Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door qyan
Scarlett schreef: ja Wendy en ik moet zeggen ik zit met de bibbers te lezen.. het is ontzettend veel informatie en je kunt soms maar 'zoveel' tot je nemen... maar het stemt me niet blij, en vooral ook dat zoveel mensen op de hoogte zijn en ik, nitwit, wist van nx en liet me als een dom schaap gewoon leiden..

zelf heb ik meer en meer het idee dat het door de injectie van de 'prikpil' zou hebben kunnen komen, er staat ook ergens dat 'hormonaal' ook dit kan bewerkstelligen, ze hebben vorig jaar alle inentingen uiteraard weer gehad.. en dit jaar nog niet..

het gekke is dat ik nu meer dingen hiermee denk te kunnen gaan associeren.. Scarlett's staart die errrg dun behaard ineens werd... het vrij vaak gal spuwen de laatste weken.. ook het gras eten werd ineens heel frequent gedaan...
of zie ik nu beren op de weg waar ze niet zijn?

ze krijgt nu dus 2 x 8 Prednisolone tabletten per dag, geen antibiotica meer omdat ze haar eetlust heeft teruggekregen..

de geelheid ad binnenkant vd oren is aanzienlijk lichter ook haar liezen zijn lichter, haar tandvlees ziet er nog steeds afzichtelijk licht uit maar ik bespeur toch ook wat roze hier en daar weer...

hopelijk is dit voor jullie duidelijk genoeg om duidelijke uitspraken over te doen.

alvast hartelijk dank!

Thesi/Scarlett
Thesi meid, kom op, niet jezelf de schuld gaan geven hoor, daar schiet je niets mee op en is ook helemaal niet nodig :-*
ook ik heb me het eerste levensjaar van qyan als een dom schaap laten leiden door onze eerste dierenarts, ondanks d woorden van veel mensen hier, die toen nog op het oude doggynet zaten.
je denkt dat ene dierenarts het hoort te weten en daar ga je ook vanuit, hun hebben er immers voor gestudeerd en ik niet.
ook helaas door schade en schande wordt men wijs, ten koste van qyan toen.
kom op, jezelf de schuld gaan geven schiet je echt niets mee op!
dus niet doen, daar heb jij niets aan en scarlett ook niet!
Door Timmy
Scarlett schreef:ik hoop dat jullie iets kunnen zeggen, ik las met schrik dat de prognose niet al te best was bij bepaalde vormen, welke vormen zijn dat? ik heb die link nog niet gezien.
AIHA is de idiopatische vorm van hemolytische anemie en die is soms acuut dodelijk. Heel vaak reageren honden goed op de cortico therapie, echter genezing kan soms pas na jaren zijn.
In ieder geval moet er goed gekeken worden wat de oorzaak is voor de anemie; dat kunnen er namelijk een aantal zijn en als het bijvoorbeeld om een primaire ziekte gaat, kan het een kwestie zijn van enkel die ziekte behandelen. Is Babesiosis ook uitgesloten door de dierenarts? Met die berichten over die paar gevallen die er gesignaleerd zijn, zou ik dat ook even testen.

Gr.
Linda
Door Scarlett
Hoi Lizzy,

Op het moment eet Scarlett
gekookte kip, Duck compleet, Mie,
als tussendoortjes af en toe een mergpijpje,

ze is op het moment erg moe en staat eigenlijk een beetje te wankelen op haar beentjes, ze slaapt veel en wil graag dicht bij me zijn, hetgeen uiteraard gebeurt.

Hoi Linda,

ik weet niet wat de aanleiding is geweest, ik heb nu wel een vermoeden na het lezen van al die links,
ze heeft niet zo lang geleden een Prikpil injectie gehad en eind vorig jaar ook,
dit omdat we midden in een verhuizing en tegelijk verbouwing zitten en zij van haar loopsheid altijd zowiezo al zo'n last had, en dan wilden we haar 16 juni laten steriliseren omdat wij dachten daar goed aan te doen.. dat doen we dus nu ook maar niet meer, ik weet niet meer wat ik moet geloven als een da wat zegt.. echt ik weet het niet meer.

