Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

koekje schreef: ik heb t idee van flin, die voert haar snorren ook geregeld dat soort kriebelaars.

ot en sien vinden krekels niet alleen leuk vanwege de smaak, maar er op jagen en ze vangen kunnen ze ook goed waarderen.
dat vind ik nou weer zielig  :-[  maar minder zielig dan vogeltjes jagen  ::)
Hier eten ze graag groenten. Rauw of gekookt, het maakt hun niet uit.
Nox maakt het zelf zo dol dat ze het uit de groentemand pikt als ze de kans krijgt.
Snaaien doen ze buiten ook: stengelknollen aan de rand van het water uitgraven, longkruid en andere grassen, paardebloem, fruit plukken ze ook, ze knutselen heel wat bijelkaar.
Ik vind dus dat ze het zelf al aangeven: groenten lusten we wel en hebben we nodig.

Ze krijgen ook wel een een prooidier als het zo uitkomt, daar blijft ook niks van over.

Wel eens een tijd wat minder groenten gegeven , maar dan kregen ze een hondenluchtje en de vacht was niet zo zacht (gek genoeg dus het snelste bij onze grote groente liefhebster Nox)
Over dat gemiep... dat had ik hier ook.
Totdat ik relatief veel wortel en courgette ging toevoegen, zorgde dat het op kamertemperatuur geserveerd wordt en bij voorkeur met wat vleesnat/bloed erbij.
Dan gegarneerd met een rauw ei of een kwak yoghurt of wat fijn gesneden vlees er doorheen.
Tegenwoordig het bik Henne zalmolie en dat is blijkbaar ook nogal een delicatesse.

Sofi eet iedere ochtend een bak van 200 gr. gepureerde groente weg en het is zelden dat daarvan een restje overblijft om aan Borke te geven...

Mijn ervaring is ook dat het niet handig is om je hond keuze te geven, dus ik geef er geen vlees naast.
Eerst de groente op eten en daarna de rest.
Nu omzeil ik het hele probleem door het als ontbijt te geven en de vleesmaaltijd 's avonds.
Liever voer ik 1x per dag, maar daar Sofi 2x per dag medicatie krijgt en ze daarbij moet eten doe ik het nu voorlopig even zo.
pike schreef: dat vind ik nou weer zielig  :-[  maar minder zielig dan vogeltjes jagen  ::)
ik heb daar ook over zitten denken. maar hebben krekels wel een een dergelijk zelfbewustzijn en een zenuwstelsel dat pijn kan voelen?
die krekels die ik in de dw koop, zijn ook wel om levend te voeren. ze worden eigenlijk voor dieren in terraria verkocht, maar ot en sien lusten ze ook.
koekje schreef: ik heb daar ook over zitten denken. maar hebben krekels wel een een dergelijk zelfbewustzijn en een zenuwstelsel dat pijn kan voelen?
die krekels die ik in de dw koop, zijn ook wel om levend te voeren. ze worden eigenlijk voor dieren in terraria verkocht, maar ot en sien lusten ze ook.
Het gaat wel off-topic, maar of insecten pijn voelen daar is men nog niet helemaal uit. Ze hebben wel een soort zenuwstelsel maar anders dan dat van bijv. de mens. Hak je ze poot of kop af dan gaan ze gewoon door met waar ze mee bezig waren  ::) Laat niet weg dat een insect een levend wezen is dat m.i. net zo goed respect verdient als elk ander dier. Waarmee ik niet wil zeggen dat je ze niet als gezond hapje aan je duo mag voeren  ;)
Maar nodeloos plattrappen/slaan met de mededeling het is maar een insect, dat vind ik dus niet kunnen.

