Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Met Sofi is alles gelukkig prima.

Triest nieuws: een van de honden op het buitenlandsehondenforum die Milteforan gebruikte is een paar weken na de kuur ingeslapen. Tot 2x toe zijn er meerdere liters vocht uit haar buik gehaald, maar haar nieren zijn gewoonweg kapot van de Leishmaniose en functioneerden niet meer.
Het komt niet van de allopurinol, want dat slikte ze nog maar net.

Er is weer een nieuwe hond bijgekomen die de kuur ook gebruikt.
Ook deze hond heeft weer moeite met eten en het gebruik van het medicijn.
Ik blijf me verwonderen dat Sofi echt de enige was die daar geen problemen mee had. Toch een combi van een goede conditie vooraf en haar barf-nierdieet waarbij ik het medcijn in de groentemix deed die ze dagelijks als voorgerecht krijgt, voor haar vleeshoofdmenu. Ik denk dat met dat natte voer (die mix is net appelmoes) het medicijn gemakkelijker wordt opgenomen.
Probeer een hond maar eens droge brokken te geven met medicijn er overheen...
Het barf-nierdieet wat Sofi eet staat daar als een sticky op het forum, dus meer aandacht dan dat kan je er niet aan geven.
Er zijn wel mensen die deels CB geven en ik heb ze al gezegd dat als ze daar groentemix bij geven en een paar dagen spiervlees dat ze dan een makkelijke versie van het dieet hebben, maar groentemix maken is ook wel een gedoe. Maar als ik naar Sofi kijk - blakend van gezondheid en met goede nierwaardes - dan is het de moeite zeer zeker waard.

Het is echter niet alleen de voeding, Sofi is nooit ziek geweest. OK ze plaste in huis omdat ze haar plas niet kon ophouden en haar nieren waren toen minder, maar dat was binnen 2 weken opgelost. Daarbij was onze DA snel met de diagnose en medicatie.
Toch blijf ik ervan overtuigd dat de voeding helpt want bijverschijnsel van Milteforan is braken en diaree en Sofi was daar heel gevoelig  voor vanuit de brokkentijd.
Toen ze hier net was heb ik wel een paar nachten in de tuin met haar gestaan terwijl ze stond te brullen en te spuitpoepen...
Met Sofi gaat het geweldig, het is bijna saai om te vertellen, maar ze is zo bruisend van energie en levenslustig. Uiteindelijk lijkt het er toch op dat ze iets minder energie gehad heeft in de periode voordat de LM was vastgesteld bi haar. In die periode heb ik ook een dierentolk geraadpleegt en die zei dat Sofi aangaf zich minder energiek te voelen. Ik herkende dat toen niet echt, lastig ook want zoiets gaat zo geleidelijk en ze is altijd enorm energiek en speels gebleven.
Nu echter valt het op dat ze veel vaker Borke loopt uit te dagen tot spel, wat ze ook deed toen ze net bij ons was 16 maanden geleden. Wij dachten later dat het nieuwtje er van af was, dat lijkt toch niet zo te zijn.

Hoe nu verder met Sofi?
Gisteren heeft ze de laatste allopurinol gehad, totale periode van 3.5 maand en met de milteforan is ze op 26 mei gestopt. Allopurinol is een medicijn wat nierbelastend is en waar nierdieet bij gegeven moet worden. Dat heb ik gedaan in de vorm van een barfnierdieet (met dank aan Lizzy en haar BP!).
Ik geef haar nog steeds het Barfnierdieet en zit nog te twijfelen of ik daarmee door zal gaan, dit omdat haar nierwaardes de 2e keer binnen de norm waren. Mijn gedachte nu is ermee te stoppen een week na het stoppen met de allopurinol.
Dan eens te zien hoe ze het op een normaal Barfdieet doet, dit daar bi de 2e check har nierwaardes binnen de normen waren. Mijn gedachte is dat ik beter dat barfnierdieet alleen kan geven als ze de allo krijgt, wat eigenlijk ook is wat de DA voorstelde (alleen ging hij uit van een brokken nierdieet, zijn voorstel was dat te geven als ze allo kreeg en verder haar normale dieet in de periodes dat ze het neit krijgt).

