Het is plotseling ontstaan en geleidelijk erger geworden.
Hij doet het nu ook in zijn slaap , zijn ontlasting is goed en we merken er verder niets aan.
Wel springt hij moeilijker de auto in of op de bank...achterhand?..
Moderator: Lizzy
Truus schreef: Bedanktnog even een een vraag hoor, trekt hij tijdens het uitlaten ook soms met een achterpootje? Hoe lang speelt het trouwens al, het trillen?
Het is plotseling ontstaan en geleidelijk erger geworden.
Hij doet het nu ook in zijn slaap , zijn ontlasting is goed en we merken er verder niets aan.
Wel springt hij moeilijker de auto in of op de bank...achterhand?..
Truus schreef: Nee het trekt niet met zijn achterpoot tijdens het uitlaten. Het lijkt op erge gespannen spieren, vooral als hij opgewonden is of er iets leuks staat te gebeuren dachten wij.Aangezien hij het inderdaad ook in zijn slaap doet is het onwaarschijnlijk dat het enkel met emoties te maken heeft. Bij veel Jack Russels zie je Scotty Cramp, een aandoening waarbij ze met een achterpootje trekken bij het rennen, de oorzaak hiervan was tot nog toe onbekend en berustte vnl. op hypotheses maar schijnt volgens een orthopeed die ik goed ken toch ook te maken te hebben met een vernauwing in de tussenwervelruimte. Maar dat even ter zijde (ik vroeg me af of er misschien een relatie kon zijn). Uit je verhaal kan het toch zowel een zenuw als spierprobleem zijn. Maar omdat hij ook zwak in de achterhand (achterpootjes) is, met name het springen wat niet meer zo goed gaat, lijkt een spierprobleem het meest voor de hand. Hoe is zijn bespiering trouwens achter?
Maar hij doet het nu ook binnen of in zijn slaap wel .
Het is nu bijna een jaar. Waarvan nu erger.
kniertje schreef:Foei Kniertje, trekken met een achterpootje is geen Scotty-cramp. Scotty-cramp is een neurologische aandoening en treedt op bij opwinding. De hele achterhand is dan een probleem. In milde gevallen zie je een huppeltje, maar niet het JR-huppeltje, het is meer een geiten-huppeltje. In ernstige gevallen valt de hele achterhand uit en kan de hond even niet lopen of staan.
Bij veel Jack Russels zie je Scotty Cramp, een aandoening waarbij ze met een achterpootje trekken bij het rennen, de oorzaak hiervan was tot nog toe onbekend en berustte vnl. op hypotheses maar schijnt volgens een orthopeed die ik goed ken toch ook te maken te hebben met een vernauwing in de tussenwervelruimte. mogelijk, maar als hij zich toch goed kan redden zonder medicijnen is dit natuurlijk het beste!
Groet Knier
oebaya schreef:Wat foei!? Dan moet je dat maar eens aankaarten bij alle orthopeden, dierenartsen in het land en bij de universiteit utrecht fac. diergeneeskunde, want dit is wat ze doceren en dus ook mij geleerd hebben. TRekken met een pootje werd vroeger bestempeld als patellaluxatie, maar kan dus ook gewoon scotty cramp zijn, iets waarvan ze eerst dachten dat het met de lengteverhouding van spieren en zenuwen te maken had, waardoor de zenuwen in de achterpoot overprikkeld werden waardoor het trekken optreedt. Bij opwinding zou het inderdaad mogelijk erger kunnen worden, maar de honden hebben er zelf eigenlijk geen last van. Een zeer vakbekwame orthopeed die ik goed ken heeft er jarenlang onderzoek naar gedaan en zag een mogelijk verband met een vernauwde tussenwervelruimte. Ja wie kan het beter weten dan de mensen die al jaren in het vak zitten? Niets foei dus.
Foei Kniertje, trekken met een achterpootje is geen Scotty-cramp. Scotty-cramp is een neurologische aandoening en treedt op bij opwinding. De hele achterhand is dan een probleem. In milde gevallen zie je een huppeltje, maar niet het JR-huppeltje, het is meer een geiten-huppeltje. In ernstige gevallen valt de hele achterhand uit en kan de hond even niet lopen of staan.
gr.
