Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mevroi Kruim
brie schreef: Dit vind ik ook zo apart!! Katten die beginnen met vers vlees, hoe goed ze er ook uizagen op brokken, veranderen allemaal zo enorm!! Worden steviger, maar niet echt dikker of zwaarder ofzo.
Hoe kan het toch dat barfkatten zo veranderen?
Tja, om goeie spieren te kunnen maken heb je goeie bouwstoffen nodig, zeker als je oud bent en je stofwisseling niet meer je-dat is.
Door koekje
ik heb precies hetzelfde bij otje gezien. otje was een klein zielig kittentje, en vooral dun en iel. niet dat ze nu ineens vet en breed is, maar erg gespierd. otje ziet er nog steeds uit als een katje van 2-2,5 kilo, maar weegt er wel 4  ;D
als mensen sien optillen, schrikken ze altijd van het gewicht. sien weegt zowat 5 kilo, maar is best een klein poesje. sien buigt eigenhandig draadstalen benchdeurtjes om, en om dat te kunnen doen heb je eerder veel gewicht van spieren nodig dan van vet.

om spieren te kweken heb je hoogwaardige eiwitten nodig. en laten die nou net amper in brokjes zitten, maar wel zeer ruim in vlees. om die spieren daarna zo goed mogelijk te kunnen onderhouden en stevig te laten worden heb je vitamines nodig, en die worden het beste opgenomen uit rauw vlees.
barf dus.
Door koekje
het is even wat minder gegaan met poet, en mn moeders volharding.
poet at slecht, en mn moeder is weer zakjes gaan geven. poet heeft een oogontsteking, maar die wordt inmiddels behandeld.

poet eet nu weer goed en netjes vers. ik heb even zitten gillen door de foon :-[
mn moeder was naar de DA geweest (voor het oog van poet), en vroeg over het slechte eten. de DA vond dat alles gekookt diende te worden. ik gilde weer even. ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat de DA daar geen verstand van voeding heeft, en dat ik hier in amsterdam wel dokters kan vinden die dat wel hebben. en dat ze zelf de verbetering bij poet heeft gezien op haar rauwe menu. ze heeft ook de vooruitgang bij otje gezien. van duf en deuzig kitten naar een hoogspringer die erg intelligent is.
de dokter zei ook iets over nierfalen en suikerziekte, maar dat lijkt me niet het geval. dan had dat ook te zien moeten zijn bij het pre-aenesistisch bloedonderzoek dat ik deze zomer heb laten doen, en dan had poet in de tussentijd niet beter geworden, en ook niet beter in haar vacht gaan zitten. veel plassen en veel drinken doet poet volgens mij niet. ze heeft ook niet overgegeven, ze liet alleen soms haar eten staan. en ze was boos, maar dat zou ik ook zijn met een zeer oog.

er moet wel een aanpassing komen op het menu van poet.
het is teveel. toen ik het menu maakte, was het ook ruim, maar dat was omdat ze aan moest komen, en gewichtsverlies van een atkinseffect er niet bij kon hebben. volgens mn moeder heeft poet een dikke kop gekregen en een volle vacht en weer een goed behaarde staart. ik denk dat ze weer redelijk op gewicht is.

ik weet niet wat het allergeen is waar poet op reageert. in eerste instantie denk ik aan granen. maar ze heeft een half jaar primair koolhydraatvrij natvoer gegeten, en daar kreeg ze ook korstjes van. ik weet niet hoe vaak ze daarbij een handje brokjes kreeg. misschien is ze allergisch voor synthetische vitamines en supplementen. dat kan verklaren waarom ze toch op het natvoer korstjes kreeg. op barf doet ze het geweldig, dat blijkt wel. cb durf ik haar niet te geven of voor te schrijven, vanwege de rijst die erin zit. cb diabetes zou een optie kunnen zijn, maar dat is moeilijker verkrijgbaar en duur. en poet houdt niet van cb. misschien inmiddels wel, maar ik heb liever dat ze op barf blijft zitten. zo weet ik beter wat er wel en niet in poet gaat, en heeft het iets meer tandreinigende functie. poet eet zoveel mogelijk ongemalen, behalve vleesbot en kippenmaag (bot krijgt ze ongemalen niet weg omdat ze daar geen techniek voor heeft en te oud om die nog te leren en het kost moeite, daar heb je als senior-citizen van 13 geen zin meer in, en de kipmaag omdat ze dat vies vindt, en gemalen is het door iets anders te roeren).

