Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cat
Cat schreef:
Ik ben dus een leek op medicijngebied, maar kan ik dus gewoon stoppen, of moet ik de kuur afmaken, net als bij antibiotica? Anders bel ik morgen de dierenarts wel eventjes.

Alvast bedankt voor de reacties,

Groetjes Catelijne
Ik beantwoord mijn eigen vraag, want na 10 minuutjes op het internet te hebben gekeken over dit middel stop ik dus inderdaad maar direct......
Geleerd voor volgende keer: niet zomaar klakkeloos en zonder voorkennis iets aan mijn eigen hond geven :-\

groetjes Cat
Door Ivonne
volgens mij bestaat er een "natuurlijke" pijnstiller Salisprin of zoiets. Misschien ff in de zoekfunctie intikken dan heb je misschien een goed alternatief te pakken.
Door kniertje
Hoi Cat,
Het antwoord dat je van Timmy kreeg, daar kan ik geheel achter staan. Het is inderdaad zo dat Rimadyl en Metacam net als vrijwel alle medicijnen, neveneffecten hebben die soms erger lijken dan de kwaal waar het dier voor behandeld wordt. Voor Metacam en Rimadyl gelden vooral negatieve effecten op het maag-darmkanaal en de nieren, maar de verschijnselen die je beschrijft kunnen bij sommige honden ook voorkomen. In dit geval zou ik direct stoppen met de Rimadyl, altijd wel in overleg met je dierenarts uiteraard, en overgaan op een andere pijnstiller. Wellicht reageert je hond beter op een andere pijnstiller. Afbouwen hoeft inderdaad niet, wat al gezegd is. Wat je vaak ziet is dat de ene hond beter reageert op de Rimadyl en de ander beter op de Metacam. Wellicht reageert je hond beter op de Metacam en ik zou dit dan ook zeker bespreken met je DA. Mocht er na 7 dagen geen duidelijke verbetering zijn op dit middel dan heeft langer voortzetten hiervan geen zin en moet je met je DA zoeken naar een andere oplossing. Ik weet niet hoe oud je hond is, maar ik zou ook zeker de dosering goed laten aanpassen. Mede gezien de reactie op de Rimadyl.
Sowieso is het goed om overbelasting op dit moment te voorkomen en dus lijnrust te houden, omdat dat risico op pijnstillers natuurlijk groter is. Is het trouwens acuut ontstaan, dus plotseling?? Welke poot precies? Geen enkele verbetering in de loop van de tijd? Als orthopedisch onderzoek een rontgenfoto's echt op een spier/peesprobleem wijzen dan zal het waarschijnlijk wel even duren voor volledig herstel is opgetreden. Het blijft wel erg moeilijk om advies te geven zonder de hond zelf onderzocht te hebben, maar je moet er gewoon goed over communiceren met je dierenarts en als je iets niet vertrouwt, meteen aan de bel trekken, dat is je goed recht!

Groet, Knier ;)
Door Cat
bedankt voor je mail Kniertje. Inderdaad heb ik vanmorgen even contact gehad met de dierenarts en in overleg ben ik acuut gestopt met deze medicijnen.
Gisteravond heeft ze een laatste pil gehad en gedurende deze dag heeft zich weer een positieve gedragsverandering voltrokken. Ze is weer lekker 'normaal'. Daarbij loopt ze ook niet meer mank. Wel wil ik de komende 2 weken nog steeds rustig aan doen met haar en eventueel als ze toch weer mank gaat lopen een afspraak maken met de homeopatische dierenarts op de DAP.

(het is trouwens haar linkervoorpoot en ze liep al meer dan 2 weken mank).

Groetjes Catelijne
Door kniertje
Cat schreef: bedankt voor je mail Kniertje. Inderdaad heb ik vanmorgen even contact gehad met de dierenarts en in overleg ben ik acuut gestopt met deze medicijnen.
Gisteravond heeft ze een laatste pil gehad en gedurende deze dag heeft zich weer een positieve gedragsverandering voltrokken. Ze is weer lekker 'normaal'. Daarbij loopt ze ook niet meer mank. Wel wil ik de komende 2 weken nog steeds rustig aan doen met haar en eventueel als ze toch weer mank gaat lopen een afspraak maken met de homeopatische dierenarts op de DAP.

