Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

koffie schreef: Vertrouw in jezelf... als iets niet goed voelt, niet lekker zit, doe dan niks. Als het goed voelt van binnen dan ben je op het juiste pad. Zorg voor rust vanbinnen, dan genieten jullie allebei!
Mooi verwoord. Dat is volgens mij inderdaad de enige richtlijn die je aan kunt houden. Wat voelt 'zuiver', ondanks dat het misschien verdrietig of moeilijk is?

:-* voor Yuki en  :bigarmhug: voor Karin
oh, wat een vreselijk bericht! :'(
Ik las dat je Neoplasene zit te overwegen, er is op Yahoo een forum waar je er meer informatie over kunt krijgen: http://pets.groups.yahoo.com/group/TheB ... ncerForum/ (je moet wel lid worden om daar te kunnen lezen).
Misschien heb je er wat in voor het nemen van een beslissing :-\.
Ik wens je verder alle sterkte van de wereld en wat je ook besluit, het is goed. :bigarmhug: :bigarmhug: (en natuurlijk ook een voor Yuki)
Zit even hardop te denken:
Anthropomorphisme: we doen het allemaal maar weinig mensen weten wat het betekent.
Misschien moeten wij er bij stilstaan dat een hond de wereld heel anders ervaart dan een mens. Neem het voorbeeld van een roos. De mens ziet een in een roos mooie bekende vormen, prachtige kleuren en een heerlijke geur. Dat is een roos. Maar een hond? Schoonheid is geen hondengedachte, de kleur is niet relevant, haast onzichtbaar, de geur laat hem koud. Pas wanneer er een ander belangrijk aroma overheen gaat - urine van een andere hond misschien, dan wordt de roos interessant.
Misplaatste empathie is een weergave van menselijke gevoelens en minder wezenlijk begrip voor wat een dier werkelijk ervaart.
Toen ik zelf voor de beslissing stond en vroeg 'wanneer is het tijd?' kwam het antwoord: het is waarschijnlijk 'tijd' als er meer slechte dagen zijn dan goede.
Kwaliteit in het leven van mijn hond was het belangrijkst. De hoeveelheid pijn en leed had hier echter ook een plek. Niemand kan je vertellen hoe of wanneer de de beslissing moet maken, maar bedenk dat het tonen van een stoische, opgewekte houding en kwispelen niet betekenen dat er nog kwaliteit is... sommige honden lijken door te gaan om ons te vergenoegen.
De kanker kan worden onderdrukt -de secundaire aandoeningen maken een dier ziek en antibiotica maken ze misselijk en zijn niet zo effectief door de chemo en een verzwakt immuun systeem.
De tornado van emoties is extreem zwaar. Ben je eindelijk tot een beslissing gekomen dan hebben ze ineens een hele goeie dag en begin je weer te twijfelen. Je gaat weer hopen en denk je 'misschien is er toch nog tijd'. Als het gaat om je hond dan gaat rationeel denken het raam uit. Je zit weer in die tornado.
Onderstaande haalde mijn gevoel van machteloosheid een beetje weg:
Pak een pen en papier en ga rustig zitten met je hond. Haal diep adem, span je spieren en ontspan terwijl je langzaam uitademt. Do je ogen dicht en denk aan je hond. Nu ben je in 'contact' met zijn gedachten. Zeg in je gedachten wat je hem wilt vertellen -misschien iets als 'ik zie dat je lichaam zijn kracht verliest en het moeilijk heeft. Ik voel dat de tijd nadert dat je je 'jasje' uit moet stappen. Hier wordt ik erg verdrietig van omdat ik je ontzettend zal missen. Je hebt zoveel geluk en blijdschap in mijn leven gebracht. En ik hou zoveel van je dat ik niet wil dat je lijdt bij het overstappen. Kan je mij duidelijk maken of je hier hulp bij wilt? Ben je zelf zover?' Nadat je hebt gezegd waar je hart van overloopt, blijf stil zitten en hou je gedachten en je hart open. Je zult de band tussen het hart van je hond en het jouwe voelen. Na een minuut of tien doe je je ogen weer open. Schrijf je gedachten op, de plaatjes die door je hoofd gaan of de gevoelens die je kreeg. Vertrouw op wat je voelt... het is meer dan verbeelding.
Laatst gewijzigd door koffie op di 09 feb 2010, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
koffie schreef: Toen ik zelf voor de beslissing stond en vroeg 'wanneer is het tijd?' kwam het antwoord: het is waarschijnlijk 'tijd' als er meer slechte dagen zijn dan goede..
Voor mij is het tijd wanneer de hond ZELF aan geeft dat 't tijd is....ongeacht wat ik zelf denk...
En wanneer ik "The Look" zie..dan weet ik zonder twijfel, dat ik nu moet doen wat mijn dier aan me vraad...
yuki11 schreef: Het enige dat ik weet is dat Yuki nu de look heeft...waarmee ie aan geeft dat het tijd is voor het bos!!!  :)
Dat is wat we gaan doen dus!
Dat bedoel ik ook!! ;)
Ik wilde alleen zeggen dat ik van mening dat de hond 't zelf aangeeft..
en dat ik niks op papier hoef te zetten of aan dingen gaan denken om 'n besluit te nemen...
want de hond besluit zelf en laat dat dan aan mij weten.

Als Yuki nu aangeeft om naar 't bos te willen....wat doe je hier dan nog? ::) >:(
Hupsekee...weg wezen en lekker naar 't bos met die kanjer! :biggrin2:
202Spots schreef: Dat bedoel ik ook!! ;)
en dat ik niks op papier hoef te zetten of aan dingen gaan denken om 'n besluit te nemen...

Als Yuki nu aangeeft om naar 't bos te willen....wat doe je hier dan nog? ::) >:(
We waren allang weg  :biggrin2: (alleen niet uitgelogd)....het was heerlijk!!
Zal zo een filmpje van Yukje plaatsen hier  :D
202Spots schreef: Dat bedoel ik ook!! ;)

Ik ben een beetje bang dat Yuki erg ver heen moet zijn, wil ie dit aan mij vragen...
En ik vind niet dat ik t zover mag laten komen eigenlijk  :'(
yuki11 schreef: Ik ben een beetje bang dat Yuki erg ver heen moet zijn, wil ie dit aan mij vragen...
En ik vind niet dat ik t zover mag laten komen eigenlijk  :'(
misschien is er geen andere manier meis.. denk ik..
een grote liefde laten inslapen vóórdat het duidelijk is dat hij klaar is gaat zo totaal tegen onze  gevoelens in..
bij paap voelde ik duidelijk dat hij het van mij liet afhangen.. dat hij mij vertrouwde in dat oordeel..
maar dat had hij toen niet moeten doen.. want ik had ze niet allemaal op een rijtje..  :'(
en ik was veel te laat..
maar jij hebt ze wel allemaal op een rijtje.. dus ik denk dat jij het allervroegste teken bij jouw kerel wél zult zien..  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door