Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik zie hier op donderdag wel altijd de grote Rendacauto bij de slagers de zooi ophalen.
Maar als nou niet 1 brokkenfabrikant in Nederland vleesmeel oid gebruikt. Voor wie maakt Rendac die rommel dan? Zelf zeggen ze voor de petfoodindustrie en daarbij is het maken van vleesmeel een apart procesje waar niet iedere brokkenboer de machines voor zal hebben en van een lap vlees en een krop andijvie kunje echt niet 123 een brokje bakken.
mmmh ga toch maar 'ns de rendac bellen. Die lijkt me de enige die het minste belang heeft bij oneerlijke antwoorden ...
Door Lizzy
Ja, er bestaan brokken die alleen ingredienten bevatten die geschikt zijn voor menselijke consumptie. De vraag is, vind jij het een fijn idee dat de ingredienten zijn:

LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.

??????????

Ikzelf zou bovenstaande niet graag zelf eten, nog aan mijn honden geven. Wanneer het vleesmeel gemaakt wordt bij Rendac (en er zijn meer bedrijven die vleesmeel maken), dan bevatten deze ALTIJD chemische antioxydanten.

De brokfabrikanten die hun vleesmeel NIET bij Rendac halen, kunnen dus in theorie: betere kwaliteit vleesmeel kopen, zonder dat dit chemische antioxydanten bevat.

En kijk, DAAR zit 'm nou de kneep: zolang ZIJ dat mij of jou niet aan kunnen of willen tonen (waar komt het vleesmeel vandaan? Bevat het chemische conserveringsmiddelen en/of antioxydanten? Wat is de kwaliteit van het vleesmeel?): zal ik deze brokken niet meer aanprijzen en zeggen/schrijven dat het zuivere, eerlijke brokken zijn zonder chemische troep.

Gelukkig heb ik niks met brokken. Ik maak ze niet, ik verkoop ze niet, ik verhandel ze niet, ik prijs ze niet aan, ik voer ze niet aan mijn honden. Dus wat mij betreft kunnen fabrikanten doen met brokken wat ze willen. Ik vind het troep en blijf het troep vinden. Want stel dat het allemaal zo loepzuiver is als kristalglas (lekker dubbel zuiver): dan nog is het doodgekookte meuk dat veel te veel graan bevat voor een carnivoor en zelfs voor een omnivoor.
Truus schreef: Anna..waar ben je aan begonnen he ;).
Het valt niet mee om echt de waarheid boven tafel te krijgen :-\.
Nou Truus, daar zeg je wat. Ik mailde vanavond nog naar Lizzy dat ik de schrijvers van hondenboeken nu wel begrijp als ze zeggen: koop maar kant-en-klaar voer dan zit je goed. Zijn zij overal vanaf want het is werkelijk niet te doen :'( :-X
Lizzy schreef: Ja, er bestaan brokken die alleen ingredienten bevatten die geschikt zijn voor menselijke consumptie. De vraag is, vind jij het een fijn idee dat de ingredienten zijn:

LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal:
Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.
hoi lizzy, nou hoe dan ook bedankt voor je meedenken al vrees ik dat ik je hiermee niet gelukkiger heb gemaakt :-[

maar alla, ik zal je er verder niet mee lastig vallen en het onderzoek zelfstandig voortzetten 8)

waarbij ik me nog wel het volgende afvraag: bovenvermelde ingredienten worden toch niet aangemerkt als zijnde geschikt voor menselijke consumptie?
Door Truus
Anna Penta schreef:

Nou Truus, daar zeg je wat. Ik mailde vanavond nog naar Lizzy dat ik de schrijvers van hondenboeken nu wel begrijp als ze zeggen: koop maar kant-en-klaar voer dan zit je goed. Zijn zij overal vanaf want het is werkelijk niet te doen :'( :-X
Daar alleen al..kun je een boek over schrijven ;).
"Hoe kom ik achter de waarheid " :D
Anna, dat had ik je eigenlijk van te voren wel kunnen vertellen :-\

Ik ben er al vreselijk lang mee bezig maar heb nog niet het topje van de ijsberg.

Het zal ongeveer hetzelfde zijn als met die auto die op water loopt...hij is allang uitgevonden maar zal nooit op de markt komen vanwege alle financiele belangen :'(
Door chooky
Anna Penta schreef:

Zet 'm op Anna! :-* Het lukt je wel om je boek te krijgen zoals je wilt :D In ieder geval staat er in jouw boek sowieso al meer info over voeding waar een hondenbezitter wat mee kan als de meeste andere boeken, waarin je inderdaad meestal tegenkomt 'geef maar een compleet voer, dan zit je goed'.
Als je er niet achter kunt komen hoe zuiver de ingrediënten zijn die in verschillende brokken gebruikt worden, kun je dat ook schrijven natuurlijk, herkomst en zuiverheid van de ingrediënten zijn vaak moeilijk te achterhalen, bijvoorbeeld. Dat zet wellicht wat mensen aan het denken.
Door Lizzy
Anna Penta schreef:

hoi lizzy, nou hoe dan ook bedankt voor je meedenken al vrees ik dat ik je hiermee niet gelukkiger heb gemaakt :-[

maar alla, ik zal je er verder niet mee lastig vallen en het onderzoek zelfstandig voortzetten 8)

waarbij ik me nog wel het volgende afvraag: bovenvermelde ingredienten worden toch niet aangemerkt als zijnde geschikt voor menselijke consumptie?
Je valt mij er niet lastig mee hoor Anna! Van mij mag je je vragen blijven stellen. Ik vind het wel leuk ;D. Ik schreef dat ik niks met brokken te maken heb en misschien begrijp je nu ook waarom ik zo blij ben dat ik niks met brokken te maken heb ;D!!

Op rendac staat dit:

De dierlijke restmaterialen en kadavers die Rendac ophaalt en verwerkt, vallen volgens de Europese destructiewetgeving in de categorie 1 of 2-materiaal. Dit zijn kadavers en dierlijke restmaterialen die uit ethische/maatschappelijke overwegingen of uit het oogpunt van volksgezondheid dienen te worden vernietigd.

En ook dit:

Van categorie 3-materiaal naar hoogwaardige en veilige producten
Sonac, Harimex en Smits Vuren verwerken resp. categorie 3- materiaal, gelatin grade and food grade grondstoffen tot hoogwaardige en veilige producten, die onder de naam van Sonac worden verkocht aan de afzetmarkten: petfood, feed, meststoffenindustrie, food en pharma.

Ik denk daarom dat het antwoord op jouw vraag "bovenvermelde ingredienten worden toch niet aangemerkt als zijnde geschikt voor menselijke consumptie?" met JA moet worden beantwoord.
Door Lizzy
Categorie 1 “uitsluitend geschikt voor verwijdering”
Categorie 2 “niet voor dierlijke consumptie”
Categorie 3 “niet voor menselijke consumptie”

Het antwoord is dus NEE....
Sonac in Bergum was van Rendac.
Harimex in Loenen is de grootste bloedverwerker van Europa. (lees rundereiwitten)
Smits in Vuren verwerkt beenderen tot eiwitten en as.
Zowel Harimex als Smits Vuren zijn lid van de Sobel groep waarvan Rendac een aparte divisie is.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op do 27 mei 2004, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door