Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cizsel
Nou, we zullen zien als de kitten er is! Ik blijf in ieder geval koppig. Ook met Mispel, ik snap haar van geen kanten. Gisteren heeft ze de Stawi vol smaak en in no-time weggewerkt... vandaag laat ze meer dan de helft staan? Ik heb vanmorgen nog even weer geprobeerd met kokend water, toen at ze er weer twee hapjes van... maar vervolgens liet ze het weer staan? Wat er dan anders is aan deze portie ten opzichte van die van gisteren?  :-\

Vanavond krijgt ze weer Stawi. Ik kan er niet bij dat ze het de ene dat heel lekker vind en de volgende dag niet... maffe kat. Maar wat ik met de kitten inderdaad een beetje wil aanleren, is 'eten wat de pot schaft'... ze kennis laten maken met zoveel mogelijk dingen en zorgen dat het allemaal ontzettend lekker is... zodat ik heel veel kan afwisselen!
Door koekje
ot vindt prak die al langer dan een dag in een koelkast staat, ook beduidend minder lekker. is het gewoon vers uit de vriezer, kan het zijn dat ze gewoon een tuttebol is.
Door Cizsel
Dan denk ik dat ze een tuttebol is! Haha

Ik had gisteren de Stawi uit de vriezer in de keuken gezet omdat ik wat laat was met ontdooien. 's Middags gegeven, en dat heeft ze opgegeten. Als ik gewoon op tijd ben, zoals gewoonlijk, leg ik het in de koelkast te ontdooien de ochtend of avond van tevoren. Dus voor het slapen gaan heb ik Stawi in de koelkast gelegd. Dat wou ze niet opeten vanmorgen. Ik heb zojuist weer wat in de keuken gelegd, ben benieuwd vanavond...

Tja, katten zijn eigenwijs hè... :D

Edit:

Nou, net haar portie neergezet en het is weer schoon op.... voor het slapen gaan krijgt ze weer wat lamshart extra. Bah. Ik baal ervan dat ik niet meer heb om mee af te wisselen.
Laatst gewijzigd door Cizsel op do 08 apr 2010, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
mss dat je eens wat goedkoop spiervlees (kip, kalkoen, rund, koolvis) in de super kan halen en dit 1 of 2x per week extra kan geven. qua verhoudingen zal dat weinig kwaad kunnen. mss kan je bij herby ofzo een botmixje bestellen. in groningen wonen iig wel andere bp'ers (met honden), ik weet alleen zo snel niet welke.
Door Cizsel
Ja, dat is een goed idee. Ik had op de verzamel-plaats al een berichtje voor Gelukkigdier. Als daar geen animo voor is kan ik herby oid nog proberen. Het is nu even wachten tot de centjes er weer zijn zodat ik prooi kan kopen voor de bestenboel hier... wil de spaarrekening niet aanbreken hehe. Dan kan ik Mispel eens een kuiken voorschotelen en kijken hoe ze erop reageert.
We hadden inderdaad al overlegd om gewoon kipfilets voor poes in te slaan, eerst, voor de afwisseling (kippenbouten doe ik niet totdat ik zeker weet dat ze botjes eet). Vis is daar ook wel een goede aanvulling op, dan zit ik zeker al op 4 diersoorten. Kalkoen is vaak wat prijziger geloof ik? Nouja, ik moet misschien ook gewoon even kijken... ::)

Edit: en ik zal de verzamel-plaats beter in de gaten houden :D
Door koekje
kippenbouten krijgen ze hier ook niet weg, zelfs holle bolle sien niet. Vleugels, nekken en karkasjes wel.
Vette vis voer je voor de omega's. Ik voer soms ook witte vis (koolvis ofzo), dit reken ik gewoon als spiervlees. Sien vindt het lekker.
Door Cizsel
Wij eten zelf meestal panga-filet, dit kan ook gewoon? Is ook een witte vis. Dat had ik haar twee weken geleden ook eens gegeven, dus ik hoop nu niet dat dat eigenlijk slecht voor haar is, haha.

