutje 15-20% bot) (70-75% spiervlees)
Mensen die alleen hele prooidieren voeren komen dan toch ook niet hoger aan botpercentage?
Overigens heb ik 2 hele konijnen door de molen gehaald, incl. longen lever, maar volgens mij zonder maag, zover met ontleden van de konijnen ben ik niet gekomen.
Volgende keer zal ik er ook wat kippenmaagjes doorheen malen, naast de Barfmixen krijgen ze bij ons ook nog KVV Carnibest.

Als ik een hele kip invoer in de voedingswaardetabel van Zoo animal nutrient tables and guidelines dan zit ik qua gehalte Ca (botten)overigens gemiddeld goed

Nutrients Actual diet Recommended diet
Crude Protein 57.6% 47.5%
Crude Fat 27.3% -
Calcium 1.97% 1.4%
Iron 148.8 80 mg/kg
Energy (ME) : (BMR) 143.0 263 kcal/day

correctie: 5% orgaan veranderd naar 5% lever
Laatst gewijzigd door Ewald en Stephanie op wo 18 aug 2010, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim schreef: Ik geef graag wat meer bot, de katten doen het daar goed op.
Taurine zit ruim voldoende in spiervlees, daarvoor hoef je geen extra hart te voeren. Als je toch gaat voor de verhoudingen in een prooidier dan is meer hart dan lever sowieso dus geen goed idee.
Ik kan mezelf heel goed vinden in het stuk geschreven door Wendy, hier op BP het iets aangepaste Prooidiermodel van Lonsdale:

CITAAT:
Dit is de methode waar wij ons persoonlijk het meest kunnen in vinden, alleen al om het feit dat het de meest natuurlijke methode is. Dit is dan ook waar "onze methode" op gebaseerd is:
3 tot max 5% lever (en eventueel wat niertjes of andere organen)
10% hart
10 à 15% bot
70 à 77% spiervlees
Zoals u ziet wijkt het percentage orgaanvlees (in totaal 13-15%) licht af van het prooidiermodel, omdat wij een hoger % aan hart voeren. We hebben hier bewust voor gekozen omdat hart rijk is aan taurine, en hoewel het een orgaan is, is het toch ook een spier (zij het van een andere soort dan hetgeen we standaard onder spiervlees verstaan bij de slager) en is het van een heel andere orde dan andere organen zoals lever, milt, nieren, ...

EINDE CITAAT.

het hele artikel heb ik hier vandaan: (Katten BARF artikelen door BP leden)
http://home.scarlet.be/muvadi/katten_vo ... ekeken.htm

Het is ook mijn bedoeling om zoveel mogelijk hele prooidieren (kippen, konijnen, kwartels, eenden) te gaan vermalen aangevuld met orgaan.

maar suggesties, en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom, daar leert men van. :)
Laatst gewijzigd door Ewald en Stephanie op do 19 aug 2010, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door