Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3458695
BoG123 schreef: vr 07 apr 2023, 16:12 Hallo Lizzy,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie.
Hier kan ik zeker iets mee, ik ga direct aan de slag.

Ik heb alleen nog een vraag betreffende orgaanvlees. Is dit ook van een Smuldier of echt vers? en krijg ik dit bijvoorbeeld in de supermarkt (zo kwalitatief mogelijk)
Van Smuldier heb je geen aanvullende voer met hart, lever, nier. Dus dat zul je of bij de (Islamitische Slager) of bij de slager of bij de super moeten halen.
Hart,nier en lever van welk dier? of bij een slager?
Ik denk dat je het beste zult slagen bij een Islamitische Slager. Daar hebben ze vaak lams/geitennier, lever en hart.
Ik weet dat ze kippenlever in de supermarkt verkopen maar ik wil hem natuurlijk niet "teveel" eiwitten geven. Gezien zijn Ureum gestegen is.
Daarom geef je ook maar 5% orgaanvlees. Als je het eng vindt, geef je alleen lever en dan 2%. Dat is 50 gram per week. Dat is niet te doen om over 7 dagen te verdelen dus dat zou je dan over 2 dagen kunnen verdelen.
En nog een vraag over de botten van de drumsticks inknippen :) haha hoe bedoel je dit.
Geen drumsticks hoor! De vleugeltjes. Hier, bijna onderin: https://www.barfplaats.nl/handleiding-t ... eesbotten/
Sorry voor alle vragen maar ik ga er vanuit dat oefening baart kunst en word ik een professional in menu's samenstellen ;)

Maar voor nu even dubbel checken bij jou.

Groetjes BO
Hahahaha, daar is het forum voor hoor dus stel al je vragen!
#3458699
BoG123 schreef: do 06 apr 2023, 20:09 Hoi Hoi

Ik heb op advies van jou Lizzy met Tannetje Koning contact gezocht en wij gaan Kai toch testen op Leishmania en andere zuiderse ziektes. Tannetje geeft ook aan dat ze de oorzaak wilt weten van die nierproblemen. Ze wil ook de leverwaarden zien, elektroforese en eiwitten.

Wij blijven hem op Bandit nierdieet houden omdat dit toch het beste is voor hem op het moment. Zelf samenstellen kan ook maar dan zou ik graag iets meer assistentie krijgen vanuit dit forum. :) Ik ben echt een totaal leek wat betreft rauw vlees menu maken.

Verder heb ik de Puur Kidney besteld en de Algenolie van Testla :)

Hartelijk dank voor de tips en als iemand nog meer ervaringen heeft met dit dan hoor ik het graag.

Groetjes BO
Wat fijn dat Tannetje verder op zoek gaat naar de oorzaak.
Ik ben zelf natuurgeneeskundige en heb laatst ook een jonge hond in de praktijk gehad met nierfalen. We zijn terug gaan zoeken en de klachten waren ontstaan na de L4 vaccinatie. Dezelfde dag contact gehad met een collega en ook zij was dit al (vaker) tegen gekomen. Dus ik weet niet of jouw hondje ook nog pas gevaccineerd is met de L4?
Door BoG123
#3458716
Hallo Lizzy en Natuurlijker Wijs,

@Lizzy, Ik ga morgen naar de Islamitische slager voor geit of lamsnier.
Als ik de kippenvleugels koop ( bio ) bij de supermarkt, ik neem aan ongekruid ;) geef ik dan ook het vlees rauw eromheen of enkel het bot.
Ook wat bedoel je met inknippen, hoe geef ik dit aan een hond van 10kg (9 maanden)?
Sorry voor al deze vragen.

Bio runderlever ga ik checken bij de slager.

Thanx alweer! Ik waardeer dit enorm.

PS ik ga dit weekend een menu samenstellen en zal het resultaat op dit forum vermelden.

@natuurlijker wijs
Wat lief dat je antwoord, het is wel zo dat Kai vlak voor zijn reis naar NL zijn inentingen heeft gehad. Rabbies + L1 en L2 volgens mij.
Ik heb zijn paspoort hier alleen kan ik niet precies eruit opmaken welke L vorm hij heeft gehad.
Kan ik dit ergens aan herkennen?
Zou het dat hij allergisch is voor de stof in vaccinaties? Ik heb zoiets wel gelezen dat dit kan.

