Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

[quote="Boez"]
Arme Cassie, hij had net echt spuitpoep. Ben ZO blij dat die enting er niet in is gegaan gisteren! :D
Jullie hadden groot gelijk.
[/quote]

Het is altijd zo fijn om te horen dat je gelijk hebt  :biggrin2:

Veel beterschap voor Cassie  :-*
[quote="SandraH"]
Daar heb je dus wel een keuze in......gewoon een DHP laten zetten, zonder Pi en Weil apart en bij voorkeur 4 weken na de DHP. Voor de DHP en Weil is geen oplossing met andere vaccins nodig.

[/quote]

Kan jij, of iemand anders, dit misschien wat toelichten? Ik heb gezocht op het forum maar het duizelt me van al die namen en afkortingen.

Ik heb de DA gevraagd wat er in de grote coctail zit, ik heb alleen onthouden dat hij kennelhoest en leverziekte zei  :-[ En dat de kennelhoest dus maar 'een beetje' is en dat die niet apart kan.
Nou ga ik er op aandringen dat die kennelhoest er niet in gaat. Als de DA dat niet kan/wil ga ik een DA zoeken waar het wel kan. Als er met mijn DA toch over te praten blijkt, kunnen we het evt. nog hebben over wat er verder in die grote coctail zit. En wat er volgens hem en volgens mij misschien nog meer achterwege kan blijven.
Maar ik zou graag met wat meer voorkennis komen over wat er in die coctail zit.
[quote="Boez"]
Kan jij, of iemand anders, dit misschien wat toelichten? Ik heb gezocht op het forum maar het duizelt me van al die namen en afkortingen.

Ik heb de DA gevraagd wat er in de grote coctail zit, ik heb alleen onthouden dat hij kennelhoest en leverziekte zei  :-[ En dat de kennelhoest dus maar 'een beetje' is en dat die niet apart kan.
Nou ga ik er op aandringen dat die kennelhoest er niet in gaat. Als de DA dat niet kan/wil ga ik een DA zoeken waar het wel kan. Als er met mijn DA toch over te praten blijkt, kunnen we het evt. nog hebben over wat er verder in die grote coctail zit. En wat er volgens hem en volgens mij misschien nog meer achterwege kan blijven.
Maar ik zou graag met wat meer voorkennis komen over wat er in die coctail zit.
[/quote]

Heel simpel. Je vraagt aan jouw dierenarts om de Nobivac DHP (Distemper, HCC, Parvo). Deze enting hoeft niet opgelost te worden met een Pi of een Lepto. Elke dierenartspraktijk heeft een eigen vloeistof om in op te lossen, maar bij mijn weten is dat bij die DHP niet nodig. Wel bij de Lepto. De Pi (een onderdeel van kennelhoest) hoef je niet te laten zetten, is zelfs een vrij overbodige vaccinatie. De Nobivac Lepto is volledig apart te enten (zonder extra Parvo en zonder Pi) en daarvan wordt aangeraden 4-6 weken na de DHP te vaccineren. De Lepto kan nl. enorm inwerken op de Hondenziekte en vice versa. Deze mogelijkheden zijn er al een tijdje. Jouw dierenarts behoort jou hierover eerlijk en goed te informeren. Zeker omdat jouw ras nu ook niet bepaald een gezond ras is te noemen en onder een risicogroep valt. Natuurlijk kun je besluiten de 'grote cocktail' te laten zetten, maar het is absoluut niet verstandig alles in 1x te laten zetten. Het nut van bepaalde vaccins (zoals die Pi en naar mijn mening ook de Lepto, maar dat is een discussie apart) is erg discutabel en behoren tot een laag verwaarloosbaar risico.

Ik zal je niet vermoeien met de mogelijkheden die er zijn om te titeren op de virale vaccins. Want het is mogelijk om nog meer op maat te vaccineren en dan zou je zomaar uit kunnen komen op alleen het vaccineren met bijv. een Puppy DP op volwassen gewicht en zelfs alleen een Parvo indien de andere waardes voldoende zijn. Ook voor deze vaccins is geen oplossing uit een ander vaccin nodig.

