Hoi Jessica, eerst even wat vragen:
*Wil je fulltime zelfgemaakte maaltijden gaan geven? Of zo nu en dan?
*Is de reu volwassen? (voor een volwassen hond komt voeding toch weer minder krap dan voor een pup).
Ik ga even (voor het gemak) uit van het feit dat jouw reu volwassen is en dat jij zo nu en dan een maaltijd zelf wilt samenstellen. Als dit niet klopt, dan hoor ik het wel!
Goed, wanneer je geen botten kunt geven (ook geen kippennekken?), dan moet je een andere calciumbron gaan toevoegen. Dit kan bijv. in de vorm van gemalen eierschaal. Je neemt gewoon een paar eierschalen van de omelet die je zelf opeet

(of van de eieren die je aan de honden geeft), je spoelt de schalen af en laat ze drogen en daarna maal je de schalen tot poeder in een koffiemolentje of anders in een vijzel. Wel echt tot poeder malen! Een theelepeltje levert, bij mijn weten, iets van 1500- 2000 mg calcium en 1 theelepel is dus wel genoeg voor 500 gram vlees.
Ik zou zelf ongeveer 60% van het totaal aan spiervlees geven, 10% a 15% aan orgaanvlees, 15% a 20% gepureerde rauwe groentes en maar 5% pasta of rijst of brood geven.
Je kunt hier nog iets van lijnzaadolie of vis/zalmolie aan toevoegen.
Je hoeft niet iedere keer spier EN orgaanvlees te geven, je kunt ook de ene keer spiervlees geven en soms wat orgaanvlees geven, maar ik zou niet meer dan 15% orgaanvlees voeren (hart, lever van een jong dier, bijv. kip, pens, niertjes, etc).
Groentes: ik denk dat doperwten uit de pot erg weinig voedingsstoffen leveren en ze bevatten vrij veel zetmeel. Een hond kan daar niet echt heel veel mee... Meestal worden ze slecht verteerd. Ik zou dus zelf eerder rauwe/gepureerde groente geven of (als dat niet lukt) licht gekookte/gestoomde groente geven. Het nadeel van stomen/koken is dat er toch al veel vitamines verloren gaan.
Je kunt natuurlijk ook af en toe (zeg 1 keer per week) de brokmaaltijd vervangen door vis. Ik denk dan aan rauwe sardientjes. Deze kun je heel geven, met kop en graat en al! Sommige honden moeten erg wennen aan rauwe vis en sommige honden vinden het smerig. Maar, die van mij zijn er dol op! Eventueel kun je de rauwe sardientjes vervangen door vis uit blik: makreel, zalm, tonijn, sardientjes. Hier kun je af en toe (zeg 1 of 2 keer per week) ook een rauw eitje doorheen gooien.
Ik denk dat je het beste zoveel mogelijk vleessoorten van verschillende dieren kunt afwisselen. Dus, kip, kalkoen, konijn, rundvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc.
Kun je hier wat mee?
Groetjes, Lizzy