het menu voor poet is voor 4 kilo kat. dat is dus te veel. de maaltijd op de dinsdag (200 gram gemoeste nijn) is zowiezo te veel, want daar liet ze wel eens wat van staan.
alles door de helft doen, lijkt me veel te weinig.
ik weet niet hoe zwaar poet is. ik gok op 3 tot 3,5 kilo. poet beweegt natuurlijk een stuk minder dan ot en sien. niet dat ze direct een bankaardappel is, maar ze is wel de jongste niet meer, en beweegt natuurlijk iets minder dan die 2 mafkezen van mij. ook heeft ze misschien een langzamere spijsvertering vanwege haar leeftijd.
iemand nog ideetjes voor het menu?
Door Mevroi Kruim
Jeetje meid, je bent er maar druk mee! Tis toch wat, je moeder moeten opvoeden  :-X

200 g is idd veel, hier krijgen ze tussen de 100 en 150 g p dag, Knor wat meer maar dat is een grote actieve jeweetwelkater. Wat bij mij nog wel eens helpt is om ze een paar keer duidelijk veel minder te geven, 50 g bv, dan eten ze wel maar is het mutsen snel afgelopen.
Tja, menusuggesties ... lastig ... je weet er zelf genoeg van denk ik zo.
Door brie
okeej, even voor mezelf op een rijtje: poet heeft een poosje bij jou gewoond waar ze volledig barf kreeg, ze knapte er enorm van op en nu is ze weer bij je moeder..
die haar misschien hier en daar wat meer zakjes heeft gegeven dan goed voor dr is?  :-\daarbij een vervelende oogontsteking en minder zin in eten..met als gevolg dat je mams weer een beetje terug bij af is?

ik denk dat je gewoon op dezelfde voet door moet gaan toen poet bij jou was. lekker barfen, zakjes aan de kant. je moeder eens heel streng toespreken (mag best bij moeders af en toe, al kan die van mij er slecht tegen...hahaha)
120 tot 150 gram hou ik hier ook aan. ik heb geen idee hoeveel mijn katten wegen, ik denk een kilo of 3/4.
misschien een idee om tijdelijk de herby botmix 1 te gebruiken en dat aan te vullen met spiervlees en orgaantjes, hier en daar wat prooidiertjes en kauwbotjes en poetje zit zo weer op haar oude gewicht...

ik denk ook dat een kleine terugval niet zo heel erg hoeft te zijn af en toe. als je er een big deal van gaat maken merkt poet dat natuurlijk ook en gooit ze misschien nog meer haar kont in de krib
Door koekje
nee, poet heeft nooit bij mij gewoond, want ze eet ot en sien op.
poet heeft altijd bij mn moeder gewoond, en ik vroeger ook. poet voelt voor mij een beetje als mn eerste kat.
ik ging op mezelf wonen voor de studies in amsterdam, en poet bleef bij mn moeder.
in de zomer zit ik met ot en sien bij mn moeder, en dus ook bij poet. eerst zat ik met sien dan bij meneer koekje, maar swarts (zijn kat van zowat 18) is blind geworden en trekt het niet meer om samen te zitten met 2 van die snotapen. sinds een jaartje heb ik ook otje, dus zitten we dan bij mn moeder. dat huis is makkelijker in 2 te delen, want poet mag niet boven. ot en sien zitten dan op mn oude slaapkamer.

