En zo in de bek, of verkruimelen over het eten?
Ik zit het me nu af te vragen

Moderator: Lizzy
Mevroi Kruim schreef: Ik zou het ff aan de da vragen die het heeft voorgeschreven.moet ik nog doen, maar zit er nu over te piekeren
Mevroi Kruim schreef:Maar kan je dat ook naar de hond extrapoleren? Die heeft nl. een ander en veel korter spijsverteringssysteem
Overigens hebben wij gemerkt dat het ontwormmiddel nog wel een week of 3 in de mest aanwezig is. Wij hebben veel mestwormen in de mesthoop en als je 3 weken na het ontwormen de mest weer bij de rest stort zie je soms nog een plek zonder mestwormen ontstaan daaromheen; doe je het eerder dan gaan de mestwormen eromheen zeker dood en het duurt nog een aantal weken voordat de 'giftige' mest uiteindelijk gekoloniseerd wordt.
pike schreef: Maar kan je dat ook naar de hond extrapoleren? Die heeft nl. een ander en veel korter spijsverteringssysteemDat weet ik niet, maar ook al is de darm van een paard 20 m lang, de mest van het voer van vandaag kun je morgen en overmorgen ruimen dus waar het zich dan verstopt ... geen idee. En ik weet ook niet of dat ook voor de Panacur geldt, die geven wij in een combi met ivermectine dus wie dan rond blijft hangen en de mestwormen doormaakt, geen idee. De fabrikant van de ivermecine vermeldde wel die 3 weken-termijn op de website en omdat wij het wilden weten hebben we de mestwormenstand steeds gecontroleerd en zo kunenn vaststellen dat mest van 3 weken na het ontwormen nog behoorlijk dodelijk voor de mestwormen was.![]()
Mevroi Kruim schreef: Dat weet ik niet, maar ook al is de darm van een paard 20 m lang, de mest van het voer van vandaag kun je morgen en overmorgen ruimen dus waar het zich dan verstopt ... geen idee. En ik weet ook niet of dat ook voor de Panacur geldt, die geven wij in een combi met ivermectine dus wie dan rond blijft hangen en de mestwormen doormaakt, geen idee. De fabrikant van de ivermecine vermeldde wel die 3 weken-termijn op de website en omdat wij het wilden weten hebben we de mestwormenstand steeds gecontroleerd en zo kunenn vaststellen dat mest van 3 weken na het ontwormen nog behoorlijk dodelijk voor de mestwormen was.Ik begrijp hoe je het bedoelt, ik vind dat toch wel interessant. Want inderdaad, waar zit dat spul dan al die tijd. Zouden die stoffen dan via de darmen in de bloedbaan worden opgenomen om daarna beetje bij beetje weer te worden uitgescheiden? De stof blijft dus ook werkzaam. En als er dan wekenlang nog werkzame stoffen in een voortdurend afnemende hoeveelheid in het lichaam zitten, zou dat dan niet ook een reden kunnen zijn voor de opbouw van resistentie door de wormen
Voor de duidelijkheid, die mestwormen zijn dus geen darmparasieten van het paard maar pieren die in mest, afgevallen blad e.d. leven en dit composteren. En goed ook! Als je dan mest met restanten ontwormer op een berg met honderden mestwormen gooit zie je dat ze rondom die giftige mest verdwijnen en er onder vindt je dode wormen.