nu na het lezen van die links ben ik bang dat die injectie invloed gehad kan hebben op die hemolitische anemie.. omdat ik gelezen heb dat het ook met hormonale toestanden te maken kan hebben en dat is die prikpil natuurlijk..

haar oogwit is aanzienlijk minder geel en haar liezen en binnenkanten van oren ook duidelijk minder geel,
ze is wel erg moe en slaapt veel, haar huid zit erg los vind ik, ze is wel viefer dan ze was en wil graag bij de 'roedel' zijn (onze 3 andere honden) terwijl ze daar eerst geen fut meer voor had en ze ook genegeerd werd door Layla onze roedelleidster.

dit is haar lijstje van de da: van afgelopen dinsdag:

Hemoglobine nu is het 7,9 en het was 12,1 en het moet zijn (15)

Hematocriet nu is het 24 en het was 34,7 en het moet zijn (43)

RBC nu is het 2,97 en het was 4,48 en het moet zijn (6,2)

(Bilirubine hier heeft ze nog geen uitslag van het was 11,5 het moet zijn (0,4)
GOT dit heeft de da niet opnieuw laten bekijken, vond ze niet nodig het was 81 en het moet dus 44 zijn)

zaterdag moet ze opnieuw bloed laten prikken.

Groetjes, Thesi
p.s. hebben jullie nog een bepaalde tijd dat jullie on line zijn? dan probeer ik er ook te zijn, moet nog ff vertrouwd raken met dit prikbord.

alvast weer mijn dank aan jullie allemaal en tsja, ik probeer me niet schuldig te voelen want ik weet natuurlijk ook dat Scarlett er niet bij gebaat is.. maar ja je weet hoe dat gaat.. :-[
Laatst gewijzigd door Scarlett op do 03 jun 2004, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Scarlett
Timmy schreef:

AIHA is de idiopatische vorm van hemolytische anemie en die is soms acuut dodelijk. Heel vaak reageren honden goed op de cortico therapie, echter genezing kan soms pas na jaren zijn.
In ieder geval moet er goed gekeken worden wat de oorzaak is voor de anemie; dat kunnen er namelijk een aantal zijn en als het bijvoorbeeld om een primaire ziekte gaat, kan het een kwestie zijn van enkel die ziekte behandelen. Is Babesiosis ook uitgesloten door de dierenarts? Met die berichten over die paar gevallen die er gesignaleerd zijn, zou ik dat ook even testen.

Gr.
Linda
hoi Linda, babesiosis was uitgesloten dat was het niet. was ik nog vergeten in mijn antwoord te zeggen

gr Thesi
Door Timmy
Scarlett schreef: Hemoglobine nu is het 7,9 en het was 12,1 en het moet zijn (15)

Hematocriet nu is het 24 en het was 34,7 en het moet zijn (43)

RBC nu is het 2,97 en het was 4,48 en het moet zijn (6,2)

(Bilirubine hier heeft ze nog geen uitslag van het was 11,5 het moet zijn (0,4)
GOT dit heeft de da niet opnieuw laten bekijken, vond ze niet nodig het was 81 en het moet dus 44 zijn)

zaterdag moet ze opnieuw bloed laten prikken.
Ik ben niet helemaal bekend met de waarden die je hierboven aangeeft. Ik denk dat die van een voor mij onbekend lab afkomstig zijn. Meestal is het zo dat er een minimum en maximum waarde is, waardoor de uitkomsten wat meer gerelativeerd kunnen worden.
Dus de Hb moet liggen ongeveer tussen de 12,4 en 19,1 g/dl, de Ht tussen 29,8 en 57,5 , de RBC tussen 5,2 en 8,06 (X 10-6 ul).
Maar dat doet er in principe niet zoveel toe, de uitkomsten zijn niet zoals ze moeten zijn.
Buiten het gewone bloedonderzoek, is er ook een Coombstest gedaan? Is gekeken of de milt vergroot is?