Op 11 augustus ga ik met Sofi naar de DA, we moeten dan toch voor de rabies enting gaan en dan wil ik meteen bloed laten prikken en laten onderzoeken en van daaruit kijken wat we verder gaan doen.
Wellicht doen wat de DA al eerder voorstelde 3 maanden allo en 3 maanden niet en zo verder?
Aan de andere kant geef ik haar het liefste zo min mogelijk medicatie, lastig om te beslissen omdat ik haar met geen andere hond kan vergelijken doordat het zo goed met haar gaat (wat een luxe probleem!). De andere honden die ik ken via het BHF (buitenlands hondenforum) zijn allemaal ziek tot erg ziek.
Het beste vergelijk ik haar wellicht nog met de 10+ jarige Griekse hond die onze DA ook voor LM behandeld en die krijgt inderdaad 3 maanden allo, 3 maanden niet enz. en met die hond gaat het uitstekend!

Wat zouden jullie doen met dat nierdieet en met medicatie?
Goed nieuws - vandaag zijn we bij de dierenarts geweest en de bloeduitslagen die hij zelf kan testen zien er prima uit.
Hij stuurt nog bloed op naar het lab om te kijken of de Leishmaniose er weer positief uit komt. Hij zei overigens wel dat als er een negatieve uitslag uit komt dat dat op zich ook niet zoveel zegt, maar we willen het toch weten.
Meer laten testen vond hij zonde van ons geld en doen we dan ook niet.
De DA heeft haar uitgebreid onderzocht en vond haar in prima conditie, net zoals wij zelf ook vinden 

Bloeduitslagen:
(3/4 start allopurinol + barfnierdieet, 29/4 start Milteforan, medio juli einde allopurinol)

Bloeduitslag per 11/8, 18/4, 3/4 (normaalwaardes):
Kreatine: 89, 98, 122 (65-139)
Totaal eiwit: 60, 72, 91 (47-69)
Ureum: 7.6, 6.7, 9.2 (2.3-9.1)

De DA belt ons als hij de uitslag van het Lab binnen heeft.
We heben afgsproken volledig te stoppen met medicatie en bij de volgende enting nog een keer een bloedonderzoek te doen en dat dan jaarlijks bij de enting te herhalen. Dan laten we ook meteen haar ochtendurine onderzoeken, om zo de nieren goed in de gaten te houden.

Dan gaan we dus verder net zo met haar om als met Borke, we houden haar goed in de gaten en als we iets vreemds zien dan gaan we naar de DA en dan kijken we samen verder.

Ik ga nu ook stoppen met het Barf-nierdieet voor Sofi en weer gewoon met haar Barfen, alleen geef ik haar geen geitenribben e.d. meer maar botten van kleinere dieren met minder fosfor ' zoals je in het barf-nierdieet ook doet. De DA vond het ook niet meer nodig om haar een speciaal nierdieet te geven. Hij vond haar nierwaardes prima.
Ik wil wel doorgaan met haar groente te geven, maar dan kleinere hoeveelheden en niet meer dagelijks en als we bijvoorbeeld op vakantie zijn dan gewoon even geen groente. Ook wil ik haar relatief wat meer spiervlees geven dan ik daarvoor deed, dat doe ik met Borke nu ook en dat bevalt me goed.
Over 4 maanden moet ik toch weer met de honden naar de DA voor de entingen en dan kan ik kijken wat dat met haar nierwaardes doet.

Maar we zijn hier erg blij mee, betere uitslagen hadden we niet kunen krijgen denk ik en we kunnen dus voorlopig (mogelijk permanent) stoppen met die nierbelastende allopurinol medicatie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door