Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

T is al een beetje te laat maar nee ik zou t niet zo lang laten staan...

t wordt er niet lekkerder op [honden houden van 'rijp' vlees, poezen vinden dat gewoon vies!
dat gebeurt hier ook niet de meissies weten dat ze moeten eten als  t er staat,
2x daags hebben ze de kans en dat is best makkelijk aan te leren [dag of 2 en alle bakjes gingen leeg]
Hai hai,

Nou, ik heb een menuutje samengesteld de afgelopen ca. 2 weken. Ik weet niet of ik nu compleet genoeg voer en daarbij vindt madam het ene moment iets lekker en de volgende keer haalt ze dr neusje op en loopt erbij weg..  :-\

Ze heeft dus een slecht hartje (zwak, waarschijnlijk lek, veel te snel en veel ruisjes enz..) en de kans is groot dat ook haar niertjes net als van haar overleden zusje niet geweldig zijn en zoals jullie inmiddels door hebben, ben ik heel bang om haar iets verkeerds te geven of niet genoeg/teveel van iets...

Wat ze nu krijgt (op de momenten dat ze het ook echt eet of er iets van eet) is 3 menuutjes op een dag, waarbij ik probeer af te wisselen tussen de gerechtjes. Bijv. ochtend kipfilet, middag zalm, avond rundvlees (al dan niet met wat gemalen eierschaal) en tussendoor om de dag probeer ik tussendoor wat rauw eiwit... Ik begreep dat kip, kalkoen en bijv. zalm heel belangrijk zijn dus ik doe iedere dag iig een van die drie als menuutje:

Wat Nicky de afgelopen 2 weken ongeveer gekregen heeft (al dan niet opgegeten) is:

- kipfilet stukjes - dagelijks 1 menuutje/schoteltje

- kalkoenfilet - dagelijks 1 menuutje/schoteltje als ik geen kip geef en soms ook wanneer ze wel ook kip krijgt

- zalmmootjes (diepvries) - dagelijks tot om de dag een menuutje/schoteltje

- haring lust ze helaas niet  dus die heb ik zelf maar opgegeten :P

- kippelevertjes at ze de eerste keer wel, maar nu ook niet meer... ik probeerde af en toe door de kipfilet wat stukjes te doen, maar dat wil ze dus niet. Soms laat ze als gevolg alles dan maar staan  >:(

- het eiwit van 1 rauw eitje ca. om de dag (eigeel vind ze niks en het eiwit lebbert ze soms een paar hapjes van en soms laat ze het geheel staan)

- runderpoulet (eet ze ook vaak niet op of stopt al na 1 stukje)

- rundvlees (middelvet) (zelfde verhaal)

- gehakt (rund) vindt ze soms wel lekker en soms dus niet...

- soms wat sardientjes of makreel uit een blikje op water (zit wel wat zout in, maar ik was het van tevoren en hoop dat dat zo kan)

- gemalen eierschaal van 1 ei (dit probeer ik iedere dag een beetje door het eten te doen, met name bij de gehakt lijkt ze het te pikken)

Het lijkt zo best afwisselend als ik het zo zie staan, maar ik moet daarbij wel zeggen dat madam in staat is om bijv. 's ochtends wel een bordje zalm op of bijna op te eten en vervolgens wil ze die middag of avond geen vlees of kip oid... houdt in dat ze soms maar 1x eet op een dag! En ik veel moet weggooien iedere dag :( Ik heb daarnaast nog de brokjes staan van Kidney support (haar vorige voer ter ondersteuning van slecht hart of slechte nieren en lever) voor het geval ze tussendoor iets wil kauwen of honger krijgt als ze haar eten niet heeft aangeraakt, maar ik kan het dagelijks verversen... ze eet er nog geen brokje van!

Als iemand tips heeft hoe ik bepaalde dingen lekkerder kan maken voor haar oid.. heel graag!!