Gr.
Linda
Door Scarlett
Hoi Linda, er is volgens mij geen Coombs test gedaan maar ik las bij die links volgens mij dat een Coombs test niet veel uitmaakte???

de milt is dat een spleen in het engels? dat weet ik niet maar morgen zal ik vragen of daar ook naar gekeken wordt.

dan had de da het over 2 kleine orgaantjes waarvan ze de naam niet wist daar was het ook niet goed mee ???morgen zal ik daar naar vragen, ze kon er afgelopen dinsdag niet op komen.. ??? ik zal wat alerter reageren ben nu wat meer voorbereid op 'slecht nieuws'

en hier heb ik een update over hoe het haar vannacht en vandaag vergaan is:

Scarlett heeft vannacht in haar eigen bench weer geslapen... ze begon uiteraard bij ons op het kussen maar wilde naar de 'roedel'.. ze wil echt bij hen zijn.. dus haar daar naar toe gebracht en daar ging ze liggen op haar kussen en een dekentje er weer over.

Ze heeft geslapen tot 6 uur vanochtend en toen riep ze me, ze moest plassen.. lekker lichtgeel..

uiteraard de rest van de roedel ook geplast en gepoept en toen hebben ze weer geslapen tot half negen want toen schrok ik pas wakker! al die tijd geslapen vanaf gisteravond tot 6 uur vanochtend en weer tot half negen.. (ik moet zeggen ik voel me een stuk beter)

Toen haar temperatuur opgenomen, 37.7 mmm maar 0.3 eronder.. dus ach...
tandvlees is nog steeds super super licht en geel en bleek en die rose vlekjes hier en daar, wat ik wel vind is dat haar tong niet meer zo'n eng bleke kleur heeft... dus dat zie ik als geweldig!

Ze heeft goed gegeten de 8 pillen met 1,5 plak Duck dat is 1,5 ons en een stuk gekookt ei had ik er bij gedaan met Mie, nou dat ging er allemaal in als gods woord in een ouderling!

toen heeft ze weer geslapen tot zeker 12 uur en toen weer 1,5 ons Duck met mie en een stukje gekookt ei... ook dat ging met graagte naar binnen!

Voor de rest vind ik haar huid niet meer zo 'los' aanvoelen en is ze als ze wakker is 'vrij alert' en eet zelfs van een kluifbotje... ze slaapt veel maar dat is alleen maar goed denk ik.

Ik ben heel benieuwd hoe het morgen zal zijn met haar bloedtest.. de buurvrouw had nog een dermatoloog gebeld die ook van deze auto-immuun ziekte afwist ene Jacques Fontaine te Brussel, volgens hem waren er nog meer geneesmethodes en moest Scarlett ook onderzocht worden op alle enzymes en alkaline fosmation of zoiets want hij sprak engels met een zwaar frans accent en dat viel niet makkelijk te verstaan...maar volgens hem had de prikpil er niet mee van doen.. dus dat klonk fijn.

Ze plast en poept regelmatig en eet met plezier, ze wil dolgraag bij iedereen zijn en zou het liefst het hele traject meewandelen maar dat kan ze niet dus bescherm ik haar tegen haarzelf en doe maar een kleine wandeling met haar en dan is ze kapotjeplof.

ook vanavond ging er weer ruim een ons Duck in met de 8 tabletten Prednisolone en en flink stuk kipfilet.

Ik heb jullie goede adviezen gelezen en ter harte genomen, op dit moment kan ik niet meer doen dan ik doe en inderdaad ff dimmen ben ik gaan doen... heb vandaag nog geen artikel gelezen bij barfplaats. noch ben ik op andere sites geweest, ik heb me uitsluitend met de beestjes bezig gehouden en moet nu wat doen anders treffen ze morgen alleen een beestenstal aan de rotzooi ligt huizenhoog, het lijkt wel of ik tot helemaal niets anders kom dan de beestjes en Scarlett in het bijzonder.. het fijne is dat Layla niet meer 'afstandelijk' doet tegen Scarlett en ik zie dat maar als een goed teken dat volgens Layla het gevaar kennelijk geweken is...

en ik ben hartstikke blij met al jullie adviezen, opmerkingen, raadgevingen, aanwijzingen en ik neem niemand iets kwalijk helemaal niets, integendeel.. het ligt gewoon aan mijzelf dat ik zo weinig kan hebben en dat ik er zo van onder de indruk ben, maar dat is gewoon zo en zullen jullie ook wel hebben zo gauw het je eigen dier betreft..

nogmaals, ik wil liever alles weten en als het me dan ff te veel wordt zoals het gedaan heeft zijn jullie er allemaal om me ff terug te fluiten waar ik dan ook weer braaf naar luister.. ben vandaag dus een grote meid geweest en ik voel me een stuk beter nu!

