Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door oebaya
De discussie over castratie/steriliseren laait elke keer weer op. Maar in de bibliotheek staat een stuk met alle voor- en nadelen opgesomd.
En voor mij zijn er dan meer na-, dan voordelen, alhoewel ik me wel omstandigheden kan voorstellen, dat je voor castratie kiest. Maar een reu en een teef in huis hebben, is voor mij niet zo'n geldige. Een reu is zelfs af te leren om op loopse teven te reageren. In Amerika reageert geen showreu op een loopse teef en loopse teven komen daar dus gewoon naar de show. Die reuen dekken dus ook nooit zelf, maar alleen via KI.
Door Lupa
Lizzy schreef:

Je meent het! Jeetje, ik dacht dat die zaadcellen wel UREN bleven leven (tenzij je ze op minus 20 bewaard ;D).Waarom is dat verwarmingselement nodig? Denk je echt dat ze in zo'n korte tijd kunnen afsterven?
zaadcellen die op korte termijn gebruikt worden moeten bewaard worden op lichaams temperatuur
Door gertie
oebaya schreef: De discussie over castratie/steriliseren laait elke keer weer op. Maar in de bibliotheek staat een stuk met alle voor- en nadelen opgesomd.
En voor mij zijn er dan meer na-, dan voordelen, alhoewel ik me wel omstandigheden kan voorstellen, dat je voor castratie kiest. Maar een reu en een teef in huis hebben, is voor mij niet zo'n geldige. Een reu is zelfs af te leren om op loopse teven te reageren. In Amerika reageert geen showreu op een loopse teef en loopse teven komen daar dus gewoon naar de show. Die reuen dekken dus ook nooit zelf, maar alleen via KI.
Dat zou fijn zijn ;D Maar als hij eenmaal weet hoe is schijnbaar het hek van de dam ::)
Door Anna Penta
nah die foto heb ik geen bezwaar tegen maar de talloze herhalingen had ik kunnen missen nadat ik net m'n ontbijtje achter de kiezen heb ;D

blijft de vraag: kunnen de zaadcellen van de gesteriliseerde reu nog lange tijd levend blijven? Nou ik opteer voor JA, afgaande op het bovenstaande. Of misschien bel ik voor de zekerheid nog wel een kliniekje of twee ???
Door Jolly
volgens mij is het een glas wat van dat grote bedrijf komt ( waar heel ons huis zowat van de spulletjes vandaan komt ;D en wat je zelf in elkaar moet zetten)
Dat dacht ik, wij hebben ook zo'n glas, en nee Paul hij is leeg. Het glas dus he 8)
oww laat maar, ik ga heel verkeerde dingen zeggen denk ik en dat zo vroeg al op de dag. ik ga ff eten. ;D
Het zou best kunnen dat reuen prima samen gaan, maar aangezien het hier om twee dobers gaat, ga ik hier niet aan beginnen. Het is de bedoeling dat de twee honden lekker samen kunnen ravotten en maatjes worden, niet dat ze steeds om rang gaan knokken! Wij hebben de bewuste keuze gemaakt om een teef bij de reu te nemen, om de simpele reden dat dit de meeste kans van slagen heeft. Daarnaast lijkt het mij niet prettig om tussen twee vechtende dobers van elk 40 kilo te moeten springen.

Sylvia, ik ben het zeker niet met je eens om de teef uit huis te plaatsen tijdens de loopsheid. Denk je eens in wat voor uitwerking dit geestelijk heeft op de hond, dat deze uit zijn vertrouwende woning wordt gezet bij andere mensen?? Ik weet zeker dat mijn hond dit niet zou trekken. Dobers zijn nogal gevoelig.

Ik ben zeker niet van mening dat je te pas en te onpas moet gaan castereren/steriliseren, in tegenstelling, maar in dit geval zie ik het niet als verminking. Het is verminking als honden gecastreerd worden zodat ze "lekker rustig" worden, zodat je niet zoveel last meer van ze hebt. Ten eerste gaat dit niet op, ten tweede moet je dan geen hond nemen.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik ben nog wel benieuwd naar gedragsveranderingen bij teven na sterilisatie. Zijn ze feller of overheersender geworden?
Nog even ter aanvulling:

Misschien kan ik onze reu afleren om te reageren op de loopse teef, maar dat neemt niet weg dat ze in een onbewaakt ogenblik toch maar even een nummertje kunnen maken ;D, met alle gevolgen van dien. En dat wil ik nu juist voorkomen.
Door Anna Penta
bij het dierenziekenhuis Rotterdam-Zuid zeggen ze dat de reu bij sterilisatie net als bij castratie na 6 weken onvruchtbaar is ???

Er wordt niet standaard op levende zaadcellen gecontroleerd.
Door Anna Penta
bij dierenkliniek Sleewijk zeggen ze dat het niet waarschijnlijk is dat het zo lang duurt maar als ik zekerheid wil moet ik donderdag tussen acht en halfnegen 's ochtends bellen naar de d.a. Ehhh volgens mij hebben wij hier op de barplaats ook d.a.'s, kunnen die even hun stem laten horen? BARFPLAATS-D.A.'S WAT IS JULLIE MENING DAT SCHEELT MIJ WEER EEN TELEFOONTJE OP DE VROEGE OCHTEND DAT IK GA TOCH GA VERGETEN
Door sylvia
Sylvia, ik ben het zeker niet met je eens om de teef uit huis te plaatsen tijdens de loopsheid. Denk je eens in wat voor uitwerking dit geestelijk heeft op de hond, dat deze uit zijn vertrouwende woning wordt gezet bij andere mensen?? Ik weet zeker dat mijn hond dit niet zou trekken. Dobers zijn nogal gevoelig.

Ik ben zeker niet van mening dat je te pas en te onpas moet gaan castereren/steriliseren, in tegenstelling, maar in dit geval zie ik het niet als verminking. Het is verminking als honden gecastreerd worden zodat ze "lekker rustig" worden, zodat je niet zoveel last meer van ze hebt. Ten eerste gaat dit niet op, ten tweede moet je dan geen hond nemen.
Meestal mag je de loopse teef zelf houden en plaats je de reu, en ook een dober trekt dat hoor, wij hebben zelf een dober gehd en een vriend van mij heeft ze jaren gefokt ,en ze overleven een logeerpartij duidelijk met gemak, ik denk dat dat meer jou eigen idee is.
Het is een verminking als het zonder medische indicatie wordt gedaan in mijn optiek, en daar valt bij mij het hebben van reu en teef in 1 huis niet onder.Daar kun je andere ,inderdaad meer lastige maatregelen tegen nemen. Maar goed dat is mijn mening.
Door Anna Penta
PAUL je hebt me VEEL EXTRA werk bezorgd >:( ;)

Twee dierenklinieken en zero antwoord later ben ik te rade gegaan bij de Diergeneeskundige Faculteit te Utrecht. En daar kreeg ik te horen dat ik dinsdags tussen 16.30 en 17.00 u. kan bellen met de vraag die ik heb. In aanmerking genomen dat dinsdag net voorbij is, is de kans dat ik dit volgende dinsdag vergeet erg groot. Waardoor ik nog geen stap verder ben gekomen ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door