Dan heb ik natuurlijk de ontlasting bijgehouden/nagekeken afgelopen week. Nu merk ik dat ze bijna niet poept (ze eet natuurlijk ook niet zo gek veel) en ze plast echt ENORM veel!!!! De bak zit helemaal vol met grote klompen plas wat ontzettend naar Amoniak stinkt! Het leek mij niet goed, maar aan de andere kant kan het wellicht zo zijn dat haar lichaam ontgiftigd oid door het rauwe vlees??? Dat daarom de urine zo stinkt en zoveel is nu?

eten gekookt, zoals de dietiste zei dat ik moest doen, werkt niet... dat eet ze niet. Ook rijst e.d. vindt ze niks, dus de dieetjes van de diëtiste heb ik helaas niets aan...

Alle tips, ideeen en op/aanmerkingen zijn erg welkom! Er zitten hier mensen op barfplaats die er veel meer verstand van hebben dan ik of meer ervaring met dingen hebben..

Ik heb ook gezocht naar kvv... (ik vraag mij nog af of ze dat zou eten, want als iets raar ruikt voor mij moet zij het vaak ook niet hahaha... verder lees ik dat daar rijst in zit en daarvan zegt de een dat is goed - de dietiste bijv. - maar veel anderen ook hier zeggen dat rijst en koolhydraten e.d. juist weer niet goed zijn. Ik weet niet of het misschien bij nierproblemen juist wel goed is??) ik kan het kvv alleen hier in de buurt nog niet vinden. Misschien in Zwolle ergens bij een dierenwinkel (?). Ik heb verder geen idee wat dat kost en hoe dat werkt, behalve dat er complete prooien en ingredienten in zitten?. Ik had een mailtje gestuurd met vragen ook daarover naar Bandit, maar ik krijg geen antwoord terug helaas.

Liefs Esmeralda en Nicky
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op zo 30 aug 2009, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
:o
nee, je menu is absoluut niet compleet!
je voert nu alleen spiervlees met eischaal. dus geen vleesbot (dat voer je niet alleen vanwege de calcium, wat de eischaal enigszins opvangt, maar er zitten ook andere dingen in, zoals fosfor en magnesium) en ook geen orgaan. ook orgaan is belangrijk, voor de vitamines en zeer belangrijke aminozuren, waaronder vitamine A en taurine, om er even 2 te noemen.
en je zet er niet bij hoe groot de porties zijn. we weten niet hoeveel je kat weegt, dus ook niet hoeveel % lichaamsgewicht ze per dag aan voer krijgt.
eiwit bevat avedine. dit breekt oa biotine af, wat een belangrijke voedingsstof is. een heel ei (dus met dooier, in de dooier zit veel biotine) bevat meer biotine dan de avedine kan afbreken. als je kat liever geen hele dooier eet, geef het hele ei dan geklutst. of voer zo af en toe een eendagskuikentje.
op deze manier loopt je kat geheid tekorten op, en in een zeer snel tempo!

ik wil je met klem aanraden om je nu toch echt eens goed in te lezen, en niet zomaar een dotje te doen. wil je dat niet, vind je het teveel werk of te ingewikkeld, voer dan een compleet kvv. of dit nu bandit, cb, hb of bibi is, alles is beter dan het menu wat je nu hebt. het miniem aan rijst kan je denk ik wel op de koop toe nemen voor nu. in katten-kvv zit amper rijst en er zijn versies die dit niet bevatten.

ga met je kat naar een erkend radioloog om de klachten en afwijkingen eens goed door te nemen en te diagnostiseren. het blijft nu een beetje gissen en gokken en daar schiet niemand wat mee op.
je kan naar noordwijkerhout (melinda schmit?), universiteitskliniek in gent-merelbeke (bavelgems en putcuyps), spoedkliniek in a'dam aan de weesperzijde en de universiteitskliniek in utrecht. mss ook nog wel op andere plaatsen, maar dat weet ik niet. het kan zijn dat je van je eigen DA een doorverwijzing nodig hebt, maar daar kan je gewoon bij hem/haar om vragen.
laat haar hart en nieren en lever goed doormeten via echo en bloedtesten.

katten die vers gevoederd worden poepen minder, want ze krijgen geen nutteloze ballaststoffen meer naar binnen via hun voer. en rauw voer wordt optimaal verteerd.
ook plassen ze meer, want het bevat meer vocht en de nieren worden zo beter gespoeld. als het naar ammoniak stinkt, moet je de kattenbak vaker en beter schoonmaken.
Hai hai,

Dan ga ik achter Carnibest aan, die had ik nog niet geprobeerd en kijken waar ze het hebben en wat het kost ed. Ik hoop dat ze dat wil eten, want ik begin een beetje moedeloos te worden...

