Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Aquillo schreef: ik geef je groot gelijk. Het hoeft niet (zie theorie van Tom Lonsdale). Ik voer ook geen groentenmixen. Heb je wel eens een wolf met een staafmixer gezien? Ook de andere stoffen die in de groentenmixjes gedaan worden lijken me niet natuurlijk. Mijn honden reageerden er ook niet goed op. Want ook in het begin heb ik het natuurlijk uitgeprobeerd. Reactie van mijn honden. Ze werden er absoluut misselijk van.
Maar goed ik voer al ruim 3 jaar volledig NRV aan mijn honden en daar staat groenten niet op de lijst.
Heb je ook wel eens opgelet hoe vuile pens gegeten wordt? De inhoud wordt er uitgeschud en niet gegeten. Bij heel prooi konijn en haas wordt de maag en de darmen terzijde gelegd en niet gegeten.
Nee, maar heb jij wel eens een wolf met een bio-industrie kip gezien? Of een wolf die 23 uur per dag op de bank bankaardappel ligt te zijn en mee ligt te roken met de baas?

Overigens eten de meeste honden wel degelijk inhoud van pens en boekmaag hoor. Er zijn zelfs KVV fabrikanten die er geld aan verdienen, aan deze inhoud.

En ik denk dat je nog verbaast staat over wat honden opnemen uit fruit, grassen, hout, knollen, etc!
Lizzy schreef: En ik denk dat je nog verbaast staat over wat honden opnemen uit fruit, grassen, hout, knollen, etc!
Ik denk dat dat de reden is dat Sita zo'n vitaal wief is, wat die allemaal op knaagt  :o
Haar nieuwste lekkernij is kuilgras, verder eet ze graag radijsjes en bleekselderij  :biggrin2:
*Dorothea* schreef: Ik denk dat dat de reden is dat Sita zo'n vitaal wief is, wat die allemaal op knaagt  :o
Haar nieuwste lekkernij is kuilgras, verder eet ze graag radijsjes en bleekselderij  :biggrin2:
Grappig is dat, het vriendje van Tara en Kátur (br*kken-IJslander  :-X) is helemaal verslaafd aan de paardenkuil, hij vreet er echt hele plukken van als hij de kans krijgt. Vooral de stukken die de paarden niet krijgen omdat het te zuur ruikt.
Lizzy schreef: Nee, maar heb jij wel eens een wolf met een bio-industrie kip gezien? Of een wolf die 23 uur per dag op de bank bankaardappel ligt te zijn en mee ligt te roken met de baas?

Overigens eten de meeste honden wel degelijk inhoud van pens en boekmaag hoor. Er zijn zelfs KVV fabrikanten die er geld aan verdienen, aan deze inhoud.

En ik denk dat je nog verbaast staat over wat honden opnemen uit fruit, grassen, hout, knollen, etc!
Niet alle honden eten het net zo min als alle wolven ;)
Ik ben helemaal niet verbaasd over wat honden uit genoemde  producten kunnen opnemen, maar ik ga het absoluut niet fijnmalen. ;) Wat mijn honden zelf willen krijgen ze ongemalen en onbewerkt. De rest struinen ze zelf in bos en in de moestuin.
Kvv en fijngemalen vlees  voer ik niet omdat honden een normaal gebit en kaken hebben die er voor bedoeld is om te scheuren en te bijten en niet om voer op te likken.

Nee en ook geen wolf met een vleesmolen, hakmachine, grinder. Ik ga er van uit dat mensen die echt van hun honden houden ze niet als een sofapotato laten leven. Kunstmatige zaken zijn dingen die mensen verzinnen en dieren niet.
Maar je zult je nog vergissen als een wild dier in koude tijden niets te eten heeft en er ligt op hun pad een bedrijf vol met biokippen, dan zullen ze echt niet schuwen om te proberen in te breken om het een en ander te verschalken.

