Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
EllieH schreef: Ik adviseer zelf nooit visolie in welke vorm dan ook, ik heb goede ervaringen met plantaardige olien, o.a. Trias omega van de groene os, maar die zet ik in bij klachten.
Anders bijv. lijnzaadolie, maar ook dat is bij elk dier anders.

Groetjes Ellie
Honden kunnen helemaal niks met plantaardige olieen. En plantaardige olieen waar niet-actieve omega 6 vetzuren in zitten zijn al echt niet aan te bevelen daar vers etende honden al meer dan genoeg omega 6 binnen krijgen. Waar ze een tekort aan zouden kunnen hebben (als ze geen groente en geen vette vis eten) is omega 3. En de enige goed opneembare omega 3 voor honden is visolie. Dit is een actief omega 3 vetzuur, in tegenstelling tot lijnzaadolie (niet-actief). Lijnzaadolie geeft in de regel gemakkelijk klachten.
Door Lizzy
grosemans geert schreef: ik persoonlijk zou geen visolie van de hema geven , er zijn maar weinig merken die echte zuivere visolie hebben , kleren kopen doe je toch ook niet bij de visboer......

groetjes geert
Dit vergelijk gaat natuurlijk niet echt op. De visvoer verkoopt geen kleren. De hema verkoopt van alles, voedsel, voedingssupplementen EN kleren. Ik heb de visolie van de hema, die getest is door de consumentenbond, even bekeken en het bevat geen benzoapyreen of dioxinen. Er is vervuiling in aangetroffen maar deze is ver onder de norm. Dit geldt bijv. niet voor de visolie van Pharma Nord. Die bevat wel benzyapyreen. Triomar ook overigens. Dusssss, doe die van de hema dan maar ;)
Door M.P
ik weet dat vis of de olie gezond is maar het water waar ze in leven is toch sterk vervuild, dat moet je toch toegeven,
inderdaad zijn er veel honden die het niet goed doen op lijnzaadolie, maar er zijn toch nog anderre of niet soms...zoals perilla olie capsules voor honden...

groetjes......
Door flin
grosemans geert schreef: ik weet dat vis of de olie gezond is maar het water waar ze in leven is toch sterk vervuild, dat moet je toch toegeven,
inderdaad zijn er veel honden die het niet goed doen op lijnzaadolie, maar er zijn toch nog anderre of niet soms...zoals perilla olie capsules voor honden...

groetjes......
perilla-olie is evengoed een olie die nog moet worden omgezet van ALA naar EPA?
als dit omzetten niet efficient gebeurt, mis je de effectiviteit?
Door M.P
moet inderdaad omgezet worden, normaal zou het lichaam dat moeten doen...epa en dha is eigenlijk niet nodig, maar ja dat is ook zo met vit C, dat maakt hij ook aan, moet eigenlijk ook niet toegevoegt worden, maar sommige geven het ook, het zal gewoon zijn zien waar hij baat bij heeft...
groetjes
Door flin
grosemans geert schreef: moet inderdaad omgezet worden, normaal zou het lichaam dat moeten doen...epa en dha is eigenlijk niet nodig, maar ja dat is ook zo met vit C, dat maakt hij ook aan, moet eigenlijk ook niet toegevoegt worden, maar sommige geven het ook, het zal gewoon zijn zien waar hij baat bij heeft...
groetjes
bij mijn weten is't zo, dat als de ALA niet goed wordt omgezet (door 't lichaam idd, dat bedoelde ik ook) naar EPA en/of DHA er juist te veel arachidonzuur manifesteert, en van daaruit prostaglandines die juist ontstekingsbevorderend zijn en allerlei andere problemen kan veroorzaken?
de EPA zou dit kunnen blokkeren?