Om op de groenten terug te komen:
Hier eten ze die alle drie met plezier, mits het maar goed gepureerd is. Het gaat gewoon bij hun vlees in de bak, er hoeft geen "smaakmakertje" doorheen. Als er wél eens een stukje ongepureerd in blijft zitten, dan laten Armagnac en Duc dat gewoon liggen. Motten ze niet. Ook een gekookt boontje dat van ons overblijft eten ze niet. Pike daarentegen eet alles. Die maak je dolgelukkig met een sperzieboon  :biggrin2:
pike schreef: Het gaat wel off-topic, maar of insecten pijn voelen daar is men nog niet helemaal uit. Ze hebben wel een soort zenuwstelsel maar anders dan dat van bijv. de mens. Hak je ze poot of kop af dan gaan ze gewoon door met waar ze mee bezig waren  ::) Laat niet weg dat een insect een levend wezen is dat m.i. net zo goed respect verdient als elk ander dier. Waarmee ik niet wil zeggen dat je ze niet als gezond hapje aan je duo mag voeren   ;)
Maar nodeloos plattrappen/slaan met de mededeling het is maar een insect, dat vind ik dus niet kunnen.

..en katten zijn geen wilde tijgers...alhoewel... ::) maar eten dus wel insecten int menu, een redelijk groot deel zelfs naast muis en ander gespuis

katzels krijgen hier regelmatig krekels (en we noemen 't koper, zink, magnesium, ijzer b-1, b-2 bommetjes),
en 'k kan je verzekeren dat ze hap slik weg zijn... 8)

de sprinkhanen vond 'k minder succes...die waren iets te groot voor de hap-slik-weg en dat krijgen ze dus maar niet meer

en ja, ze krijgen hier ook restjes groente, van tafel (zonder zout of kruiden) boontjes, bietjes, af en toe een dophertje, is favoriet
Mijn puppie zie ik toch elke dag weer op groentes kauwen uit mijn prullen bak dus ga vanaf binnenkort hem toch maar gepureerde groentes voeren. Mijn katje heeft afkeer van alles wat groen is en geef ik het dus niet maar die zal vast wel wat meepikken van de puree van de hond.
paul36 schreef: Nou ik voer hem op 3 dagen alleen maar volledige prooidieren dus daar kan ik niks inmengen en de rest van de week voornamelijk vleesbot dus daar kan ik ook niks mee. Zou dus een dure staafmixer moeten kopen om op een paar dagen dat hij dure lekkere organen en vlees krijgt deze kapot te mixen om er groente bij te stoppen?! Vind het zonde vooral en maar lastig.

Misschien dat ze het met een eitje lust.
ik geef je groot gelijk. Het hoeft niet (zie theorie van Tom Lonsdale). Ik voer ook geen groentenmixen. Heb je wel eens een wolf met een staafmixer gezien? Ook de andere stoffen die in de groentenmixjes gedaan worden lijken me niet natuurlijk. Mijn honden reageerden er ook niet goed op. Want ook in het begin heb ik het natuurlijk uitgeprobeerd. Reactie van mijn honden. Ze werden er absoluut misselijk van.
Maar goed ik voer al ruim 3 jaar volledig NRV aan mijn honden en daar staat groenten niet op de lijst.
Heb je ook wel eens opgelet hoe vuile pens gegeten wordt? De inhoud wordt er uitgeschud en niet gegeten. Bij heel prooi konijn en haas wordt de maag en de darmen terzijde gelegd en niet gegeten.

Wat ik wel geef als extraatje en omdat ze het lusten zijn rauwe onbewerkte hele groenten en fruit.
Bramen, aardbeien, appels, peren plukken ze als het kan zelf van de struik of van de grond. Evenals eikels, en natte noten (vers gevallen walnoten)en pijnboompitten uit gevallen dennenappels en zonnebloemzaden, zo uit de rijpe zonnebloemhoeden. Daarnaast eten ze in het voorjaar bossen jong ontsproten gras, in het najaar en winter vermolmd boomschors en insecten die onder het schors zitten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik Spaanse Podenco's heb die tot de oertypes horen en qua uiterlijk en gedrag al duizenden jaren hetzelfde zijn gebleven als de Tesem waaruit ze ontstaan zijn.

