Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Steven Buelens
#3395935
Dag iedereen,
Fijn om deel uit te maken van jullie groep.
Ik heb mijn Dobermann pup van 11 maanden sinds gisteren overgeschakeld van Duck KVV naar BARF.
Nu heeft hij al 2 keer overgegeven sinds gisteren.
Steeds slijm en ongeveer 5 a 6 uur na de maaltijd.
Is dit omdat hij het nieuwe eten gewend moet worden of kan het iets anders zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Door Anne in Zweden
#3395937
Steven Buelens schreef: do 27 feb 2020, 20:49 Dag iedereen,
Fijn om deel uit te maken van jullie groep.
Ik heb mijn Dobermann pup van 11 maanden sinds gisteren overgeschakeld van Duck KVV naar BARF.
Nu heeft hij al 2 keer overgegeven sinds gisteren.
Steeds slijm en ongeveer 5 a 6 uur na de maaltijd.
Is dit omdat hij het nieuwe eten gewend moet worden of kan het iets anders zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Welkom hier! Ik denk dat dit topic naar een andere rubriek wordt verplaatst, maar ik antwoord toch nu alvast maar.

Wat voor barf geef je je hond? Heeft hij bot gehad, en/of vlees, en/of orgaanvlees?

Als hij bot heeft gegeten: heeft hij er goed op gekauwd, of alles in grote stukken doorgeslikt? Als hij te grote stukken doorslikt (dat gebeurt weleens als ze het te lekker vinden :D ), kan het zijn dat zijn vertering nog niet optimaal is en er te grote stukken bot in de maag blijven die niet doorgaan naar de darm. Zulke stukken willen ze weleens uitkotsen inderdaad. Je zou dan echt stukjes bot in het braaksel moeten zien.

Of bedoel je dat hij echt alleen slijm uitbraakt? Daar heb ik minder ervaring mee; ik had wel een kat die vorig jaar ineens na het eten slijm uitbraakte, iedere dag opnieuw, maar die had een blokkade in de maagmond en kon ook geen kvv binnenhouden. Ik neem aan dat je hond met kvv geen probleem had?

Welke kleur heeft het slijm? Hoe is je hond verder, maakt hij een gezonde, opgewekte indruk? Of wordt hij lamlendig van het overgeven? Hoeveel barf krijgt hij, en hoeveel weegt hij?
Door Steven Buelens
#3395944
Hij heeft kippenvleugels,nekken,rundvlees,kippenlever,maag,hartjes,schapenmaag en groentemix gehad.
Hij weegt 35 kg. En krijgt alles samen 1,4kg. Verdeeld over 2 maaltijden.
Braaksel is bruinig en ruikt zeer sterk en zurig.
Met KVV (duck) geen probleem.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3395953
Duck bevat koolhydraten als ik het goed gezien heb. Het zou al kunnen dat hij daaraan moet wennen. Het gebrek aan koolhydraat dan op Barf. Maar dat is beter he, eens hij eraan gewend is zal hij langer verzadigd zijn.

Het zou ook kunnen dat zijn maag nog moet wennen aan vleesbot verteren en daarbij nogal veel vocht produceert.
De nekken en vleugels heb je gemept? Of heeft hij ze zelf gekauwd en heb je de vleugels dan ingeknipt? Heeft hij goed gekauwd?
Ik kan het niet typisch thuisbrengen (ttz, mijn katten geven ook wel eens bruin vocht over maar dan zit er een haarbal oid, dat is bij je hond niet aan de orde), maar ik zou het een paar dagen aankijken en Barf blijven geven. Als hij het een 3 tal dagen systematisch blijft doen, zou ik hem even terug op Duck of een andere kvv zetten.
Door Lizzy
#3395999
Dit kan ook een virusje zijn maar aangezien het net na de overschakeling komt zou ik het er op houden dat het daarmee van doen heeft.