ohw, en bladgroeneters, die veel verschillende bladgroenten eten, bevatten ook flink EPA, denk aan'n huisjesslak...
Door EllieH
Lizzy schreef: Honden kunnen helemaal niks met plantaardige olieen. En plantaardige olieen waar niet-actieve omega 6 vetzuren in zitten zijn al echt niet aan te bevelen daar vers etende honden al meer dan genoeg omega 6 binnen krijgen. Waar ze een tekort aan zouden kunnen hebben (als ze geen groente en geen vette vis eten) is omega 3. En de enige goed opneembare omega 3 voor honden is visolie. Dit is een actief omega 3 vetzuur, in tegenstelling tot lijnzaadolie (niet-actief). Lijnzaadolie geeft in de regel gemakkelijk klachten.
Ik zeg niet dat visolie niet goed is, maar wat je verteld over plantaardige olien is niet waar. Ik was zo verbaasd over je antwoord dat ik met NML-Health, mijn leverancier heb gebeld en die zijn het ook niet eens met je stelling.
Ze verkopen ook visolie, maar zeggen ook dat Trias omega super is. Maar wat ik ook zei is dat ik het inzet bij klachten. Goede lijnzaadolie, dus koude persing etc is ook gewoon goed, maar je moet toch ook kijken of je dier het nodig heeft???
Laatst gewijzigd door EllieH op do 18 sep 2008, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
EllieH schreef: Ik zeg niet dat visolie niet goed is, maar wat je verteld over plantaardige olien is niet waar. Ik was zo verbaasd over je antwoord dat ik met NML-Health, mijn leverancier heb gebeld en die zijn het ook niet eens met je stelling.
Ze verkopen ook visolie, maar zeggen ook dat Trias omega super is. Maar wat ik ook zei is dat ik het inzet bij klachten. Goede lijnzaadolie, dus koude persing etc is ook gewoon goed, maar je moet toch ook kijken of je dier het nodig heeft???
Ja, ik weet het, dat ze er bij NML health zo over denken. En logisch ook, ze verkopen dat spul. Maar ik vind het niks. En ik ben het dus niet met jou en niet met NML health eens. Ik heb uitgelegd waarom ik het er niet mee eens bent. Ik ben heel benieuwd waarom plantaardige olie volgens jou wel goed is!
Door Lizzy
Ik wil trouwens nog wel iets verder gaan hoor, bij het uitleggen:

In dat Triasspul zit olijfolie. Olijfolie bevat vooral omega 9 vetzuren. Er is totaal geen wetenschappelijk bewijs dat dit gunstig is voor de gezondheid van de hond. Veel honden gaan er helaas wel van aan de dunne.

Er zit tarwekiemolie in. Dat is leuk voor de vitamine E, maar er zijn kweet-niet-hoeveel honden zeer allergisch voor granen. En dus ook voor tarwekiemolie.

Er zit pompoenpitolie in. Dat is wel leuk voor de ouderwordende reu met prostaatproblemen.

Er zit teunisbloemolie in. Als je hond al omega 6 vetzuren nodig heeft, geef 'm dan borage olie. Dat bevat een hogere hoeveelheid GLA dan teunisbloemolie. Maar de gemiddelde hond heeft helemaal geen omega 6 vetzuren nodig. Ook geen GLA.

Er zit lijnzaadolie in. Dit is een niet actief omega 3 vetzuur. En dit moet dus eerst in het lichaam omgezet worden naar een actief omega 3 vetzuur, voordat het hondenlichaam er wat mee kan. Die omzetting van niet actief naar actief gaat niet altijd even makkelijk en goed. En wanneer het niet goed omgezet kan worden, werkt het storend en belastend op het lichaam. Visolie is een actief omega 3 vetzuur. En kan dus direct door het lichaam opgenomen worden, zonder dat het lichaam het eerst om hoeft te zetten. Verder is er bij mensen (mannen) een verhoogd risico op kanker geconstateerd bij het gebruik van lijnzaadolie. Durft de Groene Os mij te garanderen dat dit niet voor de hond geldt?
Maar goed, ik hoor graag waarom ik het mis heb!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 sep 2008, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EllieH
Heel simpel omdat ik zie dat honden en katten ervan opknappen. En als jij het er niet
mee eens bent prima, maar ik zie de positieve resultaten.

Bovendien geef ik het niet als onderhoudsdosis, maar bij bepaalde klachten, die o.a.
hierdoor minder worden.
Door flin
vond dit nog:

Although LNA is not considered essential for canines, one to two tablespoons of flaxseed oil per day can give healthy dogs more lustrous coats.13 Dog, horse and sheep breeders have added flaxseed to feed for years to improve animal coat condition, though the mechanism of action was not known. Australian researchers for the first time may have found the answer. Working with guinea pigs, the researchers fed the animals LNA that could be traced and observed that LNA was deposited intact on the surface of their hairs.13

http://www.newhope.com/nutritionscience ... 1/pufa.cfm
Door Angelique
EllieH schreef: Heel simpel omdat ik zie dat honden en katten ervan opknappen. En als jij het er niet
mee eens bent prima, maar ik zie de positieve resultaten.

Bovendien geef ik het niet als onderhoudsdosis, maar bij bepaalde klachten, die o.a.
hierdoor minder worden.
Nou, dit is wel weer een leerzame onderbouwing :-\

Veel honden zijn zo vet-uitgedroogt dat ze zelfs van zonnebloemolie of nog opknappen ::)
Door Angelique
202Spots schreef: Verkoopt de visboer dan visolie? :-\ of bedoel je gewoon verse vis?
Ik wissel trouwens af met de ene dag Zalm olie en de ander dag Vis olie beide in capsules.
Deze vind ik overigens ook zeer scherp opgemerkt ;D ;D
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door