Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
Ze zeiden gelijk struviet... ik heb plaatjes gezien op internet je ziet het verschil goed. Dus het lijkt me dat ook zij het verschil zien? Als is het gek gezien de PH-waarde....... Maar de assistente heeft gekeken en de dierenarts zelf. Ze zeiden echt struviet. Ik vroeg nog over het verschil tussen oxalaat en struviet, ze leek er van overtuigd. Ik heb het afgelopen half jaar een aantal keer zijn urine laten onderzoeken, het was alle keren of 5 of 6.

We hebben in het begin een echo laten maken om te kijken naar een blaaspunt. Dit had hij niet, het zag er allemaal erg goed uit volgens de dierenarts.

Maar appelazijn dus? Al zei iemand ik zou niet verzuren.. Maar dat doe je toch met appelazijn? Moet ik nu wel of geen appelazijn geven? Of heb ik je gewoon verkeerd begrepen...

En de goede berichten over appelazijn en geen kleine of bloederige plasjes meer. Lijkt me te mooi om waar te zien. Ben gewoon wat sceptisch geworden omdat deze problemen er al een half jaar zijn. Met betere en mindere periode maar over is het nog nooit geweest. Hij is nog zo jong.... Met drie maanden kwam hij bij ons, een maand later begonnen de problemen, en sindsdien is het niet meer overgegaan. Vandaag zijn ze 9 maanden  :)..
Het zou zo fijn zijn als het beter zou gaan zo voordat we op vakantie gaan. Er komt iemand in huis, wat heel erg fijn is. Maar toch zou het fijn zijn als hij niet de hele tijd overal plast... de oppas herkent het vast wat minder goed, dus dan gaat de vloer nog verder %^&*..... :)

Wanneer appelazijn wel goed is.. Hoeveel dan? Dagelijks? Zoja hoeveel keer dan...?
Door flin
'k denk dat je sceptisch bent, omdat ik denk dat je DA g...weinig benul heeft...sorry!

de pies- ph hoort boven de 6 te zijn, en onder de 7

met 'n ontsteking, gaat de ph omhoog

zitter struviet; dat wordt oa gevormd in 'n ph - 7 of hoger, (dat zijn die doodskistjes door de microscoop)
oxalaat, ontstaat in 'n ph lager dan 6

als de pies-ph van katzel 5 of  6 is, vinnik dat niet normaal, ik zou 't niet kunnen rijmen met struviet, of 'n ontsteking, daarnaast wil je dit idd niet verder verzuren...

maar hÉ, zoek n's een andere DA?

natuurlijk willen we dat 't allemaal beter gaat met katzel!!! arm dier...
Door IzMi
flin schreef: 'k denk dat je sceptisch bent, omdat ik denk dat je DA g...weinig benul heeft...sorry!

de pies- ph hoort boven de 6 te zijn, en onder de 7

met 'n ontsteking, gaat de ph omhoog

zitter struviet; dat wordt oa gevormd in 'n ph - 7 of hoger, (dat zijn die doodskistjes door de microscoop)
oxalaat, ontstaat in 'n ph lager dan 6

als de pies-ph van katzel 5 of  6 is, vinnik dat niet normaal, ik zou 't niet kunnen rijmen met struviet, of 'n ontsteking, daarnaast wil je dit idd niet verder verzuren...

maar hÉ, zoek n's een andere DA?

natuurlijk willen we dat 't allemaal beter gaat met katzel!!! arm dier...

Nou ik weet het ook niet hoor.. PFF! Heb er inmiddels al zo ALLEMACHTIG!!! veel geld aan uitgegeven... Nu weer voor misschien een urine-onderzoek? Wat niet goed blijkt... of in ieder geval.. nou ja..
Er zijn eerder kristallen gezien. Elke keer is de PH rond de 5 / 6 en het is alle keren door een andere dierenarts bekeken.. Daarbij staat deze goed aangeschreven. Ze zei duidelijk struviet! Ik neem aan dat ze het verschil wel ziet?
Alhoewel ze wel zei dat ze het vreemd vond gezien de PH............