Maar goed de rauwe hele groenten die ze van mij krijgen en graag eten (ze zijn zelf begonnen het uit mijn groentenmand te jatten en op te peuzelen) zijn.. spruiten, sperciebonen, wortel, aardpeer (die graven ze zelf uit mijn moestuin) pompoen, overrijpe tomaat (zonder kroontje), rijpe zoete paprika (zonder steel) , courgette en komkommer,zoete aardappel (pas op dat er geen uitlopers aan zitten) bloemkool, tauge. Fruit: Banaan, stukjes verse kokos, appel, peer, aardbei, bosbessen, bramen, frambozen, mango, ananas.
Ik verwacht niet dat er veel mineralen uitgehaald zullen worden, maar het meeste zal als ruwe vezel weer uitgepoept worden omdat het nagenoeg onverteerbaar is voor de hond.

Dus zie maar wat je met deze info doet.
Laatst gewijzigd door Aquillo op za 09 jan 2010, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn honden eten met graagte de inoud van een niet-gespoelde pens. En ik hab experimenteel vastgesteld dat iig Tara het duidelijk beter doet op regelmatig groente. Zij is ook dol op haar groentemix. Voor Kátur maakt het minder uit maar zijn vacht is beter als hij groente eet.
Hele groente pikken ze hier ook, bv wortels van de paarden, en die komen er ook onveranderd weer uit. Ze mogen van mij best een worteltje of spruitje knagen maar dat zet dus qua voeding geen zoden aan de dijk.
Verder plukt met name Tara zelf bramen, bosbessen en ander fruit en dat komt er niet meer uit, afgezien van de pitjes. Fruit is sowieso makkelijker te verteren dan groente, de celwanden zijn veel dunner en het bevat fruitsuikers en geen zetmeel. Daar doen ze dus wel wat mee, voedingstechnisch gezien.
Het is meer zoiets van laten we het maar geven om 100% zeker te zijn. De enige goede reden die werd aangedragen was die van ik men Lizzy dat het zou kunnen dat de juiste voedingsstoffen niet meer in het vlees zitten door onze massa manier van vlees dieren fokken met vreemde voeding. Ik acht het niet als bewezen maar het zou kunnen. De vacht van mijn hondje is super geworden deze week en helemaal zacht geworden ipv stug nu ze BARF zonder groente eet.

Mijn reden om nu toch groentemix te gaan voeren is dus omdat mijn puppie groente uit de vuilnisbak vist en de kat niet maar het zou net zo goed kunnen dat honden dit alleen doen omdat ze er nu eenmaal graag op bijten, zoals honden sowieso nu eenmaal graag ergens op bijten en opvreten wat dit ook is en katten niet.

Toch ga ik maar mixen... voor de zekerheid, wie weet.
Ik geef ook geen groente mee, ik heb van alles geprobeerd, maar ik kreeg het er echt niet in, ze ging er ook heel vaak van braken als ik er toch wat ingekregen had. Mijn hond vertrouwde dat wat ik haar voorzette niet meer en werd steeds kieskeuriger. Ze was bang dat ik overal groente door deed, en eerlijk is eerlijk, ik heb dat ook gedaan.

Om te compenseren voor evt. tekorten geef ik nu één keer per twee weken 1 kg KVV. Langzaamaan begint ze me weer te vertrouwen, vandaag heeft ze voor het eerst sinds maanden weer zalmkop gegeten (2 dagen niks anders aangeboden). Dat betekend dat ze eindelijk weer bijna alles eet.
Hallo ik geef ook gemalen groenten als toevoeging van weg de vit in bladgroente vooral zit veel kalium .
Eerst at Chanel de jongste het niet graag, maar nu eet ze het ook gelukkig.
Ook krijgen ze vaak wat fruit soms gemalen en soms zomaar een stukje.
Ze krijgen ook wel eens een restje gekookte groente van ons, Kelly de oudste heeft blaasgruis{ cacium oxalaat kristallen mag niet te veel
maar ze vind alles lekker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door