Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Too schreef: Wat denk je er zelf van..???

-gekookt vlees, rijst, brood, aardappelen, margarine...........

Doe maar niet, je bewijst poes hier geen dienst mee!

Een vers nierdieet [kvv of zelfsamengesteld] is veel minder belastend voor t lijf en niet te vergeten GEZONDER.

Lees ook t artikel van Lizzy in de bibliotheek "het BARF-dieet bij nierproblemen"

Verlaagd fosfor-gehalte bereik je door gevogelte bot te voeren [van nature al lager in fosfor]
In versvlees zitten goede en gezonde eiwitten, poes heeft die echt nodig
Vetten, de gezonde versie, daarvoor geef je een [vette] vis , evt vel van kip

Tja wbt 'doorgeleerd' bedoel je dan de dierenarts?
Dierenartsen leren over t [zieke] lichaam maar zijn geen voedingsdeskundigen, net zo min als een huisarts
De dietiste van de brokkenfabriek.... kweetniet of die nou zo heel objectief is en t hele scala aan mogelijkheden in overweging neemt

Ik weet niet waar je woont maar er zijn ook [een paar]  dierenartsen met kennis van vers voeren/barf én t zieke dier,

- Eet Nicky nu wel weer ?

Ik schreef t al eerder..
ik zou haar vandaag [of gisteren] kvv gaan voeren, desnoods beginnen met een normale versie en t nierdieet [laten] bestellen
Hai Too!

Ja dat koken zie ik ook niet zo zitten...  :( buiten het extra werk om, is Nicky geen poes die likkebekkend naast je staat als je zelf aan het eten bent... gewoonweg omdat veel eten haar niets doet, zoals een stukje vlees geven van je bord.. nee hoor, moet ze niks van hebben  :-\

Vandaar dat ik dacht oke, misschien dat dieet van die dietiste, maar dan met de vlees/vis ingredienten rauw ipv gekookt  :-\

En mbt het linolzuur en verlaagd fosfor of calcium e.d. kan ik nog ergens snappen, al vind ik het wel heel gek om mn poes idd rijst en becel te geven haha...  ???

Ik had Bandit gemaild met de vraag of zij iets kunnen maken voor nier/hartprobleemkatjes en wat de kosten dan zijn enz... helaas heb ik daar nog niks op terug ontvangen. Ik weet ook niet of dat gebracht wordt of verstuurd en wat het allemaal zou kosten..  ???

Het liefst maak ik het dan zelf in kant en klare pakketjes waar van alles voldoende in zit en dan elke dag er 3 uit de vriezer trekken...

Het lastige daarbij is nu alleen dat je zoveel verschillende dingen leest en ziet van iedereen  :o, net als nu weer waar die dietiste mee komt...

Qua vlees zou ik zelf ook kiezen voor rundvlees en kip en dan vette vis voor de omega's zoals zalm, haring, sardientjes en tonijn (?) en makreel... (volgens mij is makreel altijd gerookt toch.. das vast niet wat ze bedoelen hahaha..)
en dan alles rauw.

Maar dan is idd voor Nicky's geval nog de vraag (ivm hart en nieren), wat moet ik toevoegen en hoeveel waarvan per dag of per portie?... Op zich is het dan wel te doen met de receptjes van de dietiste, maar ik heb er zo'n dubbel gevoel bij. Brood lust ze sowieso al niet, dus dan zou het rijst en aardappelen worden hahaha... Of kan ik het ook compleet krijgen qua voedingsstoffen en hoeveelheden fosfor en calcium e.d. met alleen vlees/bot/vis?

Ik geloof dat het voor de gezonde katten niet uitmaakt qua verhoudingen (?), maar om het zo te hebben dat ik voor mijzelf weet dat wat ze eet per portie of per dag goed is voor haar slechte hartje en evt. nieren/lever vind ik nog moeilijk beslissen en ook wel eng. Ik ben bang om haar teveel van het een of te weinig van het ander te geven, waardoor ze zichzelf juist vergiftigd of gewoonweg te weinig van bepaalde stoffen/vitaminen enz. binnen krijgt wat ook weer niet goed zal zijn..

Ik ga nog eens verder struinen ook hier en alvast weer bedankt voor jullie tips en reacties!