Ik zou vandaag en de komende dagen even KVV geven. En dan daarna weer BARF maaltijden gaan geven maar de vleesbotten wel even flink bewerken met een (vlees)hamer.
Door Anne in Zweden
#3396022
Het zijn op zich geen te grote of te harde botten die je hebt gevoerd, dus er zal hem niets dwarszitten. Al blijft het verstandig om vleugels even op de gewrichten in te knippen en tegen de vouw in te draaien, om te voorkomen dat ze vast komen te zitten en de hond ze, vanwege de V-vorm van het gewricht, niet uit kan braken.

Hoe is je hond verder, oogt hij niet ziek? Het bruine slijm ruikt niet naar ontlasting? Een bruine kleur kán op bloed wijzen (vers bloed is rood maar wordt na verloop van tijd bruinig, althans bij oxidatie), maar dat hoeft niet. Is moeilijk te zeggen, zonder foto's.

Misschien kun je een paar dagen kvv geven en daarnaast een paar kippennekjes of ingeknipte vleugels. En dan in de gaten houden hoe hij daarop reageert.
Door Steven Buelens
#3396071
Ik heb kippenvleugels gegeven en het gewricht doorgesneden.
Hij heeft wel gekauwd maar ging zeer snel.
Ondertussen heeft hij niet meer gebraakt👍Zal even moeten wennen.
Hopelijk blijft alles goed gaan🤞.
Er is vandaag een levering vlees , organen en botten geleverd zodat ik iets meer kan afwisselen.(verschilllende diersoorten)
Alles bevroren in grote klompen 😡,hoe beginnen jullie hieraan.
Eerst ontdooien,verdelen en dan terug invriezen?
Bedankt voor jullie hulp
Door Anne in Zweden
#3396073
Steven Buelens schreef: vr 28 feb 2020, 21:50 Ik heb kippenvleugels gegeven en het gewricht doorgesneden.
Hij heeft wel gekauwd maar ging zeer snel.
Ondertussen heeft hij niet meer gebraakt👍Zal even moeten wennen.
Hopelijk blijft alles goed gaan🤞.
Er is vandaag een levering vlees , organen en botten geleverd zodat ik iets meer kan afwisselen.(verschilllende diersoorten)
Alles bevroren in grote klompen 😡,hoe beginnen jullie hieraan.
Eerst ontdooien,verdelen en dan terug invriezen?
Bedankt voor jullie hulp
Dan heb je alles goed gedaan met die vleugels. Fijn dat hij vandaag niet meer gebraakt heeft; heb je hem barf gegeven, of kvv of een combinatie?

Ik doe het met grote verpakkingen bevroren barf altijd zo dat ik het licht laat ontdooien, zover dat ik het uit elkaar kan halen of kan doorsnijden, en dan maak ik er kiloverpakkingen van. Dat is voor mij het makkelijkst, omdat ik vier honden heb en voor een hele week in één keer portioneer, en dan kan ik 9 x 1 kilo van verschillende botsoorten ontdooien, en 5 x 1 kilo van spiervlees. Van de diverse orgaansoorten heb ik per week minder nodig, dus die portioneer ik meteen in de juiste hoeveelheid.

