Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

om die alcohol zou 'k me niet al te druk maken,
zolang ''t in dit soort hoeveelheden gegeven wordt;
de meeste katten vinden 't vreselijk vies, en zullen na flinke drank-inname de volgende dag net als wij een flinke kater hebben...
houdt er rekening mee dat 't maar 'n klein lijffie is, misschien kun je de alcohol wat laten verdampen , door 't 10 minuten ofzo aan de lucht te laten verdampen...

wat 'k verder uit de bovenstaande link begreep:

~dat solidago wordt ontraden te gebruiken bij verminderd functioneren van nieren en/of hart

~  Men constateerde een verhoging van de geproduceerde urine van 27%.(betere doorspoeling) In een open studie namen 53 patiënten aan deel die leden aan ontstekingen van de urinewegen. Zij werden behandeld met een gestandaardiseerd plantenextract. Bij 76% van de patiënten verdwenen alle symptomen na de behandeling met het extract.
in 't byzonder bij aandoeningen zoals  ontstekingen aan de urinewegen en nierstenen
Alle middelen die helpen bij nierproblemen zetten de nieren aan tot harder werken. Dat heeft tot gevolg dat in eerste instantie de kreatinine en ureumgehalte in het bloed kunnen gaat stijgen. Daarom moet je oppassen met katten met een zeer hoog ureum en kreatinine, zoals Nicky.
Dat is de reden dat je in eerste instantie alleen infusen geeft om eerst de waarden naar beneden te krijgen.

Dat geldt voor Fortekor maar ook voor Solidago en Lespedeza. Dus ik zou niet met alles tegelijk beginnen maar heel voorzichtig met eentje tegelijk. Eigenlijk is het beter om eerst weer een keer bloed af te laten nemen om te kijken hoe de waarden geworden zijn.
da's wat Tannetje zei,...
Daarbij heb ik nu Benakor meegekregen (zelfde als Fortekor). Ik heb vandaag het eerste pilletje gegeven, wat altijd drama is want zodra ik haar pak voor zoiets wil ze al weg en dan zijn nageltjes erg scherp!

nu begin je dus wèl met Benakor + Solidago.... :-\
Oke bedankt! Nu snap ik hem beter  ::) haha... ik ben altijd bang dat ik dat soort teksten net verkeerd interpreteer of begrijp.

Ja ik had weer ergens anders gelezen dat het het ureum gehalte verlaagd, maar dan niet via de nieren (dus daarom had ik het wel alvast gehaald) maar ik was er niet echt mee begonnen gelukkig  ;) Ik had het een keer geprobeerd ook om haar reactie te peilen e.d. en vroeg mij af of dat uberhaupt wel kon. Het was eigenlijk niet mn bedoeling om het nu al te doen helemaal, maar meer over een week of twee.

Maar dan is misschien de lespedeza Sieboldii wel beter... ? Wat ik daarover zie/vindt is dat het het ureamie terug dringt, of is dat dan ook weer dat er kans is dat de krea omhoog gaat? En idd staat bij Solidago de drainage.... Ik wordt zo moedeloos van het niet weten wat ik zelf verder nog kan doen/proberen... Voel me anders zo machteloos en ik lees zulke positieve dingen overal over Mac Samuel Niertonicum en de 2 plantjes op homeopathisch gebied, ben erg bang dat zolang ik verder niks probeer ze alleen sneller verslechteren zal... terwijl ik misschien ook wel iets had kunnen doen om het juist te "verbeteren" of iig stabiel te houden/krijgen...
Ik begrijp je ongeduld en onmacht maar het is toch beter om rustig aan te doen. Je bent nu begonnen met de Benakor en nu even afwachten hoe ze daarop reageert.

En dat verhaal dat solidago en lespedeza niet bij hartproblemen kunnen, ken ik niet en begrijp ik niet. Maar ik ook reden om voorzichtig te zijn en eerst te wachten tot ze wat stabieler is. Zorg dat ze goed blijft eten en vooral drinken. Probeer haar op allerlei manieren veel te laten drinken, dat is goed voor haar.
Hitam schreef: Zorg dat ze goed blijft eten en vooral drinken. Probeer haar op allerlei manieren veel te laten drinken, dat is goed voor haar.
Hai Tannetje,

Ik doe mn best ;) Ik doe water door de carnibest, en ze eet gemiddeld over een hele dag nu zo'n 100-120 gr. Carnibest en daardoorheen nog eens het rundervet en ca. 1/3e kip/kalkoenfilet. Dus samen met rundervet (geraspt) en kip/kalkoenfilet (en de Ipakitine) eet ze nu wel zo'n 140/150 gram op een dag denk ik... ik kan het niet exact zeggen, want ik moet helaas soms nog wel wat weggooien als het te lang heeft gestaan.