Koekie, heel erg bedankt ook voor jou reactie. Hij was wat fel, maar wel eerlijk en duidelijk  ;)

De reden dat ik bovenstaande geef is omdat ze helemaal NIET meer at al weken en erg afviel enz.. Dit was een tijdje terug ook het geval met haar oude vertrouwde brokken van Royal Canin, toen dus omgestapt naar Kidney support op aanraden van de dierenarts en na een paar weken at ze dat ook niet meer (ze at sowieso heel weinig)

Om te voorkomen dat ze nog dunner en zwakker zou worden en om te voorkomen dat ze gelijk het loodje zou leggen door niet te eten, ben ik dus van alles qua rauw voer gaan proberen en geven om maar iets binnen te krijgen. Daarnaast ben ik gaan zoeken hier naar wat ik voor alternatieven erdoor en erbij kan geven, zodat ze dus wel genoeg voedingsstoffen zoals calcium en hoogwaardige eiwitten en juist weer niet teveel fosfor binnen krijgt.

Ze weegt dus niet veel meer en vangt zelf geen muizen/vogels oid... ze komt achter in de tuin, maar verder niet. Als ze al met een vogel aankomt dan leeft deze vaak gewoon nog en het enige dat ze wil is hem binnen neerleggen, verder doet ze er niets mee... (ben ik ergens ook wel blij om, want ik denk niet dat ik erg blij wordt van levende diertjes die uit elkaar gescheurd worden haha.. ben ik veel te softy voor  :-[)

Ik weet idd dat ze ook orgaantjes moet hebben ca. 5-10% per dag... maar het probleem is dus dat ze het niet eet, net als zoveel dingen. Daarom probeer ik vanalles om er maar zoveel mogelijk afwisselend voer in te krijgen en mede daarom doe ik er eierschaal door en probeer ik iedere keer ei... Juist omdat ik niet wil dat ze verkeerd/niet compleet genoeg binnen krijgt.

Ik zou het liefst haar helemaal na laten kijken ook... en dan gelijk te horen krijgen wat ze precies moet hebben en dan dat ze het ook eet... Helaas heb ik momenteel niet het geld om helemaal naar Utrecht e.d. te gaan en daar dergelijke onderzoeken te laten doen bij speciale klinieken voor honderden euro's. Het lastige is dat de dierenarts ook heel veel niet weet (behalve dat haar hart niet goed is) en hij daarom Kidney support meegaf voor haar. Zelfs voor een simpel consult betaal ik al snel 40 euro en omdat ik er bij hem niet veel wijzer van wordt, ben ik dus verder gaan zoeken o.a. hier op barfplaats, in de hoop mensen te treffen die veel afweten van de medische kanten van rauwe voeding en tips en opties e.d.

Uiteraard heb ik direct bij aanmelding gelezen dat je 5-10% orgaanvlees, 70% spiervlees en ca. 25-30% bot moet voeren per dag... maar dat is juist het hele probleem met die Nicky van ons... het enige dat ik erin krijg en dat ze (soms wel en soms niet eens) wil eten is wat ik hierboven beschreven heb.

Ik heb een aantal keren van mensen gehoord al dat ik meer moet lezen hier... maar ik lees me suf hahaha...  ;)

Ik ga gelijk zoeken op Carnibest en nog maar eens kijken of ik nog een bezoekje aan de DA bij elkaar kan frutselen.

Liefs
Esmeralda
Borke schreef: Een echo kost geen honderden Euro's... niet als je naar bijvoorbeeld Warmerdam in Noordwijkerhout gaat en met *1* echo kan hij zowel hart als nieren voor je bekijken en je een advies geven.