En nouja, kippenvleugels dan. Ik weet dat er een verschil is, maar ben persoonlijk niet zo'n kluiver :D Ik zal er wel op letten als ik het tezijnertijd een keer meeneem. Hoe zit dat eigenlijk met kittens en vleesbot? Gewoon van begin af aan voorschotelen? Of echt eerst kippennekken en kuikens, en dat opvoeren?
Door koekje
Ik eet zelf geen vissen, maar ik neem aan dat je zo'n uit de vriezer van de AH ofzo koopt, dan kan poeslief daar best ook een stukje van eten af en toe.

Een vleugel is een stuk zachter dan een poot, want met poten staat de kip en met de vleugels alleen beetje flapperen enzo.
Het voordeel van katten is dat als ze een bot te hard vinden, ze dit dan ook niet opeten. Met kippennekken beginnen weet je wel zeker dat het bot ook opgaat, dus minder kans op tekorten in het menu. Bot knagen vergt techniek en kracht en dat moet eerst opgebouwd worden.
Let er op dat kuikens niet als vleesbot te rekenen zijn. Ik zie ze als pluizig eigeel, want er zit qua 'bot' alleen kraakbeen in.
Door Cizsel
Ik had altijd begrepen dat ze juist daarom zo geschikt zijn om mee te beginnen? Dat de kuiken verder geen voedingswaarde heeft, weet ik. Ik wou daarna muisjes en ratjes doen, omdat die botjes nog niet zo groot zijn als die in een vleugeltje. Kan ze toch rustig oefenen.

Ik heb inderdaad van die visfilets uit de diepvries. Gewoon zonder iets erop of eraan. Gelukkig dat poes die kan hebben. Heb er direct eentje in porties verdeeld, dan krijgt ze daar van de week extras van. Zal ook even wat extra kipfilet meenemen! Morgen verdeel ik er eentje voor poes. Dan heeft ze tenminste nog wat afwisseling. Is het erg als er van het ene diersoort wat meer word gegeten dan van het andere?
Door koekje
dat is op zich niet erg, hier eten ze ook meer kip dan lam, om maar even een voorbeeld te geven.

let er op dat ratten best aan de maat zijn als ze volwassen zijn; wel zeker 200 gram en meer. kleinere ratjes zijn kleuters.
gerbils eet Ot ook graag.
Door Cizsel
Okay :) Ja, had begrepen voornamelijk volwassen dieren, toch?

Vanmorgen kreeg poes lekker een stukje vis. Ik had het gewoon op het schoteltje gelegd... maar ze kreeg het niet in stukjes. Ze bleef het wel proberen, dat vind ik al heel goed! Maar ik heb het uiteindelijk maar in grove stukken gesneden want ze kreeg het niet weg haha. Daarna wel ;)
Vandaag verdeel ik wat kipfilet in porties.

Is het al bijna 8 mei? :D
Dan mogen we de kitten ophalen voor een proefperiode.

EDIT:

Ik zit hier al een paar dagen mee, maar ik wachtte toch maar even af. Maar het lijkt erop, gezien Mispel altijd binnen is, dat ze deze week te weinig heeft gepoept.... sinds ze op vers zit dus. Ze is me één keer naar buiten geglipt, dus toen zou ze buiten gepoept kunnen hebben... Ze heeft wel gepoept, maar ik vond niet iedere dag een drolletje... om de twee dagen (één keer zelfs 3)... Moet ik hiermee naar de DA? Of komt dit omdat haar maag/darmen moeten omschakelen van brok??
Overigens lijkt poes nu goed aan haar gewicht te zitten. Je voelt haar ruggegraatje nu nog wel, maar niet meer extreem. Ze oogt ook een stuk beter. Ik ga haar dit weekend even wegen, en dan stel ik haar nieuwe porties in op 3% van haar huidige gewicht... hoewel ik niet denk dat ze extreem is aangekomen? Misschien ook wel, wie weet...
Laatst gewijzigd door Cizsel op vr 09 apr 2010, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
Een verstopping geeft specifieke klachten. Heeft ze die?
Vergeet niet dat je brokkendrollen gewend bent en versdrollen daar helemaal niets bij lijken.