Groetjes Catelijne
Goed gedaan :D!!! Fijn dat het weer beter gaat. Inderdaad even goed in de gaten houden, met spier en peesproblemen duurt het gewoon lang voordat volledig herstel is opgetreden, maar ik denk dat het allemaal wel wat meevalt. Heel veel succes met haar en ik hoop dat het zo goed blijft gaan!!!!
Groetjes, Knier
Door Scarlett
Ik heb er ook ff over nagevraagd bij Klazien van de RR communitie die weet er ook nogal veel van dit is haar antwoord erop:

Hoi Thesi,

Ik ken Rimadyl wel.
een paar jaar geleden maakte rhody weer eens een rotklap en had toen erg veel pijn aan zijn rug. Hij kreeg toen eerst prednison en de symptomen die je beschrijft waren eigenlijk de symptomen die hij toen met prednison vertoonde. Hij was ook apathisch en er zat geen levensvreugde meer in, geen trek in eten enz enz. Wij hebben Rhody toen Rimadyl gegeven maar alleen in uiterste noodzaak.
Nog geef ik hem heel af en toe 'savonds een tabletje als ik denk dat hij teveel heeft gedaan en pijn heeft.
Hij reageert er prima op maar ik zeg er dus bij dat ik het hoogop een enkele keer geef nooit 2 x per dag voor een paar dagen.
Ik heb dus geen ervaring in het langdurig geven vh middel.
Maar die mensen kunnen toch ook (vooral bij overbelasting) de hond gewoon Arnica d30 en Ruta d6 geven? (zie hom.path EHBO)
Geef dan 3 x dgs een plantival erbij om ze toch wat rustiger te houden dat kan absoluut geen kwaad.

groeten
klazien
Door Lizzy
Ik zou homeopathische middelen geven: Traumavetsem (van VSM) geven. Of Traumeel (van Heel). Dit werkt niet alleen pijnstillend maar ook genezend. En misschien wat Salisprin (wereldspul ook!).

Groetjes, Lizzy
Door Jo
Cat schreef: bedankt voor je mail Kniertje. Inderdaad heb ik vanmorgen even contact gehad met de dierenarts en in overleg ben ik acuut gestopt met deze medicijnen.

Groetjes Catelijne
Ha Catelijne!!
Meid ik ben blij dat je met de rimadyl gestopt bent !!
Bij ons heeft dat spulletje de nodige angstige uren opgeleverd toen der tijd..
'kVind het een hele verstandige beslissing van je dat je de homeopatische kant opgaat als het nodig is...
Daar hebben wij hele positieve herinneringen aan.. ( weet je nog Liz??)
Ik wens jouw en je maatje heel veel succes en hoop dat de gezondheid in stijgende lijn blijft !!
Door Scarlett
sylvia schreef:

wie is dat ???
van Jockular Rhody een Rhodesian Ridgeback waarvoor zij een MSN communitie heeft opgericht zoals ik The Whippet Queens heb opgericht n.a.v. mijn whippets
Klazien is een vrouw die al 30 jaar met homeopatische middelen werkt..

Groetjes, Thesi
Door lekker kort
Rymadil is een pijnstiller die zijn werk goed doet bij acute gewrichts problemen, helaas het heeft wat vervelende bijwerkingen waar sommige dieren problemen mee kunnen krijgen.

Bij mensen wekt het op een gegeven moment depressiviteit op, hoe ik dat weet een paar jaar geleden heb ik zelf Rymadil gebruikt omdat de humane geneeskunde geen antwoord meer had en homeopatische middelen geen effect hadden.

Groeten Fritz.
Door Laura W
Filliz heeft een week Arthroluxyl en Rimadyl geslikt tegen haar artrose, maar woensdagochtend ging ze aan de diarree. Het begon met dun en woensdag en donderdag was ze ontzettend aan de dunne. Om de paar uur. Ze was ook echt niet lekker. Nu gaat het wel wat beter.

Ik heb natuurlijk de bijsluiters gelezen en bij de Rimadyl las ik dat het inderdaad gastro-intestinale ulcers kan geven. Ik de da bellen en die zeiden dat het inderdaad wel eens voorkomt zo'n reactie. In de bijsluiter zag ik tevens dat de dosis voor honden van 15 kg 2 x daags 1/2 tablet is en voor honden van 25 kg 2 x daags 1 tablet. Filliz weegt nog geen 14 kg en had als dosering 2 x daags 1 tablet opgekregen. :o

De da had als advies om de dosis maar te verlagen naar 2 x daags 1/2 tablet, maar ik heb ze niet meer gegeven. Eerst maar eens van die diarree af. Het was echt heel dun, net geen water. op het hevigst om de één a twee uur. Dan maar even geen pillen. Zeker nu ik dit allemaal lees ben ik toch steeds meer geneigd om de diarree aan die pillen toe te schrijven. Ook omdat de andere hond nergens last van heeft en ze eten hetzelfde.

Ik voelde me trouwens ook wel erg stom dat ik niet eerst even de bijsluiter gelezen had, maar je verwacht toch dat de da de juiste dosering opgeeft. ::) Of ben ik dan te naief. :-[
Laatst gewijzigd door Laura W op za 19 jun 2004, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door