Hai hai Borke,

Nee idd zal 1 echo dat niet kosten... ik doelde in dit geval meer op verschillende onderzoeken/testen e.d. bij elkaar. Het is alleen wel ruim 1 uur of zelfs langer rijden en dat ook weer terug, wat mij sowieso aardig benzine zal kosten. Verder dan nog de prijs van de echo of wat ze willen doen.. al met al ben je al snel tussen de 100-150 euro kwijt voor zo'n trip denk ik. Normaal gesproken draai ik daar mn hand niet voor om en geef ik mbt Nicky eerder meer uit dan minder, maar ik kan dat nu niet missen. Ik kan wel af en toe wat aan de kant leggen ervoor. Dan zal het alleen niet binnen een week zijn oid dat we daarheen kunnen gaan. Ik zal nog eens googlen ook of ik iets van een goede kliniek hier in de buurt kan vinden... Vaak vind ik wel dierenartsen, maar daar heb ik momenteel niet zo'n hoog petje van op  :'(

Ik heb iig vandaag in Zwolle Carnibest gehaald en met veel moeite in schijven gesneden haha.. ik heb het eerste deeltje nu in de koelkast om te ontdooien en nu maar hopen dat ze dat iig lust en geen klachten krijgt verder. De prijs viel mij mee als je het berekent naar een maand voer, dat betaalde ik ook voor die kidney support zo'n beetje en met rauw vlees was ik zelfs duurder uit (mede omdat ik vaak dingen moest weggooien, maar sowieso).

Groetjes,
Es
..... ze zit nu te eten van de carnibest natuurvoeding met kip e.d.  ::) ik heb er gelijk weer een half pilletje door gedaan voor dr hart wat ik van de DA had gekregen destijds, het is overigens Benakor wat ze gekregen heeft toen. Wat destijds opviel is dat (de eerste paar dagen kreeg ik het pilletje er nog in op diverse manieren, later had ze het door en deed net of ze slikte om hem na een minuut er alsnog uit te gooien) ze toen wel na een dag of 3 al beter in haar vacht leek te zitten en wat actiever weer was... ze helpen dus kennelijk wel, nu maar hopen dat ik ermee weg kom nu om het door het eten te doen EN natuurlijk dat ze de carnibest opeet en ook volhoudt  ???

"nu, na ca. 10 minuten heeft ze iets meer dan de helft van haar bordje leeg, totaal had ik ca. 40 gram gedaan."

Kan iemand mij aangeven hoe lang je het bordje mag laten staan voor je het weg moet gooien?
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op ma 31 aug 2009, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
EsdeVos schreef: ..... ze zit nu te eten van de carnibest natuurvoeding met kip e.d.  ::) ik heb er gelijk weer een half pilletje door gedaan voor dr hart wat ik van de DA had gekregen destijds, het is overigens Benakor wat ze gekregen heeft toen. Wat destijds opviel is dat (de eerste paar dagen kreeg ik het pilletje er nog in op diverse manieren, later had ze het door en deed net of ze slikte om hem na een minuut er alsnog uit te gooien) ze toen wel na een dag of 3 al beter in haar vacht leek te zitten en wat actiever weer was... ze helpen dus kennelijk wel, nu maar hopen dat ik ermee weg kom nu om het door het eten te doen EN natuurlijk dat ze de carnibest opeet en ook volhoudt  ???

"nu, na ca. 10 minuten heeft ze iets meer dan de helft van haar bordje leeg, totaal had ik ca. 40 gram gedaan."

Kan iemand mij aangeven hoe lang je het bordje mag laten staan voor je het weg moet gooien?
Mooi dat ze het lekker vind. Enneh hou voor het laten staan ongeveer aan wat je zelf denkt. Als ze na het eten ervan wegloopt wegzetten en een uurtje later ofzo weer aanbieden.
Hai hai, bedankt voor je reactie! Ik wil het ook idd niet te lang laten staan...  het is natuurlijk ook rauw dus ik dacht kan vast niet een paar uur staan.