Groetjes Bo
#3458719
Je geeft de vleugels idd gewoon zoals ze zijn. Rauw en met vlees errond idd. Kaal bot is niet aangenaam en soms zelfs gevaarlijk om te eten. Vandaar dat het vleesbot heet. Bevleesd bot dus..
Inknippen wil zeggen dat je het gewricht van de vleugel even stuk maakt en het velletje doorsnijdt of knipt. Zodat die hoeken eruit zijn. Als hij anders de vleugel in z'n geheel zou inslikken (je weet nooit), zou die door deze hoeken vast kunnen blijven steken in de slokdarm. Voor de veiligheid dus even inknippen.
Door Siberienne
#3458725
BoG123 schreef: vr 07 apr 2023, 22:12 Hallo Lizzy en Natuurlijker Wijs,

@Lizzy, Ik ga morgen naar de Islamitische slager voor geit of lamsnier.
Als ik de kippenvleugels koop ( bio ) bij de supermarkt, ik neem aan ongekruid ;) geef ik dan ook het vlees rauw eromheen of enkel het bot.
Ook wat bedoel je met inknippen, hoe geef ik dit aan een hond van 10kg (9 maanden)?
Sorry voor al deze vragen.

Bio runderlever ga ik checken bij de slager.

Thanx alweer! Ik waardeer dit enorm.

PS ik ga dit weekend een menu samenstellen en zal het resultaat op dit forum vermelden.

@natuurlijker wijs
Wat lief dat je antwoord, het is wel zo dat Kai vlak voor zijn reis naar NL zijn inentingen heeft gehad. Rabbies + L1 en L2 volgens mij.
Ik heb zijn paspoort hier alleen kan ik niet precies eruit opmaken welke L vorm hij heeft gehad.
Kan ik dit ergens aan herkennen?
Zou het dat hij allergisch is voor de stof in vaccinaties? Ik heb zoiets wel gelezen dat dit kan.

Groetjes Bo
Lees ik goed dat jouw hond 10 maanden oud is? En een schrompelnier heeft? Een schrompelnier is een eindstadium van nierschade, dat duidt op een proces dat al langer speelt. Ik kan dat niet koppelen aan een recente vaccinatie. Bij een zo jonge hond met een schrompelnier, zou ik eerder denken aan een aangeboren probleem of bv een trauma. Die geschrompelde nier doet vrijwel niks meer en dat is niet omkeerbaar. Feitelijk heeft jouw hond 1 functionele nier. En die heeft nu ook problemen.
Je schrijft dat die vergroot is op de echo, maar waardoor is dat dan? Is de hele nier gezwollen? Is het nierbekken vergroot? Ik zou dat willen weten. Grofweg kan een nier in de problemen komen door drie dingen: of een probleem met de aanvoer van bloed naar de nier, of een probleem in het weefsel van de nier of een probleem met de afvoer van de urine uit de nier.
Als de nier vergroot is door een probleem met de afvoer, is vaak het nierbekken verwijdt, een probleem met de aanvoer kan bijvoorbeeld zijn uitdroging, dan krijgt de nier als het ware niet genoeg vocht binnen om zijn werk te kunnen doen. Een ontsteking in de nier zelf kan zwelling in de nier geven. Of een tumor in de nier. Soms zijn er ook combinaties van problemen.
Wat de oorzaak is, gaat ook beïnvloeden hoeveel effect aanpassing van voer gaat hebben. Er zijn bijvoorbeeld honden een aangeboren probleem met de urineleiders, die zijn dan niet goed gekoppeld aan de blaas waardoor de urine niet goed weg kan stromen uit de nier. Dat geeft reflux: de urine stroomt steeds terug de nier in, de druk in het nierbekken is te hoog en dit geeft schade aan de nier en ontstekingen, als dit onderliggende probleem niet opgelost wordt, wordt de nierfunctie niet beter, wat je ook met voeding doet.
Als er een ontsteking in de nier zit, moet die behandeld worden, als er een vernauwing in een bloedvat naar de nier zit, moet dat aangepakt.
Zo’n infuus is een vorm van symptoombestrijding, goed om over een hobbel heen te helpen maar helemaal eens met Tannetje dat je meer moet weten hier.
Laatst gewijzigd door Siberienne op za 08 apr 2023, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3458731
BoG123 schreef: vr 07 apr 2023, 22:12 Hallo Lizzy en Natuurlijker Wijs,

@Lizzy, Ik ga morgen naar de Islamitische slager voor geit of lamsnier.
Als ik de kippenvleugels koop ( bio ) bij de supermarkt, ik neem aan ongekruid ;) geef ik dan ook het vlees rauw eromheen of enkel het bot.
Je geeft dit in z'n geheel, dus met het vlees er om heen.
Ook wat bedoel je met inknippen, hoe geef ik dit aan een hond van 10kg (9 maanden)?
Je neemt een flinke sterke huishoudschaar of snoeischaar en knipt de botjes van de vleugels een paar keer in. Dit is omdat jouw hond een beginner is en mogelijk nog niet goed zelf kluift op de vleugels. En je wilt niet dat zo'n vleugel met hele botjes in de maag terecht komt.
Bio runderlever ga ik checken bij de slager.