Groetjes Esje
EsdeVos schreef:
Qua vlees zou ik zelf ook kiezen voor rundvlees en kip en dan vette vis voor de omega's zoals zalm, haring, sardientjes en tonijn (?) en makreel... (volgens mij is makreel altijd gerookt toch.. das vast niet wat ze bedoelen hahaha..)
en dan alles rauw.

Groetjes Esje
let heel goed op dat als je zoetwater vissen geef dat ze minimaal 14 dagen bevroren zijn geweest, dit ivm bacterien enzo
Even voor mijn begrip : Nicky heeft een hartprobleem en problemen met de nieren én de lever
of is t je nog niet bekend of t lever- óf nierproblemen zijn.

Hoe moeilijk t ook is, ik denk dat je nu echt moet kiezen of je vers of iets anders [wat dan ook] wilt gaan voeren
T lastige met nier-patienten is dat ze blijven afvallen als je niet ingrijpt.

Als je voor vers kiest is [kom ik weer  ;)] of bandit-nierdieet of carnibest diabetes in mijn ogen een heel goede optie
Je hebt gelijk dat zelf samenstellen ook een heleboel vragen qua logistiek en samenstelling oproept misschien moet je daar dan nog even mee wachten.

Kies,
lees,
probeer een menu samen te stellen, plaats t hier en we denken met je mee!
Hai hai!

Met KVV van die merken zit ik een beetje met waar haal ik dat en ook wat zijn de kosten enz... ? Verder zie ik hier en daar staan dat daar dan ook rijst doorheen zit, wat anderen juist weer afraden.

Nu zie ik dit bijvoorbeeld weer op een medische site voor dieren staan:

Rauw vlees geven aan hond/kat of te veel vlees geven

Eigenaars die zelf koken voor hun huisdier geven soms rauw vlees te eten. Rauw vlees is minder verteerbaar en kan daarom maag/darmstoornissen veroorzaken, onder de vorm van braken of diarree. Rauw vlees kan daarenboven lintwormkapsels bevatten. Indien zo’n lintwormkapsel opgegeten wordt, komt de lintworm tot ontwikkeling in de darm, wat ook spijsverteringsstoornissen kan veroorzaken. Vlees wordt daarom beter verhit : koken, met behoud van vleesnat, geniet de voorkeur boven bakken.

Ook wat de hoeveelheid vlees betreft wordt er vaak gezondigd : er wordt namelijk te veel vlees gegeven wat resulteert in nierproblemen op latere leeftijd. Een dier in volle groei mag 20 gr vlees per kg lichaamsgewicht te eten krijgen. Een volwassen hond of kat komt ruimschoots toe met 10 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Waar een nierpatiënt al toekomt met 5 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Wel vlees van een goede kwaliteit, maw de eiwitten moeten van een hoogwaardig niveau zijn.  Dit type eiwit vindt men in spiervlees. Laagkwalitatieve eiwitten (en dus te vermijden) vindt men in organenvlees (pensmaag, maag in het algemeen, lever, niertjes...) en in vlees met veel pezen.

Op een andere site van het Katten Gedrag Centrum staat echter weer dit ;)

Rauwe voeding
De meningen over rauw vlees als voedingsbron voor katten lopen sterk uiteen. Er zijn dierenartsen die het sterk afraden, en er zijn dierenartsen die het juist aanbevelen. Rauw voer geven, ook wel barfen genoemd, wordt echter steeds populairder. Barf staat voor bones and raw food (er zijn ook andere uitleggen voor deze afkorting).
Als je je kat rauw vlees geeft, dient het een uitgebalanceerde samenstelling te hebben. Spiervlees alleen, zoals hart of runderlapjes, is te eenzijdig en zal leiden tot tekorten en gezondheidsproblemen. Er zijn diverse merken kant-en-klaar uitgebalanceerd rauw voer in de handel. Hiermee krijgt je kat alles binnen wat hij nodig heeft.

Meer informatie over barf vind je op http://www.barfplaats.nl/.   :D Holistisch dierenarts Tannetje Koning heeft een boek geschreven over barf: Voer voor carnivoren. Compleet met recepturen.
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op za 22 aug 2009, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
EsdeVos schreef: Nou... hahah schiet mij maar lek! Nu zie ik dit weer op een medische site voor dieren staan:

Rauw vlees geven aan hond/kat of te veel vlees geven

Eigenaars die zelf koken voor hun huisdier geven soms rauw vlees te eten. Rauw vlees is minder verteerbaar en kan daarom maag/darmstoornissen veroorzaken, onder de vorm van braken of diarree. Rauw vlees kan daarenboven lintwormkapsels bevatten. Indien zo’n lintwormkapsel opgegeten wordt, komt de lintworm tot ontwikkeling in de darm, wat ook spijsverteringsstoornissen kan veroorzaken. Vlees wordt daarom beter verhit : koken, met behoud van vleesnat, geniet de voorkeur boven bakken.