......................
..........................

Ik weet `t even niet!
Door ibbi
ik zou eens een andere DA zoeken,
bloedonderzoek laten doen ( nierwaardes ? ) en eventueel nog echo van de blaas / en opnieuw urineonderzoek,
hopelijk wordt toch eens de oorzaak gevonden.
zoek een DA die met vers voeren bekend is.
Door IzMi
Waarom zou ik opnieuw een echo laten doen? Er is geen blaaspunt gevonden....

Daarbij is een bloedonderzoek misschien wel een goede. Maar goed het zoeken van een andere DA.. in die praktijk ben ik elke keer geholpen door een andere DA en andere assistenten.. Elders gaan, tsja.. wat zou dat veranderen?
Buiten het feit dat hun alles willen doen wat al gedaan is waarschijnlijk... Ik zou wel willen, maar heb geen geldboom in de tuin..

Maar goed buiten dat. Hij heeft blijkbaar struviet.. Ik moet toch IETS doen om dit iig weg te krijgen.
Struviet krijg je toch alleen door te verzuren? Dus dan is dit misschien slim om het toch even te proberen??
Ik ben nu op een punt dat het lijkt of ik al alles heb geprobeerd.. En al het andere wil ik nog proberen. Wil NIETS uitsluiten, daar duurt het nu al te lang voor....  :-\
Laatst gewijzigd door IzMi op za 01 aug 2009, 01:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
IzMi schreef: Waarom zou ik opnieuw een echo laten doen? Er is geen blaaspunt gevonden....

Daarbij is een bloedonderzoek misschien wel een goede. Maar goed het zoeken van een andere DA.. in die praktijk ben ik elke keer geholpen door een andere DA en andere assistenten.. Elders gaan, tsja.. wat zou dat veranderen?
Buiten het feit dat hun alles willen doen wat al gedaan is waarschijnlijk... Ik zou wel willen, maar heb geen geldboom in de tuin..

Maar goed buiten dat. Hij heeft blijkbaar struviet.. Ik moet toch IETS doen om dit iig weg te krijgen.
Struviet krijg je toch alleen door te verzuren? Dus dan is dit misschien slim om het toch even te proberen??
Ik ben nu op een punt dat het lijkt of ik al alles heb geprobeerd.. En al het andere wil ik nog proberen. Wil NIETS uitsluiten, daar duurt het nu al te lang voor....  :-\
'k denk dat je nu even huiswerk moet gaan doen.... ;)
en dan bedoellik effe beter lezen  :)
Door IzMi
Was `n woordje vergeten:
Ik bedoel... Mocht een kat struviet hebben, afgezien van PH-waarde, is verzuren toch de manier om struviet aan te pakken..
Laatst gewijzigd door IzMi op za 01 aug 2009, 02:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
IzMi schreef: Was `n woordje vergeten:
Ik bedoel... Mocht een kat struviet hebben, afgezien van PH-waarde, is verzuren toch de manier om struviet aan te pakken..
  je kan struviet oa  niet helemaal los zien van PH-waarde....idd
maar verzuren als de pies- PH rond de 5 à 6 zit, zou 'k zeker niet doen

Hoewel struvieten kunnen worden gevonden in de urine met elke pH, is het beste milieu neutrale tot alkalische urine.
Urineweginfectie met urease-positieve bacteriën kan struviet crystalluria (en urolithiasis) bevorderen door verhoging van de urine pH en de toenemende vrije ammoniak.

'k neem aan dat je nu weer een AB-kuur hebt meegekregen, betreft blaasontsteking?
Door flin
laat gewoon eerst n's die 'blaas-pies-bacterie' op kweek zetten,
en dan kijken voor 'n gerichte AB-kuur, specifiek tegen die bacterie (dus niet een 'zomaar' AB,,,)

succes hoor!!
Door IzMi
Ik heb geen AB-kuur meegekregen. Maar dat is ook logisch.

