Persoonlijk zou ik hem even alleen de extra zachte botten geven. Tot hij echt mooi leert kauwen. En daar hoort eend ook nog niet bij.. Eend blijkt toch ook net een diersoort die moeilijker valt qua botvertering. Daar hebben meer honden last van.
Ik zou zien of je aan karkas kan komen. Kipkarkas, parelhoen, konijnkarkas. Desnoods kwartelkarkas maar dat is wel erg klein voor een dober.. Net als kippennekken trouwens. Dat zou ik niet meer kopen want veel kans dat hij die gewoon in 1 stuk doorslikt en dat is nog even niet de bedoeling.
Qua portioneren. Sommige dingen portioneer ik gewoon meteen in de juiste porties. Of in porties van 2 dagen, dan geef je 2 dagen na elkaar hetzelfde.
Andere dingen verdeel ik in 3 delen, portioneer eentje en stop de 2 andere in grote zakken in de vriezer. Het is kwestie van het goed te verpakken om vriesbrand te voorkomen. Ik verpak vele dingen dubbel in dikke zipzakken die ik wel hergebruik. Orgaan (lever en nier) gaat in bakjes en dan in een zakje (ik heb heel.erg kleine porties).
Probeer het altijd zo weinig mogelijk te ontdooien. Gewoon voldoende om het te kunnen verwerken. Aan elkaar gevroren stukken die je maar niet van elkaar krijgt, willen soms van elkaar springen als je het op de grond gooit. Wel even opletten dat je dat op een schone vloer doet die wat kan hebben en geen kwaad kan als er een barstje zou in komen.

Je moet ook opletten hoeveel je vriezer snel weer kan invriezen. Want ook dat is van belang voor de bewaring, dat het snel terug ingevroren wordt. Als dat maar weinig is, wat je per dag kan invriezen, kan je best alles zoveel mogelijk bevroren erin stoppen (verpakken zodat het in je vriezer past) en het beetje per beetje uithalen om te portioneren (waarbij je het toch doorgaans iets meer moet laten ontdooien) .
En dan hangt het er ook nog vanaf wat jij het gemakkelijkst vind...
Vroeger portioneer ik het liefst zoveel mogelijk meteen (ik heb een oude vriezer extra staan die energie vreet maar wel ontzettend snel invriest, als het ingevroren is gaat het dan in de barfvriezer). Sinds ik kindjes heb kan ik het me niet meer permitteren er een hele dag tot 's avonds laat mee bezig te zijn dus moet het nu in stukken en dus iets vaker.