Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cizsel
Ze heeft net wat stukjes kip gehad, ik had het idee dat ze daar wel erg veel moeite voor moest doen.... maar ik had het deze keer niet in (relatief grote) stukjes, maar gewoon echt een 'stuk'... het schuim lag over de grond zoveel moeite moest ze doen... even later nog een hamster voorgeschoteld die de fretten hadden laten liggen, maar daar wou ze niets van weten...

De kip heeft ze wel netjes opgegeten... toch maar gewoon beginnen bij kuikentjes, muizen en ratten heb ik ook altijd wel in huis, maar mijn prooidieren zijn net allemaal op behalve de hamsters dus moet even nieuwe halen :)
Door Too
T is toch wat... ben je al op leeftijd komen ze ineens met onmogelijke stukken eten aan :D, dat zijn de kaakjes niet gewend... werken voor de kost

T blote feit dat ze vlees zonder meer herkent als eetbaar is echt een opsteker hoor.
Prooidieren doe ik hier niet mede vanwege de kosten.. na t debacle met muis [muis werd als liefste knuffel meegesleept, er werd niet eens gespeeld muis mocht gewoon overal bij zijn] en kuiken vind ik een beetje jammer van de beperkte vriezerruimte [ik geef wel een eitje]

Als je een barf-menu een beeeetje handig opstelt hoef je niet zo gek veel orgaan te choppen [veel dingen zijn ook prima te knippen trouwens :biggrin2:] en er zijn ook best veel bot-dingen die al aardig op kattenformaat zijn [die hoef je alleen maar in zakjes te doen]
Door koekje
volgens Ot zijn hamsters erg taai, vooral hun vel, waardoor je er moeilijk een beginnetje aan kunt maken. en er zit geen staart aan, dat hoort niet.
Door Cizsel
Too schreef: T is toch wat... ben je al op leeftijd komen ze ineens met onmogelijke stukken eten aan :D, dat zijn de kaakjes niet gewend... werken voor de kost

T blote feit dat ze vlees zonder meer herkent als eetbaar is echt een opsteker hoor.
Prooidieren doe ik hier niet mede vanwege de kosten.. na t debacle met muis [muis werd als liefste knuffel meegesleept, er werd niet eens gespeeld muis mocht gewoon overal bij zijn] en kuiken vind ik een beetje jammer van de beperkte vriezerruimte [ik geef wel een eitje]

Als je een barf-menu een beeeetje handig opstelt hoef je niet zo gek veel orgaan te choppen [veel dingen zijn ook prima te knippen trouwens :biggrin2:] en er zijn ook best veel bot-dingen die al aardig op kattenformaat zijn [die hoef je alleen maar in zakjes te doen]
Hahaha! Nouja, ik heb fretten, en als ik de fretten een eitje geef, dan is mijn kamer een eitje... of de hele kooi... vandaar dat ik kuikentjes geef, die gaan schoon op! En de vriezerruimte heb ik wel!
Okay, ik ben wel erg nieuwsgierig naar die bot-dingen. Zou je wat dingen kunnen noemen??
koekje schreef: volgens Ot zijn hamsters erg taai, vooral hun vel, waardoor je er moeilijk een beginnetje aan kunt maken. en er zit geen staart aan, dat hoort niet.
Dat zal zijn waarom de fretjes ze zo moeilijk eten! Als pup waren ze er gek op... hmm. Nouja, Mispel probeerde het niet eens, die heeft alleen gesnuffeld, en keek me toen zo aan van "Wat moet ik hier nou weer mee, hoe durf je me DIT nou weer voor te zetten?!"... Tja, nog even laten staan, paar keer haar aandacht erop gefocust maar ze wou er niks mee. Toen maar gewoon in de biobak gegooid :/
Door Too
Laat me denken...

Kippenek , -vleugeltje, patrijsboutje, hoef je helemaal niets aan te knippen
Eendennek en kippenrug is wat zwaarder die doe ik in 2-en net als [sommige] eendenvleugels maar dat kan ook heel goed met een stevige keukenschaar of een snoeischaar
Rug van konijn, eend, parelhoenkarkas is wat meer gepruts vanwege t formaat maar nog steeds goed te doen, na 1x heb je daar ook je eigen 'wiel voor uitgevonden' ;)
[blote]Kwartel is erg lekker , die knip ik in 4-en op t moment dat ik t ga voeren, duif gaat in 6-en

Wat betreft orgaan.. kippenhart is klein, lamshart en -nier moet je snijden maar die zijn lekker stevig en niet eng , runderhart heeft meneer Heijn al voor je gesneden :P
Kippenlever is mooi formaat, konijnenlever heb ik in bevroren toestand gesneden.. ook geen geklieder [lamslever vinden ze hier niezolekkur]
Door Cizsel
Hmm dat zijn inderdaad wel een aantal handige tips, maar dan moet ik wederom eerst proberen of ik haar aan de prooidiertjes krijg!! Als ze dat al niet wil eten, zie ik haar ook nog niet op kippenbouten enzo knagen. Een geboren vleeseter, maar niet een echte kauwer, wat dat betreft... denk dat ik dat ff rustig aan moet doen. Tuurlijk, als ze het kuikentje in no-time wegwerkt, kijken we verder :P