Thanx alweer! Ik waardeer dit enorm.

PS ik ga dit weekend een menu samenstellen en zal het resultaat op dit forum vermelden.

@natuurlijker wijs
Wat lief dat je antwoord, het is wel zo dat Kai vlak voor zijn reis naar NL zijn inentingen heeft gehad. Rabbies + L1 en L2 volgens mij.
Ik heb zijn paspoort hier alleen kan ik niet precies eruit opmaken welke L vorm hij heeft gehad.
Kan ik dit ergens aan herkennen?
Zou het dat hij allergisch is voor de stof in vaccinaties? Ik heb zoiets wel gelezen dat dit kan.

Groetjes Bo
Succes en we horen het graag!
Door Lizzy
#3458732
Siberienne schreef: za 08 apr 2023, 09:15 Lees ik goed dat jouw hond 10 maanden oud is? En een schrompelnier heeft? Een schrompelnier is een eindstadium van nierschade, dat duidt op een proces dat al langer speelt. Ik kan dat niet koppelen aan een recente vaccinatie. Bij een zo jonge hond met een schrompelnier, zou ik eerder denken aan een aangeboren probleem of bv een trauma. Die geschrompelde nier doet vrijwel niks meer en dat is niet omkeerbaar. Feitelijk heeft jouw hond 1 functionele nier. En die heeft nu ook problemen.
Je schrijft dat die vergroot is op de echo, maar waardoor is dat dan? Is de hele nier gezwollen? Is het nierbekken vergroot? Ik zou dat willen weten. Grofweg kan een nier in de problemen komen door drie dingen: of een probleem met de aanvoer van bloed naar de nier, of een probleem in het weefsel van de nier of een proeflezen met de afvoer van de urine uit de nier.
Als de nier vergroot is door een probleem met de afvoer, is vaak het nierbekken verwijdt, een probleem met de aanvoer kan bijvoorbeeld zijn uitdroging, dan krijgt de nier als het ware niet genoeg vocht binnen om zijn werk te kunnen doen. Een ontsteking in de nier zelf kan zwelling in de nier geven. Of een tumor in de nier. Soms zijn er ook combinaties van problemen.
Wat de oorzaak is, gaat ook beïnvloeden hoeveel effect aanpassing van voer gaat hebben. Er zijn bijvoorbeeld honden een aangeboren probleem met de urineleiders, die zijn dan niet goed gekoppeld aan de blaas waardoor de urine niet goed weg kan stromen uit de nier. Dat geeft reflux: de urine stroomt steeds terug de nier in, de druk in het nierbekken is te hoog en dit geeft schade aan de nier en ontstekingen, als dit onderliggende probleem niet opgelost wordt, wordt de nierfunctie niet beter, wat je ook met voeding doet.
Als er een ontsteking in de nier zit, moet die behandeld worden, als er een vernauwing in een bloedvat naar de nier zit, moet dat aangepakt.
Zo’n infuus is een vorm van symptoombestrijding, goed om over een hobbel heen te helpen maar helemaal eens met Tannetje dat je meer moet weten hier.
Bedankt voor deze mooie/goede uitleg Siberienne.
Door BoG123
#3458745
hallo Iedereen,

Wat een betrokkenheid, ik waardeer dit enorm :)

Even een update:

Ik ben afgelopen vrijdag direct naar de DA gegaan en bloed van Kai laten afnemen en hem op aanraden van Tannetje laten testen op buitenlandse ziektes. Hiervan krijg ik ergens volgende week de uitslag van.

Ook ben ik gaan inslaan wat betreft zelf menu gaan samenstellen. De islamitische slager bij ons is vrij klein en had dus ook niet de juiste producten. Ontzettend balen zeg!
Gezien Pasen eraan komt en alles op zijn gat ligt heb ik toch maar voor de zekerheid bij een lokale dierenwinkel 2 BARF-menu groentemix rollen weten uit te halen. Staat dit ook goed aangeschreven? Ik ga dan wel nog zelf zoete aardappel voor de koolhydraten toevoegen, appel/framboos voor het fruit en een beetje ghee?.
Volgende week weer op Bandit nierdieet overstappen. Dit beviel zeer goed!

@Sieberienne: Dank je wel voor je uitgebreide tekst en uitleg. Ik heb 3 echo foto's van zijn nieren in mijn mailbox. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet geheel weet wat de staat is van de resterende werkende nier. Is deze ontstoken en groot of is de structuur gewoon anders. Ik stond sws bij de dierenarts vol emotie toen het nieuws naar buiten kwam. Ik ga dit zeker nog navragen volgende week. Met jouw tekst en uitleg die ik dan doorgeef aan DA.