Groetjes, Thesi
Laatst gewijzigd door Scarlett op vr 04 jun 2004, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
Ach Thesi, het zijn ook zulke zorgen he meid, gedsie :-\.

Als je beesjes iets gaan mankeren, ben jezelf ook van slag he. Vooral als je nog niet weet wat het nu eigenlijk is.

Ik ga duimen en duimen en......

Heel veel sterkte!
Door qyan
lieve thesi, hier wordt hart geduimd dat de bloedwaarden morgen wat beter zijn en dat je wat beter nieuws krijgt zowiezo :-*
dat je van slag bent en alleen maar met je dieren bezig bent, en nergens aan toe komt, zo verschrikkelijk herkenbaar en weet zo goed hoe je je voelt nu.
dat je ff helemaal niets hebt gelezen vandaag en lekker met je honden bent bezig geweest is ook alleen maar goed.
je hebt zelf ook nog je ontspanning nodig en leuke dingen, hoe moeilijk nu ook.
en dat het je soms even teveel wordt, meid, volkomen begrijpelijk.
het is niet zomaar iets van de 1 op de andere dag wat je te horen krijgt en meemaakt met scarlett.

gr wendy
Door Scarlett
Truus schreef: Ach Thesi, het zijn ook zulke zorgen he meid, gedsie :-\.

Als je beesjes iets gaan mankeren, ben jezelf ook van slag he. Vooral als je nog niet weet wat het nu eigenlijk is.

Ik ga duimen en duimen en......

Heel veel sterkte!
dank je wel Truus heel lief van je,

alles kan Scarlett gebruiken en het is ook zo, als ze iets mankeren ben je gewoon van slag net als met je kinderen...
groetjes, Thesi
Door Scarlett
qyan schreef: lieve thesi, hier wordt hart geduimd dat de bloedwaarden morgen wat beter zijn en dat je wat beter nieuws krijgt zowiezo :-*
dat je van slag bent en alleen maar met je dieren bezig bent, en nergens aan toe komt, zo verschrikkelijk herkenbaar en weet zo goed hoe je je voelt nu.
dat je ff helemaal niets hebt gelezen vandaag en lekker met je honden bent bezig geweest is ook alleen maar goed.
je hebt zelf ook nog je ontspanning nodig en leuke dingen, hoe moeilijk nu ook.
en dat het je soms even teveel wordt, meid, volkomen begrijpelijk.
het is niet zomaar iets van de 1 op de andere dag wat je te horen krijgt en meemaakt met scarlett.

gr wendy
ja Wendy zo is het ook, je voelt je zo raar dat dit zomaar gebeurt en dat er niets lijkt wat je kunt doen.. echt alsof het allemaal een kwade droom is waar je maar niet wakker uit kunt worden...

ik laat gelijk weer wat weten zogauw ik weer wat weet.