Ze eet er nog steeds goed van trouwens! Ik hoop dat het aanhoudt. De afgelopen week is ze iig weer aardig aangekomen... ze is niet meer zo eng dun en haar vacht ziet er ook al veel mooier en beter uit weer. Voor de afwisseling heb ik net wat stukjes kip gegeven en ook dat heeft ze opgegeten.. Ik las ergens hier ook dat het geen probleem is om af en toe wat af te wisselen met barfen en kvv...  het lijkt de goede kant op te gaan. Donderdag dan toch naar een kliniek trouwens om haar helemaal te laten onderzoeken. Het is een rib uit mn lijf wat ik niet kan missen, maar vind het wel belangrijk dat ze nu eens echt een goede en volledige diagnose krijgt ipv het gissen van de DA en vervolgens maar ervan uit gaan dat de nieren ook slecht zijn en aan de pillen e.d. ... Blijkt in Zwolle ook een goede kliniek te zitten wat hier vlakbij is, dus ik hoop dat we nu eens dingen zeker zullen weten en hopelijk dingen uit kunnen sluiten ook  :)
Als je zeker wilt weten dat je kat de pil+Carnibest eet doe je het volgende.
Eert geef je een eenhaps-balletje CB.
Dan nog een waar je het pilletje fijngestampt doorheen hebt gemengd, pil fijnstampen, door een klein beetje roomboter roeren en dan CB er door.

Als je het gewoon in een bord eten kiept, dan weet je nooit of ze het naar binnen heeft gekregen.

Een bord CB laat ik gerust een paar uur staan en hier is het dan op.
De 2 dames eten hier 250 gram per dag (tamelijk grote katten, het zijn Maine Coons) en dat krijgen ze in 2 porties. Een als ontbijt en een als diner. Dan eten ze per keer ongeveer zo'n 60 gram en dat eten ze vrijwel direct op.

je zult in de praktijk moeten kijken wat bij jou kat past.
Als je een kat aan het eten wilt krijgen dan kan je beter 4-6x per dag wat geven dan 1 of 2x zoals ik hier doe.
EsdeVos schreef: Ze eet er nog steeds goed van trouwens! Ik hoop dat het aanhoudt. De afgelopen week is ze iig weer aardig aangekomen... ze is niet meer zo eng dun en haar vacht ziet er ook al veel mooier en beter uit weer. Voor de afwisseling heb ik net wat stukjes kip gegeven en ook dat heeft ze opgegeten.. Ik las ergens hier ook dat het geen probleem is om af en toe wat af te wisselen met barfen en kvv...  het lijkt de goede kant op te gaan. Donderdag dan toch naar een kliniek trouwens om haar helemaal te laten onderzoeken. Het is een rib uit mn lijf wat ik niet kan missen, maar vind het wel belangrijk dat ze nu eens echt een goede en volledige diagnose krijgt ipv het gissen van de DA en vervolgens maar ervan uit gaan dat de nieren ook slecht zijn en aan de pillen e.d. ... Blijkt in Zwolle ook een goede kliniek te zitten wat hier vlakbij is, dus ik hoop dat we nu eens dingen zeker zullen weten en hopelijk dingen uit kunnen sluiten ook  :)
Mooi he dat die vacht zo gaat glimmen. Nog even en ze wordt nog zachter. Hier een HTK kat die alsmaar zachter en zachter wordt. En dat terwijl ze toch echt al meer dan een maand op rauw zitten.

Ben benieuwd wat er donderdag uit gaat komen. Hoop voor jou dat het allemaal mee gaat vallen vooral wat betreft de nieren en lever.
Hai Borke en Too!

Dat is zeker een goede tip! Ik heb gevraagd aan de kliniek of ik de Benakor moet geven vandaag en morgen (ivm bloedtests e.d. morgen). Ze gaf aan dat het niet perse hoefde nu, maar het kon geen kwaad. Wat het schijnt te doen is puur de bloeddruk wat omlaag (in de nieren?) waardoor de nieren langer tijd hebben om te filteren, wat dus weer verlichting brengt ook aan het hartje.

En idd de vacht wordt al beter ondanks dat ze het pas een week of 2? krijgt nu en ik voerde kennelijk niet eens compleet! Wel zo afwisselend mogelijk qua vleessoorten en vis, maar toch.

Ze heeft nog steeds wel ingevallen flanken, maar het geheel ziet er wel al beter uit... haar koppie en nek e.d. zie je echt al verschil dat ze weer iets voller is dan de afgelopen maanden.