Ook wat de hoeveelheid vlees betreft wordt er vaak gezondigd : er wordt namelijk te veel vlees gegeven wat resulteert in nierproblemen op latere leeftijd. Een dier in volle groei mag 20 gr vlees per kg lichaamsgewicht te eten krijgen. Een volwassen hond of kat komt ruimschoots toe met 10 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Waar een nierpatiënt al toekomt met 5 gr vlees per kg lichaamsgewicht. Wel vlees van een goede kwaliteit, maw de eiwitten moeten van een hoogwaardig niveau zijn.  Dit type eiwit vindt men in spiervlees. Laagkwalitatieve eiwitten (en dus te vermijden) vindt men in organenvlees (pensmaag, maag in het algemeen, lever, niertjes...) en in vlees met veel pezen.

Ja-ja... en dan gaf ik mijn nierpatient poes met diarree klachten Carnibest Lam en ze kreeg gewoon 2% lichaamsgewicht en haar diarree stopte en haar nieren bleven stabiel.

En dan gaf ik onze Sofi met haar nierproblemen een Barf nierdiet en ze kreeg 3% vlees en haar diarree verdween en haar nierwaarden werden weer normaal en zo ken ik wel honderden verhalen....

Probeer het gewoon eens met vlees, je kunt nog ik weet niet hoeveel teksten vinden waarin staat dat rauw vlees fout is, maar je bent hier niet voor niets...

Hai Borke :)

Nee ik bedoel ook niet dat het slecht zou zijn hoor..! Meer dat je zoveel tegenstrijdige dingen overal tegenkomt, dat ik het wat eng vind met wat ik nu hoeveel moet geven.

Ze lust iig rund en kip en de vette vissoorten... Ik ben alleen voor mijzelf nog wat angstig dat ik haar juist teveel fosfor bijv. zou geven of verkeerde calcium of te weinig of teveel van wat dan ook zeg maar.

Too:

Ze heeft iig een heel slecht hartje. Ik kwam erachter toen ze niet meer at en erg afviel en haar neus was wit ipv roze en haar vacht heel plukkerig... naar de dierenarts en die schrok van haar hartgeluiden.. ruisjes en harde ruizen en de hartslag zat boven de 300, wat hij niet eerder had meegemaakt. Hij zei het hart is iig heel erg slecht, kan zelfs zo zijn dat het meerdere kanten op pompt en lekt e.d.

Omdat haar zusje een aantal jaren terug (toen ze 4 was) ineens verlamd was en binnen een dag overleed, hebben we sectie laten doen. Toen bleek dat zij dus ook een heel slecht hartje had (allemaal zwakke plekken e.d. erin), haar lever was vergroot en de nieren zaten vol met littekentjes wat duidde op nieraanvalletjes en dat ze dus ook slechte nieren had.

Aangezien Nicky met het hartje zit, zijn wij (met de DA) er eigenlijk vanuit gegaan dat zij ook wellicht slechtere niertjes e.d. heeft of hier iig grote kans op heeft. Mede voor het hart en dus ook indirect voor de nieren en lever, moest ik toen over op speciaal voer ter ondersteuning van hart/nieren/lever (Kidney Support van de DA).

Dit at ze eerst aardig goed (de weken ervoor at ze praktisch niet meer dus ik was allang blij dat ze het at)... tot een aantal weken terug. Ineens merkte ik dat haar bakje na drie dagen nog net zo vol zat.. nog even aangekeken en iedere keer ververst, maar ik zag dat er slechts een klein beetje uit was iedere keer en ze viel weer af..

Nu heb ik het idee dat ze sinds ze een paar keer rauw vlees e.d. heeft gehad wel wat is aangekomen al.. als dat zo snel kan haha..

Maar ik durf dus niet goed menuutjes te maken, omdat ik niet wil dat ik haar juist slechter maak dan ze al is..
Dus als ik het goed begrijp dan krijgt ze dus nierdieet van de DA terwijl niet eens onderzocht is hoe haar nieren zijn?
Wat dan inhoudt dat jij allerlei moeite doet (begrijpelijk als je denkt dat de nieren slecht zijn) om zelf een goed vers nierdieet te gaan samenstellen, terwijl de nieren misschien helemaal niet slecht zijn.