groetjes, Thesi
Door Timmy
Scarlett schreef: Hoi Linda, er is volgens mij geen Coombs test gedaan maar ik las bij die links volgens mij dat een Coombs test niet veel uitmaakte???
Hmm, 't wordt toch aangeraden om te bepalen of het werkelijk om AIHA gaat...
Scarlett schreef: de milt is dat een spleen in het engels? dat weet ik niet maar morgen zal ik vragen of daar ook naar gekeken wordt.
Spleen is inderdaad de milt. Bij AIHA treedt er regelmatig splenomegalie op, een vergroote milt dus.
Scarlett schreef: dan had de da het over 2 kleine orgaantjes waarvan ze de naam niet wist daar was het ook niet goed mee ???morgen zal ik daar naar vragen, ze kon er afgelopen dinsdag niet op komen.. ??? ik zal wat alerter reageren ben nu wat meer voorbereid op 'slecht nieuws'
Geen idee wat voor orgaantjes ze bedoeld. Ben benieuwd...
Scarlett schreef: Ze heeft geslapen tot 6 uur vanochtend en toen riep ze me, ze moest plassen.. lekker lichtgeel..
Da's mooi!!
Scarlett schreef: Toen haar temperatuur opgenomen, 37.7 mmm maar 0.3 eronder.. dus ach...
De "normale" temp van tussen 38 en 39 graden is een richtlijn. Het kan er dus altijd omheen schommelen. Vaak zitten honden onder de 38, dus deze temp is prima!
Scarlett schreef: Ik ben heel benieuwd hoe het morgen zal zijn met haar bloedtest.. de buurvrouw had nog een dermatoloog gebeld die ook van deze auto-immuun ziekte afwist ene Jacques Fontaine te Brussel, volgens hem waren er nog meer geneesmethodes en moest Scarlett ook onderzocht worden op alle enzymes en alkaline fosmation of zoiets want hij sprak engels met een zwaar frans accent en dat viel niet makkelijk te verstaan...maar volgens hem had de prikpil er niet mee van doen.. dus dat klonk fijn.
Waarschijnlijk bedoeld hij de alkalische fosfatase. Dat is een specifiek leverenzym. Als die verhoogt is kan dat wijzen op een leverfunctiestoornis. Het kan ook wijzen op toegenomen activiteit van de osteoblasten, van waaruit beencellen ontstaan. Aan de ene kant kan ik dan de link wel leggen, maar aan de andere kant weet ik niet of dat wel bijdraagt aan een juiste diagnose en/of behandeling.

Enne... het klinkt toch allemaal alsof het de goede kant opgaat en dat de pred aanslaat! Je doet je best en dat is meer dan genoeg!

Gr.
Linda
Door diana
Thesi is vandaag ook jarig!!!!
Ik hoop dat ze vandaag met goed nieuws komt als ze daar de tijd voor heeft .
een mooier kado is er niet voor haar denk ik hoor .
Door Scarlett
Hoi allemaal ik heb weer wat beter nieuws over Scarlett.. het gaat werkelijk wat beter met haar!

Hemoglobine is NU 9.0 het was de 2e x 7,9 en het was de 1e x 12,1 en het moet zijn: (15)

Hematocriet is NU 31 het was de 2e x 24 en het was de 1e x 34,7 en het moet zijn (43)

RBC is NU 3,31 het was de 2e x 2,97 en het was de 1e x 4,48 en het moet zijn (6,2)

de andere uitslagen had ze nog niet binnen, maar ze vond dus dat het goed en slecht nieuws was..

het goede nieuws is dat ze vooruit gegaan is, en het slechte nieuws is dat zij het zo weinig vooruitgang vond..
daarentegen vond ze dat Scarlett er goed uit zag, werkelijk een stuk beter er uit zag, en ze zei dat ze echt dacht dat ze het nooit zou hebben kunnen halen, terwijl ze nu het idee heeft dat ze niet meer dood zal gaan hieraan..
volgende week opnieuw bloed waarden bepalen, om te kijken of ze op de 16 Prednisolone tabletten moet blijven zitten of dat er bijgesteld moet worden.. en misschien wel helemaal kunnen gaan stoppen met de medicijnen en dan daarna kunnen we door regelmatig controle uit te oefenen ..
zoals goed letten op haar tandvleeskleur en haar manier van doen misschien wel zover komen dat ze misschien wel helemaal geen medicijnen meer nodig zou hoeven hebben tot ze terugvalt weer

maar goed, dit is dus gewoon fantastisch nieuws vind ik! Het is vooruitgang .. laat het wat langzaam gaan, maar ze gaat VOORUIT en dat is toch wat het belangrijkste is!!

Dus jullie begrijpen dat ik geen beter verjaardagscadeau had kunnen krijgen dan dit nieuws!

Dank jullie wel voor al jullie positieve gedachtenkracht die mee hebben gewerkt aan haar vooruitgang!

Thesi
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door