Ook doe ik er dagelijks wat visolie door (1 of 2 capsules). Haar vacht is een stuk zachter en het glanst ook weer meer. Verder wordt ze vanmiddag weer even nagekeken en gewogen en ik heb het vermoeden dat ze iets is aangekomen. Ik zie haar af en toe drinken, dus ik denk dat ze redelijk goed drinkt. Ik heb nu ook op meerdere plekken vers water staan en als ze buiten is drinkt ze veel uit de vijver.

Verder als ze ligt kan ik mooi haar vel checken op de plek waar het kort geschoren is. Deze blijft niet meer zo staan als eerst... als ik hem optrek glijdt hij als ze ligt vrijwel gelijk terug. Als ze staat gaat het iets trager, maar misschien ook omdat ze wat vermagerd was (hoop ik) ... het lijkt iig of ze wat meer vocht vast houdt nu.

Op dit moment zit ze in de tuin achter vliegjes aan en tussendoor ligt ze languit te kroelen in de zon... al met al lijkt het of het goed gaat op dit moment!

Ik vind het alleen balen dat ze die kies er niet uit durven halen, want ik heb het vermoeden dat dat zal schelen ook nog met eten en hoe ze zich voelt. Ze trilt tijdens het eten viel mij op... misschien toch om die kies(?). Mn vriend denkt dat het komt omdat ze wat voorover gaat staan ipv zitten en daardoor wat op de pootjes gaat trillen doordat ze op de voorpoten leunt zeg maar... ik heb geen idee.

Ze krijgt nu een dag of 5(?) Benakor en tot nu toe lijkt het dus of ze zich juist beter voelt.

Heb jij nog tips ivm de pil toedienen? Ze wil het absoluut niet hebben en spuugt hem altijd weer uit... al wrijf ik over haar keel en wacht een tijdje met loslaten, dan nog weet ze hem uit te spugen! Alsof ze hem in dr wang bewaard haha... ik doe hem nu door het eten, eerst een beetje met die pil geprakt en als ze dat op heeft geef ik haar meer... maar stel dat er een tijd komt dat ze wel weer slechter eet, dan wordt dat natuurlijk ook een probleem.

Het enge vind ik als ik blijf proberen hem zo te geven dat haar hartje echt torenhoog slaat en daarna is ze ook altijd heel suf... gezien haar HCM vind ik dat maar een eng idee die stress :( Ze laat dan zelfs haar haren vallen, net als bij de da. Helaas is ze geen poes die bijv. een stukje vlees of kaas of iets uit je hand eet (meestal lust ze dingen niet of eet echt op haar tijd en dus niet als ik iets geef zo), anders kon ik het daarin doen nog.

Iig... voor nu gaat het zo goed, maar mocht je nog tips hebben om haar op een rustigere manier een pil te geven ... graag!

Liefs Es
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op vr 18 sep 2009, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou... ze houdt haar kaken heel stijf op elkaar... Ondertussen gaat ze mauwen, grommen en probeert weg te komen. Als ik dan eenmaal haar bekkie open heb, probeer ik wel de pil goed erin te doen en wat verder naar achteren, maar gezien het geworstel van haar wil dat vaak niet  :-[ Dus zodra hij erin zit laat ik haar bekkie weer dicht gaan en hou haar koppie wat omhoog en wrijf zachtjes over de keel... dan slikt ze ook idd wel hoor, maar als ze uiteindelijk los is hoor je ineens iets op de vloer vallen en daar ligt het pilletje dan... steeds weker en weker... zij is dan helemaal versufd en wil niet in mn buurt komen haha.. helaas niet zo suf dat het de 2e keer wel lukt, want dan begint het geworstel opnieuw :(
hmm, helaas herken 'k dit gedrag....

int begin lukt 't allemaal aardig, daarna wordt 't geworstel; dan komt er 'n handdoek (kanniet worstelen), dan kwijlen (pil drijft weg) , en dan gewoon niet meer slikken...en ondertussen verschrikkelijk boos kijken

't enige wat 'k verder nog kon verzinnen is iets vinden wat ze lekker vinden, en daar de pil doorheen kruimelen....en daarna eten...'t hoeft wat mij betreft geen verantwoordelijk voertje te zijn, als die pil er maar in gaat...vis-uit-blik was meestal de grote truc...

succes hoor!
Oh leverworst had ik idd nog niet aan gedacht.. ik weet niet of ze dat lust, maar ga het zeker eens proberen. En vis uit blik weet ik dat ze lust dus ook dat kan ik nog proberen!  :)

Voor nu lukt het nog door het eten, maar is wat omslachtig omdat ik eerst een beetje moet doen (genoeg dat ze de geprakte pil niet bemerkt) en pas als dat helemaal op is (wat lang kan duren bij mevrouw twijfel) kan ik meer eten geven.