Kan ik hier foto's uploaden? wellicht kan jij meekijken op de foto's.

Groetjes BO
Door Siberienne
#3458751
ik
BoG123 schreef: zo 09 apr 2023, 08:49 hallo Iedereen,

Wat een betrokkenheid, ik waardeer dit enorm :)

Even een update:

Ik ben afgelopen vrijdag direct naar de DA gegaan en bloed van Kai laten afnemen en hem op aanraden van Tannetje laten testen op buitenlandse ziektes. Hiervan krijg ik ergens volgende week de uitslag van.

Ook ben ik gaan inslaan wat betreft zelf menu gaan samenstellen. De islamitische slager bij ons is vrij klein en had dus ook niet de juiste producten. Ontzettend balen zeg!
Gezien Pasen eraan komt en alles op zijn gat ligt heb ik toch maar voor de zekerheid bij een lokale dierenwinkel 2 BARF-menu groentemix rollen weten uit te halen. Staat dit ook goed aangeschreven? Ik ga dan wel nog zelf zoete aardappel voor de koolhydraten toevoegen, appel/framboos voor het fruit en een beetje ghee?.
Volgende week weer op Bandit nierdieet overstappen. Dit beviel zeer goed!

@Sieberienne: Dank je wel voor je uitgebreide tekst en uitleg. Ik heb 3 echo foto's van zijn nieren in mijn mailbox. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet geheel weet wat de staat is van de resterende werkende nier. Is deze ontstoken en groot of is de structuur gewoon anders. Ik stond sws bij de dierenarts vol emotie toen het nieuws naar buiten kwam. Ik ga dit zeker nog navragen volgende week. Met jouw tekst en uitleg die ik dan doorgeef aan DA.

Kan ik hier foto's uploaden? wellicht kan jij meekijken op de foto's.

Groetjes BO
Echo plaatjes zijn best lastig te beoordelen maar ik wil best proberen mee te kijken. Foto’s uploaden kan via ‘bijlage uploaden’.

Ik kan me voorstellen dat je van slag was, is ook naar zo’n bericht en schrikken
Door BoG123
#3458755
Hallo Sibrienne,

Ik heb ze als bijlage toegevoegd! Dank je wel voor het meekijken. Ik weet echt niet waar ik moet kijken.

Groetjes Bo
Bijlagen
202303181026050011ABD-1.JPG
202303181026050011ABD-1.JPG (40.19 KiB) 681 keer bekeken
202303181025420010ABD-1.JPG
202303181025420010ABD-1.JPG (43.03 KiB) 681 keer bekeken
202303181020200006ABD-1.JPG
202303181020200006ABD-1.JPG (39.99 KiB) 681 keer bekeken
Door BoG123
#3458794
Hi Siberienne,

Dank je wel voor het meekijken iig.
IK zie er ook niks in! Ik zal deze week nog even vragen of de DA in detail kan uitleggen wat hij ziet in deze echo beelden.

Ik kom er bij je op terug.

Groetjes Bo
Door BoG123
#3458948
Hallo Iedereen,

Het bloedonderzoek op buitenlandse ziekten is binnen en in afbeelding te zien.

De dierenarts zegt hier niet veel mee te kunnen en dat hij blijft volhouden dat er een structurele fout in de nieren zitten van Kai. (aangeboren)

Medicijnen voor eventuele behandeling zouden zijn nieren niet aankunnen zegt hij.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Ik zie hem de ene dag goed gaan en de andere dag is hij moe/misselijk en heeft hij buikkrampen (hij eet wel nog gewoon, gelukkig)

Groetjes Bo

PS: ik weet niet meer wat te doen, het vreet aan me.
Bijlagen
IMG_2230.jpg
IMG_2230.jpg (280.27 KiB) 588 keer bekeken
#3458949
Als je DA hier niets mee kan, zou ik je aanraden een andere DA te zoeken.
Leishmania is positief.
Nu weet ik niet hoe betrouwbaar die sneltest is en of je misschien beter nog een pcrtest of dergelijke doet. Maar het is wel een bekende en ernstige ziekte die veel opvolging vergt maar naar zover ik weet enigzinds te onderdrukken of stabiliseren is.
Er zijn hier mensen met meer kennis en ervaring. Maar je moet ook een DA hebben waar je op kan terugvallen, lijkt mij. Je huidige DA geeft het op? Dat kan altijd nog.

Wil je eens een dagboek bijhouden waarin je noteert wat en hoeveel hij eet en welke dagen hij buikpijn heeft. Misschien ga je dan iets opmerken (van de dag ervoor vooral).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door