deze zomer zat ik dus bij poet, ipv poet bij mij.
mn moeder heeft toen een week vakantie gevierd, en paste ik op alle katten. in die week heb ik poet helemaal op vers gezet, en de week daarna zat ik in frankrijk, en zorgde mn moeder weer voor poet en ot en sien die boven zaten.
toen ik weer terug was uit frankrijk het menu van poet verder uitgewerkt enzo.
daarna ging ik met ot en sien weer terug naar mn eigen huis in amsterdam.

poet krijgt al botmix in haar menu. dit omdat ze geen vleesbotjes eet. als je een kipvleugel neerlegt, weet ze niet wat ze ermee moet doen. ik ga haar ook niet meer pushen om te leren knagen, daar is ze gewoon te oud voor. het hard spelen durf ik niet te doen zolang ik er zelf niet bij ben. poet is oud en gevoelig, en dun. ik wil geen risico lopen op leverschade, want daar komt ze nooit meer overheen.

ik denk dat ik een menuutje maak met 3/4 van het totale vorige menu. heeft poet daarbij nog honger, is het makkelijker iets extra te geven.
kuikentjes eet ze trouwens niet. misschien dat ze muis wel leuk vindt, maar dat hebben we de vorige keer niet zo naar gekeken. ik had er 1 weggelegd, dat was de laatste voor ot. ze zat er wel heel geïnteresseerd naar te kijken, maar daar bleef het bij. aangezien ze hem niet gelijk wegpakte (misschien omdat ik er bij zat), heb ik hem weer naar boven genomen voor ot. ot at slecht deze zomer en ik was door mn kuikens heen. ik wilde niet ot en sien nog meer op verplicht dieet zetten, omdat otje al begon af te vallen.

welke dingen zijn meer of minder belastend voor de nieren? misschien kan ik een soort preventief nierdieet maken.
vorig jaar heb ik me zorgen gemaakt over poet haar nieren. poet zwalkte toen ze van de kas afkwam, en dronk veel en kotste ook te veel. dat is goed gekomen en het bloedonderzoek van deze zomer wees geen gekke dingen uit. desondanks blijft ze oud, en oude katten hebben gevoeligere nieren.
rund en witte vis zijn meer belastend voor de nieren?
Door Sher
Ik heb dit verhaal net met bewondering doorgelezen. Petje af hoor. Wat heb jij enorm je best gedaan.  :thumbsupup:
Ik hoop dat Poet op vers zal blijven.
Door brie
ik zou niet weten welke diersoorten minder belastend zouden zijn voor de nieren. Heb er hier op bp wel eens wat over gelezen, maar dat gold danmeer voo de honden...Wellicht dat Flin daar wel een goed antwoord op heeft? Maar als ze zo'n verbetering liet zien alleen door het overstappen op vers vlees, dan vraag ik me af of een speciaal nierdieet wel een meerwaarde heeft op zo'n korte termijn?
Kan het zo zijn dat Poet oud wordt en misschien daarom een beetje "aftakelt?" :-[
Door koekje
poet is heel hard gaan aftakelen, en afgelopen zomer dacht ik dat ze de 14 niet zou gaan halen. totdat ze op vers ging. wat een verbetering. ze kan nu wel weer zeker 5 jaar mee. 18 is toch een mooiere leeftijd om heen te gaan dan 13.
en het gaat met poet zelf helemaal niet slecht. ze laat alleen soms haar eten staan. maar dat is wss omdat ze teveel krijgt, of misschien soms minder honger, aangezien ze al op leeftijd is.
en ze heeft nu een oogontsteking. maar maar ze dat ook eens, ze heeft er nog nooit 1 gehad.
ik wil geen speciaal nierdieet maken, maar ik dacht dat ik wel meer dingen kon geven die niet extra belastend voor de nieren zijn. dan wordt ze misschien wel 20.
Door flin
'k heb dit menu als niermenu voor 'Borke' gemaakt ; (versleuteld van hond naar kat...)
    help dit?