Ik had vandaag van de Jumbo Smuldier enkelvoudig Kip meegenomen, en Rodi Complete Rund & Lamshart... de andere Rodi Complete zat of pens in, of granen/groenten... en de Smuldier zat inderdaad pens in. Ik heb 800 gram, met 100g/dag zou dat eerst voor een week genoeg moeten zijn. Ze heeft vanavond een half plakje Rodi (50g) gehad en dat ging er wel erg goed in. Ze moest eerst even wat snuffelen en controleren, maar het was wel lekker. Toen ze het laatste beetje niet uit het bakje kreeg, deed ik het op een schoteltje en ze wist niet hoe snel ze er weer bij moest zijn!! Ze moest er wel even goed voor kauwen en haar best doen... maar denk dat misschien ook met de lamshart te maken heeft? Jullie zeiden dat dat best taai is. Gezien ze het goed eet ga ik lekker ermee verder, het zal alleen maar makkelijker gaan.
Overigens heeft onze moeilijke eter de 50g zonder problemen opgegeten!!

Mispel is nu ongeveer 3kg, maar ik vind haar wat aan de magere kant, ik denk dat ze 3,5 best kan hebben... Ik wil eerst even kijken hoe ze het op 100g doet, want als ze dat iedere dag netjes blijft opeten, zou ze ook nog moeten aankomen eerst, het is namelijk een snurkend vloerkleed, en 105g zou hetzelfde zijn als 3% van 3500g (haar max gewicht). Ik wil na een of twee week even kijken hoe ze voelt en oogt, en misschien 120g gaan geven... iets meer richting 4% (wat 140g zou moeten zijn). Hoe lang moet ik wachten voordat haar gewicht op het nieuwe voer een beetje stabiel is?

En nog een vraagje, kan ik ook problemen krijgen met ontgifting? Zo ja, waar moet ik op letten en niet van schrikken??
Door Too
Aankomen.. veel dieren vallen in eerste instantie zelfs wat af -de omschakeling van t verteren en opnemen van eiwitten ipv granen kost even tijd vergelijk t met t Atkins-dieet-
Je mag haar in dat geval best een beetje meer geven, voeren doe je uiteindelijk met ogen en handen.

Ontgiften kán en kan allerlei vormen aannemen.. flink verharen, prutogen ed..

Mispeltje is absoluut in voor vers... t betere kauw en knaagwerk vraagt om kaakspieren.. die heeft ze tot dusver alleen gebruikt voor t verpulveren van krokante brok...
gewoon dooroefenen door regelmatig een reep [ik denk dat dat makkelijker werkt dan een brok] vlees, t is iig goed voor de tandjes en t tandvlees.
Mocht t allemaal erg ingewikkeld blijven op de lange duur dan zou ikzelf wel kiezen voor een echt katten-kvv
Door koekje
voor het voer te verhogen wil ik je aanraden dat rustig aan te doen. mss is het niet eens nodig, als ze van zichzelf al wat voller op vers wordt (kvv bevat meer nutrienten, ook zeker eiwitten die goed zijn voor de spieropbouw). als je merkt dat ze meer wil eten (honger aangeven, of vervelend doen, je eigen bord ineens leeg komen eten, etc), kan je langzaam wat meer geven. hoe snel en hoeveel meer is toch echt katafhankelijk. observeer goed en bekijk het rustig.
die kaakspieren moeten echt rustig getraind worden; de eerste keer dat sien een kippenvleugel at, leek dat ook alsof dat nooit ging lukken. nu eet ze die dingen weg alsof het niets is.

ontgiften bij katten valt volgens mij heel erg mee of is zo goed als niet aanwezig. verharen kan ook door de seizoenswisseling zijn.
bij prutogen ben ik eerder geneigd om aan een oogontsteking te denken, dan het alleen op ontgiften te gooien en dan verder geen medische behandeling te laten doen.

ik heb het gevoel dat ik met versvoeren mn katten toch ergens beter ben gaan leren kennen. qua karakters, maar ook voervoorkeuren en fysieke gesteldheid. het observeren en 'lezen' van mn katten is me sindsdien alleen maar beter afgegaan.
Door Cizsel
:'(

Nou het zat er natuurlijk aan te komen. Het ging iets té goed! Gisteravond kreeg Mispel Smuldier Kip voorgeschoteld en daar wou ze helemaal niets van weten. Geprobeerd met kokend water... nog niets. Wat blikvoer (waar ze normaal gék van is)... een paar hapjes. Vanmorgen hetzelfde. Terwijl ze normaal best gek is op gevolgeltje, althans, in de blikvoer en brok smaakjes, en de kipfilet at ze ook goed van de week... wat hier dan mis mee is? Op de andere verpakkingen stond duidelijk dat er pens in zat, en bij deze stond het er niet op... Dus waar het dan van komt? Het is ook een trut eigenlijk hé. Nouja, ik probeer het vanavond nog een keer, ze heeft nu flink honger en zeurt ook goed... dus als ze het vanavond nog niet eet (eventueel met kokend water of natvoer erdoorheen)... dan geef ik op en krijgt ze morgenochtend weer Rodi, wat ze wel heel goed at... wil namelijk geen leververvetting riskeren.