Een keer een bloedonderzoek en je weet hoe haar nieren zijn!
Een keer een echo en je weet wat de conditie van haar hart is!

Heeft ze klachten van haar hart, heeft ze überhaupt klachten anders dan dat ze slecht eet en mager is?
Hai Borke, dat klopt eigenlijk wel zo idd. Omdat ze niet at al weken en er slecht uitzag qua vacht, veel afviel, een wit neusje had en soms heel afwezig en zwak overkwam ging ik naar de da. Die heeft gevoeld bij de buik en adem en hartslag geluisterd. Dat hart bleek totaal niet goed, hij dacht zelfs dat ze wellicht daardoor zelfs binnenkort dood kon gaan, aangeIen het hart dus volgens hem totaal niet in orde is.

Daarom moest ik tevens over op dit voer en omdat haar zusje dus hetzelfde had met daarbij erg slechte nieren en lever.

Dat voer ondersteunt en verlicht tevens het hart.

Ik wil ook haar bloed laten testen enz, maar aangezien ikzelf momenteel zonder baan zit was dit financieel even niet mogelijk want ze vragen nogal fors voor dergelijke dingen. Alleen consult al :(
Ik zit nu met een volgend probleempje haha.. madam lijkt het niet lekker te vinden nadat het ingevroren is geweest  :-\ Iig, lijkt dat erop.

Wat ik doe is het uit de vriezer halen voor die dag, in de koelkast rustig laten ontdooien en vervolgens laat ik het nog een uurtje ongeveer afgesloten op het aanrecht staan om even op kamertemp. te komen. Dat wat ze tot nu toe at en lekker vond (rundvlees, zalm, makreel, kipfilet) laat ze sinds gisteravond dus weer staan... ik begrijp er weinig van.

Het staat niet in de zon oid, dus dat kan het ook niet zijn... in huis is het ca. 23 graden dus ook weer niet zo warm dat ze geen honger zou hebben van de hitte oid..

Iemand een idee?  ???

Liefs
Lastig typje  ;)

Is/was ze gewend dat er altijd iets te knagen staat? t kan natuurlijk zijn dat de geur toch tegen gaat staan als t er lang ligt
Ik weet dat je je zorgen maakt om haar gewicht maar misschien helpt t als je een [kleine] portie neerzet en dat na een kwartiertje weghaalt volgende ronde [een paar uur/halve dag later] weer een kans, zelfs in de broktijd wisten de pluizen dat ze t gewoon op moesten eten
Nou zeg ik dus niet dat je haar lang moet laten hongeren maar soms helpt wel als ze een klein beetje meer trek krijgen.

Is er een blikvoer [of blikvis] wat ze wel lekker vindt wellicht is t iets om dat te mengen met gesneden vlees, mengt natuurlijk nog makkelijker met een kvv ... toch op jacht naar een rolletje kvv??
En misschien kun je aan een kwarteltje komen, vaak hebben [markt]poeliers ze wel... kwartel is echt erg lekker volgens velen

Ik zal nog even denken over t eten
Hmm oke super bedankt weer! Af en toe lijkt het wel of ze iets een paar keer lekker vindt en vervolgens ernaar kan kijken van hm.. haha..

Ze is brokjes gewend... ze kreeg altijd Royal Canin. En ze at dat dus ook altijd tot een tijd terug ineens.. die nieuwe brokjes vond ze eerst ook wel lekker en ineens laat ze ze staan en hongerd zichzelf geheel uit. In ieder geval heeft ze gisteren weer aardig gegeten en net heeft ze een half bordje kipfilet met 2 kippelevertjes op... hoewel ze de levertjes niet echt gretig eet, maar ik geloof dat ze daar ook niet teveel van mag dus dat vind ik niet zo erg.

Weet iemand overigens of je een rauw eitje en kipfilet rauw kunt laten staan als je het nu neerzet, de middag over?? Ik moet zo weg namelijk, maar ik weet dat katten vaak eten wanneer ze zelf willen dus ik dacht als het geen kwaad kan qua bacterieen e.d. kan ik het misschien laten staan in de hoop dat ze er over een uur of paar uur alsnog wat van eet?

Het is nu half elf zo'n beetje...

Gr. Es.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door