Maar goed.. morgen gaan ze haar bloed op alles nakijken, niertjes, lever, hmc, rode bloedlichaampjes enz.. verder krijgt ze nog een compleet consult, waarbij ze hartje en longen luisteren, de buik nog een keer navoelen, ze wordt gewogen, gebit wordt bekeken enz enz.. Al met al erg veel geld, maar dan weet ik wel precies hoe en wat en ik hoop idd dat het allemaal mee zal vallen.

Ik heb gisteren haar hartslag geteld (lastig, want zodra je haar aanraakt gaat het prr prr prr dus dan voel je weinig hahaha...) ik moest even wachten tot het spinnen stopte en heb toen iets boven de 240 aanslagen gemeten ... ca. 40x in 15 seconden zeg maar. Ik weet dat katten met HMC ook rond/boven de 240 zitten en dat het alsnog dus hoog is. Ik dacht ik probeer het nu even, want tijdens consult is madam zo bang en brommerig dat haar hartslag de lucht in schiet. Nu weet ik wat het gewoonlijk is dus als ze daar weer 300 meten, kunnen we het wat realistischer bekijken denk ik.

Ze eet nog steeds goed van de CB trouwens! Gisteravond heb ik nog wat kipfilet gegeven en ook dat at ze op... het is iedere keer afwachten, want ik weet hoe ze kan zijn en ineens niets kan eten, maar het lijkt nog goed te gaan. Ze zeurt ook als ik een bordje uit de kast pak nu, dat deed ze nooit!

Is het ook noodzakelijk om qua smaken af te wisselen nog verder denken jullie? Ik geef nu eerst vooral de natuurvoeding met kip, maar heb ook lam gekocht. Ik weet niet of het nodig is om af te wisselen, of dat dat niet uitmaakt omdat het toch al compleet is? Verder wil ik wel af en toe ook wat vers vlees blijven geven of stukje zalm oid .. ik las dat dat geen probleem is hier ergens icm kvv.. ?

Trouwens goed om te horen ook dat ik het niet binnen een half uur al weg moet halen haha... ik merkte gisteren (toen was ik het vergeten weg te halen en stond het er al anderhalf uur) dat ze later ineens verder ging eten en haar bord alsnog leeg was. En op dit moment zit ik zonder werk, maar zodra ik wel weer werk zou hebben is het wel fijn om te weten dat als ik 's ochtends geef, het geen kwaad kan als ze het na 2 uur bijv. nog eet.

Wat ik alleen nooit heb hoeven doen is wormkuur geven of andere kuren en entingen.... Ze komt alleen in de achtertuin en at alleen brokjes. Voor zover ik weet heeft ze nooit wormpjes oid gehad. Ik las dat dat met versvlees wel voor kan komen. Hoe vaak zou je dan een wormkuur moeten doen, of is dat alleen als je denkt dat er iets zit? Waar let ik dan op... is het alleen dan vermageren terwijl ze wel veel eten of kun je dat aan meer dingen herkennen, mocht het voor gaan komen?

Gr. Esje
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op wo 02 sep 2009, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartstikke goed dat je de afspraak hebt gemaakt!
Moet je nu zelf een maandlang broodje pindakaas eten?  ;)

Je hebt dan hopelijk een handvat, laat je trouwens niet meteen met een zak brokken afschepen ...

Het wisselen van smaken is wel heel goed,  elke diersoort heeft toch z'n eigen specifieke kwaliteit, dus als ze t eet : Ja varieer maar! Wil ze maar 1 smaak [en ook geen ander merk] dan is t altijd nog vele maln beter dan een droogbrokjesdieet!

Dat ze wormen krijgen van vers vlees is hele grote KUL, wormen kunnen ze altijd oplopen, zelfs als ze nooit buiten komen,jij kunt t zelfs aan je schoenen mee naar binnen slepen..
Ontwormen heeft alleen zin ALS ze wormen heeft, er gaat geen enkele preventieve werking uit van zo'n pil....: poep kijken  8) en bij twijfel [idd vermageren, soms 'rijstkorrels' = wormsegmenten bij de anus] zou je een ontlastingsonderzoek kunnen [laten] doen.
Inenten tegen katten-/niesziekte.. als je de zoekfunctie gebruikt zie je dat daar al veel over geschreven en gedacht is

Ik ben benieuwd wat er morgen uitkomt!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door