Sylvia, ik ben het zeker niet met je eens om de teef uit huis te plaatsen tijdens de loopsheid. Denk je eens in wat voor uitwerking dit geestelijk heeft op de hond, dat deze uit zijn vertrouwende woning wordt gezet bij andere mensen?? Ik weet zeker dat mijn hond dit niet zou trekken. Dobers zijn nogal gevoelig.
Ik ben zeker niet van mening dat je te pas en te onpas moet gaan castereren/steriliseren, in tegenstelling, maar in dit geval zie ik het niet als verminking. Het is verminking als honden gecastreerd worden zodat ze "lekker rustig" worden, zodat je niet zoveel last meer van ze hebt. Ten eerste gaat dit niet op, ten tweede moet je dan geen hond nemen.
Meestal mag je de loopse teef zelf houden en plaats je de reu, en ook een dober trekt dat hoor, wij hebben zelf een dober gehd en een vriend van mij heeft ze jaren gefokt ,en ze overleven een logeerpartij duidelijk met gemak, ik denk dat dat meer jou eigen idee is.
Het is een verminking als het zonder medische indicatie wordt gedaan in mijn optiek, en daar valt bij mij het hebben van reu en teef in 1 huis niet onder.Daar kun je andere ,inderdaad meer lastige maatregelen tegen nemen. Maar goed dat is mijn mening.