Kijk anders eens op mijn site:
http://vaccinatiebeleid.rauwevoedingvoorhonden.nl/

Mijn dierenarts heeft niets te willen. Ik ben baas over mijn eigen honden en neem daar in overleg met kenners de juiste beslissingen voor. Gaat hij niet akkoord met wat ik wil, dan heeft hij aan mij een klant minder. (Dat was inmiddels een aantal jaren geleden het geval.) En dan om reden dat ik me niet laat oplichten door zijn portemonne extra te spekken, terwijl hij informatie achterhoudt die al wat jaren bekend is en indirect daarmee de gezondheid van mijn honden op het spel wordt gezet.

Veel succes met je verdere beslissing. ;)
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op ma 15 feb 2010, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank je Sandra voor je uitgebreide toelichting. Het is me nu een stuk duidelijker.
Lepto is dus leptospirose = weil?

Ik wil me hierna ook verdiepen in het titeren, maar had begrepen dat het wel raadzaam is om je hond na een jaar nog een keer te vaccineren en daarna te titeren/bij vaccineren.

Ik ben er nog niet achter of de discussie met mijn DA hierover zo moeilijk is omdat ik het zelf moeilijk vind of omdat hij er niet voor open staat. Wat betreft het eerste, ik ben aan het bijleren en ga de discussie gewoon weer aan. Wat betreft het tweede: uiteindelijk is dat dan jammerder voor hem dan voor mij ;) of voor Cas!
[quote="Boez"]
Dank je Sandra voor je uitgebreide toelichting. Het is me nu een stuk duidelijker.
Lepto is dus leptospirose = weil?[/quote]

Ja, Lepto is Weil.

[quote="Boez"]Ik wil me hierna ook verdiepen in het titeren, maar had begrepen dat het wel raadzaam is om je hond na een jaar nog een keer te vaccineren en daarna te titeren/bij vaccineren.[/quote]

Raadzaam is het niet. Het is een advies van Intervet, maar de praktijk wijst anders uit. Titeren is raadzaam. :)
Als jouw pup op 3 maanden de DHP al een keer heeft gehad, is er zeer grote kans dat als je met een jaar laat titeren, dat er voor alle 3 de viralen nog meer dan voldoende titers zijn opgebouwd. En als er ruim voldoende titeropbouw is, heeft vaccineren geen zin. Mijn opgroeiende pup zou ik met een jaar dan ook laten titeren.

[quote="Boez"]Ik ben er nog niet achter of de discussie met mijn DA hierover zo moeilijk is omdat ik het zelf moeilijk vind of omdat hij er niet voor open staat. Wat betreft het eerste, ik ben aan het bijleren en ga de discussie gewoon weer aan. Wat betreft het tweede: uiteindelijk is dat dan jammerder voor hem dan voor mij ;) of voor Cas!
[/quote]

Probeer de materie te begrijpen. Het pleit voor je dat je bereid bent je er serieus in te verdiepen. Het zal jouw hondje ten goede komen. :)
Je hoeft overigens niet bij jouw dierenarts weg als hij verder goed bevalt. Veel eigenaren laten ergens anders vaccineren en blijven bij hun huidige dierenarts voor spoedzaken etc.
SandraH schreef: Ja, Lepto is Weil.

Raadzaam is het niet. Het is een advies van Intervet, maar de praktijk wijst anders uit. Titeren is raadzaam. :)
Als jouw pup op 3 maanden de DHP al een keer heeft gehad, is er zeer grote kans dat als je met een jaar laat titeren, dat er voor alle 3 de viralen nog meer dan voldoende titers zijn opgebouwd. En als er ruim voldoende titeropbouw is, heeft vaccineren geen zin. Mijn opgroeiende pup zou ik met een jaar dan ook laten titeren.
Really?! Titeren kan nu ook al?
:biggrin2: Da's mooi!

Ik dacht dat titeren pas zinvol was een poos nadat de hond de '1-jaars enting' zeg maar ook gehad had. Zo zie je maar, ik leer steeds weer bij :)
Probeer de materie te begrijpen. Het pleit voor je dat je bereid bent je er serieus in te verdiepen. Het zal jouw hondje ten goede komen. :)
Je hoeft overigens niet bij jouw dierenarts weg als hij verder goed bevalt. Veel eigenaren laten ergens anders vaccineren en blijven bij hun huidige dierenarts voor spoedzaken etc.
Doe m'n best ;) en thanx.
Nee klopt ik hoef deze DA ook niet meteen uit te bonjouren, het is niet zo zwart/wit.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door