Wat ik wil weten is, of jullie weten waar het vandaan komt? Door de verwerking? Zitten er in Rodi misschien wél nog kunstmatige dingen? Volgende week gaan we even naar een dierenwinkel die erg veel vers voer heeft, in de stad, en dan ga ik even goed snuffelen en kijken naar wat betere merken. De brok gaat in ieder geval sowieso de deur uit, want in principe eet ze het goed... alleen smuldier vind ze dus blijkbaar niet lekker. Maar ik geloof dat jullie dat ook al aan zagen komen... Ben benieuwd hoe ze er vanavond op reageert.
Door koekje
er zijn meer katten die smuldier vies vinden, ook de enkelvoudige versies zonder pens.
als ze normaal wel goed blik eet en nu ook ineens niet meer, kan het zijn dat ze 1 of ander virusje heeft opgelopen. dan ligt het niet aan het voer, maar aan de kat zelf even.
Door Limpy
Mijn moeilijke anti-kvv-poes eet soms juist wel de honden (pens) versies hiervan... natuurlijk als ze denkt dat ik het niet zie ;) ;D
Maar al mijn katten vinden het lekker om af en toe honden-kvv met pens te krijgen (bvk schaap of geit, koe-pens blieven ze niet)
Door Mevroi Kruim
Kruimel vindt katten-CB goor, Energique voor honden mwah, Smuldier OK en Rodi met pens voor honden errug lekker  :uglystupid2: there's no accounting for taste  ;D
Door Too
Psies... mijn meutjes doen ook niet moeilijk over een beetje pens, maar die doen bijna nergens echt moeilijk over
[nah okee muis en wilde duif dat is wel een beetje bah]
Door Cizsel
Ik probeer me een beetje te verdiepen in wat ik nou precies moet gaan voeren. Het is al heel wat dat ze de compleet-variant van Rodi (Rund/Lamshart) errug lekker vindt, dat is tenminste één compleet. Maar ik wil meer diersoorten en afwisseling in merken. Smuldier valt helaas af, want ze heeft vanavond wederom maar een half schoteltje leeggegeten. (25 gram). Als ik haar moet uithongeren om te zorgen dat ze 25 gram eet... sorry, dat gaat mij te ver. Smuldier naar de hond van m'n schoonzus, die was er blij mee... kat lekker verwend met de rest van het opengemaakte zakje natvoer (dat ik door het vlees had gemengd)... dat ging derin zeg!! Poes weer tevreden.

Morgenochtend weer Rodi... dat blijf ik ook meenemen, ben er thus far erg tevreden over en poes eet het goed. Ben ook nieuwsgierig naar jullie meningen over deze variant?
Anyway, zoals ik zei, ik probeer me dus te verdiepen in wat ik nu moet gaan proberen. Idealiter een simpele KVV die ik over een half jaar ook aan de pup kan gaan voeren... dus niet kat-specifiek... ik heb al gelezen dat dat wel kan, maar dat ik moet zorgen dat de kat genoeg rood vlees (eiwitten en taurine) binnen krijgt, en niet teveel vet. Ik denk dat dat een kwestie is van experimenteren...? Wat zijn jullie meningen hierover?

Ik weet van de dierenwinkel in de stad dat die Rodi, Duck en Energique sowieso hebben. Ik weet niet of ze kat-specifiek ook hebben... Maar CB en Energique is al snel aan de prijzige kant... ik kijk liever naar Duck en Bibi. Bibi heeft een kat variant, maar die is volgens mij wel duurder dan de hond-variant... wat een gedoe.
Wat zijn KVV merken waar jullie goede ervaringen mee hebben, die niet al te duur zijn? Wat zou ik nog meer kunnen proberen??
Door Limpy
Mijn jongens kregen eerst alle varianten van de CB maar daar bliefden ze opeens alleen maar eend van (duhuh) dus ben ik voor andere smaakjes overgestapt naar bibi en haaksbarf. Nu eten ze alle 3 de kvv-merken wel weer maar ik vind de laatste 2 wat fijner omdat die wat grover gemalen zijn en ze dus meer moeten kauwen. ± om de 5 dagen krijgen de katten een honden-kvv met pens erin omdat ze dat zo lekker vinden en ook vlees/botten om te knagen.

De jufrouw v/d dierenwinkel waar ik m´n haaksbarf vandaan haal vertelde me ooit eens dat veel hondenbezitters bij haar de katten-HB haalden en dit aanvulden met groente en soms pens juist omdat er in de katten versie meer vlees zit en ze zelf de groentes wilden bepalen qua hoeveelheid en soort...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door