Nicolette
kniertje schreef:Fokkers van Schotse terriërs misschien? Van hen heb ik veel informatie gekregen over scotty cramp en video's gezien van Schotjes met scotty cramp. Vooral in Amerika is veel onderzoek verricht naar scotty cramp en het heeft naar alle waarschijnlijkheid iets te maken met de overdracht van serotine vanuit de hersenen. Lees eens:
Wat foei!? Dan moet je dat maar eens aankaarten bij alle orthopeden, dierenartsen in het land en bij de universiteit utrecht fac. diergeneeskunde, want dit is wat ze doceren en dus ook mij geleerd hebben. TRekken met een pootje werd vroeger bestempeld als patellaluxatie, maar kan dus ook gewoon scotty cramp zijn, iets waarvan ze eerst dachten dat het met de lengteverhouding van spieren en zenuwen te maken had, waardoor de zenuwen in de achterpoot overprikkeld werden waardoor het trekken optreedt. Bij opwinding zou het inderdaad mogelijk erger kunnen worden, maar de honden hebben er zelf eigenlijk geen last van. Een zeer vakbekwame orthopeed die ik goed ken heeft er jarenlang onderzoek naar gedaan en zag een mogelijk verband met een vernauwde tussenwervelruimte. Ja wie kan het beter weten dan de mensen die al jaren in het vak zitten? Niets foei dus.
Groetjes, Knier
oebaya schreef:Het verhaal van serotonine tekort ken ik inderdaad. Volgens mij is het ook zo dat onder de dierenartsen en orthopeden nog onduidelijkheid bestaat over de terminologie. In elk geval wordt scotty cramp vaker gebruikt dan enkel voor een serotoninegerelateerde oorzaak. (dus ook wat die orthopeed zei vwb de vernauwde tussenwervelruimte). Ik vraag me dan ook af of de 'ware' scotty cramp niet inderdaad gewoon het serotoninetekort betreft en het hupje bij de jacks toch nog altijd verkeerd benoemd wordt, of dat het er een lichte vorm van is. Ik ga het toch maar weer eens bediscussieren met collegae, niet verkeerd denk ik.
Fokkers van Schotse terriërs misschien? Van hen heb ik veel informatie gekregen over scotty cramp en video's gezien van Schotjes met scotty cramp. Vooral in Amerika is veel onderzoek verricht naar scotty cramp en het heeft naar alle waarschijnlijkheid iets te maken met de overdracht van serotine vanuit de hersenen. Lees eens:
http://www.ivis.org/special_books/Braun ... 9/IVIS.pdf. Kon helaas niet kopiëren uit die site. De link brengt je er trouwens ook niet, dan krijg je te zien, dat de pagina niet toegankelijk voor je is. Via google en het intikken van 'scotty cramp' kom je hem echter wel tegen.
Die Utrechtse orthopeed heeft een naam aan iets gehangen, maar volgens mij zit hij echt goed verkeerd.
gr.
Nicolette
oebaya schreef:Vooral in Amerika is veel onderzoek verricht naar scotty cramp en het heeft naar alle waarschijnlijkheid iets te maken met de overdracht van serotine vanuit de hersenen.Dat klopt. Bij Scotty cramp wordt verondersteld dat er een afwijking is in het serotonine metabolisme. Door middel van testen waarbij middelen werden toegediend die de serotonine spiegel verlagen (bv. methysergide) werden de verschijnselen erger. Door middelen toe te dienen die de serotonine spiegel verhoogden, werden de verschijnselen minder.
Truus schreef: Welk middel zou dat zijn om de frequentie van de ''cramp'' te verminderen.
Truus schreef:En vitamine E, in welke voeding zit dat het meest?
Truus schreef:Het schijnt nogal een moeilijke materie te zijn lees ik en Linda...wij fokken niet hoor.
Truus schreef: Welk middel zou dat zijn om de frequentie van de ''cramp'' te verminderen.Hallo Truus,
En vitamine E, in welke voeding zit dat het meest?
Ik geef nu kvv.
Het schijnt nogal een moeilijke materie te zijn lees ik en Linda...wij fokken niet hoor.