Hoe je het opnieuw invriest nadat je het uit elkaar hebt gehaald, hangt dus een beetje af van hoe je voert. En dat is vaak weer een kwestie van uitproberen hoe het het beste bevalt, bv. 1 keer per week voor een week portioneren, of 1 keer per maand voor een maand, etc. Wat voor vlees heb je allemaal binnengekregen, en hoeveel voer je van alles per dag (hoeveel bot, hoeveel vlees, hoeveel orgaan)? Als we dat weten, kunnen we misschien tips geven voor het portioneren.
Door Steven Buelens
#3396074
Ik heb hem gewoon BARF doorgegeven.
Ik heb nu :
-eendevleugels,kippennekken en lamsrib voor de bevleesde botten (45%)
-guanaco,lams,paardenvlees en runds voor het spiervlees (25%)
-konijnenniertjes,eendenlever en hart voor het orgaanvlees (10%)
-runderpens (10%)
-groentemix (10%)
Door Anne in Zweden
#3396075
Steven Buelens schreef: za 29 feb 2020, 00:43 Ik heb hem gewoon BARF doorgegeven.
Ik heb nu :
-eendevleugels,kippennekken en lamsrib voor de bevleesde botten (45%)
-guanaco,lams,paardenvlees en runds voor het spiervlees (25%)
-konijnenniertjes,eendenlever en hart voor het orgaanvlees (10%)
-runderpens (10%)
-groentemix (10%)
Dat is een mooi lijstje en een mooie verdeling. Ik zou alleen nog even wachten met de lamsribben, totdat hij een meer ervaren barfer is. Vaak zijn die ribjes toch wat hard, en het is belangrijk dat een hond die goed kauwt voordat hij ze doorslikt. Een goede manier om de hardheid te testen is door ze met een snoeischaar door te knippen; als dat vrij makkelijk gaat, is het bot zacht genoeg om te worden gegeten. Lukt dat niet, dan is het eigenlijk te hard voor een hond en heb je kans op verstopping of gebroken tanden. Nou kan een dobermann wel wat hebben natuurlijk, maar geef hem de ribben nu nog maar even niet, na het braken van gisteren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3396076
Persoonlijk zou ik hem even alleen de extra zachte botten geven. Tot hij echt mooi leert kauwen. En daar hoort eend ook nog niet bij.. Eend blijkt toch ook net een diersoort die moeilijker valt qua botvertering. Daar hebben meer honden last van.
Ik zou zien of je aan karkas kan komen. Kipkarkas, parelhoen, konijnkarkas. Desnoods kwartelkarkas maar dat is wel erg klein voor een dober.. Net als kippennekken trouwens. Dat zou ik niet meer kopen want veel kans dat hij die gewoon in 1 stuk doorslikt en dat is nog even niet de bedoeling.

Qua portioneren. Sommige dingen portioneer ik gewoon meteen in de juiste porties. Of in porties van 2 dagen, dan geef je 2 dagen na elkaar hetzelfde.
Andere dingen verdeel ik in 3 delen, portioneer eentje en stop de 2 andere in grote zakken in de vriezer. Het is kwestie van het goed te verpakken om vriesbrand te voorkomen. Ik verpak vele dingen dubbel in dikke zipzakken die ik wel hergebruik. Orgaan (lever en nier) gaat in bakjes en dan in een zakje (ik heb heel.erg kleine porties).
Probeer het altijd zo weinig mogelijk te ontdooien. Gewoon voldoende om het te kunnen verwerken. Aan elkaar gevroren stukken die je maar niet van elkaar krijgt, willen soms van elkaar springen als je het op de grond gooit. Wel even opletten dat je dat op een schone vloer doet die wat kan hebben en geen kwaad kan als er een barstje zou in komen. ;)
Je moet ook opletten hoeveel je vriezer snel weer kan invriezen. Want ook dat is van belang voor de bewaring, dat het snel terug ingevroren wordt. Als dat maar weinig is, wat je per dag kan invriezen, kan je best alles zoveel mogelijk bevroren erin stoppen (verpakken zodat het in je vriezer past) en het beetje per beetje uithalen om te portioneren (waarbij je het toch doorgaans iets meer moet laten ontdooien) .
En dan hangt het er ook nog vanaf wat jij het gemakkelijkst vind...
Vroeger portioneer ik het liefst zoveel mogelijk meteen (ik heb een oude vriezer extra staan die energie vreet maar wel ontzettend snel invriest, als het ingevroren is gaat het dan in de barfvriezer). Sinds ik kindjes heb kan ik het me niet meer permitteren er een hele dag tot 's avonds laat mee bezig te zijn dus moet het nu in stukken en dus iets vaker.
Door Steven Buelens
#3396200
Bedankt voor jullie hulp👍
Dat de eendenvleugels iets te hard zijn was ik gisteren achter gekomen,Na enkele binnen gespeeld te hebben wilde hij gewoon niet meer🙁🤔
Kippenvleugels gaan perfect.
De lamsribben heb ik nog niet gegeven daar had ik zelf een beetje bang van.😉
Het is toch allemaal effe wennen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3396284
Weet niet of het al gezegd is maar als je lamsribben gaat voeren geef dan nooit een enkele rib, maar minstens twee aan elkaar zodat hij niet een hele rib kan inslikken. De ribben zijn voor de gevorderde barfhond.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door