Tja en als de rokers echt zulke dierenliefhebbers zijn zouden ze niet roken waar hun dieren bij zijn!  Kijk je kunt er van alles bij halen om te laten zien dat huisdieren meer ongeigenlijke dingen ondergaan, maar het ging hier om de discussie om wel of geen groentenmixjes. En daar heb ik op gereageerd met mijn zienswijze. ;)
diergedrag schreef: Aquillo wat leuk om te lezen wat jouw honden uit zichzelf allemaal eten!
Dank.. :yes: De Spaanse Podenco is nog behoorlijk puur en onbedorven als het gaat om natuurlijk gedrag ze worden in het land van herkomst ook puur gehouden voor de zelfstandige jacht en niet als huishond, hoewel ze dat ook prima kunnen en ook heel fijn vinden. Ook uiterlijk zijn ze nog nagenoeg het zelfde als de Tesem waar ze uit ontstaan zijn... zo'n 2000 jaar voor Christus. Ik leer heel veel van mijn honden zeker als het om natuurlijk eetgedrag gaat.
Linda & Kay schreef: Kay die knabbelt rustig op een wortel... :D :D ;D ;D
Rare hond heb ik toch.. :)
Dat vind mambo ook heerlijk :D

Die vind groente zoiezo lekker... het bakje waar zn groentemouse in zit word van onder tot boven grondig uitgelikt. Hij vind het heerlijk.
Door Ons Elftal
Een aantal van onze honden vinden het groene blad van de bloemkool heerlijk. Als ik boodschappen heb gedaan gaan ze direct in de tassen op zoek naar de bloemkool om de stronken eraf te scheuren en op te eten  :biggrin2:
Aquillo schreef: Niet alle honden eten het net zo min als alle wolven ;)
Ik ben helemaal niet verbaasd over wat honden uit genoemde  producten kunnen opnemen, maar ik ga het absoluut niet fijnmalen. ;) Wat mijn honden zelf willen krijgen ze ongemalen en onbewerkt. De rest struinen ze zelf in bos en in de moestuin.
Kvv en fijngemalen vlees  voer ik niet omdat honden een normaal gebit en kaken hebben die er voor bedoeld is om te scheuren en te bijten en niet om voer op te likken.

Nee en ook geen wolf met een vleesmolen, hakmachine, grinder. Ik ga er van uit dat mensen die echt van hun honden houden ze niet als een sofapotato laten leven. Kunstmatige zaken zijn dingen die mensen verzinnen en dieren niet.
Maar je zult je nog vergissen als een wild dier in koude tijden niets te eten heeft en er ligt op hun pad een bedrijf vol met biokippen, dan zullen ze echt niet schuwen om te proberen in te breken om het een en ander te verschalken.

Tja en als de rokers echt zulke dierenliefhebbers zijn zouden ze niet roken waar hun dieren bij zijn!  Kijk je kunt er van alles bij halen om te laten zien dat huisdieren meer ongeigenlijke dingen ondergaan, maar het ging hier om de discussie om wel of geen groentenmixjes. En daar heb ik op gereageerd met mijn zienswijze. ;)
Ik denk dat de ras- kruising- huishond sowieso 'kunstmatig' is, alleszins een creatie van de mens. En volgens mij bestaat DE dierenliefhebber niet. We zijn ten slotte toch allemaal verschillend en gaan allemaal verschillend om met onze dieren :)

Wb de groenten, wij voeren rauwe wortelpap en gekookte groenteresten van ons eigen eten. Ik weet niet of het nodig is, maar ze reageren er prima op en aangezien wij erg krap zitten in de producten is wat extra's niet onverdienstelijk denk ik. We voeren ook vuile pens, sommige honden schudden die uit (maar dat doen diezelfde honden soms ook met andere stukken vlees, niet altijd), andere slurpen het zo naar binnen.
Ik geef geen groente omdat ze het alleen eten als ik een klein beetje door heel veel gemalen vlees meng. Ze krijgen af en toe een banaan, die lusten ze wel. Verder komen ze elke dag in het bos en eten daar gras, braamblaadjes, humus, takjes e.d. Opvallend is dat ze onder rotte bomen de aarde of vergane boom oid eten.
Ja, dat zwarte grond, rotte bomen e.d. eten doet Tara ook, vooral als ze een periode weinig groente krijgt. Zij is ook degene die dol is op groentemix, voor haar hoeft er niks opgeleukt te worden, zij eet het zo wel. Zij eet ook braamblad, pikt wortels en appels van de paarden, plukt zelf bramen, bosbessen en frambozen.
Geef ik ruim groente dan doet ze dat grond eten veel minder.

