Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
sien is stom.
ze probeerde net op het aanrecht te springen toen ik even niet oplette. dat ging natuurlijk niet en ze kletterde weer naar beneden. boos, grommen, blazen, zingen en gelijk weer op haar zij liggen op de keukenvloer (ze zakte wss weer door het pootje heen)
:'(

ik probeer dit soort dingen zoveel mogelijk te vermijden, maar ik kan niet 24 uur per dag op haar lip gaan zitten.
ik heb gezegd dat ze dat niet meer mocht voorlopig. en ze is al best chagerijnig omdat ze niet naar buiten mag.
geeft dit nu heel veel schade aan haar pootje?
Door Sher
Ach die arme schat. Wat erg is dat als je dieren (of kinderen) ziek zijn. Je zou ze zo graag willen helpen, of het over willen nemen, maar je kunt niets doen. Ik heb ook geen idee of het erg is en wat je er aan kunt doen. Ik leef wel heel erg mee.
Dat van dat vasthouden herken ik wel. Tilly heeft geen pijn aan haar pootje, maar de knieschijf schuift wel erg makkelijk weg. Als ik haar moet kammen voel ik de schijf soms springen als ik haar pootje vasthoud. Alleen daardoor heb ik een hekel aan kammen.
Zou je Sien kunnen afleiden? Misschien een kleine kong vullen met iets lekkers?
Door koekje
ik heb geen kong en als ik die wel zou hebben, zou sien ook de kong zelf opeten. vanwege haar pica kan ze niet met alles spelen.
normaal leidt ik haar af door samen de was op te hangen. sien geeft dan de knijpers aan, voor zover ze ze niet opeet.
maar dan zit ze altijd op bed en dat kan nu niet zo goed, omdat dat te onstabiel is. en sien met de knijperbak op de grond zetten is voor mijn knietjes en rug niet te doen. en sien vindt dat knijpers aangeven op bed dient te gebeuren en niet op de grond, waar ot ze ook nog eens zo onder het bed gooit.
Door brie
koekje schreef: sien is stom.
ze probeerde net op het aanrecht te springen toen ik even niet oplette. dat ging natuurlijk niet en ze kletterde weer naar beneden. boos, grommen, blazen, zingen en gelijk weer op haar zij liggen op de keukenvloer (ze zakte wss weer door het pootje heen)
:'(

ik probeer dit soort dingen zoveel mogelijk te vermijden, maar ik kan niet 24 uur per dag op haar lip gaan zitten.
ik heb gezegd dat ze dat niet meer mocht voorlopig. en ze is al best chagerijnig omdat ze niet naar buiten mag.
geeft dit nu heel veel schade aan haar pootje?

Och nee, wat een doos  >:( :'(
Hoe gaat het nu met r? Nog steeds boos en pijnlijk?
Is natuurlijk niet echt bevordelijk voor herstel als haar patella steeds weer opschuift door maffe acties van dr..
Mag ze bij jou op het aanrecht? Misschien moet je door het hele huis opstapjes plaatsen..
Door Sher
koekje schreef: ik heb geen kong en als ik die wel zou hebben, zou sien ook de kong zelf opeten. vanwege haar pica kan ze niet met alles spelen.
normaal leidt ik haar af door samen de was op te hangen. sien geeft dan de knijpers aan, voor zover ze ze niet opeet.
maar dan zit ze altijd op bed en dat kan nu niet zo goed, omdat dat te onstabiel is. en sien met de knijperbak op de grond zetten is voor mijn knietjes en rug niet te doen. en sien vindt dat knijpers aangeven op bed dient te gebeuren en niet op de grond, waar ot ze ook nog eens zo onder het bed gooit.
Pfffff, het zit jullie ook niet mee. Kun je niet met haar gaan trainen, met een clicker of zoiets?  :-\
Door koekje
ze mogen bij mij liever niet op het aanrecht. normaal mogen ze niet eens in de keuken. maar ik stond de afwasser uit te laden en daarvoor moet de keukendeur een stukje open (minihuis). ik ben nog erg verkouden en snot in mn oren en daarom hoorde ik sien niet langs me heen sluipen.

ik heb nagedacht over haar in de bench stoppen, ondanks dat dat niet hoefde van de DA (nav van een post op een ander forum).
maar ik ga dit op dit moment niet doen.
sien is niet te genieten omdat ze niet naar buiten mag, in de bench wordt dat niet beter en breekt ze hem af uit frustratie en boosheid, met alle gevolgen van dien (ook voor haar knie) en zal haar pica weer extreem opleven. sien heeft veel behoefte aan mij, zeker nu. en ik pas er niet bij, samen in de bench. sien is niet de slankste. door haar in de bench te zetten, krijgt ze nog minder beweging en zal ze nog dikker worden, wat meer druk op haar pootje zet. als ze in de bench zit, beweegt ze dus nog minder en gebruikt ze ook minder haar spieren. deze zullen dan wat verslappen en das niet de bedoeling bij slappe banden, want dan moeten de spieren veel overnemen.

