Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Borke
[quote="EsdeVos"]
Over jou "vraag" toch nog even mbt of ik wel wat heb aan BP, want het zit mij wel wat dwars en ik wil voorkomen dat ik straks niks meer durf te vragen hier...
[/quote]
Laat niemand jou weerhouden om vragen te stellen, het is altijd in het belang van de dieren dat iedereen hier zoveel mogelijk vragen stelt.

Ik merk alleen - mogelijk ben ik daar de enige in - dat mijn enthousiasme om veel energie in het antwoorden wat vermindert om uitgebreid te antwoorden als ik de indruk krijg dat er niet zoveel mee gedaan wordt.

Of die indruk bij jou juist is of niet doet er niet zo toe, het is mijn emotie en die probeer ik je uit te leggen. Kan dus ook aan mij liggen, maar ik heb er deze keer voor gekozen om het te uiten.
Niet om jou te kwetsen, maar met de intentie om jou te helpen.

Laten we het maar laten rusten en ons op jouw katjes concentreren  ;)
Door flin
'k ga even wat op 'n rijtje zetten:

27 nov: 2e enting
30 dec: matig eten
5 jan: finidair
6 jan: ab-kuur, 41 graden koorts
10 jan slecht eten,spugen en diarree
11 jan: schrijf je pas: 'al van 't begin af aan hebben ze regelmatig dunne poep'
12 jan: panacure

'k mis nog even de data van de eerste keer panacur, en wanneer is er  getest op giardia, en/of crypto?

~
cryptorchidie is 'n afwijking die grotendeels erfelijk is bepaald, daar mag niet mee gefokt worden, daarnaast is de vrouwelijke vorm van cryptorchidie slecht vast te stellen, als ouders dit dus doorgeven, zou hier ook niet gefokt mee moeten worden

aan de andere kant: de bal(len) kunnen nog indalen tot ze 'n 10 maanden zijn, dus of dit duidelijk gevalletje cryptorch is, ...?
dit zal ook zijn waarom je da nog even wil afwachten

heb je bedacht dat na castratie de geholpen-kater nog zo'n 6 weken vruchtbaar is?
Door Esmeralda77
[quote="flin"]
'k ga even wat op 'n rijtje zetten:

27 nov: 2e enting
30 dec: matig eten
5 jan: finidair
6 jan: ab-kuur, 41 graden koorts
10 jan slecht eten,spugen en diarree
11 jan: schrijf je pas: 'al van 't begin af aan hebben ze regelmatig dunne poep'
12 jan: panacure

'k mis nog even de data van de eerste keer panacur, en wanneer is er  getest op giardia, en/of crypto?

~
cryptorchidie is 'n afwijking die grotendeels erfelijk is bepaald, daar mag niet mee gefokt worden, daarnaast is de vrouwelijke vorm van cryptorchidie slecht vast te stellen, als ouders dit dus doorgeven, zou hier ook niet gefokt mee moeten worden

aan de andere kant: de bal(len) kunnen nog indalen tot ze 'n 10 maanden zijn, dus of dit duidelijk gevalletje cryptorch is, ...?
dit zal ook zijn waarom je da nog even wil afwachten

heb je bedacht dat na castratie de geholpen-kater nog zo'n 6 weken vruchtbaar is?

[/quote]

Wat goed dat je dat allemaal op een rijtje hebt kunnen krijgen nav berichten! Jeetje ehm.. ik weet uit mn hoofd zo even niet exact, maar ze kreeg de finidiar na de metrodinazole, uit mn hoofd was ze na de metro. een week diarree vrij ongeveer en toen begon het weer en hebben we dus gelijk de finidiar gekregen. De metro. was als ik het goed heb 6 dgn lang, voor beide katten.

De test op Giardia was dezelfde dag als de start van de metrodinazole... De dunne ontlasting heb ik wel al eerder ergens genoemd, want ik heb toen telefonisch contact opgenomen met Tannetje. Zij adviseerde te laten testen op Giardia. Ik kende het helemaal niet, maar mijn vriend had iets gevonden op het net erover toen we aan het zoeken waren naar oorzaken van terugkomende diarree.

De eerste weken was het (net als nog) af en aan de diarree en soms een hele tijd niet... omdat wij Giardia niet kenden en beide kittens het wel eens hadden, dacht ik in eerste instantie niet aan iets verkeerds... ik hoor wel vaker van mensen dat hun kitten in het begin wat vaker diarree had dus ja, dan ga je niet gelijk van het ergste uit helemaal als je het niet kent of nog niet eerder van gehoord hebt.

Cryptochidie moet ik even opzoeken wat het betekent...  :-[

De kliniek in Zwolle wil het overigens wel volgende week al doen. Zij geven aan dat ze het balletje gewoon kunnen opzoeken zeg maar en weghalen en die arts zei zelfs dat hij het persoonlijk in die zelfde keer had doorgepakt als het bij hem was geweest.

6 weken???? Maar waarschijnlijk is hij nog niet geslachtsrijp... dan produceert hij toch ook nog niet en dan kan het toch niet zo zijn dat hij na de castratie ineens gaat produceren??

Ik weet dus even nog niet wat Crypto is, maar hij is dus gisteren naar de DA hier geweest ivm castratie wat dus niet doorging. De slimmerds hadden het arme ventje al wel onder narcose en geschoren voor ze erachter kwamen dat het niet kon  ??? Ook zoiets.