Kátur vindt groentemix niet echt lekker, eet geen zwarte grond of rotte boom, heeft de truc van zelf fruit plukken nog steeds niet door (nee, een grote hap struik is NIET lekker en het werkt ook niet  ::)) en zal ook geen groente pikken.
Alleen spruitjes  :D die pikt 'ie als ik ze laat vallen, neemt ze snel mee naar z'n bed en gaat ze daar stiekem op zitten knagen  :biggrin2:
Ik heb een kleine greyhound en die eet heel graag koolhydraten, groente en fruit. Als onderdeel van haar voeding krijgt ze geen koolhydraten maar wel groentemix, en dat is echt haar 'toetje', ik vries het in in kleine zakjes en die krijgt ze direct uit de vriezer, helemaal bevroren, daar gaat ze dan lekker op liggen knagen ( er zit wel altijd iets van room of ei of mayo door om het lekkerder te maken)... Verder krijgt ze wel eens een hele appel of banaan zonder schil, die gaat ze ook lekker liggen oppeuzelen. of een stuk groente wat ik aan het snijden ben.

Tot zo ver maak ik me nog geen zorgen... Maar kuilgras, zou dat wel gezond zijn? Is ze ook dol op. Kan misschien niet zoveel kwaad, het is al voorverteerd door het kuilen, er ontstaan melkzuren die het zoet maken, daarom is het waarschijnlijk lekker.

Wat echt niet mag, maar waar ik haar niet vanaf kan houden, is brood en suiker! Ze steelt brood als een oude dief. Een keer had ik de ontbijttafel onbewaakt gelaten en wat had ze gestolen? Niet de leverworst, niet de kaas, niet de boter, maar het brood! Een half brood opgegeten ook. En suiker, suikerklontjes, staat ze gewoon op te knarsen als een paard.  Ze komt uit het asiel, en ik heb eens gegoogled op suikerklontjes en hond, en er zijn dus mensen die hun hond suikerklontjes geven als beloning. Of zijn er honden die dit van nature lekker vinden?

Aquillo, ik lees met interesse wat je hebt geschreven omdat jouw honden ook windhonden zijn, maar zo te lezen zijn zij nog iets oorspronkelijker dat mijn hondenbeest!
paul36 schreef: Heb dan eindelijk een artikel gevonden dat het ondersteund. Ik vind het namelijk volslagen onzin om mijn hond en kat groentes te gaan zitten voeren. De enige manier waarop ik deze erin krijg is door een mixer te kopen en ze papjes voor te gaan zetten van vlees met groente erdoorheen. Mijn kat eet netjes om alle groente snipper heen namelijk in zijn bakje.

Verder voer ik sowieso 3 dagen hele prooidieren en ze gaan echt geen apparte groente opeten hoor!

Volgens dit artikel eten wolven alleen van kleine prooidiertjes toevallig weleens het maagje op en laten ze de maag van grote dieren altijd liggen. Verder eten ze ook geen groente in de natuur en als ze dit nodig zouden hebben zouden ze dit heus wel doen.

En ik lees dat het op dit forum een algemeen geaccepteerd feit is dat de binnenkant van de hond nog steeds bijna identiek is aan de wolf.

Ik vraag me dus af waarom jullie mij aanraden mijn hond groentes voor te schotelen?!

Artikel:

Na te lezen en meer goede info op http://rawfed.com/myths/stomachcontents.html
mee eens,  alleen voor maag vulling is het erg handig

voor als je hond snel dik word
Bono eet wel zo'n 15%groentemix(ed). En niet omdat hij snel dik wordt. Hij reageert hier ontzettend goed op. Meer  dan 15% heb ik nooit geprobeerd, maar ik heb 't ook weleens een aantal keer (=aantal weken) niet gegeven en dat merkte ik wel degelijk aan hem....
De post van Lizzy op pagina 2 maakt wel duidelijk dat groentemix niet als maagvulling moet worden gezien voor te dikke honden. Dit is m.i. te kort door de bocht. Er zijn ook honden die grotere percentages groente eten ivm (nier?)diëten.
Wil je hond groente echt niet eten (ook niet gekookt) en wordt ie er echt misselijk van, tja, dan zou ik ook niet geven.... Maar voor de rest vind ik 't een waardevol onderdeel van Bono's menu.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door