haar afleiden dmv geestelijke spelletjes (eventueel met clicker) zat ik ook al aan te denken. ik moet nog even uitvogelen hoe ik dat precies ga aanpakken, want ik wil niet haar knie belasten en het niet te fysiek maken. maar geestelijk net makkelijk genoeg dat ze erbij blijft en niet boos wordt en niet te saai dat ze haar concentratie verliest.

net rende ze even achter ot aan. niet uit boosheid, maar de blik in haar ogen zei uit speelsigheid.
sien is niet helemaal achterlijk en heeft best wel rustig aangedaan en loopt nog steeds voorzichtig. dus hopelijk was het rennen niet uit gekkigheid, maar omdat het pootje het aankon.
Door Borke
Als ze rustig aan moet doen ,dan zal ze toch vanzelf wel dikker worden als ze dezelfde hoeveelheid voeding krijgt, dus dat maakt niet uit (bench of geen bench).

Wij hebben wel eens een zieke kat in een grote bench opgesloten met mini kattenbakje en krab/ligplankje er in en dat ging wel goed.
Dat waren echter wel 'gepensioneerde showkatten' die dus gewend waren om soms in een kooitje te zitten.
Met een huiskat die dat niet gewend is, zou ik dat niet gauw doen denk ik.
Door koekje
ik vertrouw het voor geen meter met het pootje van sien. misschien ben ik gewoon te ongeduldig, maar het voelt niet goed.

we zijn nu bijna een week verder en ik zie weinig tot geen verbetering. met de pilletjes heeft ze minder extreme pijn, maar deze is nog steeds aanwezig. ze blijft moeilijker lopen en kan amper lopen op zachte ondergrond als bed of een kussentje. ze heeft nog steeds momenten dat ze niet voor of achteruit kan en ik denk dat de knieschijf er misschien continu uitligt.
volgens mij wil dat zeggen dat de band helemaal door is.

ik vind het heel moeilijk om aan te zien  :'(
sien is nog geen 3 jaar en moet nu verplicht leven als een bejaard haardkleedje. ze ondergaat het inmiddels, maar zeker niet met plezier. ze is normaal erg actief en vrolijk en daar is nu niets meer van over. ik zie dat ze maar genoegen neemt met minder; ipv helemaal tegen me aanliggen, blijft het nu bij gewoon onder de dekens en een beetje te me aanliggen.
ze speelt soms wel een beetje met de muis. dan doet ze alsof hij nog leeft en aan haar nagels blijft hangen. maar dat is uit pure verveling en frustratie en niet uit gewone speelsheid.

als de band helemaal door blijkt te zijn, kan ze daar met operatie helemaal van herstellen zodat het weer als voorheen wordt, of blijft het altijd een zwakke plek?
ik weet dat het niet ingewikkeld is en dat ze niet levensbedreigend ziek is en dat het helemaal niets is met dingen die ik in de hondenmedische afdeling lees, maar mijn poezenmoeder hartje heeft het best zwaar.
mijn lieve dikke sientje is nu geen lieve dikke sientje. ze is afgestompt.
ik voel me zo stom dat ik haar na het avondeten naar buiten heb gelaten. had ik haar maar binnen laten grommen. dan maar iets minder lieve vrede in huis en misschien weer een piesende ot op bed. liever dat dan hoe het nu is.
Door -Annemarie-
Ik kan je helaas geen advies geven maar hoop dat het snel de goede kant op gaat met Sien d'r pootje. Sterkte Koekje, ik kan me heel goed voorstellen dat je poezenmoeder hart het zwaar heeft op dit moment.  :-*  :bigarmhug:
Door Sher
Ik voel met je mee. In jouw plaats zou ik het niet meer volhouden en weer langs de da gaan, of dat verstandig is weet ik niet.
Tilly heeft patella luxatie die geopereerd moet worden, maar heeft geen pijn. Als ze pijn zou hebben zou ik dat ook vreselijk vinden. Een operatie zou het wel helemaal herstellen.
Kan me voorstellen dat een operatie Sien in ieder geval pijnvrij moet kunnen krijgen. Desnoods kunnen ze in het ergste geval de knie vastzetten.
Er komen vast veel betere tips, maar je zou aan de da een verwijzing naar een orthopeed kunnen vragen?
Sterkte.  :-*
Door koekje
de DA zei dat ik ook naar een orthopeed zou kunnen. maar hij zei dat hij die operatie ook kon uitvoeren en dat me dat minder geld zou kosten. en 500 euro of 2 of 3x zoveel scheelt wel op een studentenportemonnee.
als het erg gecompliceerd blijkt te zijn, dan ga ik natuurlijk wel naar een orthopeed.