Nu laat ik dus v.a. vandaag alles bij die kliniek lopen. Zij gaan dan volgende week als het goed is ook de castratie doen en vrijdag ga ik met ze naar het spreekuur en worden even de algemene dingen nog nagekeken. Geen geneuzel en gegok meer van de DA hier..
Door koekje
[quote="EsdeVos"]

Cryptochidie moet ik even opzoeken wat het betekent...  :-[

[/quote]

plat gezegd; 1-balligheid. een afwijking aan de geslachtsorganen.
als het dus een erfelijke afwijking is, zoals dus flin zegt, betekent dit dat het zeker niet wenselijk is om met paley te fokken. paley is een volle zus van phrabu en draagt dan die afwijking ook bij zich. bij poezen uit zich dit natuurlijk anders, want die hebben geen ballen. maar wel geslachtsorganen.
ik vind ook dat er heel veel redenen zijn om niet met paley te fokken en deze reden is er dan ook nog eens bijgekomen.
Door Esmeralda77
[quote="koekje"]
plat gezegd; 1-balligheid. een afwijking aan de geslachtsorganen.
als het dus een erfelijke afwijking is, zoals dus flin zegt, betekent dit dat het zeker niet wenselijk is om met paley te fokken. paley is een volle zus van phrabu en draagt dan die afwijking ook bij zich. bij poezen uit zich dit natuurlijk anders, want die hebben geen ballen. maar wel geslachtsorganen.
ik vind ook dat er heel veel redenen zijn om niet met paley te fokken en deze reden is er dan ook nog eens bijgekomen.
[/quote]

Hai Koekje, ben ik het helemaal mee eens. Ik was het ook absoluut niet van plan, zelfs voor dit alles was het voor mij absoluut geen zekerheid dat te willen doen.
Door Esmeralda77
Hai Flin,

Superlief dat je zoveel werk ervan hebt gemaakt! Heel eerlijk gezegd heb je een paar dingen zelfs aangevuld die ik nog mistte op mn lijstje...  :)

Ik probeer het in dit topic over de kattenpil te houden... al ben ik er wel uit dat liever niet te willen en te moeten doen hoor. Ik lees er teveel nare dingen over en vandaag zeiden ze bij de kliniek (nwe DA voor P&P) dat ze het ook niet aanraden.

Hij wordt dan ook hopelijk dus komende week geholpen alsnog en ik zal gelijk even vragen hoe dat zit met die 6 weken ....  :o Ik hoop dat hij nog niet geslachtsrijp blijkt en dat het dan anders zit... (?)

Dus ook voor anderen.. kattenpil ALS HET FF KAN NIET DOEN!!!!!  ;)

Ik heb in het andere topic de rest staan mbt de twee knuffeltjes/monstertjes haha.. De opsomming is nu aardig compleet, ik was vandaag al begonnen namelijk met wat dingen noteren en deels heeft ze het voor mij aangevuld hahah  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op di 12 jan 2010, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hamada
Goed van je dat je je zo voorbereidt en advies vraagt. Hopelijk verloopt de operatie naar wens. Wij kregen na een castratieoperatie van een cryptorche kater te horen dat de da niets had kunnen vinden  ???
Felix vertoonde wel katergedrag (achter de meiden aan en sproeien in huis), maar waar hij zijn hormonen vandaan haalde??? Omdat een sproeiende kater in huis niet te harden is, kreeg Felix in het voorjaar de poezenprikpil, waardoor zijn katergedrag afnam en het sproeien stopte.
Dit is dus een alternatief gebruik van de pil, en het enige alternatief om het te kunnen houden. Als binnenkat herplaatsen naar een boerderij of zo waar hij "gewoon"kater kon zijn zagen we niet zitten.
Maar hopelijk heb jij deze tip niet nodig.
Door Borke
[quote="hamada"]
Goed van je dat je je zo voorbereidt en advies vraagt. Hopelijk verloopt de operatie naar wens. Wij kregen na een castratieoperatie van een cryptorche kater te horen dat de da niets had kunnen vinden  ???
[/quote]
Daar ben je lekker mee als eigenaar  >:(
Het kan soms heel lastig zijn om het balletje te vinden, wij hebben ook zo'n katertje gehad en het was inderdaad een hele operatie om het te vinden, maar gelukkig hebben wij een DA die het niet snel opgeeft en doorgaat totdat hij het probleem opgelost heeft.
Door hamada
[quote="Borke"]
Daar ben je lekker mee als eigenaar  >:(
Het kan soms heel lastig zijn om het balletje te vinden, wij hebben ook zo'n katertje gehad en het was inderdaad een hele operatie om het te vinden, maar gelukkig hebben wij een DA die het niet snel opgeeft en doorgaat totdat hij het probleem opgelost heeft.
[/quote]

We zijn dan ook na een paar andere redelijk schandalige acties van deze da weggegaan uit die praktijk  >:( ;)
Door Limpy
Ik volg deze topic al een poos met grote belangstelling en wil julie bedanken!
Ik heb nl een jonge kater die er over ± 1½ mnd ook aan moet geloven qua balletjes, voordat ik de da bel zal ik zeker zelf effe checken of ze er allebei in vol ornaat hangen (zo te zien wel) en ik zal ook ter plekke in de dap eisen dat de da of assistente even voelt VOORDAT ze m´n jongetje verdoven!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door