Super bedankt, weer wat dingen om te proberen  ;)

Ze is trouwens ietsje aangekomen in een week! Ze was 340 en nu 365. Niet veel maar toch... beter aankomen dan stilstaan of afvallen. Verder merk ik dat ze deze week weer heel veel heeft geplast. Ik hoop dat dat in haar geval een goed teken is(?). Ze eet goed van de Carnibest (met rundervet en kipfilet erdoor en Ipakitine) en ik doe er veel water door, wat ze ook weglebbert helemaal. Drinkt weer meer uit de kraan ook..

Liefs
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op zo 20 sep 2009, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
EsdeVos schreef:Verder merk ik dat ze deze week weer heel veel heeft geplast. Ik hoop dat dat in haar geval een goed teken is(?).
Veel plassen betekent dat ze veel vocht naar binnen krijgt en dat is goed voor haar, dus ja daar kan je blij mee zijn  8)
Ook met de gewichtstoename, al is het nog niet erg veel.
Hoe gaat het verder met haar.
Als je vergeet dat je weet dat ze van binnen niet in orde is, hoe is je indruk van haar conditie als je alleen naar gedrag kijkt?
Oke, dus dat is goed in haar geval... gelukkig  :)

Vind ik heel moeilijk om te zeggen hoe ze verder overkomt, want ik let nu natuurlijk op elke gaap hahah...  maar ze lijkt zich eigenlijk gewoon goed te voelen.

Ze spint als je haar aait, gisteren spinde ze echt enorm hard het knetterde erover wat ze niet vaak doet, wil nog wat graag de tuin in en zeurt je dan de oren van je hoofd en zit dan achter alles aan wat rondvliegt en beweegt (ze is niet altijd even subtiel dus vaak vangt ze niks hahaha). Ze jaagt ook nog steeds andere katten de tuin uit hahaha... en dan is het een ettertje hoor!  >:(

Ze wast zich ook regelmatig, veel meer dan de afgelopen paar mnd en haar vacht is over het algemeen ook mooier/beter sinds een week of 2... Ik denk als ik niet zou weten dat ze ziek was, dat ik het niet zou merken of zien (even buiten het feit natuurlijk dat ze was afgevallen en dat soms haar vacht wat plukkerig is).

Vandaag heeft ze niet de totale dagportie gegeten helaas, maar normaal gesproken eet ze netjes haar dagportie .. Das Carnibest, rundervet en wat kipfilet door elkaar. Daardoor wat visolie en de Ipakitine. Al met al zo'n 150 gr. per dag ongeveer (sinds ca. 1,5 week en dat ze uberhaupt eet is sinds ik met rauw vlees en daarna Carnibest was begonnen). Vandaag denk ik dat ze ca. 80/90 gr. heeft gegeten.

Het lijkt niet of ze zelf (nog) ergens last van heeft, en ook niet dat ze misselijk is oid of pijn heeft. Gelukkig..  :)

Gisteren en de dag ervoor speelde ze zelfs met haar balletje en zat ze achter mn vriend zijn tenen aan hahah.. zij op de deken, teentjes eronder en dan bewegen... dan is ze ff heel stoer en net een jagertje  8)

Ze heeft wel wat vaker dat ze bijna mis springt.. op de leuning van de bank of op het aanrecht. Maar ik moet ook zeggen dat ik weleens dingen verplaats dus misschien verwacht ze ook niet dat er iets staat dan en is het meer schrik.

Sja... wat een nare ziektes HCM en die niertjes...  :(

En zolang ik aan haar niks merk is het ook geen ramp, maar het idee dat het ineens weer kan komen of zelfs heel rap bergafwaarts kan gaan... daarom wil ik het ook zo lang mogelijk goed en leefbaar voor haar houden en haar zo goed als ik kan verzorgen met de beste middelen en hopelijk is het dan nog heel lang dat het zo blijft gaan als nu.

Ik zit op dit moment ook erg met die kies. Als die eruit kon zou veel schelen volgens mij. Misschien zelfs qua waardes, maar ik zie dat ze met rechts eet en dus voor haar zou het ook zeker fijner zijn. Helaas durven ze dat niet aan... ze zijn bang dat ze toch te zwak blijkt en niet uit de narcose komt.
Nou inderdaad... dit was gisteren. Uiteindelijk was ze mijn camera zat en ging met haar rug naar mij toe zitten hahaha... lekker geërgerd    >:( ;D

Maar ik heb nu wel 3 mooie platen van haar hangen in de kamer ;) Haar wit past mooi bij mn semi riviera maison stijl in huis dus ik dacht heejjj haha..

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op do 24 sep 2009, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door