sien vindt het écht niet leuk bij de dokter, en het is dat ik erbij ben, maar ze doet inmiddels best wel als deze kat:

toen de DA aan haar pootje zat, gaf ze precies dezelfde reactie. sien staat bekend als agressieve kat en de assistente komt er bij en met leren handschoenen.

de DA zei over 2 weken terug komen als ik dan nog geen verbetering zag. hij zei me dat ik zelf wel kon zien of de knieschijf wel of niet weer goed zat (ik heb zelf ook pl, dus herken het). na die 2 weken zou er getest worden welke banden allemaal doorzijn, met spierverslappers oid. de zwelling moet dan eerst afgenomen zijn, anders valt dat niet te testen. ik heb nu nog voor bijna een week pilletjes, dus die maak ik dan wel eerst op.
ik wil het sien niet aandoen om nog een keer naar de dokter te gaan, terwijl ze eigenlijk nog even pilletjes moet slikken, omdat we daarna nog een keer moeten.
Door Frummel
:bigarmhug:  voor jouw en sien.

Gezien de stress die een doktersbezoek met zich meebrengt, zou ik inderdaad nog een week wachten.
En alvast een lijstje maken met de dingen die je dan wil laten doen, zodat alles in 1 keer kan, dus foto, echo etc.
Ik heb alleen ervaring met een hond met patella das toch wat makkelijker te reguleren qua beweging dan een kat.
Door brie
koekje schreef: ik vertrouw het voor geen meter met het pootje van sien. misschien ben ik gewoon te ongeduldig, maar het voelt niet goed.

als de band helemaal door blijkt te zijn, kan ze daar met operatie helemaal van herstellen zodat het weer als voorheen wordt, of blijft het altijd een zwakke plek?
ik weet dat het niet ingewikkeld is en dat ze niet levensbedreigend ziek is en dat het helemaal niets is met dingen die ik in de hondenmedische afdeling lees, maar mijn poezenmoeder hartje heeft het best zwaar.
mijn lieve dikke sientje is nu geen lieve dikke sientje. ze is afgestompt.
ik voel me zo stom dat ik haar na het avondeten naar buiten heb gelaten. had ik haar maar binnen laten grommen. dan maar iets minder lieve vrede in huis en misschien weer een piesende ot op bed. liever dat dan hoe het nu is.
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :-*
Je poezekind is ziek, ook al zit haar een scheet dwars, als ze zich niet goed voelt maak je je vreselijk ongerust en baart dat je zorgen. Dat maakt dit niet minder "erg" dan alle andere zieke dieren op het moment.
Je kan jezelf toch niks verwijten?!
Sien staat best strak van de pijnstillers en dergelijke, als je nu nog het gevoel hebt dat het niet goed zit (na een week) dan zou ik ook mn gevoel volgen..
Als ze werkelijk zo bang en agressief is als de poes uit het filmpje van youtube, dan is dat gewoon niet okee! (ik schrok me rot van dat filmpje, arme poes  :'()
Maar goed, voordat ze goed kunnen diagnosticeren moet eerst de zwelling wegtrekken..
Een rontgen foto heeft wrs geen zin (tenzij de knieschijf continue op scheef staat, maar dat weet je niet) ze zouden dmv echografie kunnen zien of de banden door zijn, maar daarvoor moet eerst de zwelling weg zijn.
Ze is zo aan het vechten, die sien van jou..
Als ze continue overal op blijft springen werkt ze haar eigen herstel alleen maar tegen..
Ik kan me voorstellen dat verplichte bench rust geen optie is (hoef ik ook niet te proberen bij mijn rode minoes, die zou gaan flippen)
Maar heeft de dierenarts niet een sterker middel waar ze een beetje gedrogeerd van raakt..
Zou feliway oid helpen om haar wat rustiger te krijgen?
koekje schreef: de DA zei dat ik ook naar een orthopeed zou kunnen. maar hij zei dat hij die operatie ook kon uitvoeren en dat me dat minder geld zou kosten. en 500 euro of 2 of 3x zoveel scheelt wel op een studentenportemonnee.
als het erg gecompliceerd blijkt te zijn, dan ga ik natuurlijk wel naar een orthopeed.
Wat je wellicht zou kunnen doen is een afspraak maken bij een goede orthopeed zodat die persoon een goede duidelijke diagnose kan stellen en dat je dan vervolgens een operatie door je eigen da kan laten uitvoeren. (als dat nodig is)
Een operatie waarbij ze banden vervangen of strakker trekken is (althans bij mensen, bij katten weet ik het niet) erg succesvol! Na herstel van zo'n operatie zijn de banden vaak sterker dan voorheen.

En wat betreft je studentenportemonnee, dat komt vast wel goed!
Ik heb op kp best vaak inzamelacties gezien en jij bent toch wel handig met naald en draad?
Misschien kun je meer "kiekenpyjama's" maken om geld in te zamelen voor sien?
Of je organiseert een inzamelingsbarbeque voor de mensen van bp ofzo?
Laatst gewijzigd door brie op wo 08 apr 2009, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door