Een blaasonsteking wordt bijna nooit veroorzaakt door een bacterie. In maar 4% van de gevallen.
Omdat we het niet uit wilden sluiten hebben we het toch op kweek laten zetten bij DGFU er kwam niets uit.
Toch later nog een AB-injectie gehad omdat we wederom niets uit wilden sluiten/alles wilde proberen, heeft ook niet geholpen.

Dus we moeten kijken naar andere opties
Laatst gewijzigd door IzMi op za 01 aug 2009, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
hier nog wat leesvoer:

http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-inhoud.html
IzMi schreef: Ze zeiden gelijk struviet... ik heb plaatjes gezien op internet je ziet het verschil goed. Dus het lijkt me dat ook zij het verschil zien? Als is het gek gezien de PH-waarde....... Maar de assistente heeft gekeken en de dierenarts zelf. Ze zeiden echt struviet. Ik vroeg nog over het verschil tussen oxalaat en struviet, ze leek er van overtuigd. Ik heb het afgelopen half jaar een aantal keer zijn urine laten onderzoeken, het was alle keren of 5 of 6.
dit snappik dus niet...

'k kan PH 5-6 niet rijmen met struviet...maar, 't schijnt te kunnen,
een blaasontsteking kan wel degelijk veroorzaakt worden door 'n bacterie, mocht de AB - kuur niet lang genoeg geduurd hebben, hoeft de ontsteking niet weg te zijn
de DGFU zegt me even helemaal nix? en was er 'n blaas-punctie genomen ?

'n voor mij logische verklaring zou kunnen zijn: nierproblemen, of dat dan nierstenen zijn of iets anders ...

en idiopatisch....met zo'n jong dier zou dat 't allerlaatste zijn, waar 'k aan zou denken...
Door IzMi
flin schreef: hier nog wat leesvoer:
http://home.planet.nl/~boe00645/flutd-inhoud.html

dit snappik dus niet...

'k kan PH 5-6 niet rijmen met struviet...maar, 't schijnt te kunnen,
een blaasontsteking kan wel degelijk veroorzaakt worden door 'n bacterie, mocht de AB - kuur niet lang genoeg geduurd hebben, hoeft de ontsteking niet weg te zijn
de DGFU zegt me even helemaal nix? en was er 'n blaas-punctie genomen ?

'n voor mij logische verklaring zou kunnen zijn: nierproblemen, of dat dan nierstenen zijn of iets anders ...

en idiopatisch....met zo'n jong dier zou dat 't allerlaatste zijn, waar 'k aan zou denken...
Het schijnt inderdaad te kunnen al is het onwaarschijnlijk.

En inderdaad een blaasonsteking KAN veroorzaakt worden door een bacterie, al is de kans héél klein. Maar we wilden het niet uitsluiten.
Dus toen hebben we een blaaspunctie laten doen voor steriele urine en dat is opgestuurd naar de Diergeneeskundige Faculteit in Utrecht. De plaats voor dergelijke onderzoeken. Er kwam niets uit, geen bacterie dus.
Toch een AB injectie gehaald, die duurt twee weken. Dus dat de kuur niet lang geduurd zou hebben gaat ook niet op. De injectie die we kregen was één van de betere in zijn soort. Maar heeft dus niet geholpen. Kan ook wel kloppen omdat het niet te maken had met een bacterie, maar toch geprobeerd.

Nieren.... daar moeten we misschien eens naar laten kijken! Bedenk me net wel dat de DA tijdens de echo over de nieren zei dat ze er wel goed uitzagen. Mooi qua kleur wat zou betekenen goede nieren. Dat zegt verder natuurlijk nog niets.. Maar dat is iig nog iets wat hij daar toen over zei

Het is toch wat..........

Bedankt voor het meedenken. Je zou zeggen dat er toch een keer IETS wel positief moet eindigen..... na al die maanden alles proberen
Laatst gewijzigd door IzMi op za 01 aug 2009, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door