Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
[quote="Sander"]
In brokken zit volgens mij vaak helemaal geen vit. C. Deze vitamine is namelijk vrij warmtegevoelig. Frabrikanten zullen het ook niet zo snel toevoegen, want "een hond kan het toch zelf aanmaken". In principe is dat ook zo, maar in bepaalde situaties kan een hond behoefte hebben aan meer vit. C. In een natuurlijke voeding zit wel wat vit. C, dus ik denk dat er dan minder snel een gebrek ontstaat. Ik zou alleen nog extra C toevoegen is blijkt dat de hond het echt nodig heeft.
[/quote]

Ik heb begrepen dat een aantal brokfabrikanten juist wel vitamine C toevoegen (aan het eind van het proces) als anti-oxydant.
Door Eef+Stippels
Bedoel je gewone groene zeep? Van die zeep waar je ook je huis mee kunt schoonmaken??

Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd. Zou dat helpen denk je? Ik moet dan nog wel even een spuitje regelen, maar mijn schoonzus werkt bij de apotheek, dus dat zal geen probleem opleveren.

Ik maak zijn piemeltje altijd schoon met kamillethee. Maar goed, dat helpt dus niet....
Door Ordell
Max heeft eigenlijk ook altijd pus aan zijn snikkeltje zitten. Ik heb daar dus vanalles ingespoten weet ik niet hoe lang en grote hoeveelheden Vitamine C gegeven maar denk je nou dat het helpt.....helemaal niks dus.
Ik doe er daarom nu niks meer aan alleen wanneer ik terugkom van uitlaten even afvegen.
Door Sander
[quote="Lizzy"]
[quote="Sander"]
In brokken zit volgens mij vaak helemaal geen vit. C. Deze vitamine is namelijk vrij warmtegevoelig. Frabrikanten zullen het ook niet zo snel toevoegen, want "een hond kan het toch zelf aanmaken". In principe is dat ook zo, maar in bepaalde situaties kan een hond behoefte hebben aan meer vit. C. In een natuurlijke voeding zit wel wat vit. C, dus ik denk dat er dan minder snel een gebrek ontstaat. Ik zou alleen nog extra C toevoegen is blijkt dat de hond het echt nodig heeft.
[/quote]

Ik heb begrepen dat een aantal brokfabrikanten juist wel vitamine C toevoegen (aan het eind van het proces) als anti-oxydant.
[/quote]
Maar is dat vitamine C of een vit. C derivaat? En in het laatste geval werk dit in het lichaam dan wel hetzelfde als vit. C?
Door Sander
Ik heb vroeger wel eens brokken gevoerd die met vit. C en E worden geconserveerd. Als ik het goed onthouden heb is de C variant E304= vetzuuresters van ascorbinezuur. In mensenvoeding mag dit slechts beperkt voorkomen, terwijl ascorbinezuur zelf onbeperkt mag voorkomen.
Door Lizzy
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet wat voor vitamine C zij in hondenbrokken gebruiken. Maar aangezien E300 (ascorbinezuur) oom werkt als antioxydant in o.a. emulsies van vet en olie, denk ik dat ook deze gebruikt kan worden. Of E302 n(calciumascorbaat). Kan ook goed, denk ik. Zowel E300 als E302 kennen geen limiet. E304 inderdaad wel.

Tja, ook nog een leuke vraag aan de brokfabrikant dus ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 08 jun 2004, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
Weet niet of het al ergens op BP staat, maar nog een keer kan geen kwaad. Onderstaande heb ik ooit een keer naar BARF-NL gestuurd over de verschillende soorten vitamine C.

Er zijn verschillende soorten vitamine C. Acidum ascorbicum, sodium ascorbicum en calcium ascorbicum. De acidum ascorbicum is de normale (humane) vorm en is erg zuur. Bovendien kan deze darmstoornissen geven bij grote hoeveelheden omdat het niet goed genoeg wordt opgenomen. Calcium ascorbicum kan stenen in de urine veroorzaken, en is erg bitter van smaak. Bovendien moet je deze vorm bij elke maaltijd toedienen, omdat het het lichaam zeer snel verlaat. De sodium ascorbicum is een vorm welke twee keer zo lang in het lichaam blijft als de acidum ascorbicum en dient ook lager gedoseerd te worden.
Vaak wordt aangeraden de ester-C te gebruiken, maar de werking daarvan bij honden is nog niet helemaal duidelijk.

Vraag je dus, voordat je start met het geven van vitamine C, af welke vorm het best bij jouw hond/kat past. Kijk uit met zure vitamine C in dalmatische honden. Zij zijn gevoelig voor bepaalde stenen, welke in zure urine ontstaan, en omdat zij al een predispositie voor een hoog gehalte aan urinezuur in de urine, kan dat gevaar opleveren.

Gr.
Linda
Door Timmy
Ahum, ik zie net dat dat bericht van mij naar BARF-NL in 2001 was verstuurd... wie weet wat er in de tussentijd allemaal wel niet veranderd is ;D
Als er dus onzin in staat, neem me dan niet kwalijk....

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door