Ik zou nu nog niet teveel de hoeveelheden aanpassen, je bent nog niet zo lang bezig. Heb je over een tijdje echt het gevoel dat je meer of juist minder moet voeren, kan je dat heel geleidelijk doen.
Door Cizsel
koekje schreef: Een verstopping geeft specifieke klachten. Heeft ze die?
Vergeet niet dat je brokkendrollen gewend bent en versdrollen daar helemaal niets bij lijken.

Ik zou nu nog niet teveel de hoeveelheden aanpassen, je bent nog niet zo lang bezig. Heb je over een tijdje echt het gevoel dat je meer of juist minder moet voeren, kan je dat heel geleidelijk doen.
Nee, niet echt. De drolletjes die er zijn zijn zo groot als ik ze gewend ben... geen diarree of wat dan ook... ze ziet er ook heel fit en gezond uit op het moment en heb niet de indruk dat ze pijn heeft of wat dan ook. Vandaag ook weer netjes een drolletje in de bak. Gok dan toch dat dit te maken heeft met de omschakeling?

Hmm, ik heb haar gisteren gewogen en ze woog nog steeds 3 kilo... dus of ze is wat afgevallen geweest tussendoor (laatste keer is meer dan een maand geleden), of ze ziet er gewoon een stuk gezonder uit en is niet aangekomen! Terwijl ik wel degelijk vind dat haar ruggetje nu niet meer zo extreem knokig is, als het soms geweest is. Ze zit nu echt goed in haar vel! Ik blijf dus lekker dezelfde hoeveelheid voeren, ik voer nu 120 gram (4% van 3kg) ... ze zeurt nog wel af en toe maar volgens mij is dat gewoon verveling / 'oeh dat was lekker, meer' achtig... Ik geef haar soms een paar blokjes lamshart, maar niet teveel want ik heb echt het gevoel dat ik anders teveel geef.
Door Cizsel
Ik heb Mispel net lekker wat sardines gegeven. HEEERLIJK knorde ze daarna. Ik heb ook tonijn gekocht, gewoon blikjes, op water. De sardines waren op olie, maar die heb ik goed afgespoeld... ik had ergens op het forum gelezen dat dat gewoon kon.

Afgezien van dat ze nu wat vette vis binnen krijgt, hoop ik dat ze er wat beter van gaat poepen. Ik las namelijk veel, dat vis en visolie goed is voor de stoelgang. Misschien klopt dit niet, maar dan is poes gewoon lekker verwend...  Sinds het vorige berichtje heeft ze nog wel gepoept, maar nog steeds onregelmatig... niet wat ik van haar gewend ben.
Ik maak me er best wel zorgen om, maar haar drolletjes zijn niet extreem hard. Haar buikje voelt ook niet hard en ze uit geen pijn als ik erin pook en knijp (arme Mispel  :biggrin2: ). Verder is alles hetzelfde gebleven. Zolang ze nog om de paar dagen poept, probeer ik me niet ál te druk te maken, want haar drolletjes zijn van brokkenkat-grootte. Van KVV verwacht ik kleinere drolletjes, dus dan zou een paar dagen => grotere drol weer kloppen.... maar als dit volgende week nog zo is ga ik zeker weten even met Mispeltje naar de dierenarts.

Wat zijn jullie meningen?
Door Too
Lekker vettig visje zou de bakgang wel s wat kunnen versoepelen/versnellen, zolang Mispel geen extreme moeite hoeft te doen en verder lekker tierig is zou ik me geen heel grote zorgen maken.

In mijn vers-begintijd had 1 van de hummels karkas gepikt , was anderhalve dag later ziek [at niet, lag alleen maar te liggen..] ik zag niks in de bak en dus :OOOOH verstopt??
Naar de brokken-da mét vermelding van vers-eten en dus kleine stevige keutels.... t eerste dat ie deed was een klisma erin joepsen :-\ [want hij voelde harde poep]
Natuurlijk kwam er helemaal niks binnen de gestelde termijn.. wie niet eet zal niet poepen... pas een uur of 5later kwam er een keurig barf-keuteltje
En poes, poes had 'gewoon' een dikke keelontsteking

Moraal van t verhaal... niet elke da snapt verskeutelaars :P

Overigens wordt op t kinder-consultatie bureau bijna elke regelmaat als 'goed' bestempeld... 3xdaags is normaal maar 1xper 3 dagen is ook 'normaal'
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door