20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees  met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
    groentes, wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...
Door Too
qua menu kan ik flin niet te evenaren... ;D maar mijn dames dreigen al rolrond te worden bij 100gr pp [combi van kvv en barf]
Maar ik heb bewondering voor je inzet mbt Poet CHAPEAU ik hoop dat ze de 18 met gemak gaat halen.
Door koekje
flin schreef: 'k heb dit menu als niermenu voor 'Borke' gemaakt ; (versleuteld van hond naar kat...)
help dit?

20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
60 % spiervlees met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
groentes, wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...

daar moet ik wel iets mee kunnen. grote dank.
nog een vraagje. kan een soort van niermenu kwaad voor een kat die niet direct chronisch nierfalen heeft?
de DA zei van de zomer toen ik belde voor de uitslagen dat de waardes (van lever en nieren) normaal waren voor een kat van 13. dus ze zijn niet perfect, maar geen nierfalen. lijkt me.
ik neig op dit moment naar een tussenvorm tussen poet haar 'oude' menu en het niermenu.
Door brie
flin schreef: 'k heb dit menu als niermenu voor 'Borke' gemaakt ; (versleuteld van hond naar kat...)
help dit?

60 % spiervlees met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans

Ziet er goed uit!! Hoe kom je tot die percentages en diersoorten? Hoe weet je nu welke dioersoorten een laag fosforgehalte hebben en welke een hoog purine (waarom is dit eigenlijk?) gehalte?
En vetten en eieren? Is dat belangrijker voor een nierpatient dan voor "gezonde" katten?
Ik ben altijd heel geinteresseerd wat de theoretische gedachtegang achter dit soort menu's is. Waar kan je dit soort informatie vinden?
Over verschillende groentesoorten en hun werkingen is heel veel te vinden...misschien zoek ik niet goed, maar wat betreft vlees vind ik tot nu toe weinig...
Door Hekate
200 gram eten op een dag lijkt me wel heel veel voor een kat van 4 kilo.

Mijn kat weegt nu ergens tussen de 4,5 en 5 kilo. Het is de bedoeling dat hij (heel langzaam) afvalt naar 4,5.
Hij eet elke dag ongeveer 110 gram carnibest + een snack barf van tussen de 20 en 40 gram. 140 gram eten per dag gemiddeld dus.

Ik denk dat als ik mijn kat iedere dag 150 of 160 gram eten zou geven dat genoeg is om hem precies op gewicht te houden of misschien zelfs al te laten aankomen.

Oh enne, hij krijgt dus nooit zo veel als hij op kan. Toch zijn er ook voor hem dagen dat hij zijn bakje niet leeg eet. Niet vaak, maar toch zitten ze er tussen. Ik denk dat katten, net als mensen gewoon ook momenten hebben dat ze niet lekker zijn. Darmen in de knoop, haarbal in de weg, noem maar op! Is 1 maaltijd later meestal weer over bij Fred. Heel soms 2 maaltijden.

Voor alle duidelijkheid, dan eet hij dus wel wat, alleen niet zijn hele portie, zeg, de helft ofzo. Een maaltijd of 2 later valt hij dan opeens aan op zijn eten, alsof hij wat heeft in te halen. Omdat hij een beetje af moet vallen krijgt hij dan niet meer, maar Poet zou dan natuurlijk een extratje er bij kunnen krijgen.
Door Anthraciet
Mijn katten (met een gewicht tussen 4 en 6 kilo) eten gemiddeld toch wel zo'n 200 gram per dag en komen niks aan. Onze jongste van 4 kilo eet over het algemeen zelfs het meeste, die zit snel aan 250 gram omdat hij van de rest ook wegjat ::)
Nou moet ik wel zeggen dat dat ongeveer 120-150 gram barf is en de rest blikvoer, maar toch.

Ik moet er niet aan denken om ze op 140 gram te moeten zetten over een hele dag, dan word ik afgemaakt ;D
Daarnaast merk ik dat ze gal gaan spugen als ze minder krijgen, want ik heb het wel geprobeerd natuurlijk....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door